Konferens om korruptionsforskning

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Andreas Bergh Gissur Ó Erlingsson Mats Sjölin Richard Öhrvall
Advertisements

Om mänskliga rättigheter
Syfte och upplägg Syftet med undersökningen är att få information om svenskarnas kunskap och inställning till samarbete mellan våra grannländer utifrån.
AKTIESPARARNA ÖSTERSUND Presentation
Liberalism Individer och stater är rationella.
Demokrati & diktatur.
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
Staten och det civila samhällets organisationer
Välkommen Barnet i rättsprocessen Brottsmål & Vårdnadsmål
Internationella Kvinnoförbundet för Fred och Frihet.
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
SKL:s återrapportering 6 december 2012 Överenskommelsen inom det sociala området Anna-Karin Berglund Avd. för ekonomi och styrning.
Twitter: #somgu ”Opinioner, trender, analyser – ett oberoende undersökningsinstitut i forskningens tjänst” (S)amhälle (O)pinion (M)edier.
Mänskliga rättigheter Demokrati och frånvaro av mänskliga rättigheter är en omöjlig kombination.
Mänskliga rättigheter
FoU-samverkan på EU-arenan – Regionala FoU-strategier för Norra Sverige Erik Bergkvist Rapportör EuropaForum.
HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm.
Visioner och Vägval Universitetsstyrelseperiod Visioner och Vägval 2013.
Open access Lisbeth Söderqvist Avdelningen för forskningspolitisk analys.
Regional tillväxt- och innovationspolitik Claes Norell
2 EU-program för 1 Närmare Europa. →Ungas möjlighet till internationell erfarenhet →Ungas förståelse av kulturer →Unga aktiva medborgare Alternativ utbildning.
Medborgarnas uppfattningar om den regionala demokratin Erfarenheter från Västra Götaland och Skåne Norrbottenskonferens 23 september.
Aktuella frågor på EU-nivå
1 Sammanhållningspolitiken och Europa Strukturfonderna efter : Förberedelser! 2010: Europa e sammanhållningsrapporten Budgetöversyn.
Träff för nya medlemmar Upplägg Läget i Vänsterpartiet Organisationen Partiprogrammet Allmänna frågor Fika.
Att få rätt saker att hända
Demokrati och hur Sverige styrs
© Diakonia 2 Vad är Diakonia? © Diakonia 3 Diakonia är en kristen biståndsorganisation som tillsammans med lokala partner arbetar för en varaktig förändring.
De valda och de smorda: eliter, kön och den nordiska moderniteten Anita Göransson, Linköpings universitet Kön och makt-konferensen, Reykjavik, november.
Hur mäter man välstånd?.
Social hållbarhet. En prioriterad fråga
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Karlskrona Hemtjänst.
Skörda frukterna! Socialfondens växthus för kompetensutveckling.
Sydsvenska Industri- och Handelskammaren - Infrastruktur i Skåne Februari 2014 Toivo Sjörén Freja Blomdahl.
Europeiska socialfonden
Livslångt lärande EU:s nya gemensamma utbildningsprogram Mål ” Ett konkurrenskraftigare kunskapssamhälle, med bättre arbetsmarknad och ökad social.
Det regionala planeringen och växande arbetsmarknadsregioner
1 Drivkrafter för energiinvesteringar – finns de? Strategier för investeringar i 16 bostadsföretag Lovisa Högberg
1 Vad visar PISA -undersökningarna? KEFUDAGEN Den 4 juni 2013 Anita Wester, Skolverket OH-mallen.
Vägar till en jämlik hälsa
Handikappförbunden Dialogmöte DO 9 april 2013 Ingrid Burman.
Egenintresset som drivkraft i politiken Marcia Grimes, fil dr Statsvetenskapliga institutionen Göteborgs universitet Democracy’s Infrastructure: The role.
Lena Wängnerud Kön och korruption.
Kommission för ett socialt hållbart Malmö 30 maj 2012 Kommission för ett socialt hållbart Malmö.
Demokrati och diktatur
Politiskt deltagande: demokrati och mänskliga rättigheter
Demokratiprojektet Den arabiska våren.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Folkhälsoarbete och arbete med social hållbarhet ur ett regionalt och kommunalt perspektiv Nora
BREDDAD REKRYTERING.
Vilken roll har de idéburna organisationer Kärt barn har många namn – idéburna, ideella, non-profit, kooperativ och sociala företag Unikt inte komplement.
Ger Växelverkan Vetenskapen Värde?
Mänskliga rättigheter och Naturresurser Kampanjtema :
Forum för genusvetenskap
Välkomna till Göteborg 13e Mars Dagens program 10:00-12:00 Genomgång av nationella resultat 2014 Diskussion Induktioner inledning 12: :00.
Demokrati och diktatur
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Barnomsorgsmarknaden i EU Vilken potential finns för svenska företag att tillhandahålla barnomsorg i Europa? Mikael Elinder Rapport för Almega.
Regionalpolitik EUROPEISKA KOMMISSIONEN December 2004 SV Förordningar 1 Sammanhållningspolitiken Kommissionens förslag till nya regler 14 juli.
Vision Västra Götaland det goda livet - ur ett medborgarperspektiv
SNART BÖRJAR DET. VÄLKOMMEN Landstingsfullmäktigeledamöter Beredningsledamöter Ledamöter i Patientnämnden Revisorer Övriga.
Dagens schema: Gå igenom dagens schema
Att jämföra - jämförelsen som vetenskaplig metod
Europa 2020 Sabine Mayer. Utmaningar Ekonomiska krisen Arbetslöshet Fattigdom Högutbildade kvinnor måste välja mellan jobb och familj Lågt barnafödande.
Partipolitiska effekter av korruption
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Kommissionen för jämlik hälsa Att sluta hälsoklyftorna i Sverige Magdalena Brasch.
Sv Hur ska högskolan lyckas med breddad rekrytering? 16 maj 2016 Aleksandra Sjöstrand.
Pressen på planerarna Exempel från Danmark Kristina Grange Mariestad,
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Kan tillit främja tillväxt?
Presentationens avskrift:

Konferens om korruptionsforskning Tisdagen den 15 maj 2012 Konferenscentrum Wallenberg, Göteborgs universitet Arrangör: QoG-institutet

Hjärtligt välkomna till QoG-institutets praktikerkonferens Institutet för forskning om korruption och kvalitet i samhällsstyrningen Startades i liten skala 2004 Erhöll mer omfattande anslag 2007 Nu cirka 25 forskare och forskningsassistenter Kommer att fortsätta i (minst) fem år till Idag är tanken att vi skall redogöra för och diskutera ett antal av viktigare våra forskningsresultat

Dagens program Allmän presentation: 11:00 – 12:00 Lunch: 12:00 – 13:00 Valbara seminarer I: 13:00 – 14:00 Kaffepaus: 14:00 – 14:20 Valbara seminarier II: 14:20 – 15:20 Panelsamtal: 15.30 – 16:15 Ett stort tack till Riksbankens Jubileumsfond som har gjort denna tillställning möjlig.

Varför startades QoG-institutet? Den institutionella revolutionen En förändrad syn på vad som skapar välstånd Nya möjligheter att mäta institutionell kvalitet Starka samband mellan QoG och välstånd Närmare bestämt ville vi ha svar på tre frågor: 1.) Vad är QoG? 2.) Varför har olika länder så olika mycket QoG? 3.) Vilka effekter har hög/låg QoG? Samt, detta hade dittills varit ett mycket underbeforskat område.

Vad är QoG (Quality of Government)? Vad är kvalitet i samhällsstyrning (Quality of Government)? Förekomsten av pålitliga, opartiska, icke-korrupta, icke-diskriminerande och kompetenta offentliga institutioner QoG är därmed inte detsamma som representativ demokrati Demokratiska länder kan ha hög och låg kvalitet i samhällsstyrningen

Hur fungerar QoG-institutet? Problemdrivet forskningsprogram Sammanhållet forskningsprogram Oberoende forskningsprogram Stark internationell orientering Utbildningsprogram Utåtriktade aktiviteter Stora, öppna och alltmer lättillgängliga databaser

Forskningsresultat Problemet med låg QoG har mycket mera, djupgående och omfattande effekter på mänskligt välstånd än man tidigare insett Långt ifrån enbart ett problem för u-länder eller fd. kommunistiska länder Den i både forskning och politik mest använda definitionen av korruption visar sig vara utan värde De två dominerande teorierna på området missförstår med stor sannolikhet korruptions- problemets grundläggande natur

Välfärdspolitik och social tillit Möjligheterna att bedriva en omfattande välfärdspolitik visar sig vara beroende av hög QoG Människors tillit till ”andra människor i samhället” visar sig vara starkt beroende av QoG

QoG skapar rikedom d.v.s. är bra för ekonomi och välstånd

QoG räddar liv

QoG bidrar till rent vatten

QoG gör människor lyckliga MEN,

Är QoG bra för ekonomisk tillväxt?

