EU:s hälsodirektiv 2011/24/EU En dörröppnare - för vad som komma skall Bakgrund: Förslag till tjänstedirektiv av Frits Bolkestein - 2005 Tanken var att.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Barns psykiska ohälsa – ett prioriterat arbete
Advertisements

Idéer för ett bredare entreprenörskap
Upphandling av välfärdstjänster – valet av modell
Andreas Bergh Gissur Ó Erlingsson Mats Sjölin Richard Öhrvall
Europeiska kommissionens förslag till:
Svenska Försäkringsföreningens Livförsäkringsseminarium 9 oktober 2012
Patientlag 1 februari Bakgrund om utredningen • Utredningen tillsattes av regeringen den 24 mars 2011 • Till utredare utsågs Johan Assarsson, dåvarande.
Så styrs Sverige.
Finansdepartementet Kapitaltäckning Finansmarknadsminister Peter Norman
European Commission Internal Market & Services DG 1 Förändrad revision i Europa: Perspektiv från EU’s kommission Stockholm,10 januari 2012 Paulina Dejmek.
PSI Vad är det? Vad är på gång?
Demokrati.
Kompletterande aktörer – utmaningar och erfarenheter
Från teori till praktik
Etiska Rådet – On Tour – Underprissättning.
Stockholmsregionens Europadagar, 5 november 2012 Joanna Szyfter ”Den lokala nyttan av deltagande i utformandet av EU:s energipolitik” - Exempel från regionens.
Sverige: ökade krav på tillgänglighet
DG COMP Case nr Swedish interconnectors SvK:s åtaganden – Interim lösning Roger Kearsley
Lär mer om EU. Förvaltningspartnerskap Management partnership •Samarbetsavtal 2009 – 2012 mellan Europaparlamentet, EU-kommissionen Sveriges regering.
Fondernas kostnadsutveckling Finansutskottet den 24 november 2005 Tredje AP-fonden VD Kerstin Hessius.
Fjärde järnvägspaketet
FoU-samverkan på EU-arenan – Regionala FoU-strategier för Norra Sverige Erik Bergkvist Rapportör EuropaForum.
En JoKhaMoshyamexandra Presentation
Mattias Johansson, Tullbroskolan, Falkenberg –
EU.
Open access Lisbeth Söderqvist Avdelningen för forskningspolitisk analys.
PRIVATJURIDIK Internationell rätt (kap 15).
Regeringens proposition 2009/10:139 Fokus på kunskap – kvalitet i den högre utbildningen Lars Rydberg Sid 1.
Vårdgaranti och tillgänglighet i Region Skåne
Internationell Ekonomi
EGTS - vad är det? Helena Linde Förbundsjurist, Juridiska avdelningen, SKL.
Hur många människor bor det i EU:s medlemsländer? miljoner miljoner miljoner miljoner.
Kommissionens arbetsprogram 2011 Presenterades den 3 november. Arbetsprogrammet tar upp huvudfrågor som ska prioriteras av kommissionen under Kommissionen.
Upphandling av stöd till bredband
Patientmaktsutredningen
Konkurrensutsättning – vilka möjligheter finns det?
Varför energieffektivisering?
EU-läkarfrågan ” Det holländska fallet ” Revision yrkeserkännandedirektivet (2005/36/EG) SVENSKA Distriktsläkarföreningens fullmäktigemöte 20 april 2012.
Förhållandet mellan Solvens II-direktivet och tjänstepensions-direktivet Livdagen 18 september 2012 Ellen Bramness Arvidsson, chefekonom, Svensk Försäkring.
Brussel- och insolvensforordningarna og forholdet mellom dem Den Norske Sjørettsforeningen Internasjonal gjeldsforfølgning i skipsfarten 18 november 2014.
Makt och Demokrati.
Statsrådsberedningen ”Med ökad transparens växer Europa och Sverige!” Spårvägshallarna 12 december 2006 Statssekreterare Håkan Jonsson.
Om upphandling och arbete i EU-rätt och svensk rätt
Samarbete i det internationella systemet Kapitel 4.
Regionalpolitik EUROPEISKA KOMMISSIONEN December 2004 SV Förordningar 1 Sammanhållningspolitiken Kommissionens förslag till nya regler 14 juli.
Näringsdepartementet. Sveriges syn på KOMs förslag till EU:s långtidsbudget (1) Förslaget är alltför högt Innebär en kraftig ökning av utgifterna – flera.
732G32 Kandidatuppsats, 15 hp (732G03)
Privatisering eller offentligt ägande? Privatisering tar sin utgångspunkt i New Public Management (NPM), och är (var) en reaktion på svårigheten att finansiera.
BILD 1 1. Frågeställningar - underlag för diskussion med offentliga myndigheter Hur ser arbetskraftsförsörjningen ut i er kommun under de närmaste 20 åren?
KOMMUNINVEST Kommuninvest i Sverige AB  Erbjuder krediter/lån och finansiell rådgivning till kommuner, landsting, regioner samt dotterbolag till dessa.
Frågor och svar Svensk e-legitimation VästKom
Företagsklimat Företagares och politikers syn på skatter, regler och kostnader Skillnader i synen på företagsklimatet 2010 Dalarnas län.
Demokrati, politik och val. Demokrati = folkstyre För att ett land ska kunna kallas demokratiskt måste det ha: 1.Återkommande fria val. Folket ska fritt.
Genom demokrati. Ordet demokrati betyder folkstyre. Alla människor i samhället får vara med och bestämma. 9 miljoner i Sverige – Vi skall dela på makten.
Regler för upphandling Med offentlig upphandling avses de åtgärder som vidtas av en upphandlande myndighet för att tilldela ett kontrakt eller ingå ett.
Finansinspektionen Vi övervakar finansmarknaden. Historia.
Demokrati, politik och val. Demokrati = folkstyre För att ett land ska kunna kallas demokratiskt måste det ha: 1.Återkommande fria val. Folket ska fritt.
Skillnader i syn på företagsklimatet 2010 Kronobergs län
Skillnader i syn på företagsklimatet 2010 Kalmar län
Skillnader i syn på företagsklimatet 2010 Blekinge
Skillnader i syn på företagsklimatet 2010 Upplands län
Skillnader i syn på företagsklimatet 2010 Gotlands län
Skillnader i syn på företagsklimatet 2010 Södermanlands län
Skillnader i syn på företagsklimatet 2010 Skåne län
Europeiska Åklagarmyndigheten
Skillnader i syn på företagsklimatet 2010 Jönköpings län
Skillnader i syn på företagsklimatet 2010 Örebro län
Europeisk utredningsorder Dir
Socialt ansvarsfull upphandling
Ingrid Petersson, Generaldirektör Formas
Presentationens avskrift:

EU:s hälsodirektiv 2011/24/EU En dörröppnare - för vad som komma skall Bakgrund: Förslag till tjänstedirektiv av Frits Bolkestein Tanken var att tjänsteföretag ska få agera fritt i EU utan att mötas av olika hinder. Våldsam kritik: - den så kallade ursprungslandsprincipen, dvs ett företag ska följa reglerna i det medlemsland där företaget är baserat - bl a hälso- och sjukvårdssektorn ska inte omfattas av direktivet Resultatet: ett ganska urvattnat förslag antogs

Kommissionen återkommer Kärnan i hälsodirektiv är ökad patientrörlighet och gränsöverskridande hälsotjänster. Ytligt sett kan det tyckas positivt, med ett fritt sjukhusval i hela EU Den så kallade friheten kostar alltid något och utan kostnadsökning inom sjukvården innebär det att andra delar av vården tappar resurser. Det ser vi idag tydligt i programmet Vårdval Stockholm.

Vilka drev på? De främsta lobbyisterna: Kommersiella sjukhus- och sjukhemskedjor Laboratoriekoncerner Internationella försäkringsbolag Dessa aktörer har ett stort intresse av att etablera en hälsomarknad inom EU.

Exemplen USA och Schweiz Hälso- och sjukvårdssektorn representerar omfattande och förutsägbara budgetmedel. Hälsodirektivet vill öppna möjligheter för de internationella bolagen på hälsoområdet. Länder med mest privatiseringar – USA och Schweiz – har de högsta kostnaderna Det finns därför inget som talar för att konkurrensutsättning och fri flytt av offentliga medel skulle minska kostnader, snarare tvärtom. Hälsodirektivet är uttryck för en ny syn på hanteringen av hälso- och sjukvård. Det är så uppenbart ett försök att pressa in marknadstänkandet på detta område.

Idag ingen problem, men… Idag utgör gränsöverskridande hälsotjänster mindre än 4 procent av de samlade hälso- utgifterna i EU. De som utnyttjar möjligheten är personer som bor i gränsregioner, turister och delvis utlandsboende pensionärer På denna nivå är gränsöverskridande hälso- och sjukvård inget problem. Men hälsodirektivet öppnar portarna, Och därmed ökar volymen - och problemen!

