Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Viktiga datum Kandidatuppställningen avslutas

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Viktiga datum Kandidatuppställningen avslutas"— Presentationens avskrift:

1

2 Viktiga datum Kandidatuppställningen avslutas 15.9.2014
Förhandsröstning 27– Valdag (framställning om endagsval på väg till kyrkomötet) ML

3 Valkampanj Målet är ökat valdeltagande. Mera unga och nya kandidater.
Församlingarnas förtroendevalda borde bättre återspegla hela medlemsfältet. ML

4 Reklamkampanj Möjliggör riksomfattande kampanj.
Via valet lyfter vi fram kyrkans verksamhet och budskap och deltar i diskussionen om livet, värderingarna och kyrkan.  ML

5

6 Vi använder oss av berättelser och ansikten i kampanjen
Vi vill framför allt vända oss till dem som har en svag kontakt till kyrkan Vi betonar det som människor anger som de viktigaste motiveringarna för att höra till kyrkan Vi använder oss av berättelser och ansikten i kampanjen Vi väcker positiva känslor och hopp – berör och väcker önskan att höra till gemenskapen ML

7 Reklamkoncept

8 Reklamkampanjens primära budskap har som mål att aktivera passiva medlemmar att rösta och uppmuntra människor att kandidera. Genom kampanjen berättar vi om allt det goda som kyrkan gör genom människor och vad allt man kan påverka genom att kandidera eller rösta. Kyrkans dörrar är också öppna för förändring och olika slags åsikter. ML

9 Första fasen Kandidatnominering – vi aktiverar potentiella kandidater
Kampanjen börjar redan i detta skede Samarbete med partier, väckelserörelser, organisationer och andra samarbetspartner Vad kan en enskild församling göra för kandidatnomineringen? Vad kan medarbetarna göra? ML

10 Andra fasen Förhandsröstning – vi aktiverar väljare
Inte bara ett röstningsställe! Profilera röstningsställen ”Goda handlingars torg” Medarbetarna med Förhandsröstning i försvarsmakten, läroanstalter, folkhögskolor ML

11 Ett element i kampanjen är kyrkans grafiska profil, hela kyrkans gemensamma kampanj! Kommunicera kyrkans verksamhet och väsen i enlighet med kyrkans strategi I kampanjen läggs fokus på sociala medier och webbkommunikation ML

12 Exempel på reklamlösningar

13 Kampanjens grundelement

14 Print / utomhusreklam Vi lyfter fram personer som gör gott och berättelser, vi väcker diskussion i frågor som kyrkan beslutar om

15 Valets webbsidor Navet i all kommunikation

16 Valets webbsidor Navet i all kommunikation

17 Evenemang under förhandsröstningsveckan
”Goda handlingars torg”

18 Vad är bra att komma ihåg från förra valet?

19 Valdeltagandet har ökat i de senaste fyra valen: 2010 var det 17 procent, ,5 procent, ,3 procent och ,7 procent. I församlingsvalet 2010 hade 16-åringar rösträtt för första gången. I valet 2010 användes för första gången ett kandidattest på webben. Det hade stor betydelse i synnerhet för unga väljare. Förhandsröstningen ökade tydligt jämfört med föregående val. 54,5 procent förhandsröstade. ML

20 De viktigaste orsakerna att rösta i valet 2010
Positiv inställning till församlingens verksamhet Önskan att påverka Röstningsstället ligger lämpligt till Förväntningar på kyrkan Hjälpa dem som har det svårast Lyssna mera på sina medlemmar Modigare att förnya sig Mera tolerant, gladare och piggare Tala frimodigt om Gud ML

21 Tack!


Ladda ner ppt "Viktiga datum Kandidatuppställningen avslutas"

Liknande presentationer


Google-annonser