När vi är ensamma på banan – regionvalet 15 maj 2011
Introduktion, Kerstin Einarsson Samma arena - olika verktyg, Kerstin Einarsson, Cecilia Dalman Eek Så jobbade vi, Bettina Axelsson Så gick det - lärdomar? Kerstin, Cecilia, Bettina Frågor och diskussion Välkommen!
Here we go again….
Regionmagasinet extra Valinfo på vgregion.se Teckenspråk och ljudfil Animerad Informationsfilm webb + TV 4 reklam Evenemang på Facebook Presseminarium Samordning och återvinning
Ibland har man tur
Det grafiska uttrycket återanvändes – till exempel i annons och affisch för ett seminarium i Almedalen
Presseminariet
Lokalradion: – samarbete – samlad webb – gemensamma debatter
Medieanalysen visade… …allmän publicitet dominerade – speglade oron för lågt valdeltagande, risk för att valet kändes ointressant …sjukvården, trängselskatt och enhetlig kollektivtrafiktaxa fick stort utrymme – i grunden en negativ bild av regionen …regionpolitikerna själva dominerade som aktörer …Bohusläningen mest aktiva källan – mycket negativ kring sjukvården och ev regionutvidgning (Värmland) …den positiva publiciteten handlade mycket om vikten av att rösta – visar att regionens verksamhet är viktig
Skäl att inte rösta i omvalet 2011 (SOM-institutet, Kampanjpanelen) Jag saknar förtroende för politikerna (45%) Det var fel att anordna omval (44%) Jag var upptagen/bortrest (33%) Inget parti representerar mina åsikter (31%) Jag är inte tillräckligt insatt i vad valet handlar om (29%) Min röst har ingen betydelse (23%) Jag saknar förtroende för att rösträkn. går rätt till (22%) Jag är inte intresserad av politik (14%) Jag kände ej till valet (4%)
Och resultatet blev …