Räddar QoG miljön?

Minskar QoG ond bråd död?

Jan Teorell

Korruption, demokrati och krig Kan man lära sig något av den svenska historien?

Svensk ”korruption” var främst (a) lokal och (b) personlig Den försvann innan vi fick allmän rösträtt och folklig kontroll över regeringsmakten En viktig förutsättning för dess bekämpning var ett oberoende och opolitiserat rättsväsende Även om krig byggde den tidigmoderna svenska staten var det förlust av ett krig som utlöste statsförvaltningens reformering på 1800-talet

Lärdomar? Att förstå oss själva har givetvis ett egenvärde när vi vill lära andra Men: historiens lärdomar kan vara (a) unika för sin tid/kontext och därmed svåra att överföra; samt (b) normativt oförsvarliga!

Nicholas Charron

Korruption i Europa Under 2009-2011 genomförde vi ett forskningsprojekt, finansierat av EU-kommissionen, med syfte att kartlägga hur korruption och samhällsstyrningens kvalitet ser ut i EU-länder (nationell nivå) samt i regioner inom länder (regional nivå) Nationell analys – Världsbankens data belyser ”4 olika Europa” Regional analys – Vår egen insamlade data bygger på en stor enkät med 34.000 svarande från 172 olika regioner i 18 EU länder.

Varför ska vi bry oss om korruption i Europa? Vad gäller korruption, så är variationen mellan länder inom EU större än variationen mellan länder i Afrika…

Varför fokusera på regioner istället för länder? Skillnader mellan regioner inom länder är (ibland) större än skillnaden mellan länder. T.ex. är skillnaden mellan Bolzano och Campania i Italien större än skillnaden mellan Danmark och Ungern…

Lena Wängnerud

Kön och korruption Dilma Rousseff “It is my duty as President of all Brazilians to see an end to the impunity which shelters many of those accused of involvement in corruption practices…we will punish all abuses and excesses”. The Rio Times, 23 augusti, 2011

En relativt ny inriktning inom korruptionsforskningen Förklaringsperspektiv: könsskillnader Kvinnor uppfostras till att bli mer laglydiga än män Kvinnor större omsorgsansvar än män Förklaringsperspektiv: möjlighetsstrukturer Kvinnor mer knutna till familjen/den privat sfären än män Kvinnor utestängda från ’good old boys networks’ Förklaringsperspektiv: vägen till politiska uppdrag Kvinnliga politiker kommer från en annan bakgrund än manliga politiker t.ex. kyrkan eller sociala rörelser

Carl Dahlström

Maria Gustavson

Den afrikanska förvaltningen – tidigare forskning Annorlunda regler, normer och kulturell kontext – västerländska normer och administrativa reformer problematiska att överföra MEN få empiriska studier Vad anser de afrikanska tjänstemännen själva?

Revisorer i den afrikanska förvaltningen -empiriska resultat På tvärs mot förväntningarna En tydlig professionell identitet Poängterar fördelar med att revision fungerar på samma sätt världen över. Samarbete över nationsgränserna, framförallt regionalt

Nya perspektiv! På afrikanska tjänstemän och revision Historiska erfarenheter, lokala gemenskaper och lokal kulturell kontext är viktigt MEN - Lojaliteter och identiteter är mer komplexa. Skapas och omformas genom utbildning och professionella gemenskaper Skapar revision Quality of Government?

