INTERVJU – En introduktion

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
HÄR BOR JAG Skogstrollen vt 2013
Advertisements

Året var 2004, I en liten stad vid namn Laholm
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Brukarnas perspektiv: KUNSKAP/INFORMATION
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Behandlingsfas 1, hjälpmedel
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
Sagan om Piffy.
Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
Att hålla lektion i ämnet Idrott & Hälsa
Leg sjukgymnast, medicine doktor
Ett bildspel om dig och dina kompisar.
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
Att leva med multipel skleros
Patientenkät sommaren -13
78 respondenter. 2 [1] Hur har det varit hemma sedan du var här sist?
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Pronomen.
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
1) Ni har kommit överens om att barnet ska ta bort sin tallrik från bordet efter måltider. Det går bra ibland och ibland inte. Den här gången går ditt.
Högtidstal Retorik.
Hur du skriver en bra historia
Samtalet På Arbetsplatsen.
Så gör du.  Namn  Arbetsplats/Yrke  Fritidsintresse   En bra bok/film 5 SNABBA Kaffe – The Bil –
Ödehuset Det var en gång en flicka som hette Lisa. Hon
SÅ TYCKER FORSKARNA OM VRs ANSÖKNINGSSYSTEM SYFTE: Mäta forskarnas åsikter om VRs elektroniska ansökningssystem Var tionde forskare, ca 400, ombads besvara.
Intervju inför ViV-projektet.
Workshops för närstående - vad har det tillfört? 4.e Strokekonferensen med Anhörigfokus Ylva Lyander & Daniela Bjarne.
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Det viktiga mötet Ingrid Mattiasson.
Patients' experience of important factors in the healthcare environment in oncology care. Browall M, Koinberg I, Falk H, Wijk H.
Brukarenkät IFF Brukarundersökning individ, familj och funktionshinder (IFF) hösten Sammanlagt svarade 185 brukare på enkäten. För IF så var.
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Att samtala med ungdomar om tobak
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Franska Revolutionen Med Elin och Filippa.
ett sätt att undersöka sociala fenomen?
Reportage Något som bärs eller förs tillbaka!
Livskvalitet hos anhöriga som vårdar en äldre närstående med inkontinens “Det var inte så här jag hade tänk mig livet” Gunnel Andersson, Med dr, uroterapeut,
Ta ställning och handla!
Ungdomsråd i region Mitt. Blunda… Tänk på det roligaste/grymmaste/bästa du kan komma på inom gymnastiken. Något du redan upplevt.. Något du skulle vilja.
Ibland finns det gånger då man nog önskar att man inte blev fotograferad… ☻
Debattera.
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
Det var en gång en man som  inte var nöjd med sitt redskap.
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
DEN MAGISKA DÖRREN.
Ingrid Lindberg, Elin Carlson och Stefan Frisk Medicinkliniken Eksjö
Håkan Jönson Socialhögskolan i Lund
Samordnad Individuell Plan
Undra när pappa kommer????. Jag blir så arg!!! För va då????? Äntligen kommer han!!!!
Etik & moral Etik = beskriver vilka riktlinjer vi ska välja för hur vi ska handla, val vi ställs inför. När man funderar över skillnader i vad som anses.
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Cyberbullying/ Nätmobbning
Identitet Vad formar oss till oss?.
Att inte ha någon egen agenda – aktivt lyssnade
Vem är jag, Vem är du?.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Socialpsykologi.
Vad tycker du? När man diskuterar berättar man vad man tycker om något. När jag tycker något har jag en åsikt. Ett finare ord för att säga något är att.
Att skriva en nyhetsartikel
Presentationens avskrift:

INTERVJU – En introduktion LAU 270/275 VT 2012 INTERVJU – En introduktion Signe Bremer fil. Dr i etnologi Göteborgs universitet Institutionen för kulturvetenskaper E-post: signe.bremer@ethnology.gu.se

Vad är en intervju?

intervju´ (am. eng. interview 'sammanträffande', av fr intervju´ (am. eng. interview 'sammanträffande', av fr. entrevue’ sammanträffande', 'möte', 'samtal'), samtalsform som primärt syftar till utfrågning av en person. Källa: Nationalencyklopedin

