1 Kvalitetsutvärdering för lärande Högskoleverkets förslag till nya kvalitetsutvärderingar för högskoleutbildningar HSVs rapport 2009:25 R Högskolan i.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Bedömning under luppen
Advertisements

Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Forskningsanknytning i den högre utbildningen BAKGRUNDSUPPGIFTER.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Att söka till högskolan
Den nya högskoleutbildningen Aija Sadurskis Högskoleverket.
Syften med utvärderingar • Kontrollera och ge beslutsunderlag Har man gjort det man skall? Har man följt riktlinjerna? Behövs det kompletterande åtgärder?
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Ledarskap för utveckling - en utmaning
Proposition nytt kvalitetssystem Jmf HSV´s förslag – proposition från regeringen.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Vuxenutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008, antagen.
Regeringens proposition 2009/10:139 Fokus på kunskap – kvalitet i den högre utbildningen Lars Rydberg Sid 1.
Försöksverksamhet 2007 Universitetsförvaltningen Uppdragets bakgrund, syfte och mål Avidentifierade ansökningshandlingar.
Syftar framåt. LU:s egna långsiktiga kvalitetsarbete
Riksrevisionens granskning av resursstyrningen. Bakgrund: Riksrevisionen har i rapporten Resursstyrning i högskolan grundutbildning (RiR 2009:25) granskat.
Nytt kvalitetssäkringssystem Baserat på en presentation av Lars Haikola.
Högskola med eller utan forskningsanknytning
1 Granskning av Högskolans kvalitetsarbete Presentationsmaterial , rev / btr Källa: Anvisningar för granskning av lärosätenas kvalitetsarbete.
Hej och välkomna!.
Nya utvecklingssamtal
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
ÖVERGRIPANDE GRANSKNING 2010 ENKÄTUNDERSÖKNING KOMMUNSTYRELSEN Utskick till samtliga ordinarie ledamöter Excellent svarsfrekvens KS 100% KS och alla nämnder.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Hur blir man behörig till högskola och yrkeshögskola genom folkhögskolans Allmänna kurs? Folkhögskolornas informationstjänst 2012.
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Högskoleverkets nya system för kvalitetsutvärdering.
Senaste nytt från Högskoleverket Luleå 20 juni 2012.
Högskoleverkets granskning av pedagogik och ämnesdidaktik i lärarutbildningen Anders Jakobsson.
Utvärdering av Boråsmodellen Syfte: undersöka hur modellen fungerat utifrån intentionerna ur bibliotekets och utbildningarnas perspektiv Rektor beslutade.
Minskad elevdokumentation Lagändring 19 nov 2013 Utvecklingssamtalet Minst en gång varje termin ska läraren, eleven och elevens vårdnadshavare.
”Kvalitet för lärande” Förslag på ett nytt system för kvalitetsutvärdering av högskoleutbildningar Högskoleverket
EXAMENSARBETSKONFERENS Examensarbetet är det enskilt viktigaste arbete som studenterna gör. Som ett försök att lyfta själva redovisandet till en högre.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Högskoleverket arbetar för studenternas rättssäkerhet Kårdagen den 7 oktober 2010.
Sveriges förenade studentkårer SFS Robin Moberg Vice ordförande SFS SFS 10 september 2009.
Forsknings- och innovationspropositionen Prefektmöte
Bättre lärande! Pedagogiskt utvecklingsarbete och kvalitetssäkring av utbildningen Marianne Stenius Åbo Akademi.
Regelsamlingen för utbildningen Utbildningsdagar för studentrepresentanter och programstudierektorer 13 februari 2015 Johan Torén, planeringsavdelningen.
Indikator 1a Lärcentrerad undervisning och progression Täckningsgrad – mål i relation till huvudområde, nationell examensbeskrivning Examinerbarhet –
Nytt system för utbildningsutvärderingar Högskoleverkets rapport 2009:25 R Camilla Lindmark / Inger Bergström.
Anställningsbarhet - användbarhet Hur gick det för studenterna – objektivt, subjektivt. Etableringsgrad: Vad kan utbildningen påverka? Konjunkturer,
Kvalitetsutvärdering av utbildning på grundnivå och avancerad nivå Seminarium den 30 november 2010.
Lärarexamen –struktur from ant 2007
Enkät genomförd av SCB: Inträdet på arbetsmarknaden Seminarium den 22 oktober 2010.
Indikator 1a Lärcentrerad undervisning och progression Täcks målen i HF:s examensbeskrivningar av utbildningens lärandemål? Är lärandemålen.
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Nytt kvalitetsutvärderingssystem - under utveckling Pär Brännström Utredare, Högskoleverket NU2010, 13 oktober 2010.
Lunds universitet / Lärarutbildningsprojektet / Projektledning LU / Gemensam ämneslärarutbildning Högskolan Kristianstad Lunds universitet.
Kvalitetsarbetet vid BTH
Kvalitetsutveckling för kvalitetssäkring!. Internationella utvecklingstrender Utökat kvalitetsansvar för lärosätena Från kvalitetssäkring till kvalitetsutveckling.
Nytt kvalitetsutvärderingssystem KI utbildningskonferens Lars Haikola.
Organisation Styrelse Dekanat DM Nämnd kansli * DM Nämnd kansli * EF Nämnd kansli * EF Nämnd kansli * IL Nämnd kansli* IL Nämnd kansli* KB Nämnd kansli*
Varför IUP och skriftliga omdömen? Varför ny läroplan?
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Förskoleklass, grundskoleutbildning och skolbarnsomsorg Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och.
Sv Att bedöma utländska kvalifikationer En växande verksamhet NUAK-konferensen Lars Petersson.
Resursfördelningsmodeller baserade på bibliometriska indikatorer Ur ett nationellt och ett LTU- perspektiv Kristoffer Bäckström Luleå universitetsbibliotek.
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
Individuella studieplaner på forskarnivå - rättssäkerhetsperspektiv Presentation av två pågående projekt Praxis från UKÄ, Högskoleverket och ÖNH Gruppdiskussioner.
Nytt kvalitetssäkringssystem höjer ribban – studenternas bästa i sikte Universitetskansler Harriet Wallberg.
Strategier för kvalitet och praktiskt arbete som ger resultat Åsa Bergenheim Karlstads universitet.
Kvalitetssäkring av högre utbildning – en framtida försäkring
Välkommen till studentdagen 2016
Vad slags forskare och forskning skapas med bibliometri som grund för utvärdering och resursfördelning? Lena Lindgren & Björn Rombach Att beskriva och.
Universitetskanslersämbetets granskning av konstnärliga utbildningar i design och konsthantverk
Utvärderingssystem
Uppföljningen vid bristande kvalitet
Bakgrund Lagen 2006: ”Högskolorna ska i sin verksamhet främja en hållbar utveckling…” Regeringsuppdrag i början av 2016 Valde att göra den till en tematisk.
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

