Utbildningsvetenskap

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Dorota Lembrér Licentiand
Advertisements

1 Handelshögskolan i Stockholm 2 Lunds universitet
Malmö högskola Lärande och samhälle.
Att söka till högskolan
38 minuter med tåget från Göteborg!
Kristina Bäck VFU-handläggare
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Den nya lärarutbildningen
Mälardalens högskola Det här är.
Välkomna på information om gymnasievalet!.  Valet görs på  I januari får alla elever i åk 9 inloggningsuppgifter.
ULV-projektet en kompletterande utbildning för utländska lärare
1 Bäst i klassen – proposition om ny lärarutbildning Anders Olsson.
Utvecklingsplan – Korta lärarprogrammet AUO 60 p Göteborgs universitet
Linköpings universitet
Ny lärarutbildning start ht-11
Utbildningsvetenskap med lärarutbildning En komplett miljö för lärarutbildning. Dessutom påbyggnadsutbildningar, forskarutbildning och forskning.
Elkraft 7.5 hp distans: Kap. 3 Likströmsmotorn 3:1
Den medicinska fakulteten vid Linköpings universitet
DETTA ÄR MALMÖ HÖGSKOLA Inrättades studenter medarbetare 35% av lärarna har disputerat Sex flervetenskapliga områden för utbildning och.
Du skriver in din rubrik, namn osv på sid 1
Lärarprogrammet Linköpings Universitet
Alumnienkät, Bakgrund Lärarkonventets initiativ Gjort en gång tidigare 25 lärosäten deltog denna gång Frågorna något justerade till denna.
En förnyare av forskning och utbildning Linköpings universitet.
Linköpings universitet
En förnyare av forskning och utbildning Linköpings universitet.
Välkomna till Mötesplats Särskola 11 mars 2013
Välkomna till Mötesplats Särskola 11 mars 2013
MALMÖ HÖGSKOLA LÄRANDE OCH SAMHÄLLE LÄRANDE OCH SAMHÄLLE Grundlärarutbildningen består av tre integrerade delar: Ämne och ämnesdidaktik.
MALMÖ HÖGSKOLA LÄRANDE OCH SAMHÄLLE LÄRANDE OCH SAMHÄLLE Ämneslärarutbildningen består av tre integrerade delar: Ämne och ämnesdidaktik.
Malmö högskola Fakulteten för Lärande och samhälle.
Luleå tekniska universitet Rektor vid LTU Johan Sterte Utbildningssamverkan
Sidnummer1 Svensk utgivning 2011 enligt Dewey Hur blev det? Harriet Aagaard Olof Osterman.
En hållbar lärarutbildning 3 december 2008 Sigbrit Franke.
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
FÖRSKOLLÄRAREXAMEN, 210hp
Utbildningar till förskollärare
Linköpings universitet Internationell ingång Ht-13 Ämneslärare GY: MA/SH.
VFU.
Informationsträff för lärare i praktiska och estetiska ämnen :00 – 15:30 Om utvecklingsarbeten på skolor, i syfte att förbättra ämnesundervisningen.
Linköpings universitet
Fasta ämneskombinationer
”I Trollhättan finns det en lång tradition av inkludering. Här råder ett gott samarbete mellan studentkåren, kommunen och Högskolan Väst för att förbättra.
Ny lärarutbildning vid Karlstads universitet Fyra nya program fr o m H11.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
”I Trollhättan finns det en lång tradition av inkludering. Här råder ett gott samarbete mellan studentkåren, kommunen och Högskolan Väst för att förbättra.
Ämneslärarutbildningen LU / HKr
VFU-dag LP11 17 september 2013 Progression i studenternas professionsutveckling och bedömning av lärarprofessionen LUN:s ledning – Internationalisering.
POWERPOINTMALL DET HÄR ÄR MALMÖ HÖGSKOLA Grundad studenter medarbetare Fem flervetenskapliga fakulteter: Fakulteten för hälsa.
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:30-10:10Inledning och intresseanmälan till nätverk Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum.
DETTA ÄR MALMÖ HÖGSKOLA Inrättades studenter medarbetare 44% av lärarna har disputerat Fyra flervetenskapliga område för utbildning.
Nationella forskarskolan i Naturvetenskapernas och Teknikens didaktik (FontD )  Forskarskolan riktar sig till verksamma lärare från förskola till och.
Välkomna till Medie- och kommunikationsvetenskap 2013! a) Vad är MKV? Varför intressant? Vad använda till? b) MKV organisationsmässigt, personal c) Kursinnehåll.
Allmänna Utbildningsområdet Termin 1: Lärarrollen i samhället 10 p ( vfu 3 ) och Lärande och Utveckling 10 p Termin 4: Kulturmöten 5 p, Globala miljö.
Filosofiska fakulteten. Universitetets organisationsplan 2 2 UNIVERSITETSLEDNING Rektor, Prorektor, Universitetsdirektör, Bitr. universitetsdirektör Rektors.
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
1 Dialogkonferens På väg mot en ny lärarutbildning Anders Olsson.
Ett modernt, internationellt universitet i Småland.
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
Uppdragsutbildning modersmålslärare i samiska
Förordningstext Speciallärarexamen
År 3 År 1 Studiegång Förskola, 210 hp (kull 11) År 2 UK8 970A01 970A02
Studiegångar 2011 års lärarutbildning Förskollärarexamen, 210 hp, 3,5 år 2 Utbildningsvetenskaplig kärna 60 hp Förskolepedagogik 105 hp –Teknik,
Universitetets organisation
Universitetets organisation
vid Göteborgs universitet
Universitetets organisation
Universitetets organisation
Grundlärarutbildningarna
VFU i CL-programmet
Presentationens avskrift:

Utbildningsvetenskap 2017-04-06 Utbildningsvetenskap Forskningsbaserad lärarutbildning – i nära samarbete med skolorna Linköpings universitet

Vi vidgar verkligheten 2017-04-06 Vi vidgar verkligheten Linköpings universitet är en förnyare av forskning och utbildning med målet att vidga verkligheten – expanding reality. Vi skapar nya utbildningar och nya sätt att angripa forskningsproblem. Vi samverkar över ämnes- och fakultetsgränser och har en nära dialog med näringsliv och samhälle. Linköpings universitet

Fyra fakulteter Filosofiska fakulteten Hälsouniversitetet 2017-04-06 Fyra fakulteter Filosofiska fakulteten Hälsouniversitetet Tekniska högskolan Utbildningsvetenskap www.filfak.liu.se www.hu.liu.se www.lith.liu.se www.liu.se/uv Linköpings universitet

14 institutioner Beteendevetenskap och lärande (IBL) 2017-04-06 14 institutioner Beteendevetenskap och lärande (IBL) Datavetenskap (IDA) Ekonomisk och industriell utveckling (IEI) Fysik, kemi och biologi (IFM) Klinisk och experimentell medicin (IKE) Kultur och kommunikation (IKK) Matematiska institutionen (MAI) Medicin och hälsa (IMH) Medicinsk teknik (IMT) Samhälls- och välfärdsstudier (ISV) Studier av samhällsutveckling och kultur (ISAK) Systemteknik (ISY) Teknik och naturvetenskap (ITN) Tema www.filfak.liu.se www.hu.liu.se www.lith.liu.se www.liu.se/uv Grå text = ej UV-samarbete Linköpings universitet

Våra campus 2017-04-06 Campus Valla, 18 000 studenter Campus Norrköping, 5 000 studenter Campus Valla och Campus US finns i Linköping, Carl Malmsten Furniture Studies (Malmstens) på Lidingö utanför Stockholm. Siffrorna gäller antal studerande (individer). Summan är avrundad och blir inte exakt eftersom vissa studenter läser på flera campus eller på distans. Malmstens (Lidingö), 70 studenter Campus US (Universitetssjukhuset), 3 000 studenter 5 Linköpings universitet

2017-04-06 LiU:s historia 1967 Universitetsfilial till Stockholms universitet 1969 Civilingenjörs- och läkarutbildning 1975 Högskolan blir Linköpings universitet 1980 Temaforskning 1986 Hälsouniversitetet 1997 Campus Norrköping 2000 Malmstens Linköping har en lång historia som utbildnings- och kulturstad. Den akademiska utbildningen har sina rötter i 1960-talet och 1963 års universitets- och högskoleutredning (U63). 1965 fattade riksdagen beslut om att förlägga tekniska och medicinska utbildningar till Linköping. Två år senare tillkom filosofisk utbildning som en filial till Stockholms universitet och 1969 etablerades de tekniska och medicinska fakulteterna. 1970 fördes resurserna samman till Linköpings högskola och fem år senare, 1975, blev högskolan landets sjätte universitet. 1980 startade temaforskningen, tvärvetenskaplig forskning vid Filosofiska fakulteten. 1986 skapades Hälsouniversitetet (HU), en gemensam organisation för statlig och landstingskommunal vårdutbildning som också innebar pedagogisk förnyelse med till exempel problembaserat lärande, PBL. 1997 invigdes Campus Norrköping i Industrilandskapet i stadens centrum. 2000 blev Carl Malmstens skola i Stockholm, med välrenommerade utbildningar inom möbeldesign och hantverk, en del av LiU. Linköpings universitet