Kärnan i intervjun är själva mötet Kärnan i intervjun är själva mötet. En intervju vill jag definiera som en kommunikationsform där någon berättar och besvarar frågor som ställs av en annan person och där det sagda registreras i någon form – genom bandinspelning, anteckningar eller videoupptagning. Källa: Etnologiskt fältarbete (1999)

Materialet är inte ett fönster in i ”verkligheten”

Urval – vilka ska intervjuas? Vad vill jag undersöka? Inom vilket geografiskt område ska studien genomföras? Vem/vilka är bäst lämpade att samtala om studiens fokus? Hur skapas kontakt med fältet? Vilka urvalskriterier vill jag använda mig av?

Utförande Hur, var & när ska intervjun göras? Gruppintervju? Enskilda intervjuer? Ensam eller flera intervjuare? Plats för intervju? Inspelningsteknik? Tidsaspekten? Etiska riktlinjer vid minderåriga – målsmans tillstånd

Vad är en bra fråga? Börja gärna med introducerande bakgrundsfrågor – tänk på att förtroende och en god samtalsmiljö ska etableras Begripliga, korta och fria från akademisk jargong Med studiens syfte och kunskapsmål i åtanke Inga värderande frågor Öppna frågor som inte kan besvaras med Ja eller Nej Tänk tematiskt Undvik varförfrågor, antyder förhör → Vad/Hur Tänk på: följdfrågor & att be om exempel

Intervjuguide – exemplet ts-vård Inledning *Berätta kortfattad livshistoria med fokus på identitet och vad som slutligen fick dig att söka hjälp. *Berätta om din första kontakt med vården, dvs. inte företrädelsevis det första faktiska mötet. - Hur skulle du beskriva bemötandet? - Känner du att du blev tagen på alvar? - Fick du det stöd som just du behövde då? - Vilka följder fick denna första kontakt för din vardag? - Hur ser du på dina första kontakter med vården idag? *Vilka förväntningar hade du när du först tog kontakt? Har de förväntningarna förändrats? Om ja, varför? Om nej, varför inte? *Vad är dina spontana upplevelser och reflektioner gällande ts-vården i dagsläget?

Om inte, är det något som saknat? Efter utredningen…   *Berätta om hur det gick till när du fick din fastställelse av Socialstyrelsens Rättsliga Råd. *Berätta kortfattat om ditt möte med sammanhanget kring själva den könskorrigerande kirurgin. Hur skulle du beskriva bemötandet från kirurger, sköterskor och eventuell övrig personal? Tycker du att man har lyssnat på dig och dina erfarenheter? Om ja, utveckla. Ge exempel på eventuella situationer, upplevelser, möten som bidragit till detta intryck. Om inte, ge exempel på eventuella situationer, upplevelser, möten som bidragit till detta intryck. *Har du erbjudits någon form av psykosocial stödverksamhet i anslutning till den kirurgiska fasen av behandlingsprocessen? Om ja, utveckla och ge exempel på vilken form av stödverksamhet du erbjudits att delta i, och eventuellt deltar/deltagit i. Om inte, är det något som saknat?

Syfte Att undersöka hur köns- och sexualitetsnormer manifesterar sig i skolans sex- och samlevnadsundervisning. Vilka ska intervjuas? Vilka frågor är lämpliga att ställa till respondenterna?

Efter intervjuerna… Utskrift/renskrivning av intervjuer Inspelade intervjuer → Möjlighet att gå tillbaka till samtalet. Transkribering → ”korrekta” citat Analysen fortsätter Eventuell återkoppling med respondenter – kompletterande frågor Har vi rätt material för just denna studie? - Behöver materialet kompletteras med andra materialkategorier?

