Regeringens proposition 2009/10:139 Fokus på kunskap – kvalitet i den högre utbildningen 2010-03-23 Lars Rydberg Sid 1.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Analys av årsredovisningen Antal helårsstudenter Antalet helårsstudenter (exkl. uppdragsutbildning och beställd utbildning) fortsatte enligt plan.
Advertisements

Upphandling av välfärdstjänster – valet av modell
Om undersökningen Läsanvisningar för resultatdiagrammen
Forskningsanknytning i den högre utbildningen BAKGRUNDSUPPGIFTER.
Välkommen till Vikenskolan
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Medicinska fakulteten. Regleringsbrevet •Regleringsbrev är ett regeringsbeslut som innehåller regeringens mål- och resultatkrav på myndigheterna och deras.
Myndighetsutredningen
Håkan Svärdman Folksam
Den nya högskoleutbildningen Aija Sadurskis Högskoleverket.
Fornuddens skola Föräldrar år 2 - Våren svar, 65%
Budget Umeå universitet 2014 inkl. ekonomisk plan 2015–2016
Inspira/Silverbäckens förskola
Planering.
Proposition nytt kvalitetssystem Jmf HSV´s förslag – proposition från regeringen.
Parallellspråkigheten i Sverige – går den framåt eller bakåt vid universiteten? Linus Salö.
1 Gruundutbildningen på EE Ny högskoleproposition Ny mastersutbildning Påverkan på civilingenjörsutbildningen Förändringar av E programmet.
1 Kvalitetsutvärdering för lärande Högskoleverkets förslag till nya kvalitetsutvärderingar för högskoleutbildningar HSVs rapport 2009:25 R Högskolan i.
Information för förvaltningens personal den 19 februari 2010.
Nytt kvalitetssäkringssystem Baserat på en presentation av Lars Haikola.
Högskola med eller utan forskningsanknytning
Regeringens proposition 2009/10:149 En akademi i tiden – ökad frihet för universitet och högskolor (Autonomipropositionen) Lars Rydberg.
1 Granskning av Högskolans kvalitetsarbete Presentationsmaterial , rev / btr Källa: Anvisningar för granskning av lärosätenas kvalitetsarbete.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
Beslut i Riksdagen Betänkande 2013/14:UbU6 Vissa bestämmelser om legitimation och behörighet för lärare och förskollärare Regeringens proposition.
Legitimation för lärare och förskollärare - Förskolan
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Regleringsbrevet Regleringsbrev är benämningen på det regeringsbeslut som årligen utfärdas i syfte att styra en myndighets verksamhet, avser ett.
Högskoleverkets nya system för kvalitetsutvärdering.
Senaste nytt från Högskoleverket Luleå 20 juni 2012.
Högskoleverkets granskning av pedagogik och ämnesdidaktik i lärarutbildningen Anders Jakobsson.
Utvärdering av Boråsmodellen Syfte: undersöka hur modellen fungerat utifrån intentionerna ur bibliotekets och utbildningarnas perspektiv Rektor beslutade.
Tillsammans för världens säkraste vård
Björkdungens förskola Föräldrar Förskola - Våren svar, 69%
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
Forsknings- och innovationspropositionen Prefektmöte
Nya föreskrifter och allmänna råd
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Utvärdering – vad, vem, varför? Sara Karlsson, kvalitetssamordnare KTH.
Den nya utbildnings- och examensstrukturen Träder i kraft 1 januari 2007 Gäller utbildning som startar efter den 30 juni 2007.
Nytt system för utbildningsutvärderingar Högskoleverkets rapport 2009:25 R Camilla Lindmark / Inger Bergström.
Anställningsbarhet - användbarhet Hur gick det för studenterna – objektivt, subjektivt. Etableringsgrad: Vad kan utbildningen påverka? Konjunkturer,
Kvalitetsutvärdering av utbildning på grundnivå och avancerad nivå Seminarium den 30 november 2010.
Budgetpropositionen för sept 2009Nils-Fredrik Ankarcrona PLUS-enheten2 BP 2010  Behov av nya tillfälliga platser (700 mnkr)
Enkät genomförd av SCB: Inträdet på arbetsmarknaden Seminarium den 22 oktober 2010.
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
LTH 2013 – intäkter Anslag från staten ca 845 msek varav Forskning 360 msek Utbildning 485 msek Bidrag och uppdrag från stiftelser, fonder, ftg Forskning700.
Konventsmöte 22 september 2009 Redovisning av utfall av enkät om planering inför ny lärarutbildning Inledning till diskussion om kompetensområden som kvalitetsaspekter.
Medicinska fakulteten. Regleringsbrevet Är regeringsbeslut som beskriver bland annat universitetets –Anslagstilldelning inom GU och FO –Ersättning per.
Nytt kvalitetsutvärderingssystem - under utveckling Pär Brännström Utredare, Högskoleverket NU2010, 13 oktober 2010.
Kvalitetsarbetet vid BTH
Kvalitetsutveckling för kvalitetssäkring!. Internationella utvecklingstrender Utökat kvalitetsansvar för lärosätena Från kvalitetssäkring till kvalitetsutveckling.
Nytt kvalitetsutvärderingssystem KI utbildningskonferens Lars Haikola.
Individuella studieplaner på forskarnivå - rättssäkerhetsperspektiv Presentation av två pågående projekt Praxis från UKÄ, Högskoleverket och ÖNH Gruppdiskussioner.
Nytt kvalitetssäkringssystem höjer ribban – studenternas bästa i sikte Universitetskansler Harriet Wallberg.
Kort information från årliga revisionen - inför årsredovisningen Anna Lagerkvist, Riksrevisionen
Utgångspunkter för RUT 2 Globaliseringen Sverige på den internationella utbildnings- och forskningsmarknaden Kunskapssamhället Utbildningens och forskningens.
Utbildningsdepartementet Lars-Olof Mikaelsson Per Magnusson.
Kvalitetssäkring av högre utbildning – en framtida försäkring
Välkommen till studentdagen 2016
Individuella studieplaner på forskarnivå - rättssäkerhetsperspektiv
Universitet och högskolors framtida roll – samspel med UKÄ
Medicinska fakulteten
UKÄ:s utvärdering av hållbar utveckling – resultat, slutsatser och rekommendationer Göran Finnveden Professor, Vice-rektor för hållbar utveckling Ordförande.
Universitetskanslersämbetets granskning av konstnärliga utbildningar i design och konsthantverk
Utvärderingssystem
Uppföljningen vid bristande kvalitet
Strategin Statens roll i utbildningssystemet – slutrapport
Ekonomisk statistik om högskolan - produktion och användning
Presentationens avskrift:

Regeringens proposition 2009/10:139 Fokus på kunskap – kvalitet i den högre utbildningen Lars Rydberg Sid 1

Ett nytt kvalitetssäkringssystem  Kvalitetsutvärderingar av utbildning på grundnivå, avancerad nivå och forskarnivå.  Prövningar av examenstillstånd  Högskoleverket ansvarig för dessa utvärderingar och prövningar Anm: Inget nytt vad avser kvalitetsutvärdering på forskarnivå och prövningar av examenstillstånd Lars Rydberg Sid 2

Ett nytt kvalitetssäkringssystem  Lärosätena bör ha en hög grad av autonomi över hur verksamheten utformas och bedrivs. Detta innebär att utformningen av det interna kvalitetsarbetet, som även fortsättningsvis skall finnas, är en fråga som lärosätena själva förfogar över.  Lärosätena själva avgör om en extern granskning av det egna kvalitetsarbetet skall ske. (Jfr samarbeten mellan lärosäten).  HSV:s uppgift går därför från att granska lärosätenas kvalitetsarbete till att utvärdera utbildningsresultat.  Bedömningen bör således huvudsakligen avse utbildningsresultat och inte utgå från dokument som visar lärosätets planer för detta Lars Rydberg Sid 3

Utbildning på grundnivå och avancerad nivå  Fyraårscykler  Bedömningarna görs av externa, oberoende sakkunniga (ämnesexperter från såväl inhemska som utländska lärosäten, studenter och arbetslivsföreträdare) och hålls samman av HSV  Avser främst en bedömning av utbildningens resultat.  Utvärderingen skall resultera i ett samlat omdöme om utbildningens kvalitet på en tregradig skala Lars Rydberg Sid 4

