Entreprenöriellt lärande – ungdomars hälsa och framtidstro
Vad behövs för att göra Sverige till ett bättre land? Ta vara på talanger Entreprenörstänk Ta större ansvar själv Efterfråga de unga Ge bästa utbildningen Malmömötet, april 2011
Problemformulering Ger den entreprenöriella skolan bättre självkänsla, framtidstro och handlingskraft hos högstadieelever?
Syfte Genom en ny webbaserad enkät undersöka högstadieelevers känsla för sammanhang, inlärning och motivation i skolan och hur detta påverkar självkänsla, handlingsförmåga och framtidstro.
Mål Utveckla en webbaserad enkät med frågor och övningar Testa metoden (pilottest) Vidareutveckla metoden efter pilottest Använda metoden och analysera svaren
Metod - urval Ålder Kön Årskurs Skola Kommun..?
Metod - indelning enkät Min hälsa Min omvärld Min skola Min framtid
Min hälsa Frågor om elevens självupplevda hälsa, självkänsla och känsla för sammanhang enligt en beprövad KASAM-enkät
Min omvärld Frågor om hur eleven möter sin omvärld genom media, IT, skolan, hobbies…
Min skola Frågor om hur undervisningen bedrivs i skolan och hur man upplever den Frågor om skolmiljön
Min framtid Frågor och övningar om elevens framtid I detta avsnitt kan eleven exempelvis skapa sin egen "framtidsfilm”
rubrik Punkt ett
rubrik Punkt ett
rubrik Punkt ett