Monika Bauhr

Bistånd och korruption: resultat 1 Biståndets legitimitet: Korruption minskar allmänhetens stöd för bistånd, men det finns viktiga variationer inom EU

Bistånd och korruption: resultat 2 Biståndets organisation: Opartiskhet och förutsägbarhet i internationella organisationers beslutsfattande ökar byråkraters stöd för antikorruptionsåtgärder

Bistånd och korruption: resultat 3 Biståndets antikorruptionsåtgärder: Traditionella antikorruptionsåtgärder kan ibland vara kontraproduktiva

Biståndets legitimitet: Korruption minskar allmänhetens stöd för bistånd, men viktiga variationer inom EU Biståndets organisation: Opartiskhet och förutsägbarhet i internationella organisationers beslutsfattande ökar byråkraters stöd för antikorruptionsåtgärder Biståndets antikorruptionsåtgärder: Traditionella antikorruptionsåtgärder kan vara kontraproduktiva

Marcia Grimes

Förändring utifrån och in Förändring utifrån och in? Kan civila samhällsorganisationer bidra till minskad korruption?

Civilsamhället och korruption i OECD länder

Civilsamhället och korruption alla länder

Vad kan det civila samhället göra? Mobilisera protester Stärka ansvarsutkrävande Informera och göra allmänheten medveten Ombudsmanliknande roll Befrämja reformer (t.ex. anti-korruptionslagar, transparenslagar)

Kontext, kontext, kontext Instanser som är villiga att väcka åtal Välvilliga politiker och tjänstemän Stöd från gräsrötterna Engagemang från medierna Stöd från det internationella samhället Inte allt för korrupta institutioner

Stefan Dahlberg

QoG-institutets databaser QoG Standard Dataset (1946-2010) 194 länder 869 variabler WII (vad det är) - variabler som rör de grundläggande faktorerna i QoG (såsom korruption, byråkratisk kvalitet och demokrati) HTG (hur man uppnår det) - variabler som främjar QoG (t.ex. olika former av valsystem eller  statlig styrning, maktdelning, kolonialt arv). WYG (vad du får) - variabler som härrör till konsekvenserna av QoG (såsom ekonomisk utveckling, fred, hållbar utveckling, jämställdhet och politiskt förtroende).

QoG-institutets databaser QoG Social Policy Dataset (1946-2011) 194 länder 1070 variabler Variabler relaterade till socialpolitik (ex. sociala utgifter). Variabler relaterade till skattesystem (ex. skattesatser). Strukturella indikatorer för socialpolitikens förutsättningar (ekonomisk ojämlikhet, BNP, arbetslöshet, utbildningsnivå, hälsotillstånd). Opinionsdata (attityder till socialpolitik, skatter och staten i allmänhet).  Politiska indikatorer (valresultat, politiska institutioner). Variabler som rör grundläggande faktorer inom QoG  (korruption, byråkratisk kvalitet och demokrati).

QoG-institutets databaser QoG Expert Survey Dataset (2008-) 135 länder (107 länder med tre eller fler experter) Det övergripande syftet med QoG-expertundersökningen är att mäta hur den offentliga förvaltningen är strukturerade och fungerar i olika länder.  Undersökningen omfattar en rad ämnen som vi saknar kvantitativa indikatorer för i ett stort antal länder men som anses relevanta för den offentliga förvaltningen struktur och funktionalitet (såsom meritokratisk rekrytering, intern befordran, karriär stabilitet, löner, opartiskhet och effektivitet). 

QoG-institutets databaser QoG Expert Survey Dataset (2008-)

Andreas Bågenholm

Politisering av korruptionsfrågan i europeiska valkampanjer 1981-2010

Korruptionsanklagelser i valkampanjer 1981-2010

Genomsnittliga valresultat för olika partityper 1981-2010 Regerings-partier Största regerings-partier Oppositions-partier Största oppositions-partier Nya partier Anti-korruptions-partier -3,0 (163) -4,1 (87) 1,6 (313) 4,2 (85) 8,5 (23) 8,2 (29) Valresultat för partier som politiserar/inte politiserar korruptions-frågan Politisering av korruptionsfrågan Oppositionspartier Största oppositionspartier Nya partier Nej 1,2 (289) 2,6 (72) 8,5 (23) Ja 9,7 (24) 13,4 (13) 16,7 (5)

Korruptionsanklagelse Regeringsskiften Korruptionsanklagelse Nej Ja Samtliga fall 42 % 65 % Låg korruption 31 % - Medelhög korruption 57 % 48 % 78 % Hög korruption 64 % 44 % 92 % Korruptionsskandal 41 %

Tack för visat intresse! Lunchen serveras en trappa upp