Vad kännetecknar Utbildningsvetenskap? Professionsutbildning Praxisnära forskning Studentaktiva arbetsformer Berör 9 av universitetets 14 institutioner

Utbildningsvetenskap i siffror 2017-04-06 Utbildningsvetenskap i siffror Ca 2 400 studenter (HST) Ca 54 aktiva doktorander 11 professorer Antal professorer exklusive 2 prof. Emeritus, 1 gästprof, Kalle Bäck, 1 bitr. prof. Linköpings universitet

Hela universitetets lärarutbildning Strukturerad samverkan över institutions- och fakultetsgränser Samverkan kring kurser Ämnesdidaktiska kluster

Vårt mål Akademisk professionsutbildning - Baserad på aktuell forskning Professionsnära - Baserad på beprövad erfarenhet - Nära den praktiska verksamheten

Akademisk professionsutbildning 2017-04-06 Akademisk professionsutbildning Bas i aktuell och relevant forskning Bred vetenskaplig bas Lärarutbildare som forskar Tydlig koppling till relevanta forskningsmiljöer Bas i aktuell och beprövad yrkeserfarenhet Universitetslärare med utbildningsvetenskaplig kompetens (forskning och yrkeserfarenhet) Tät samverkan med skolan/yrkespraktiken, t ex genom kursmentorer Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet Linköpings universitet

Våra nya lärarprogram Förskollärarprogrammet, 210 hp Grundlärarprogrammet Inriktning fritidshem, 180 hp Inriktning F-3, 240 hp Inriktning 4-6, 240 hp Ämneslärarprogrammet Inriktning 7-9, 270 hp Inriktning Gy, 300-330 hp Yrkeslärarprogrammet, 90 hp Folkhögskollärarprogrammet, 60 hp Det enda i Sverige!

Fler vägar till läraryrket Kompletterande pedagogisk utbildning - KPU Vidareutbildning av obehöriga lärare - VAL Utländska lärares vidareutbildning – ULV

2017-04-06 Kompletterande pedagogisk utbildning – KPU För dig som redan läst ett eller flera ämnen på högskolenivå Två inriktningar Ämneslärare i årskurs 7-9 Ämneslärare i gymnasiet Vänder sig till personer med annan avslutad eftergymnasial utbildning 90 hp, halvfart, distans Med hjälp av kommandot ”Layout” kan du välja olika utformning på sidan vad gäller placering av rubrik, text och bilder. Linköpings universitet

Nationella VAL-projektet Vidareutbildning av obehöriga lärare Särskild satsning för verksamma lärare Individuella studieplaner Maximalt 120 hp kvar till examen Allmänt utbildningsområde – halvfart, distans Ämnen – varierande studietakt

Nationella ULV-projektet Utländska lärares vidareutbildning Vänder sig till personer med avslutad eftergymnasial lärarutbildning Maximalt 120 hp kvar till examen Individuell studieplanering Varierande studietakt

För dig som redan är lärare Lärarfortbildning Fristående kurser

Lärarfortbildning För dig som vill bygga på din lärarutbildning 2017-04-06 Lärarfortbildning För dig som vill bygga på din lärarutbildning Masterprogram i pedagogiskt arbete/pedagogik med utomhusdidaktisk inriktning/specialpedagogik, 120 hp Outdoor Environmental Education and Outdoor Life, 60 hp Pedagogiskt arbete med inriktning mot lärares arbete och elevers lärande, 60 hp Speciallärarprogrammet, 90 hp Specialpedagogprogrammet, 90 hp The Intercontinental Masters Programme in Adult Learning and Global Change, 60 hp Förskolelyftet Lärarlyftet Andra fortbildande fristående kurser Med hjälp av kommandot ”Layout” kan du välja olika utformning på sidan vad gäller placering av rubrik, text och bilder. Linköpings universitet