Riksdagsbeslut juni 2013 Direktivet skall vara infört i medlemsländernas lagstiftning senast i oktober Riksdagens socialutskott skriver ihop ett betänkande, vilket skall vara klart i maj Beslut i riksdagen beräknas ske under juni 2013.

Svart på vitt om EU nr Välfärden krackelerar – Vilken roll spelar medlemskapet i EU för denna utveckling?

Vilka frihetsgrader har vi? (V) ger i ”Den eviga debatten om vinst i välfärden” (inget datum; 2012?) uttryck för komplexiteten mellan EU:s tvingande krav och de regler svenska regeringarna frivillig ålägger oss. Det sägs: Enligt EU-rätten är vi inte tvungna att upphandla i samma utsträckning som vi gör idag i Sverige: offentliga välfärdstjänster omfattas inte av EU:s upphandlingsdirektiv. Däremot har Sverige i motsats till många andra EU-länder, frivilligt infört detaljerade lagregler även för dessa upphandlingar. Det finns alltså inga EU-rättsliga krav på upphandling, och vi kan naturligtvis i Sverige ändra våra egna lagar runt detta. (s. 24)

forts om ev frihetsgrader Delvis samma synsätt uttrycker vår broderorganisation i Norge, Nei til EU. Regeringarna bör vara tuffare i förhandlingarna med EU, utifrån medlemskap eller EES-avtal. Norge är ju bundet av EES-avtalet (på norska EÖS). Norge har emellertid en något friare ställning än vad Sverige som medlem har. Det finns säkert en hel del rätt i den position som (V) och Nei til EI intar; det vore stelbent att förneka något annat. Emellertid är EU:s regelverk ganska allmänt formulerat, och detaljers tillämpning får ytterst prövas i EU-domstolen. Och i dag, till följd av eurokrisen, eller med krisen som förevändning, lägger EU-kommissionen och federalisterna in en högre växel i processen mot ökad överstatlighet. Jfr José Manuel Barosos linjetal den 12 september 2012.

EU påverkar svensk välfärdspolitik i hög grad Att mot denna bakgrund försöka sjösätta en linje där kärnan är att EU inte påverkar Sveriges val av välfärdspolitik så mycket framstår som mindre välövertänkt. Idag råder en viss samstämmighet bland svenskar att EU, genom lagar och regler, påverkar oss i hög grad. Den opinionsglidningen är vi i Folkrörelsen Nej till EU givetvis bara tacksamma för.

Helene Bank. Ta tjenestene tilbake. For Velferdsstaten nr For Norge og Europa er det saerliq EU/E0S som har vaert pådriveren. Det ene direktivet etter det andre har gitt mer og mer detalierte regelverk for hvordan konkurranse kan fremmes, og de private aktörenes interesser sikres. - EUs markedsretting og konkurranseregimer har avgjerende innflytelse på norsk og europeisk offentlig sektor og politiske valg.

forts Helene Bank Markedsrettingen av det offentlige dreier seg om mer enn bare privatisering. Oppsplitting og utskilling av offentlige virksomheter, innforing av lönnsomhetsregnskaper og bestiller-utforermodeller, ofte kombinert med stadig mer konkuranse mellom resultatenheter internt og externe aktörer er også en viktig del av de siste års utvikling innen offentlig sektor. New Public Management er en samlebetegnelsemigformerjder det offentlige omorganiseres til å etterligne drifts- og organisasjonsformer fra det private naeringsliv. Slik gradvis markedsitting og trinnvis utskilling skjer erfaringsvis som förste skritt mot privatisering De politiske myndigheter spyr de ut regelverk og veiledere om hvordan anbudsprosesser skal qjennomferes. Anbudsbyråkratiet på alle nivåer i det offentlige har nådd uante höyder.

Slutsatser 1. EU påverkar i en avsevärd, men inte total grad, välfärden i Sverige. Att försöka förminska detta inflytande är ofta kopplat till ett försvar för EU, och därmed indirekt för ett EU med starka överstatliga ambitioner (federalism) 2. Harmoniseringen av skattebaser i EU på marknadens villkor utifrån EU:s grundläggande fördrag om den inre marknadens tvingande krav (de 4 friheterna) spiller över på tolkningen av välfärdens villkor. 3. Den förhärskande tolkningen av nödvändigheten av välfärdens begränsningar sker med stöd av Kommissionens och EU-domstolens ideologiskt- politiska argumentation. 4. Därmed begränsas Sveriges möjligheter att hävda och driva en för landet självständig välfärdspolitik.