Samling för trafiksäkerhetsåret 2007 Patrick Magnusson Vägverket Kraftsamling Hornöberget 061129.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Region Värmland Kunskapsutveckling i Socialtjänsten REGIONALA STÖDSTRUKTURER i ett större sammanhang.
Advertisements

Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
Samarbetsavtal om utvecklingsinsatser i Oskarshamn och Östhammar
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Hastighetens påverkan på koldioxidutsläppen
J U S T I T I E D E P A R T E M E N T E T Insatser för att värna och fördjupa den svenska demokratin.
Mathias Roos – Strateg Region Blekinge
Demokrati.
Vem är den svenske motorcyklisten? • motorcyklar i trafik, ägare • 90 % är män, 10 % kvinnor • Medelåldern bland ägarna : 52,2 • Han/hon.
Vägutformning och hastighetsgräns ersätts från förutsättningen att:
Nationell riskbedömning
Socialdepartementet Strategi för funktionshinderpolitiken Nationell konferens 16 mars 2011 Ulrik Lindgren Politisk sakkunnig för Maria Larsson.
Viktiga utgångspunkter
Så här jobbar Nationella Snöskoterrådet med säkerhet Nationellt snöskoterforum i Falun november 2011 Nationella Snöskoterrådet på skotertur i VÄSEKS.
Träning ger färdighet!.
1 Trafiksäkerhetsrevisionen – en hjälp till självhjälp Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan.
Strategi för ökad och säker cykling Delredovisning 1 april
Fjärde järnvägspaketet
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS”
Trafiksäkerhet är en arbetsmiljöfråga! (en avgörande utgångspunkt)
Bättre liv för våra äldre
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
Regional samling Västernorrland – mot nya mål Caroline Ottoson Vägverket Region Mitt
TRAFIKSÄKERHET I LÄNETS UTVECKLING Ambitioner och resultat AVSIKTSFÖRKLARING Fokusering på trafiksäkerhetsaspekter i vårt arbete i länet Säkra egna transporter.
Kort historik Nollvisionen etappmål - halvering av antalet dödade 2007 Nationell samling nationella avsiktsförklaringar Regional samling.
Trafiksäkerhetsarbete Gotlands Kommun Kommunens visioner och mål Prioriterade områden Trafiknätsanalyser Vad har kommunen gjort ? Vad vill kommunen göra.
Motorcyklisters attityder och beteende
Räta Linjen och Räta Linjen Gruppen
Tillväxtanalys uppdrag Bl.a. analysera förutsättningar för utveckling och hållbar tillväxt i olika delar av landet, inklusive tillgänglighet till kommersiell.
Målstyrning av trafiksäkerhetsarbetet i vägtrafik - en beskrivning
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
Anpassning – brett arbete som spänner över hela samhället Länsstyrelserna regionalt ledarskap –Samordna arbetet på regional nivå med anpassning till ett.
Bilder för lokal utbildning
Anläggningsbranschen
Etappmål max 270 dödade Människa Väg Fordon Beteendepåverkan Hastighet Nykterhet Anv. skyddsutrustning Väg Fordon Mitträcken Sidoområden Fartdämpande.
Inriktningsplanering för
N Ä R I N G S D E P A R T E M E N T E T Alkolåsutredningen ”Utökad användning av alkolås m.m.” ( N 2004:16) Presentation vid uppstartsmöte i Solna
Att tillsammans påverka!
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
MIN STAD är ett projekt hos Hyresgästföreningen.
OECD Territorial Review of Sweden
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Folkhälsoarbete och arbete med social hållbarhet ur ett regionalt och kommunalt perspektiv Nora
Regional samling Maria Jonasson Disposition Trafiksäkerhetsarbete idag Pågående arbeten Samarbetsavtal med Vägverket Trafiksäkerhet avsiktsförklaring.
Vilka utmaningar står vi inför inom transportsektorn?
Hastighetsnivåer i en attraktiv stad!
Tillsammans fördubblar vi kollektivtrafiken
Stöd till energieffektivisering i kommuner och landsting Anna Green, Miljöenheten.
Niklas Lundin Näringsdepartementet
Kulturdepartementet Nationell samordning för en positiv supporterkultur och mot våld och annan brottslighet i samband med idrottsevenemang Agneta Blom.
Rätt fart i Falun! - analys av hastighetsgränser.
Traf 2005 Regeringsuppdrag utvärdering nya hastighetsgränser Klart – delrapport Återrapportering i riksdagen Motiv: oro rörigt och.
1 Använd gärna denna presentation! Presentationen beskriver arbetet i projektet som arbetar med det kommande landsbygdsprogrammet Presentationen.
Hastighetsmätningar i tätort – metod och analys Anna Vadeby och Anna Anund.
Strategiska perspektiv på verksamheten
Bälte Landskrona, Vellinge och Hässleholm.
Nya hastighetsgränser I tätort – uppföljning Referensgruppsmöte Nya hastighetsgränser i tätort – uppföljning Beställare:
Information MC-kollektivet viktigaste informationskällan för MC- förares säkerhetsmedvetande Skrifter: Full Kontroll och Bra Tänkt, á ex Medlemstidning.
Länsträff Miljö och hälsoskyddshandläggare Västerås den 27 maj 2008 Klimat- och energistrategi för Västmanlands län -ett regeringsuppdrag.
Vägverket och Banverket förbereder åtgärdsplaneringen i gemensamt projekt Ett transportslagsövergripande synsätt ger de mest effektiva lösningarna Transportsystemen.
Greppa Näringen Vad är Greppa Näringen? Greppa Näringen erbjuder kostnadsfri rådgivning som både lantbrukare och miljön tjänar på. Målen är: › minskade.
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 2 september 2013.
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 18 november 2013.
Projektledarträning. Målsättning / Önskat utfall Deltagarna/teamet har en gemensam uppfattning avseende sina egna och gruppens styrkor och svagheter i.
Hej och välkommen! Presentation av projektledare, ansvarig chef och alla i projektgruppen Namn, funktion och exempel på vad som är roligt med jobbet Praktiska.
Fokus i fördjupad utvärdering av miljömålen 2015
Regional vattenförsörjningsplan för Stockholms län
Risk- och sårbarhetsanalyser
Helena Stigson, Folksam
Vägutformning och hastighetsgräns ersätts från förutsättningen att:
Presentationens avskrift:

Samling för trafiksäkerhetsåret 2007 Patrick Magnusson Vägverket Kraftsamling Hornöberget

Nollvisionen på väg… Bilden av en framtid där människor inte dödas eller skadas i trafiken Förhållningssätt till livet Strategi för att forma ett säkert vägtransportsystem Anpassning till vad människan tål En utmaning till tradionellt tänkande

Fordon Väg Människa EuroNCAP Mitträcken Sidoområden Fartdämpande åtgärder EuroRAP Cirkulationsplatser Hur passar delarna in i helheten? Beteendepåverkan

Vägutformning och hastighetsgränser sätts från förutsättningen att: Att hastighetsgränsen respekteras Att alla är bältade Att föraren är nykter Att man färdas i en säker bil

Problembilden: 50 – 60 % överskrider hastighetsgränsen Minst kör onyktra varje dag 8 % är obältade Konsekvenser: personer dör i onödan p.g.a. hastighetsöverskridanden >30 % av de dödade i trafiken har varit alkoholpåverkade – nästan 50 % vid singelolyckor

Övergripande mål Tillsammans med våra medaktörer verka för att nå nollvisionens etappmål 2007 om maximalt 270 döda i trafiken. Samling för trafiksäkerhetsåret 2007

Projektets omfattning Nationell samling Mätning/ uppföljning Samordning strategiska TS-projekt i Vv Kommunikation

Hastighet Nykterhet Bälten Prioriterade områden

Ingen enskild faktor betyder så mycket för trafiksäkerheten som hastigheten!!! En sänkning av hastigheten med 10 % ger en minskning av dödsolyckorna med 40 %! Varje sänkning av medelhastigheten med 1 km/tim sparar 25 liv/år !

