Definition av ledare vid LU

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Ett projekt som leder Ulricehamns kommun in i en lärande organisation - en organisation som är flexibel, tar till vara erfarenheter och utvecklas i takt.
Kursen Regional utveckling och strategiskt tillväxtarbete Uppdragsutbildning vid Örebro universitet 2009/2010 I samarbete med Regionförbundet Örebro, Tillväxtverket.
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Regler och lösningar för uppdragsutbildning
CHEFSENKÄT 136 chefer med verksamhets- personal- och ekonomiansvar erhöll länk till enkät. 123 svarade = 90,4 % svarsfrekvens Av de svarande var 15,4.
VIBF,s Utbildningar. Våra utbildningar är: Ledarutbildningar. (Bul)
Planerat Ledningsbyte på CSC 1/ Mandatperiod för dekan 1/ / Överenskommelse mellan rektor och dekan Mandatperioden för avdelningsföreståndare,
Samordning och effektivisering av administrativa stödfunktioner
Syftar framåt. LU:s egna långsiktiga kvalitetsarbete
Q2 Q3 Okt Nov Dec Jan Feb Mar Maj Jun Göteborgs universitet förnyas Apr Styrelsemöte 7 apr Styrelsemöte 12 okt Start ny organisation.
Ett UTVECKLINGSPROJEKT 1 januari 2009 – 30 juni 2011 (Ett förprojekt genomfördes våren 2008) Augusti 2009.
Ett UTVECKLINGSPROJEKT 1 januari 2009 – 31 mars 2012 (Ett förprojekt genomfördes våren 2008) Februari 2010.
Riktlinjer för medarbetarskap vid Karolinska Institutet
VAD ÄR ETT LYCKAT UTVECKLINGSARBETE?
Forskning och utveckling/innovation i Norrbottens kommuner
Sveriges lantbruksuniversitet GUR ska föreslå förändringar av anslagsfördelning och dimensionering av utbildningen på grundläggande och avancerad.
Förvaltningens nya organisation från 1/7-11
1. Att leda EU projekt Margareta Holmstedt.
MEDICINSKA FAKULTETEN VID L U N D S U N I V E R S I T E T MED MÄNNISKORS HÄLSA I FOKUS
Hur utvärderas en ansökan? Informationsdag om IEE 2, ansökningsomgång 2009 Mars 2009 Lisa Lundmark.
21 maj 2013.
Lunds universitet / Lund Tekniska Högskola/ LTH’s kansli / Meiby 11 april LTH Karriärnämnd Rekryteringsnämnd.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Så här jobbar vi hos oss med arbetsmiljö och miljö!
Stöd till Svenskt deltagande i EU:s ramprogram för forskning Christian Hansen Europaprogrammen, VINNOVA.
Projektledning.
Delegering av uppgifter
GRÖNA HYRESAVTAL REINHOLD LENNEBO VD FASTIGHETSÄGARNA SVERIGE HÅLLBAR SAMVERKAN FÖR HÅLLBARA FASTIGHETER 15 APRIL 2014.
Lund Tekniska Högskola 2012 Forskning Forskarutbildning Grundutbildning.
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Tidplan omställningsarbete 2014
Medarbetarundersökning 2007
Arbetsordning Umeå universitet. Förv.UB Styrelse T/NMedHumSamUSE Inst. Centra Inst. Centra Inst. Centra Inst. Centra Internrevision Universitetsledning.
Arbetsordning, LTH.
LTH – Forskningsnämnder och forskningsberedning Anders Axelsson, Rektor LTH Utbildningsdag 11 april 2012.
Riis & ÖgrenPU-funktionen vid Linköpings universitet - en utvärdering 1Riis & ÖgrenPU-funktionen vid Linköpings universitet - en utvärdering 1 PU vid LiU.
Göteborgs universitet förnyas – implementering av organisationsarbetet
Rekrytering av doktorand
Bra Studiegång Framtagen av Madeleine Andrén, Studerandeavdelningen
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Juni 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd Lunds universitet.
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Lunds universitet / Lärarutbildningsprojektet / Projektledning LU / Gemensam ämneslärarutbildning Högskolan Kristianstad Lunds universitet Lägesrapport.
Ledarkraft Systematisk kompetensutveckling för
Anna-Karin Dykes2 Hållbar utveckling Likabehandling av studenter Lunds universitet Anna-Karin Dykes, docent, Inst. för hälsa, vård och samhälle.
Mål och Handlingsplan 2009 Kommungemensamma Mål och aktiviteter inom chefsförsörjningsområdet 2009.
Region Skåne Dialogmöte privata vårdgivare
Norrtälje Östra förskoleområde  Förskolechef. Strategiskt ansvar. Personal, ekonomi, arbetsmiljö och pedagogiskt ansvar. Arbetsuppgifter.
Övningsskolor och övningsförskolor Vfu i kommunerna Skola.
Utgångspunkt HL, HF o RB – viktigaste styrdokument Intern styrning från konsistoriet till inst Interna styrdokument Rutiner att ta hand om regelförändringar.
KTH:s Arbetsordning. Process KTH – arbetsordning Utvärdering skolorganisation Uppdrag arbetsgrupp – 25 mars 2010 Gunnar Svedberg (ordf.), Marita Hilliges,
Samverkansavtalet 2011 Material APT Personalstaben, HR Arbetsgivarfrågor och support Samverkansavtalet Bygger på: FAS 05 Medbestämmandelagen (MBL) Arbetsmiljölagen.
Hur vi jobbat Regelbundna möten, ca sex ggr per år Regelbundna möten, ca sex ggr per år Diskussioner om vilka kunskaper vi behöver i ett klubbhus Diskussioner.
Intern styrning och kontroll Lunds universitet. Lunds universitet / Ledningsstöd/ Planering och utvärdering Susanne Wallmark Framgångsfaktorer Revisionsutskott.
Så styrs Nacka. Öppenhet och mångfald Bild människor Ex. bild finns på äldre som pratar med yngre på bibliotek.
Medarbetarundersökning 2008
Ledningsutredningen –
1:e socialsekreterarrollen
Tillsättning av prefekt
Innehåll Min bakgrund som chef och ledare
Samverkansavtal 2017 Största förändringarna
Var med och utveckla Umeå universitet
Miljösamordnare på institution för
Miljösamordnare på institution för
På G på Örebro universitetsbibliotek
Kvalitetsarbete Verksamhetsstöd
Medicinska fakultetens organisation
Gnosjö kommuns styrmodell
Ny arbetsordning för universitetet
Ledarkollen 2019.
Presentationens avskrift:

Definition av ledare vid LU ”Personer som har personallednings- och budgetansvar” Ingrid Estrada-Magnusson PE /Sonja Meiby LTH

Ledarutbildning vid LU Kärnkompetens ”Valbart” utbud Kanslichef Dekan Enhetschef Prefekt Avdelningschef Avdelningschef Forskargruppsledare Gruppchef Ingrid Estrada-Magnusson PE /Sonja Meiby LTH

Ledarutbildning med definierad kärnkompetens och behovsstyrt utbud. LU nivå Leverantör/kvalitetssäkrare Institutioner Beställare/konsumenter Ingrid Estrada-Magnusson PE /Sonja Meiby LTH

Ingrid Estrada-Magnusson PE /Sonja Meiby LTH Universitetsledning Beslutar : -Ledarpolicy/Chefsroller -”miniminivå” för chefer - Budget LU nivå: Leder utveckling av kurser Utbildningsutbud Kursadministration inkl. deltaganderegistrering /uppföljning Utvärderingar Områdesnivå: - Identifierar ledare - Utvecklar och underhåller karriärplan och utvecklingsplan - Kommunicera utbildningsbehovet - Uppföljning om deltagande - Deltar i utveckling av kurser P Planeringsgrupp: Planering och utveckling av kurser sker i planeringsgrupp med representant från områden,LU nivå, ledning samt prefekter P -Planeringsgruppen rapporterar till ansv. ledningsperson. Ingrid Estrada-Magnusson PE /Sonja Meiby LTH

Nivåindelning av våra chefer med linje-/personalansvar Administrativa chefer Förvaltningschef (1) Enhets- och kanslichefer (30) Avdelningschefer (ca 70) Totalt ca 100 Akademiska chefer Rektor, pro-, vicerektorer Dekaner, pro, vice Prefekter, bitr-, vice Avdelningschefer 300 ca Forskningsgruppsledare 350 ca Totalt: ca 600 - 700 Ingrid Estrada-Magnusson PE /Sonja Meiby LTH

Vilken kärnkompetens behöver ledare på de olika nivåerna ha? Forskningsgruppsledare Introduktion till att vara chef (3 dgr) Ansvar och befogenheter Grundläggande arbetsrätt 1 Grundläggande ekonomi 1 med projektstyrning Introduktion till att vara ledare (5 dgr el. 1 dag) ”Självkännedom” – t ex UGL/Indiviuell coachning Forskningsfinansiering – områdesanpassad (2 dgr) Projektledning (3 dgr) Ingrid Estrada-Magnusson PE /Sonja Meiby LTH

Vilken kärnkompetens behöver ledare på de olika nivåerna ha? Avdelningschef Forskningsledarkompetens Ekonomi 2 (1 dag) Från budgetering till uppföljning Arbetsrätt 2 (2 dgr) Situationsanpassad ledarskap (1 dgr) Ingrid Estrada-Magnusson PE /Sonja Meiby LTH

Vilken kärnkompetens behöver ledare på de olika nivåerna ha? Prefekt Forskningsledar- och avdelningschefskompetens Organisation (1 dag) Arbetsmiljö (½ dag Ekonomi 3 (1 dag) Ingrid Estrada-Magnusson PE /Sonja Meiby LTH

Därutöver erbjuds andra utvecklingsinsatser för chefer vid LU Konflikthantering och svåra samtal Mentorprogram med externa/interna parter Kommunikation och mediahantering Nätverk Seminarieverksamhet för chefer om aktuella ledarfrågor Strategisk ledarskap UGL Specialkurser med t ex juridiskt, ekonomiskt avgränsat innehåll av värde för chefer (KIA) Ingrid Estrada-Magnusson PE /Sonja Meiby LTH

Ingrid Estrada-Magnusson PE /Sonja Meiby LTH Utmaning Utse och engagera planeringsgruppen med repr. från områdena för utveckling och planering av utbildningsutbudet. På områdesnivå, genomföra behovsinventering med ledarkarriärplanering. Databas för registrering av utbildningsbehov och genomgångna kurser på individnivå som kan nås av alla. Kvalitetssäkringsrutiner Ingrid Estrada-Magnusson PE /Sonja Meiby LTH