Att presentera materialet - intervjumaterial i uppsatsen Exempel, Bremer Signe Kroppslinjer – Kön, transsexualism och kropp i berättelser om könskorrigering (2011, s.74-75) : ”Kristian skriver exempelvis följande om det tillfälle då han blev kallad till sin utredare för att fylla i den viktiga ansökan om fastställelse och sterilisering till Socialstyrelsens rättsliga råd: Undrade ibland om det [utredningen] någonsin skulle ta slut. Men det gjorde den ju, och till sist, fick jag en kallelse om att åka till Lund, skulle fylla i en ansökan hos min utredare, men blanketterna var slut, så jag fick åka hem igen, något som gjorde mig mycket frustrerad. Detta är en del av den väntan som patienter och vårdsökande i allmänhet riskerar att stöta på i kontakten med svensk hälso- och sjukvård.”

René Leòn Rosales– Vid samhällets hitersta gräns René Leòn Rosales– Vid samhällets hitersta gräns. Om maskulina elevpositioner i en multietnisk skola (2010, s.129) ”Ett annat exempel kan vara då Hassan under intervjun berättade att hans hudfärg ibland kunde vålla honom problem. Han berättade för mig att han i förberedelseklassen var vän med Ted och Karzán men att de slutade umgås med honom när de började olika klasser:   Hassan: Men Ted är, han är alltså bra, han är bra nu. Men Karzán, typ han retar mycket. René: Vad säger han? H: Han säger: ”coc ful!”, typ han brukar kalla mig för Pakistan. R: Pakistan? H: Ja, alltså för att jag är lite brun, du vet. (Hassan 050112) Hassan hade när jag intervjuade honom migrerat från Irak till Sverige fem år tidigare. Han var en av de få irakiska kurderna i sin klass. Det Hassan berättar om här, att han blir kallad för ”Pakistan” på grund av sin mörkare hudfärg och utseende, är en erfarenhet jag hört andra ungdomar i området vittna om.”

Exemplet, Åsa Bartholdsson (2011, s Exemplet, Åsa Bartholdsson (2011, s.133) – Mamma-pappa-barn: Femåringar och den heterosexuella familjen som livsprojekt ”Tillsammans med mig i rummet sitter fem pojkar, alla fem år gamla: ”Brukar ni vara kära på dagis?” undrar jag. ”Aldrig i livet”, säger Linus. ”Det är äckligt!” säger Ludde. ”Då brukar man pussas. Det är jätteäckligt”, säger Lukas. ”Det är bara tjejer som är kära”, säger Linus. ”Om en tjej är kär i en tjej då?” undrar jag. ”Då är dom lesbiska. Då pussar dom varandra”, förklarar Liam. ”Dom kan inte gifta sig i kyrkan” säger Linus. ”Dom kan inte göra barn, stackars dom”, säger Lukas. Äktenskap och möjligheten att skaffa barn kommenterade i flera intervjuer och framstod som det mål mot vilket alla tänktes sträva.”

Vikten av insyn Intervjumaterial är ett skapat material – berättelser - & forskaren ska källkritiskt redogöra för: Vem/vilka som har intervjuats Urvalsprocessen - Hur datainsamlingen har gått till - Vilka frågor som har ställts - Respondenternas samhällsposition - Den egna samhällspositionen Respondenternas och den egna förförståelsen Den tredje närvarande → För transparens i forskningsprocessen och rapportens slutsatser

Etik – Vetenskapsrådet informerat samtycke Det är ett krav enligt etikprövningslagen att forskningspersonen skall informeras om: Den övergripande planen för forskningen Syftet med forskningen De metoder som kommer att användas De följder och risker som forskningen kan medföra Vem som är forskningshuvudman Att deltagande i forskningen är frivilligt Att forskningspersonens har rätt att när som helst avbryta sin medverkan

Respondenternas välmående - vems ansvar? ”Människors välfärd skall ges företräde framför samhällets och vetenskapens behov. Därför får bland annat ett samtycke till att delta i forskning när som helst tas tillbaka med omedelbar verkan.” ”Forskaren tar ett ansvar för de människor han eller hon forskar på, både för deras välbefinnande och för den information om dem som samlas in.” Källa: Codex – regler och riktlinjer för forskning; Forskning som involverar människan http://codex.vr.se/forskningmanniska.shtml