16 februari Ekofeminism & GMO Ekofeminism och miljöetik Utgångspunkter Tre sambandsteser.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Mahmud Al Hakim IT-Pedagog och Webbutvecklare
Hur kan jag vara viss om min tro?
JGL – Jämställdhet Göra Lära
MER OCH FLER utlandsfödda i friluftslivet Workshop 6 mars 2013 Rebecca Stenberg.
Motivation och förändring
Att bli kontrollerad – att kontrollera
Alternativa verktyg i lärandet
En Modern Saga Grodkonungen.
En genomgång av de kristna idéerna och trosuppfattning
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
Kulturell och ideologisk jämförelse
Naturreligioner Eller de skriftlösa folkens religioner eller traditionella religioner eller…
Mellanchefen en maktpotential
LEX SARAH – NYA OCH SKÄRPTA REGLER FÖR HELA SOCIALTJÄNSTEN SAMT LSS
Feminism Grundläggande antaganden:
Mahmud Al Hakim IT-Pedagog och Webbutvecklare
Konstruktivism Aktörers identiteter och intressen kan inte tas för givet. Kan vara olika vid olika tillfällen. Immateriella fenomen, te x identitet, språk,
Nationalitet, etnicitet, klass & kön
KURS ht-11 Välkommen! Ann-Sofie, Anette, Curta, Håkan, Karin
En företagares upplevelse av vardagen och kommunen
Lektion 6 Mahmud Al Hakim
Promoting Local Democracy
© X-on Data EdWord. © X-on Data EdWord – tillägg till Word EdWord är en anpassning för att göra Microsoft Word enklare.
Kursintroduktion VVV + HUB – Presentation och förväntningar – Fika – Kursinformation – Synsättsövning.
Konsten att leda sig själv
Kvinnor i konfucianismen Av Theresa Kelleher. Kvinnor i konfucianismen under den klassiska perioden Kelleher börjar med en översikt över konfucianismen.
”Genus och miljö” Manligt och Kvinnligt Kultur och Natur
Enhet Politik på människans och naturens villkor
Som man frågar får man svar. Vad är intressant? Varför?
Angelika Sjöstedt Landén, genusvetenskap
Yngre skolbarns kamratkulturer
6 september Physical Activity in NCD prevention in Vietnam From evidence-base to policy implementation Helena Wallin, Leg läk,
Mahmud Al Hakim IT-Pedagog och Webbutvecklare
Mahmud Al Hakim IT-Pedagog och Webbutvecklare
PP.
Ta ställning och handla!
Del 1: Naturvetenskap s. 6-7
Etik och Moral Läran om rätt och fel.
Hållbar utveckling Vad är det för något? Vad handlar det om?
Lektion 3 Mahmud Al Hakim
Ledarskap med coaching som ledstjärna
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Moria: Tidig feminism.
Forsknings- och innovationspropositionen Prefektmöte
Dygdeetikens frågor Vilken karaktär bör jag ha? Vilket slags människa bör jag vara? Hur bör jag leva?
PPP Den moderna vetenskapsteorins berättelse om sin förhistoria.
Allmän Introduction Allmän Introduction Principerna.
Nova Ward Introduktion
Forum för genusvetenskap
Kungl.biblioteket - Box Stockholm Upphovsrätt i förändring Mötesplats inför framtiden Borås Susanna Broms.
Moria: Tidig feminism.
Strukturerade Peer-to-Peer System Ali Ghodsi Swedish Institute of Computer Science (SICS) Kungliga Tekniska Högskolan (KTH)
MORIA: Feministisk historiekritik. Feministisk kritik Feministiska förhållningssätt till filosofin Kvinnor och filosofins historia.
Feminismen.
Genus och Kön.
Genus Manligt & kvinnligt.
Miljöundervisningens traditioner Ph.D Per Sund, Member of The Institute for Research in Education and Sustainable Development, IRESD Uppsala.
Kunskap och värden – måste vi välja? Sven-Eric Liedman.
Chefen som rekryterare
Att studera med funktionsnedsättning
Genus – det konstruerade könet
Moralfilosofins historia (MORIA) John Eriksson Department of Philosophy, Linguistics and Theory of Science.
Jämställdhetsintegrering inom förskola och skola
Genus. Kvinnor och män i media lkritikvemvadvarfor/kvinnorochmanimedier.425.h tml
Genus och religion.
Vem ska rädda världen? Exempel på undervisning för hållbar utveckling
Hållbar utveckling Vad ska ni kunna?
Sociologi Introduktion.
Intersektionalitet, kategorier och maktanalyser
Presentationens avskrift:

16 februari Ekofeminism & GMO Ekofeminism och miljöetik Utgångspunkter Tre sambandsteser

16 februari Skrivövning – fokuserat kortskrivande Syfte: Att samla tankarna; Att medvetandegöra sin egen förförståelse Papper och penna Skriv i 3 minuter utifrån mina påståenden/frågor

16 februari Frågor Hur hänger feminism och miljövård ihop? Därför är genus relevant/inte relevant för mina studier!