Nationell samling för trafiksäkerhet fram till nu Cirka 800 aktörer har medverkat både nationellt och lokalt/regionalt Framgångsfaktorer: – Goodwill – ledningsfråga – ekonomiska besparingar etc. Många viktiga aktörer har kommit in, exempelvis Arbetsmiljöverket, transport- näringarna och fordonsindustrin

Nationell samling - nutid Samlingar för trafiksäkerheten genomförs 2006 och 2007 Identifiera och engagera 10 nya aktörer Stöd till aktörer – avsikter, mätningar, uppföljningar Gemensam metodik för avsiktsförklaringar och uppföljningar(tillsammans med RS) Kunskapsöverföring mellan regionala samlingar(goda exempel på metoder) Kedjan nationell – regional – lokal samling

Gemensam metodik för avsiktsförklaringar, uppföljningar Avsiktsförklaringen innehåller vem som uttalar avsikten vad och hur mycket man tänker göra när det ska vara genomfört uppföljning - beskrivning av hur man avser att följa upp resultatet

Några exempel på avsiktsförklaringar… Moped- och motorcykelbranschens Riksförbund 1.En renare mässa 2.Minska trimning av mopeder 3.Korrekt och trafiksäkert hopmonterade fordon

VOLVO Bussar -Volvo Bussar avser att arbeta för en ökad installation och användning av 3-punktsbälten -Volvo Bussar avser att ta fram en lösning vad gäller deformationszonerna VOLVO Lastvagnar Volvo erbjuder sig att utan kostnad för rederiet installera alkoholtestutrustning. Totalt 50 utrustningar.

Vägverkets avsiktsförklaringar 16 maj Vägverket och NTF genomför utökade aktörsmätningar av hastighet och bälten 2. Vägverket tar fram en kunskapsbank med lättillgänglig fakta kring hastighet, nykterhet och bälten (tillgänglig på

Vägverkets avsiktsförklaringar, forts. 3. Vägverket tar fram en interaktiv utbildning om trafiksäkerhet och nollvisionen som intresserade aktörer kan genomföra via webben 4. Vägverket har barnperspektiv vid inköp och långtidsleasing av bilar

Forcering av nationella, regionala och lokala samlingar! …med betoning på hastighet …. vässade avsiktsförklaringar

Kraftigt utökade tillståndsmätningar Vägverket NTF Övriga aktörer

Arbetet med gemensam informations/kommmunikationsplattform fortsätter. Klar 1 nov. Kunskapsbank Gemensamma budskap Gemensamma arenor, utspel, uttalande Nyhetsbrev

Interaktiv trafiksäkerhetsutbildning VUC anlitad – klar nov 2006, Tillgänglig även för externa från omkring årsskiftet

Händelser Polisens nya strategi – alla poliser i yttre tjänst deltar i trafiksäkerhetsarbetet – minskade toleransgränser Kraftigt höjda bötesbelopp från 1 oktober ATK installeras 2006, ev. ytterligare 2007

Händelser 2006 – 2007 forts. Översyn av permanenta hastighetsbegränsningar 2006 och 2007 Tidsdifferentierade hastighetsgränser, vinter-, sommar-, dygnsreglerade Försök variabla hastighetsgränser ISA Försök med km/tim i 7 kommuner

Försök med nya hastighetsgränser 30 – 40 – 60 km/tim i tätort 7 kommuner 1 maj 2007 – 30 april 2008 Mätning av hastigheter före/efter Beräkning av trafiksäkerhets- och miljöeffekter Attityder

Insatsveckor hastighet 9 – 15 oktober – 24 april 2007 Polisen ökar sitt trafiksäkerhetsarbete med betoning hastighet Media Gemensamt pressmeddelande Gemensam debattartikel Regional mediaktivitet där man samlas runt ett konkret fall. Annan kommunikation utåt Enkel trycksak Radiospott i anslutning till insatsveckor Annonser i anslutning till insatsveckor Reportage

Exempel på åtgärder 2006 som räddar liv: Fysiska åtgärder: 22 mil nya mitträckesvägar m.m. 7 liv 700 nya trafiksäkerhetskameror liv 2 % ökad bilbältesanvändning liv Justerade hastighetsgränser ( i nuv. hastighetssystem) 3 liv Allt säkrare fordon med 5* i EuroNCAP 15 liv Nykterhet liv Ökad cykelhjälmsanvändning 1 liv Åtgärder för ökad förståelse och respekt för hastighetsgränser (information,ledarskap, minskade toleransgränser, dubblerade bötesbelopp enligt regeringens förslag) 25 liv för varje sänkning av medelreshastigheten på 1 km/tim. Andra åtgärder ex.vis fartdämpande åtgärder i tätorter, införande av 30- zoner och intelligenta hastighetssystem (ISA) ger ytterligare effekter.