Fristående kurser Ca 70 fristående kurser inom följande ämnesområden: 2017-04-06 Fristående kurser Ca 70 fristående kurser inom följande ämnesområden: Estetiska ämnen Lärande, skola, barn Pedagogik Specialpedagogik Språk Tvärvetenskapliga ämnen Med hjälp av kommandot ”Layout” kan du välja olika utformning på sidan vad gäller placering av rubrik, text och bilder. Linköpings universitet

Vad kännetecknar våra lärarprogram? Brett utbud och hög kvalitet Integration Kursmentorer Verksamhetsförlagd utbildning - VFU

2017-04-06 Integration Integration mellan kurserna inom Utbildningsvetenskaplig kärna (UK) Integration mellan UK-kurserna och ämnesdidaktiska delar inom ämnesstudierna Integration mellan ämne, ämnesdidaktik och VFU - utbildningsvetenskapliga ämnen Ämnesråd som nav i integrationsarbetet Kursansvariga Ämnesdidaktiker Kursmentor Studeranderepresentant Likhet med diskussionen i rel till skolan där man ska se utbildningen som helhet. Medialt fokus på ämnen/delar. Vi förbereder för skolans helhetsuppdrag. Vi ger behörighet på pappret med också en god beredskap att delta i och utveckla förskolans och skolans verksamhet utifrån en helhetssyn på utbildning. Linköpings universitet

Kursmentorer Verksam pedagog/lärare i förskola/skola medverkar i alla kurser Säkerställer en direkt koppling till läraryrket

Verksamhetsförlagd utbildning 2017-04-06 Verksamhetsförlagd utbildning  Syfte: Förstå samspelet mellan teori och praktik Utveckla pedagogiskt ledarskap och förmåga att planera, genomföra, utvärdera och utveckla pedagogisk verksamhet Ingår i ämnesstudierna och studierna i Utbildningsvetenskaplig kärna Genomförs i ”rätt” verksamhetsområde Minst en veckas VFU under första året Längre avslutande VFU-period i slutet av utbildningen Byter VFU-plats under utbildningen Utvecklingsguide Samarbetsavtal med 15 kommuner och ca 35 fristående skolor/förskolor Utbytesavtal gällande VFU Med hjälp av kommandot ”Layout” kan du välja olika utformning på sidan vad gäller placering av rubrik, text och bilder. Linköpings universitet

Forskning som gör skillnad 2017-04-06 Forskning som gör skillnad Forskning av hög kvalitet som gör nytta i samhället Tvärvetenskap och samverkan över ämnes- och fakultetsgränser En föregångare inom forskarskolor Forskningen vid Linköpings universitet kännetecknas av en stor öppenhet mellan olika ämnes- och fakultetsområden. Här startade den tvärvetenskapliga temaforskningen 1980 och det gränsöverskridande arbetssättet genomsyrar LiU, vilket bidrar till en tydlig samhällsnytta. Ett ämnesövergripande och tvärvetenskapligt perspektiv är också typiskt för forskarskolorna, som LiU var först i Sverige med att introducera. Vid LiU finns nära 400 professorer och ca 1 300 forskarstuderande (årsredovisning 2012). www.liu.se/forskning Linköpings universitet

Forskning och forskarutbildning 2017-04-06 Forskning och forskarutbildning Pedagogik Pedagogiskt arbete Naturvetenskapernas och teknikens didaktik Matematikdidaktik Vuxnas lärande Språkdidaktik Samhällsämnenas didaktik Linköpings universitet

Skolsamverkan Livslångt lärande på vetenskaplig grund Dialog 2017-04-06 Skolsamverkan Livslångt lärande på vetenskaplig grund Dialog Långsiktiga relationer Utveckling Linköpings universitet

www.liu.se

2017-04-06 LiU bäst i klassen Linköpings universitet var det enda lärosäte i Sverige, förutom de rena specialhögskolorna, som fick samtliga ansökningar om att examinera lärare beviljade i första omgången 2011. LiU erbjuder därmed även i fortsättningen en komplett miljö för lärarutbildning, från förskola till gymnasium. Linköpings universitet

Linköpings universitet - Bäst i klassen! Ny lärarutbildning 2011 Ny lärarutbildning med start hösten 2011 Fyra nya examina ersätter ett brett lärarprogram Alla universitet och högskolor fick ansöka om nya examensrätter Noggrann granskningsprocess – 40 % av grundlärarutbildningarna fick nej Linköpings universitet – det enda lärosäte i Sverige som fick godkänt på alla ansökningar