16 februari Ekofeminism och miljöetik 1974, Feminism or Death, (Francois dÉaubonne); “Animal Liberation” i The New York Review of Books (Peter Singer); “The Shallow and the Deep, Long Range Ecology Movements: A Summary” i Inquiry (Arne Naess) och “Is There a Need for a New, an Environmental Ethics?” vid the Fifteenth World Congress of Philosophy i Varna, Bulgaria (Rickard Sylvain) Radikal ekologi/radikal ekofilosofi Relationsbaserad / bryter med trad metod Det dubbla förtrycket

16 februari Utgångspunkter Patriarkatet –Strukturellt förtryck Samband mellan resursutnyttjande och förtryck av kvinnor

16 februari Det dubbla förtrycket 3 olika samband 1. Språkliga samband (Merchant & Ruether) –Kvinnan naturiseras –Naturen feminiseras –Båda kontrolleras

16 februari 2. Begreppsliga samband Förtryckande begreppsligt ramverk –Värdehierarkiskt tänkande –Värdedualistiskt tänkande –Underordnandets princip

16 februari Underordnandets princip A 1)Människor har, och växter och stenar har inte, förmågan att medvetet och radikalt förändra den gemenskap inom vilken de lever sina självbestämmande liv. 2)Vadhelst som har denna förmåga är moraliskt sett överordnad vadhelst som saknar denna förmåga 3)Alltså, människor är moraliskt sett överordnade växter och stenar. 4)För varje (x) och (y), om (x) är moraliskt sett överordnad (y), så är (x) moraliskt sett rättfärdigad att exploatera (y) 5)Därför, är människor moraliskt sett rättfärdigade då de överordnar sig växter och stenar.[1] [1] Warren, 2000, ss [1]

16 februari Underordnandets princip B 1)Åtminstone i västerländska samhällen, närhelst en social grupp identifieras med den ickemänskliga naturen och ”det fysiska”, så begreppsliggörs denna grupp som moraliskt underlägsen alla sociala grupper som identifieras med kulturen och ”det mentala”. 2)Åtminstone i västerländska samhällen har kvinnor som social grupp identifieras med den ickemänskliga naturen och ”det fysiska”, medan åtminstone de flesta män har identifieras med kulturen och ”det mentala”. 3)Alltså, åtminstone i västerländska samhällen har kvinnor blivit begreppliggjorda som moraliskt underlägsna de flesta män. 4)För varje (x) och (y), då (x) begreppsliggörs som moraliskt underlägsen (y), så är (x) moraliskt sett rättfärdigad att överordna sig (y). 5)Därför är åtminstone i västerländska samhällen, de flesta män rättfärdigade i att underordna sig både kvinnor och den ickemänskliga naturen.[1][1] [1] Warren, 2000, ss

16 februari 3. Samband i praxis Bioteknologin reproducerar gamla patriarkala uppdelningar som aktivitet/passivitet, kultur/natur Dessa dikotomier (dualismer) blir sedan verktyg för det kapitalistiska patriarkatets kolonialisering av växter och människor

16 februari Bioteknologin reproducerar dualismer Kolonialiseringen (med hjälp av vapenteknologi) av tredje världen byggde på idén att jorden (natur) var passiv och den vite mannen (kultur, civilisation) var aktiv Bioteknologin bygger på idén att fröet/kvinnan är passivt (naturen) och att bioteknologen/mannen (västerlänningen, forskaren) är aktiv Reproduktionsteknologin bygger på att kvinnors kunskap osynliggörs och att forskaren är aktiv

16 februari Bioteknologin använder dualismen som verktyg 1 Jorden är ett passivt kärl - The green revolution medförde att jorden fråntogs sin fertila egenskaper (aktiviteten), dessa tillsattes utifrån med kemikalier Fröet är ett passivt kärl – Bioteknologin fråntar växten dess fertila förmåga, dessa tillsätts utifrån av bioteknologen Kvinnan är ett passivt kärl – Reproduktionsteknologier fråntar kvinnan hennes fertila egenskaper, dessa tillsätts utifrån av forskaren

16 februari Från egenvärde till instrumentellt värde Jordens värde går från egenvärde till instrumentellt värde Jordbrukarens kunskap exploateras i och med patentprocessen – integriteten kränks Kvinnors kunskap exploateras i och med reproduktionsteknologin – integriteten kränks

16 februari Shivas sambandstes Bioteknologin är dagens dominerande verktyg för att separera naturen från kulturen genom förtingligandet av växter och för att begreppsliggöra kvinnors och lantbrukares kunskap och arbete som ”naturliga”

16 februari Två trender (1992) Egenvärdestrenden –Frön, biologisk mångfald jord- och lantbrukares kunskap Resursvärdestrenden –Dominerande trend där lokala växter ersätts med GMO

16 februari Tre samband Språkliga samband (Merchant & Ruether) Begreppsliga samband (Warren) Praktiska samband (Shiva)

16 februari Värderingsövning - linjeövning Kvinnor har lättare att ta till sig hållbarhetsprinciper än män har!

16 februari Värderingsövning - linjeövning Genusvetenskap är ett nödvändigt perspektiv inom miljövården!

16 februari Värderingsövning - linjeövning Utan jämställdhet – ingen hållbarhet!

16 februari Forts. skrivövning Syfte: Att knyta ihop reflektionssäcken – vi har gjort en loop Papper och penna Skriv i 3 minuter utifrån följande påstående/fråga Detta tar jag med mig från dagens tillfälle!