Målkonflikter och ekonomiska styrmedel

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

NVF – VIA NORDICA 2008 Session 4: Samhällsekonomi – vad är alternativet Beslutsfattarens syn på det samhällsekonomiska beslutsunderlaget.
Aktuellt på EU-nivå Vitboken om den europeiska transportpolitiken ”Färdplan för ett gemensamt europeiskt transportområde – ett konkurrenskraftigt och resurseffektivt.
Mål Utmaningar Strategier Rekommendationer HELHETSSYN.
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Nationell Strategi Vattenbruk • Varför en strategi • Målsättning • Hur vi tänkt göra.
Länsstyrelsens uppdrag transporter och miljö
Nya transportpolitiska mål 2009
Näringslivets transportbehov – nuläge och framtid
Sveriges miljömål Sveriges riksdag har satt upp miljömål för en hållbar samhällsutveckling. Målen styr miljöarbetet i Sverige. De visar vägen till ett.
Kommission för ett socialt hållbart Malmö. Uppdraget •Beslut i kommunstyrelsen •Politisk oberoende kommission •Utarbeta vetenskapligt underbyggda förslag.
Miljöbedömningar av planer och program – beslutsstöd eller alibi?
Samlad effektbedömning alla planer 1.Innehåll för nationella planen 2.Kompletteringar för att täcka alla planer 3.Arbetsformer Mattias Lundberg, WSP Analys.
Regional växtvärk och växande utmaningar Dags för nya lösningar och strukturer Björn Hasselgren, 5 juli 2013, Almedalen Arkitektur och samhällsbyggnad.
Transportstyrelsens marknadsövervakning
Fjärde järnvägspaketet
S OCIALA INVESTERINGAR Några frågor. Ä R DET NÅGON SKILLNAD MELLAN SOCIALA INVESTERINGAR OCH VANLIGA UTVECKLINGS - PROJEKT ? Sociala investeringar innebär.
1 Ny LTP , 4 april 2013 Direktiv och tidplan Dialogmöte ny LTP 4 april 2013.
– en dialog och strategi för en stark ekonomi och minskad klimatpåverkan.
Satsningar på infrastrukturen i Västra Götaland för ökad tillväxt och bättre miljö.
Resmål och resvägar Val av transport.
Fossilbränslefri region
Regionala infrastrukturplaneringen Direktiven  Utveckling av länets transportinfrastruktur  Länsöverskridande och nationellt perspektiv förutsätts.
Sammanfattning av gruppdiskussioner Miljömålsdagarna maj Umeå.
Förstudie Roslagspilen
Mikael Johannesson, PhD Så mycket bättre, Göteborg 8 mars 2012
Västsvenska paketet.
1 Om regionala systemanalyser Varför Viktiga principer Exempel på hur Önskvärda resultat DIALOG OM FRAMTIDENS TRANSPORTSYSTEM OCH INFRASTRUKTUR I VÄSTRA.
Medfinansiering av transportinfrastruktur Utredningens förslag i korthet: Planeringssystemet: Stark koppling till den statliga budgetprocessen och de statliga.
En plattform för samhällsekonomisk analys
”Ett hållbart Blekinge” – Hur ska vi nå miljömålen?
Inriktningsplanering för
Copyright © 2008 Sevenco Lars Arvidsson, Sevenco Konsultföretaget Sevenco etablerades 1963 och består idag av 20-talet konsulter i Stockholm och Göteborg.
Göteborgs arbete med ett hållbart transportsystem.
Kommission för ett socialt hållbart Malmö 30 maj 2012 Kommission för ett socialt hållbart Malmö.
Norrstyrelsen [ ] BILD 1 Norrstyrelsen Ideell förening med uppgift att förbereda bildandet av en sammanhållen norrländsk.
Trafik och infrastruktur ch 2050 Synpunkter från Kalmar län Helena Ervenius, Regionförbundet i Kalmar län
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
DET SVENSKA MILJÖMÅLSSYSTEMET
Klimathotet Krympt global ekonomi - med 51 tusen miljarder kronor Svåra översvämningar (höjda havsnivåer) Vattenbrist, torka, ökenutbredning Oförutsedda.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Folkhälsoarbete och arbete med social hållbarhet ur ett regionalt och kommunalt perspektiv Nora
Bättre miljö Vad löser vi med infrastrukturplanerna ? Helena Ervenius
Jämställdhetsrådet Tillgänglighet i regional utveckling Tillgänglighet i siffror Maria Salomonsson och Jan Molde.
Val av transport till resmålet.
Congestion management in the Nordic electricity market Elmarknadsrådet den 4 mars 2008  Elmarknadsgruppens konsultstudie  Hagman / Ea Energianalyse /
 Antogs av regionfullmäktige i april 2005  Ersätter RUS  Ett visionsdokument – den övergripande ramen för det gemensamma utvecklingsarbetet i Västra.
Infrastrukturplanering
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Transport Management ”Transport Management är att kombinera flera transportrelaterade forskningsområden för att vetenskapligt kunna analysera transporternas.
Näringsdepartementet Hur påverkar den transportpolitiska propositionen dig som köpare och säljare av transporter? Leif Zetterberg 22 oktober 2008.
Strategisk inriktning för Trafikverket
Miljöpolitikens problem
Vägverket och Banverket förbereder åtgärdsplaneringen i gemensamt projekt Ett transportslagsövergripande synsätt ger de mest effektiva lösningarna Transportsystemen.
Nya hastighetsgränser Stefan Bertilsson Nationell Projektledare.
Energi ur ett genusperspektiv Ulrika Lundberg. Det övergripande målet är att kvinnor och män skall ha samma makt att forma samhället och sina egna liv.
Malmö Börshus, 1 april 2008 Carl-Magnus Carlsson.
Västsvenska paketet. Visionen om Västsverige Västsverige med Göteborg som kärna, ska vara en attraktiv, hållbar och växande region. Nu och i framtiden.
Västra Götalandsregionens nya handlingsprogram
Regional infrastrukturdag Örebro Varför bildades Trafikverket? Ett trafikslagsövergripande synsätt Ett tydligare kundperspektiv.
NVF Organisering og Marked Trondheim, Norge 9 Juni 2011 Stefan Engdahl Direktör Investering 9 Juni 2010.
Trafikverket startar den 1 april Varför bildas Trafikverket? Ett trafikslagsövergripande synsätt Ett tydligare kundperspektiv Stärkt regional förankring.
Inrättande av Trafikverket 1 Info kring Trafikverkets organisation GNA
Förbifart Brunflo Samrådshandling på remiss fram till den 29 april 2016 – förlängd remisstid till juni 2016 Tre alternativa sträckningar förbi Brunflo.
Infrastruktur Marks kommun
I Västmanland löser vi globala utmaningar Affärsplan Västmanland

