Biomedicinsk analytiker:

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Gymnasiearbetet Mål för gymnasiearbetet
Advertisements

Ingeniørutdanning Klækken Svensk ingenjörsutbildning i förändring Bert Luvö Chalmers tekniska högskola, Göteborg.
Utbildning på universitet och högskolor
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Nytt från Skolverket skolverket.se/yrkesutbildning.
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Beteendemedicinsk prevention och behandling i utbildningen
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Närvaro!!.
Den gula tråden Emil Tyberg Adjunkt i engelska.
Vetenskaplig Metod.
Den nya högskoleutbildningen Aija Sadurskis Högskoleverket.
Policy för miljö och hållbar utveckling
PROJEKTARBETE Nationell kursplan 100 gymnasiepoäng
Pedagogisk dokumentation
Biomedicinutbildningar
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Björn Thuresson CSC HPCViz/VIC Datorspelsdesign DH2650.
Bildning / personlig utveckling
1 Kvalitetsutvärdering för lärande Högskoleverkets förslag till nya kvalitetsutvärderingar för högskoleutbildningar HSVs rapport 2009:25 R Högskolan i.
Examensarbete för civilekonomexamen vid Linköpings universitet
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
Nytt kvalitetssäkringssystem Baserat på en presentation av Lars Haikola.
Betyg och förmågor.
Kandidatexamen Omfattning Kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng med viss inriktning som varje högskola.
Bedömning.
Projekt - Utvärdera examensarbeten Bakgrund Under år 2010 visade en kartläggning kring examensarbeten i civilingenjörsprogrammen, i ett nationellt TUF.
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
Högskoleverkets nya system för kvalitetsutvärdering.
Senaste nytt från Högskoleverket Luleå 20 juni 2012.
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
1 Mål som förväntade studieresultat - i ett svenskt perspektiv Jöran Rehn Uppsala universitet.
Tillsynsplaner Länsstyrelsens tillsyns- och stödverksamhet enligt Lag (2003:778) om skydd mot olyckor.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
Sveriges förenade studentkårer SFS Robin Moberg Vice ordförande SFS SFS 10 september 2009.
Mål som förväntade studieresultat - i ett svenskt perspektiv
Hur blir man klok på universitetet?
Biomedicine and Methods in Medical Diagnostics Biomedicin och metoder inom medicinsk diagnostik Master program 120 hp inriktning Klinisk laboratoriemedicin.
Hantering av examensarbeten
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Projektarbete (PA1201) 100 poäng.
Den nya utbildnings- och examensstrukturen Träder i kraft 1 januari 2007 Gäller utbildning som startar efter den 30 juni 2007.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Genomlysning av vår organisation
Petra Andersson MORIA: Introduktion Petra Andersson
Anställningsbarhet - användbarhet Hur gick det för studenterna – objektivt, subjektivt. Etableringsgrad: Vad kan utbildningen påverka? Konjunkturer,
Kvalitetsutvärdering av utbildning på grundnivå och avancerad nivå Seminarium den 30 november 2010.
Antagning förstahandssökanden 53 antagna efter 2:a antagningen – Tekniskt basår Efterantagning under augusti 76 inskrivna –2 avhopp.
Säkerhet och Samhälle Rosersberg Säkerhet och samhälle: Målsättning Rosersberg Vt 2007 Föreläsning Leif Svanström.
Ekonomi och styrning i offentlig verksamhet Kurskod 722g39 Hemsida
Kompetensportfölj - Samverkan för bättre utbildning
1 Validering Regional arbetsgrupp
Nytt kvalitetsutvärderingssystem - under utveckling Pär Brännström Utredare, Högskoleverket NU2010, 13 oktober 2010.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Förordningstext Speciallärarexamen
Kvalitetsarbetet vid BTH
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
Nytt kvalitetsutvärderingssystem KI utbildningskonferens Lars Haikola.
Om problem och syften Jonas Gustafsson Lärarhögskolan i Stockholm.
Skolutveckling genom aktionsforskning
Valbar VFU Termin 6 Syfte med kursen är att ge den studerande möjlighet att fördjupa och utveckla sin kliniska kompetens inom ett valfritt verksamhetsområde.
Välkomna till kursen Uppsats - Examensarbete!
Validering inom Lärarlyftet
Valbar VFU 7,5 hp Termin 6 Syfte med kursen är att ge den studerande möjlighet att fördjupa och utveckla sin kliniska kompetens inom ett valfritt verksamhetsområde.
Sara Berglund & Sven persson Partnerskoledagen 5 april 2016
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Biomedicinsk analytiker: VMKK Borås 10 maj 2007 Biomedicinsk analytiker: Nytt om legitimation respektive utbildning. Diskussion och frågor Michel Silvestri Karolinska Institutet