Vad händer efter 2007?

Vad har hänt sedan riksdagsbeslutet 1997 och etappmålet sattes?

Vi har en stadig vision och en robust modell för trafiksäkerhet, och vi har en stor efterfrågan på trafiksäkerhet från medborgarna!

Vi har fått en fantastisk breddning av trafiksäkerhets- arbetet, och vi är likställda med andra transportpolitiska och folkhälsopolitiska mål, och nu finns ts på global nivå också!

Det går att tjäna stora pengar på trafiksäkerhet i det lilla och det stora, och säkerhet säljer som aldrig förr!

Färre dödas och skadas svårt, men förbättringen är för liten! Det vi gjort har fungerat bra, men det är för lite och för sent! Det har inte varit någon brist på pengar – men det har tagit för lång tid att ladda!

Vägar, gator och bilar har utvecklats över förväntan – inte minst kommunerna har gjort ett jättebra jobb!

Användning av bilbälte har ökat, men det finns fortfarande en stor potential

Andelen alkoholrelaterade olyckor har successivt ökat – i dödsolyckor är vi uppe i 34 % bland döda bilförare - här har vi misslyckats trots stora insatser

Vi hade ingen förbättring av hastighetsefterlevnaden mellan 1996 och 2004 – detta är ett ännu större misslyckande

Nu är det tid för reflektioner Vad tar vi med oss, var har fungerat bra/dåligt Vilka nya processer måste sättas igång i god tid Hur har andra länder gjort? Draghjälp från/åt andra transportpolitiska mål

Det mest spännande regeringsuppdrag man kan tänka sig!

Regeringens beslut ”Regeringen uppdrar åt Vägverket att föreslå nytt etappmål för trafiksäkerhetsutvecklingen i vägtransportsystemet efter I det sammanhanget skall Vägverket ta fram underlag för det fortsatta trafiksäkerhetsarbetet enligt nollvisionen. Vägverket skall i sitt underlag uppskatta kostnader, liksom uppskatta det statistiska värdet av räddat liv, för att nå det föreslagna målet. Vägverket ska låta en oberoende instans utvärdera hur arbetet med att nå nollvisionen och dess etappmål utvecklats och fortskridit. Utvärderingen skall bl.a. beakta ett kundperspektiv. Vägverket ska bereda andra berörda aktörer tillfälle att medverka i arbetet. Uppdraget redovisas till regeringen senast den 1 januari 2008”. Regeringsuppdrag att föreslå nytt etappmål för trafiksäkerhetsutvecklingen

a.föreslå nytt etappmål efter 2007 b.ta fram underlag för det fortsatta trafiksäkerhetsarbetet c..uppskatta kostnader för att nå det uppsatta målet d.låta oberoende instans utvärdera hur arbetet med att nå nollvisionen och dess etappmål utvecklats och fortskridit. Innehåll

e. beakta hur medborgarna har uppfattat och tagit del av arbetet med att nå etappmålet f. bereda andra berörda aktörer tillfälle att medverka i arbetet. klart senast den 1 januari 2008 Forts innehåll

Av Sverige redan antagna mål EU gemensam halvering från (Sverige: ca 275) ECMT halvering (Sverige: 262) (antaget av 43 länder)

Vad styr trafiksäkerheten nästa period ?

Vi kan arbeta i samma modell, struktur och med etappmål– men...

Den största frågan blir energiomställningen och energieffektiviseringen – här måste vi vara med!

Energiåtgången och koldioxidutsläppen i vägtransportsystemet måste ned radikalt – och trafiksäkerhet är hantering av energi!

Globaliseringen och internationaliseringen slår igenom- vi kommer att jämföra och bli jämförda på internationell basis och med internationella mål och mått!

Trafiksäkerhet blir en alltmer kommersiell fråga, både för storindustrin och för åkeriet. Det finns mycket pengar i trafiksäkerhet, både att vinna och att spara. Både teknologi och körsätt kommer att utvecklas på ekonomisk grund!

Alkohol och hastighet har knappast rört på sig alls – detta är den stora orsaken till att förbättringen inte är tillräcklig

Hur ser det ut i Västernorrland!!??