U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/4 - 06.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

Lag 2010 Patientlag 2015 Delaktighet
Ledning & Styrning i Samverkan UTKAST FÖR VIDAREUTVECKLING Reflektioner och summeringar från intressentdialog den 25/9 på St Gertud i Malmö.
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Bättre mat och hälsa för äldre
Ett arbete med att etablera
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
Qulturum Bergeling 2014 Frågor att besvara i varje steg av processen Vilken information behöver vi ha för att ta beslut om åtgärd i detta steg av processen?
Processorienterat förbättringsarbete
Undersköterskans roll i framtiden 2012 –
Kompetensfrågorna en del av kvaliteten
Hur gör vi tandvården (mer) hälsoinriktad?
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Riktlinjer för medarbetarskap vid Karolinska Institutet
Grundläggande arbetsmiljöutbildning
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
LEDNINGSFUNKTIONER I PRAKTIKEN
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Social hållbarhet. En prioriterad fråga
Vision 2018 för hälsa och helhet
Ramverk för patientmedverkan
Utvärdering av processmognad
Om SOSFS 2005:12 Socialstyrelsens föreskrifter om ledningssystem för kvalitet och patientsäkerhet i hälso- och sjukvården OH-version februari 2006.
Två stora regeringsuppdrag till Socialstyrelsen:
Aldrig skada Patientsäkerhetsarbete Brukarsamverkan
Modell för Utveckling av ledningssystem
Landstinget Kronoberg
Tillsammans för världens säkraste vård
Detta är God Vård.
Vision, mål och uppdrag Nätverken Hälsa och Demokrati samt Uppdrag Hälsa.
Värdegrund, Vision och Verklighet.
marie rahlén-altermark psynkprojektet SKL
Kartläggning av kundprocesser inom kommun och landsting
Vi blir Region Jönköpings län
Nya föreskrifter och allmänna råd
Ett aktivt medarbetarskap
1 Anneli Juhlin FP
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Ledning och styrning av sjukskrivningsprocessen
Personalpolitisk plattform
Våra planerade arbetssätt - Våra processer
Patientsäkerhetsarbete
Kort presentation av vad vi gör
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Att vara eller inte vara medicinskt ansvarig sjuksköterska, det är frågan…
Gemensamma mål för samverkan Strategigrupp äldrevård Samverkansrutiner - primärvård, sjukhus och kommun Habo kommunMullsjö kommun.
Detta är God Vård
Beställning av tjänster
Kartläggning av kundprocesser inom kommun och landsting
Förbättringskunskap Ingrid Ainalem.
Palliativ vård och samordning
Ledningssystem på 60 minuter
Riskanalys i patientsäkerhetsarbete
Patientsäkerhetslag 2010:657 3 kap. Vårdgivarens skyldighet att bedriva ett systematiskt patientsäkerhetsarbete.
1 Det kommunala uppdraget! 2 Verksamhetsidé för SKL En fråga om demokrati. SKL är en arbetsgivarorganisation för kommuner och landsting.
”Patientsäkerhet för Alla” Hur jag som arbetar i vården bidrar till en säker vård! ”Patientsäkerhet för Alla” Grundläggande utbildning ”Patientsäkerhet.
Samhälle Mål: ”Gotland erbjuder hög livskvalitet med social rättvisa, inomregional balans och en hållbar tillväxt som gör att människor vill bo och verka.
Patientens fokus utifrån TILLGÄNGLIGHET KVALITET DELAKTIGHET Ekonomi Rätt vård i rätt tid Vårdgarantin Befolkningens hälsa Bemötande Patientsäkerhet Kliniska.
1 Verksamhetsplan Verksamhetsplanering Verksamhetsidé Värdegrund Vision SWOT-analys Strategier Mål Handlingsplaner Uppföljning Varför finns vi?
Ingemar Götestrand Temagrupp Uppdrag/Uppföljning Nätverket Hälsofrämjande hälso- och sjukvård (HFS) Uppföljning av år 2015 HFS-nätverket.
Ramverk för patientmedverkan
Strategi för patient- och brukarmedverkan
Framtidens elevhälsa Stockholm september
Omställningen av hälso- och sjukvården
Vad innebär regionbildningen?
Kvalitetsarbete Verksamhetsstöd
Verktyget Utmärkelsen….
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Presentationens avskrift:

U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/4 - 06

U t v e c k l i n g s c e n t r u m Vision Skånsk livskraft – vård och hälsa Framtida vårdbehov Medborgar- och patientorientering Attraktiva arbetsplatser Ständigt lärande ”Systemiskt” tänkande Effektivitet och gott resultat

U t v e c k l i n g s c e n t r u m Förbättringsarbetets fokus System-/processorientering, patientens väg genom vården Praktiskt förbättringsarbete där vården sker Resultat och måluppfyllelse

U t v e c k l i n g s c e n t r u m Samband mellan praktiskt förbättringsarbete i verksamheten ledning och styrning – chefskap vårdtagarnas behov och önskemål kräver förbättringsarbete utifrån ett systemorienterat och processinriktat synsätt – samverkan mål- och resultatfokusering engagerade medarbetare och chefer ”nytänk” och vilja att lära nytt och av varandra

U t v e c k l i n g s c e n t r u m Vision Bättre liv i Skåne Verksamhetsidé Vi främjar hälsa, utveckling och tillväxt Vi erbjuder vård, resande och upplevelser av hög klass för alla i Skåne Kännetecken Kundorientering Engagemang Ansvar Kompetens Region Skåne är en professionell kunskaps- organisation som kännetecknas av Övergripande mål Nöjda kunder Stolta och motiverade medarbetare Effektiv verksamhet

U t v e c k l i n g s c e n t r u m vara säker vara kunskapsbaserad och ändamålsenlig vara patientfokuserad vara effektiv vara jämlik ges i rimlig tid Hälso- och sjukvården skall Vad är god kvalitet inom vården?

U t v e c k l i n g s c e n t r u m Vad innebär ett systematiskt kvalitets- och patientsäkerhetsarbete? ”Ett systematiskt kvalitets- och patientsäkerhetsarbete i vården innebär att arbetet ska vara långsiktigt, patientorienterat och präglat av ett förebyggande syn- och arbetssätt, ständiga förbättringar, faktabaserade beslut och samverkan” Handboken God Vård – om ledningssystem för kvalitet och patientsäkerhet i hälso- och sjukvården, utgiven av Socialstyrelsen

U t v e c k l i n g s c e n t r u m Vem gör vad? Vårdgivaren fastställer verksamhetens över- gripande mål för kvalitet och patientsäkerhet och ska kontinuerligt följa upp och utvärdera målen. Med vårdgivare avses inte den hälso- och sjukvårds- personal som ger vård till patienter. Vårdgivaren är den fysiska eller juridiska person (landsting, kommun, aktiebolag, handelsbolag, ekonomisk eller ideell förening, stiftelse eller enskild firma) som yrkesmässigt bedriver hälso- och sjukvård. Verksamhetschefen har en viktig roll i det systematiska kvalitets- arbetet. Med verksam- hetschef avses den person som leder en verksamhet i hälso- och sjukvården eller den som vårdgivaren inom tandvården utsett att fullgöra motsvarande uppgifter. Det är verksamhetschefen som ansvarar för att alla medarbetare engageras, har rätt kompetens och får ansvar och befogenheter för att kunna bedriva en vård av god kvalitet. Alla medarbetare ska aktivt medverka i det systematiska kvalitets- arbetet. Det är alla medarbetares ansvar att medverka i risk- och avvikelsehantering, och delta i arbetet med uppföljning av mål och resultat. Det systematiska kvalitetsarbetet ska vara helt integrerat i verksamheten. Källa: Handboken God Vård – om ledningssystem för kvalitet och patientsäkerhet i hälso- och sjukvården, utgiven av Socialstyrelsen

U t v e c k l i n g s c e n t r u m Framtidens sjukvård Hälso- och sjukvården är en komplex verksamhet som kräver långsiktighet och stabila förutsättningar. Vi måste arbeta med vår inre effektivitet parallellt med strukturella åtgärder – i små steg och över längre tid. Vid effektivisering av verksamheter inom sjukvården bör fokus läggas på system- och processer. Framtidens sjukvård kräver ett nytt arbetssätt som bygger på att patienten får tillgång till rätt kompetens för sina vårdbehov och att olika kompetenser samlas runt patienten i ett välutvecklat team. Källa: Iakttagelser om landsting, Finansdepartementet, Cederqvist Jane, Hjortendal Hellman

U t v e c k l i n g s c e n t r u m Ledarens roll i förbättringsarbetet Skapa förutsättningar Ge stöd Efterfråga resultat Samordning och helhet Uthållighet och långsiktighet Delaktighet och kommunikation