Utbildning på grundnivå och avancerad nivå - resultatbedömning  Granskning av självständiga arbeten  Granskning av lärosätenas självvärderingar – i kombination med platsbesök av de sakkunniga  Enkäter till alumner Lars Rydberg Sid 5

Utbildning på grundnivå och avancerad nivå – granskning av självständiga arbeten  Utgångspunkten bör vara de krav som högskolelagen ställer på de olika examensnivåerna och de examensmål som återfinns i examensordningen.  HSV skall utarbeta generella kvalitetsaspekter för de självständiga arbetena.  Inför varje bedömning skall bedömargrupperna ange vilka examensmål som är särskilt väsentliga för att bedöma utbildningarnas resultat Lars Rydberg Sid 6

Utbildning på grundnivå och avancerad nivå – självvärdering  Kompletterande information (utöver självständiga arbeten och enkäter till alumner) för att kunna bedöma utbildningens samlade resultat.  Förklara förutsättningar och förhållanden (lärarkompetensen och tillgången till lärare samt studenternas förutsättningar) som har betydelse för utbildningens resultat.  Följa en grupp studenter under utbildningen.  Stöd till studenter  Forskningsanknytning.  Anställningsbarhet.  Kursvärderingar, studentbarometrar och studentenkäter – studenter och alumner.  För vissa utbildningar (kliniska, laborativa, konstnärliga) kommer platsbesöken att få en särskilt stor betydelse Lars Rydberg Sid 7

Utbildning på grundnivå och avancerad nivå – samlat omdöme  Utbildningen uppvisar genomgående allvarliga brister – risk för att ett examenstillstånd dras in.  Utbildningen har sammantaget god kvalitet – i enskilda delar kan utbildningen dock förbättras.  Utbildningen har hög kvalitet på de självständiga arbetena, självvärderingen och resultaten av enkäter till tidigare studenter – lärosätet tilldelas kvalitetsbaserade resurser Lars Rydberg Sid 8

Utbildning på grundnivå och avancerad nivå – komplettering av resurstilldelningssystemet  Resurser för utbildning på grundnivå och avancerad nivå, skall förutom på grundval av helårsstudenter och helårsprestationer, fördelas på grundval av kvalitetsutvärderingar av utbildningars resultat.  Lärosätena får en kvalitetsbaserad resurstilldelning baserad på det högsta omdömet.  Den kvalitetsbaserade resurstilldelningen viktas mot antalet helårsstudenter på de aktuella utbildningarna.  Den kvalitetsbaserade resurstilldelningen, som fördelas årligen, grundas på de senaste fyra årens utvärderingar.  Samma belopp per helårsstudent.  Lärosätena beslutar fritt om hur dessa medel skall användas Lars Rydberg Sid 9

Utbildning på grundnivå och avancerad nivå – genomförande  Det nya utvärderingssystemet påbörjas 1 januari  Den kvalitetsbaserade resurstilldelningen startar 2013 och grundas på de omdömen som redovisats t o m sommaren 2012  Den första fyraårscykeln avslutas sommaren 2014 varvid 2015 blir det första året som den kvalitetsbaserade resurstilldelningen tillämpas fullt ut,  Under uppbyggnadsskedet får den kvalitetsbaserade resurstilldelningen omfatta högst 10 procent av ett lärosätes takbelopp.  Behov kan finnas att justera systemet för kvalitetsbaserad resurstilldelning Lars Rydberg Sid 10

Utbildning på grundnivå och avancerad nivå – övrigt  Utbildningar som leder till en generell examen utvärderas efter huvudområde.  HSV:s uppdrag förtydligas så att verket får som uppgift att svara för utvärdering och tillsyn Lars Rydberg Sid 11

Utbildning på grundnivå och avancerad nivå – ekonomiska konsekvenser  Ev. merkostnader skall finansieras inom lärosätenas och HSV:s anslag.  En väsentlig del av de resurser som frigörs till följd av införandet av studieavgifter för studenter utanför EES skall användas – slutgiltigt förslag i BP2011.  Enligt regeringen är det angeläget att den kvalitetsbaserade resurstilldelningen inte för med sig att något lärosäte får minskade resurser jämfört med idag – förslaget innebär således att de utbildningar med högsta omdömet får ett extra resurstillskott medan övriga utbildningar får ersättning enligt det nuvarande resurstilldelningssystemet Lars Rydberg Sid 12