Medfinansieringsreformen 2005-06 och arbetsgivarnas ansvar för sjukfrånvaro Björn Trägårdh, HGU.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Sjukskriven vårdpersonal i offentlig kontra privat anställning Undersökning januari 2010.
Advertisements

Var hittar du oss? Nationella försäkringscentra
– en översyn av aktivitetsersättningen
Bidrag till universiteten direkt eller via externa finansiärer? Utvecklingen i Sverige och i vissa andra europeiska länder Carl Jacobsson Analysenheten,
Folkhälsoarbete i Munkedal
Siffror om jämställdhet
Nya regler inom sjukförsäkringen 2005
Åter till arbetet Fackliga riktlinjer för förebyggande arbetsmiljöarbete, arbetsanpassning och rehabilitering Bild 1 – Åter till arbetet ”Åter till arbetet”
Semesterekonomi 2012 Ingela Gabrielsson, Privatekonom
Systematiskt arbetsmiljöarbete
Arbetsgivarens ansvar regleras i lag & föreskrifter
Oväntade utgifter – något att räkna med Ingela Gabrielsson, privatekonom
Innehåll Tidig Bedömning och Fortsatt Bedömning
Nya sjukförsäkringen 1 juli 2008
Leg psykolog/leg psykoterapeut
SASSAM Version 1.1 © SASSAM SASSAM Version 2.0 Omgivning 1 Sociala förhållanden Arbetsförhållanden Utbildning - kompetens Fritid Nätverk.
Vad är hälsa? MÅ BRA MÅ DÅLIGT Verklig ohälsa Upplevd hälsa AVSAKNAD
Otydliga lagar om skadlig stress i arbetslivet
Eskilstuna Zonta-klubb
Etableringsreformen – att utreda och bedöma prestationsförmåga
Läkaren och sjukintyget
ÅTER TILL ARBETET - nya regler vid rehabilitering.
Kapitel 12 November 2008/Leif Carlsson Sjukskrivning Liv & hälsa i Örebro län år 2000, 2004 och 2008 Liv & hälsa 2008 Liv & hälsa 2000, 2004 och
Kapitel 3 November 2008/Leif Carlsson Kontakter med vården Liv & hälsa i Örebro län år 2000, 2004 och 2008 Liv & hälsa 2008 Liv & hälsa 2000, 2004 och.
Samtliga anställda Arbetsskada Lag-TFA Lag/TFA.
Den ljusnande framtid är vård
1 Våra produkter Livförsäkring Trygghet vid dödsfall samt engångsutbetalning vid långvarig sjukskrivning Olycksfallsförsäkring Ersätter invaliditet och.
Den samhällsekonomiska nyttan av utlandsstudier Resultat från studier i utredningen av utlandsstudiemedel (SOU 2011:26)
Försäkringskassans roll i samverkan
Beräkna en ekvation (metod 1)
Finansiell samordning – för vem ger det resultat ?
Nationella Riktlinjer för Sjukdomsförebyggande Metoder Varför nationella riktlinjer för sjukdomsförebyggande metoder? Katarina Ossiannilsson Sjukgymnast/Rehabchef.
Tidiga preventionsinsatser i kommuner och företag Policyarbete och åtgärder mot riskbruk.
Kapitel 11 November 2008/Leif Carlsson Arbete och arbetsmiljö Liv & hälsa i Örebro län år 2000, 2004 och 2008 Liv & hälsa 2008 Liv & hälsa 2000, 2004 och.
Folkhälsoarbetet i Karlskrona kommun
Lena Stenvall och Åsa Forssell
Ett friskare Sverige! En kort betraktelse över Miltonutredningen (SOU 2006:100) med särskilt fokus på barn och unga...
Om du är sjuk och inte kan arbeta
1(31) Ett omdiskuterat ämne. Vad är det som händer? 2.
STs arbetsmiljörapport i samarbete med SCB Seminarium Torbjörn Carlsson.
Läkaren och sjukintyget
STs Arbetsmiljörapport 2010
AT-utbildning februari 2014 Försäkringskassans ansvar och uppdrag i sjukförsäkringsprocessen Camilla Nohammar, Försäkringskassan.
Varför finns Ansvarskommittén?
En undersökning om hälsa och livsvillkor Norrland 2010.
STs arbetsmiljörapport 2008 ST-veckorna. ST jobbar hårt för en bättre arbetsmiljö! Långsiktigt och medvetet arbete med arbetsmiljön ST- undersökningar.
Ökad psykisk ohälsa bland unga – förslag till förklaringar och åtgärder 45 min - 35 min= 18 bilder. Sven Bremberg.
Funktionsnedsättning innebär dubbel utsatthet i det offentliga rummet – och begränsar därmed tillgängligheten Några exempel: En utvecklingsstörd kvinna.
Hur fungerar sjukskrivningsprocessen i praktiken
Samverkan mellan vårdgivare 24 mars 2011 Maj Rom.
Eneffektiv användning En effektiv användning av resurser.
Liv & Hälsa ung Ojämlikhet i hälsan Källa: - ”På väg mot Sveriges Friskaste län år med Liv & Hälsa ung. Hur mår niondeklassare i Sörmland?” -
En enklare sjukförsäkringsprocess
Läkaren och sjukintyget
Läget i Sverige Sverige har högsta andelen sjukskrivna i Europa. Vår kostnad för förtidspension och sjukskrivning ligger.
 Offentlig sektor – all verksamhet som drivs av stat, landsting och kommun. Främst tjänster inom offentlig sektor ex lärare, sjukvårdspersonal, poliser.
Läkaren och sjukintyget Läkarprogrammet VT 2016 Marie Westin Försäkringsmedicinsk rådgivare FK.
Psykiska diagnoser i kontaktyrken i kommuner och landsting.
Mobiliseringsinitiativet för att förebygga sjukfrånvaro 1 Mobiliseringsinitiativet.
Sjukfrånvarons utveckling
NÄR VÄLFÄRDEN GÅR FRÅN DELTID TILL HELTID
Avsiktsförklaring Åtgärder för friskare arbetsplatser i kommuner och landsting Eva Thulin Skantze Arbetsgivarpolitiska avd, SKL.
Närvarande ledarskap för en hållbar välfärd
Är sjukskrivning bra för hälsan?
Tidig kontakt med arbetsgivare vid arbetsrelaterad ohälsa
Tillväxtverkets handlingsplan för klimatanpassning i svenska SME
Utvidgad SIP – ”Jobb SIP” Samordnad individuell plan
Utvidgad SIP Samordnad individuell plan
Arbetsmiljöundersökning 2018
Avsiktsförklaring Åtgärder för friskare arbetsplatser i kommuner och landsting Eva Thulin Skantze Arbetsgivarpolitiska avd, SKL.
Presentationens avskrift:

Medfinansieringsreformen och arbetsgivarnas ansvar för sjukfrånvaro Björn Trägårdh, HGU

”Så här kan vi inte ha det” (GP 13/4 2005) 14 procent av alla svenskar mellan 20 och 64 år var sjukskrivna eller förtidspensionerade räknat i heltid. Kostnader för sjukfrånvaro och arbetslöshet uppgick 2004 till 125 miljarder (statens samlade utgifter för år 2005 beräknas till drygt 750 miljarder kronor). Kostnadsökningen för sjukfrånvaro och arbetslöshet under åren var dubbelt så stor som tillväxten.

Reformtanken Halvera sjukfrånvaron (från 90 milj. till 45 milj. dagar) (Sjuk-)problem ska lösas där de uppstår – på arbetsplatsen Utveckla ekonomiska incitament för arbetsgivaråtgärder Morot; ju lägre frånvaro, desto billigare för AG Piska; många sjukdagar = höga sjukkostnader

Reformkonstruktionen + och - för arbetsgivarkollektivet - kostnadsneutralt + Generell sänkning av arbetsgivaravgift (0,24 %) + AG bekostar 2 veckors sjuklön (förut 3) - Särskild sjukförsäkringsavgift på 15 % av sjukpenningen + Gäller ej vid återgång i arbete (minst 25%) eller rehab-insatser + Tak: max 4 % av total lönesumma för AG + Golv: minst kr i sjukkostnader

Forskningsuppdraget Forskargrupp på 6 företagsekonomer Ett arbetsgivarperspektiv på reformen Vad gör AG för att få anställda åter i arbete? Vad gör AG för att förebygga sjukfrånvaro? Vilka ekonomiska och administrativa effekter får reformen för AG?

Undersökningen Enkätstudie: Samverkan med SCB 800 arbetsgivare Stratifierat urval > 10 anställda Alla AG >2000 anställda ingick Svarsfrekvens drygt 53 % Fallstudie: Stat: myndighet + högskola Region: sjukhus, tandvård, tvätteri Kommun: hemtjänst Privat: ett medelstort, två små

Resultat En mängd förebyggande åtgärder, ex v hälsokontroller, friskvård, motionsbidrag, chefsutbildningar… En del rehab-åtgärder (på väg att rutiniseras), ex v rehab-planer, kontakt med FK, deltidssjukskrivningar… Få åtgärder specialsyddes (ex v efter kön, yrke eller ålder) Inga tydliga avtryck av reformen vad AG gör, hur eller hur mycket Visst administrativt strul för AG, men annars små ekonomiska och andra konsekvenser av reformen