1 Kvalitetsutvärdering för lärande Högskoleverkets förslag till nya kvalitetsutvärderingar för högskoleutbildningar HSVs rapport 2009:25 R Högskolan i Gävle / btr Information finns på Nytt kvalitetsutvärderingssystem

2 Regeringens uppdrag till HSV Utvärdering av utbildningar Från sexårscykel till fyraårscykel Graderade omdömen på tre- eller fyrgradig skala Ökat fokus på kvaliteten i utbildningsresultaten Hög kvalitetet kommer eventuellt att premieras vid resursfördelning Högskolan i Gävle / btr Nytt kvalitetsutvärderingssystem

3 Två viktiga utgångspunkter Ökat fokus på kvaliteten i utbildningsresultaten medför ett ökat fokus på målen i HFs examensbeskrivningar och hur man säkerställer att studenterna når dessa mål Ett nytt kvalitetssystem för den högre utbildningen måste därmed baseras på forskning och kunskap om både utvärdering och lärande/lärprocesser Högskolan i Gävle / btr Nytt kvalitetsutvärderingssystem

4 Syfte Ligga till grund för en graderad bedömning av utbildning- ens kvalitet och därmed också till grund för eventuella ifrågasättanden och beslut om indragning av examens- rätten Bidra med tydlig information till studenterna Stimulera en förbättrad koppling mellan utbildningarna och deras användbarhet för både studenter och arbets- marknad Kunna ge underlag för fördelning av resurser på grund- och avancerad nivå när riksdag/regering fattar beslut Högskolan i Gävle / btr Nytt kvalitetsutvärderingssystem

5 Utvärderingsprocessen Självvärderingar och platsbesök Peer review med bedömning på tregradig skala 3 = utmärkt god kvalitet 2 = godtagbar kvalitet 1 = ej godtagbar kvalitet Samlad rapportering till regeringskansliet Det högsta omdömet kan eventuellt föranleda extra re- surstilldelning i förhållande till antalet hås i den utbildning som utvärderas Högskolan i Gävle / btr Nytt kvalitetsutvärderingssystem

6 Utvärderingsprocessen (forts.) Ej godtagbar kvalitet – vad händer? Likställs med det som nu benämns ifrågasättande av examensrätt Utbildningen får ett år på sig att åtgärda kvalitetsbris- terna Utvärdering efter ett år med ny bedömning – kan resultera i godkännande alternativt indragning av examensrätt Högskolan i Gävle / btr Nytt kvalitetsutvärderingssystem

7 Viktigt att skilja på Lärandemål – skriftliga formuleringar i kursplaner, examensbeskrivningar etc. [intended learning outcomes, ILO] Läranderesultat – vad studenterna faktiskt har uppnått [achieved learning outcomes, ALO] Grundfrågan: Säkerställer utbildningarna att studenterna når målen i HFs examensbeskrivningar? Högskolan i Gävle / btr Nytt kvalitetsutvärderingssystem

8 Vad skall granskas? Grundstruktur: Tre kvalitetsindikatorer 1. lärandemål och examination 2. läranderesultat 3. studenternas erfarenheter och inflytande Varje indikator har ett antal bedömningsgrunder (en till tre) som skall bedömas utifrån kända bedömningskrite- rier och resultera i en sammanvägd bedömning av hela utbildningen Högskolan i Gävle / btr Nytt kvalitetsutvärderingssystem

9 Indikator 1: Lärandemål och examination Bedömningsgrunder: Lärcentrerad undervisning och progression Utbildningens användbarhet på och för arbetsmarknaden Samlad lärarresurs Högskolan i Gävle / btr Nytt kvalitetsutvärderingssystem

10 Indikator 2: Läranderesultat Bedömningsgrund: Granskning av självständiga arbeten Högskolan i Gävle / btr Nytt kvalitetsutvärderingssystem

11 Indikator 3: Studenternas erfarenheter och inflytande Bedömningsgrunder: Studentenkäter Alumnenkäter Högskolan i Gävle / btr Nytt kvalitetsutvärderingssystem