Biomedicinsk analytiker Legitimerad Biomedicinsk analytiker Gäller från 1 april 2006 Dispens till 1 april 2007 Vad innebär det? Michel Silvestri Maj 2007

Michel Silvestri Maj 2007

Legitimerad Biomedicinsk analytiker Vad betyder det… För Dig? För Dina arbetskamrater? För Din arbetsgivare? För patienten? Michel Silvestri Maj 2007

Institutet för Biomedicinsk Laboratorievetenskap Ansökan om legitimation görs hos Socialstyrelsen För info om ansökan: www.ibl-inst.se Institutet för Biomedicinsk Laboratorievetenskap Michel Silvestri Maj 2007

Över till något helt annat…

Utbildning i förändring

Biomedicinsk analytikerutbildningen fr o m HT 2007: 180 högskolepoäng!?

Michel Silvestri Maj 2007

Michel Silvestri Maj 2007

Bakgrund Sverige medlem av EU sedan 1995 Bologna-processen startade 1999 Målet är att harmonisera all högre utbildning Idag har 45 europeiska länder anslutit sig till Bologna-processen Michel Silvestri Maj 2007

Biomedicinsk analytikerexamen SFS2006:1053 Ny examensordning fr. o. m Biomedicinsk analytikerexamen SFS2006:1053 Ny examensordning fr.o.m. år 2006 Michel Silvestri Maj 2007

Yrkesexamen och akademisk examen Biomedicinsk analytiker-examen Bachelor of Science in Biomedical Laboratory Science Kandidatexamen i Biomedicinsk laboratorievetenskap Bachelor of Medical Science with a major in Biomedical Laboratory Science Michel Silvestri Maj 2007

Biomedicinsk analytikerexamen SFS2006:1053 Omfattning Mål Kunskap och förståelse Färdighet och förmåga Värderingsförmåga och förhållningssätt  Självständigt arbete (examensarbete) Övrigt   Michel Silvestri Maj 2007

Biomedicinsk analytikerexamen Omfattning Biomedicinsk analytikerexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng. Michel Silvestri Maj 2007

Biomedicinsk analytikerexamen Mål För biomedicinsk analytikerexamen skall studenten visa sådan kunskap och förmåga som krävs för behörighet som biomedicinsk analytiker. Michel Silvestri Maj 2007

Biomedicinsk analytikerexamen Kunskap och förståelse   Kunskap och förståelse För biomedicinsk analytikerexamen skall studenten - visa kunskap om områdets vetenskapliga grund och kännedom om aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete samt kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och sambandets betydelse för yrkesutövningen,  - visa kunskap om relevanta metoder inom området, och   - visa kunskap om relevanta författningar. Michel Silvestri Maj 2007

Biomedicinsk analytikerexamen Färdighet och förmåga   Färdighet och förmåga För biomedicinsk analytikerexamen skall studenten - visa förmåga att självständigt planera och genomföra analyser och undersökningar och i samband med dessa samverka med patienten och närstående, - visa förmåga att utveckla, använda och kvalitetssäkra biomedicinska laboratorie- och undersökningsmetoder, - visa förmåga att tillämpa sitt kunnande för att hantera olika situationer, företeelser och frågeställningar utifrån individers och gruppers behov, Michel Silvestri Maj 2007