Reformens grundantaganden 1.Arbetsgivare ägnar sig åt att förebygga ohälsa och rehabilitera redan sjuka. 2.Förebyggande och rehabiliterande åtgärder minskar sjukfrånvaron. 3.Situationen på arbetet är avgörande för sjukfrånvaron. 4.Hög sjukfrånvaro är ett stort problem för arbetsgivare. 5.Ekonomiska incitament i form av sänkta sjukfrånvarokostnader är avgörande för att förmå arbetsgivare att minska sjukfrånvaron.

1. Ägnar sig arbetsgivare åt att förebygga ohälsa och rehabilitera sjuka? Svårdefinierade begrepp – åtgärder kan vara både-och Exempel ”arbetsrotation” – från effektivitets-/kompetenshöjning till sjukdomsförebyggande och/eller rehabiliterande åtgärd ”Förebygga ohälsa” – ett gränslöst modebegrepp, ex fruktkorg Deltidssjukskrivning, omplacering, kontakt med sjukskrivna – rehabilitering eller kontroll / utestängning? Arbetsgivarna är ”på” i ord – rehabiliterar och förebygger ohälsa – men vad handlingarna innebär är mer osäkert

2. Leder åtgärderna till minskad sjukfrånvaro och ökad hälsa? Blir deltidssjukskrivning en väg mot heltid eller förtidspension? Leder sociala aktiviteter till gemensamhet eller mer konflikter? Skapar hälsoundersökningar hälsa eller ohälsa? Är kontakt med sjukskrivna alltid rehabiliterande? Blir vi friskare av motionsbidrag? Kunskapen om åtgärders effekter är darrig…

3. Är situationen på arbetet avgörande för sjukfrånvaron? Alla sjukfrånvarande är inte sjuka (men vi vet inte alltid varför) Alla på jobbet är inte friska (det finns många skäl) Beror sjukskrivningar på faktorer på arbetet, i privatlivet, på både och – eller på annat än miljöfaktorer (ex utmattningsdepression)? För AG ter det sig orimligt att betrakta sig som ansvarig för all slags sjukfrånvaro

4. Är hög sjukfrånvaro ett stort problem för arbetsgivare? Genomsnitt; 5-6 % sjukfrånvaro under reformperioden Stort problem för vissa AG: kommuner 8 %, stora AG 7 %, små 4 % Stort problem för vissa kategorier anställda; äldre, lågutbildade, lågavlönade, kvinnor (i offentlig sektor) – svåra att åtgärda Är 5,5 % hög sjukfrånvaro? (ideal sjukfrånvaro; 2-4 %)

5. Hur viktigt är sjukfrånvarokostnader för arbetsgivare? Indirekta kostnader för sjukfrånvaro kan vara ett stort problem (ex v minskade intäkter pga driftstörningar eller ökade kostnader för att driva verksamheten) Direkta kostnader för sjukfrånvaro (= reformen) är oftast ett mindre problem för AG. Sammantaget – reformen utgick från tveksamma antaganden och fick inte avsedda konsekvenser

Sjukfrånvaro – arbetsgivarnas ansvar? AG ser ett begränsat ansvar – i sjukfrånvaro som entydigt orsakas av arbetsförhållanden Fysisk arbetsmiljö kan AG (oftast) åtgärda, men social och psykisk är mer svårstyrd (managementlitteratur och hälsoforskning till trots) AG har begränsat inflytande på arbetets innehåll och betydelse för hälsan / sjukfrånvaro AG-viljan att minska sjukfrånvaron varierar, men kunskap saknas – ett mångfacetterat problem med ofta okända orsak-verkan-samband AG-trenden - töckla inte med problemet utan outsourca frågan, rekrytera ”långtidsfriska” etc. Bristande vilja och incitament var inte det stora problemet – då fungerar inte economic man-inspirerade reformer

Medfinansieringsreformen - en symbol för rådande samhällsanda Sjukfrånvaro – ett samhällsproblem fylld av kollektiv skam Viktigt att visa handlingskraft – tuffare regelverk, utpekande av syndabockar (sjukskrivna, sjukskrivande läkare, dåliga arbetsgivare) Arbetslinjen dominerar – alla kan och skall bidra trots slimmade organisationer (eller sorteras bort) Reformen – ett svar på, men också orsak till, negativ uppmärksamhet kring sjukskrivningar Reformens oavsiktliga konsekvenser – minskad sjukskrivning genom disciplinering, inte genom AG-incitament