Biomedicinsk analytikerexamen Färdighet och förmåga, forts.   Färdighet och förmåga, forts. För biomedicinsk analytikerexamen skall studenten - visa förmåga att informera och undervisa olika grupper, - visa förmåga att samla, bearbeta och kritiskt tolka analys- och undersökningsresultat, uppmärksamma och hantera avvikelser samt muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera resultaten med berörda parter samt i enlighet med relevanta författningar dokumentera dessa, Michel Silvestri Maj 2007

Biomedicinsk analytikerexamen Färdighet och förmåga, forts.   Färdighet och förmåga, forts. För biomedicinsk analytikerexamen skall studenten - visa förmåga till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper, och - visa förmåga att kritiskt granska, bedöma och använda relevant information samt att diskutera nya fakta, företeelser och frågeställningar med olika grupper och därmed bidra till utveckling av yrket och verksamheten. Michel Silvestri Maj 2007

Biomedicinsk analytikerexamen Värderingsförmåga och förhållningssätt För biomedicinsk analytikerexamen skall studenten - visa självkännedom och empatisk förmåga, - visa förmåga att med helhetssyn på människan göra bedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna, - visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot patienter och deras närstående, och - visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens. Michel Silvestri Maj 2007

Biomedicinsk analytikerexamen Självständigt arbete (examensarbete) För biomedicinsk analytikerexamen skall studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng. Övrigt För biomedicinsk analytikerexamen skall också de preciserade krav gälla som varje högskola själv bestämmer inom ramen för kraven i denna examensbeskrivning. Michel Silvestri Maj 2007

Vilken övrig inverkan får Bolognaprocessen på Sveriges Biomedicinsk analytikerutbildning?

Blicka framåt… Michel Silvestri Maj 2007

Betyg Idag två- eller tregradig betygsskala: U / G / VG Snart: Sjugradig betygsskala??? A, B, C, D, E, Fx, F Michel Silvestri Maj 2007

Lärandemål (learning outcomes) Vad är skillnaden mot tidigare? Tidigare beskrev kursplanen vad kursen innehöll. Fr HT2007 ska kursplanen beskriva vad studenten ska KUNNA efter avslutad kurs. En betydande skillnad! Michel Silvestri Maj 2007

Kursens syfte Kursens syfte är att ge studenten en erfarenhetsbas med tillfälle att pröva/tillämpa teoretiska kunskaper och att i laboratoriemiljö med patient, patientprov och remiss i fokus studera och använda enklare metoder som förekommer på ett laboratorium att ge studenten en bas inför kurser som kan äga rum på samtliga kliniska laboratorie-specialiteter att erbjuda möjlighet till en utveckling av yrkesidentitet att bidra till reflekterad yrkesutövning   Efter avslutad kurs skall studenten ha kunskaper om patientbemötande, remisshantering, provtagning och omhändertagande av prov. Studenten skall också ha kunskaper om laboratorieanalyser som görs på vårdcentral. Michel Silvestri Maj 2007

Kursens mål Syftet med kursen är att studenten med patient, patientprov och remiss i fokus skall studera och använda grundläggande metoder som förekommer på laboratorier inom primärvård och på kliniska laboratorier. Efter avslutad kurs skall studenten kunna förklara den preanalytiska processen med remisshantering, patientförberedelse, provtagning, provhantering och transport av prover utföra ven- och kapillärprovtagning samt bemöta patienter på ett professionellt sätt, utföra de i kursen ingående analyser med beaktande av fastställda kvalitetskrav samt kunna redogöra för analysprincip och dessa analysers betydelse för att fastställa sjukdomsdiagnos. Michel Silvestri Maj 2007

Vidareutbildning Magister / Master Ökad nationell och internationell konkurrens? En flaskhals i framtiden? Doktorsexamen Michel Silvestri Maj 2007

Högskoleverkets granskning Slutrapport publicerad på www.hsv.se Idag är utbildningen på de flesta håll uppdelad: Laboratoriemedicin respektive Fysiologi I framtiden: GENERELL examen? Laboratoriemedicin + Fysiologi? Michel Silvestri Maj 2007

Tack för uppmärksamheten! Michel.Silvestri@ki.se