Risto Murto, Kommunikationsministeriet
Miljöbedömningar av planer och program – beslutsstöd eller alibi?
Energi- effektivisering Järnväg Laila Einarsson
Varför ska vi utveckla de regionala järnvägarna - våra budskap
Presentationens avskrift:

Målkonflikter och ekonomiska styrmedel Malmö Börshus 1 april 2008 Carl-Magnus Carlsson Malmö högskola

Transporter och tillväxt

Transportslagsfördelningen i Sverige

Målkonflikter Transporterna har positiva och negativa externa effekter; bl a tillväxtskapande (+) och miljöpåverkande (-) - Kan det negativa reduceras ”av sig självt”, d v s av ”marknaden”? - Behövs styrning?

”av sig självt” transportarbete Negativ miljöpåverkan ? energianvändning BNP/capita TID

Exempel: Självgenererande intermodalitet Ju större trängseln blir på vägarna, desto konkurrenskraftigare blir godstransporter på järnväg Ändrad varumix/konsumentbeteende

Styrning: Ekonomiska styrmedel Samhällsekonomisk kalkyl krävs Internalisering av externa effekter med -Direkta ekonomiska styrmedel -Indirekta/beteendepåverkande styrmedel -Stimulans för att satsa på ny teknik för effektivare logistiksystem, förändrat körsätt, förbättrade motorer och t ex nya bränslen

Styrning: Transportpolitiska mål i Sverige Samhällsekonomiskt effektiv och långsiktigt hållbar transportförsörjning för medborgarna och näringslivet i hela landet Preciserat som: - Tillgängligt transportsystem, - Hög transportkvalitet, - Säker trafik, - God miljö, - Regional utveckling, - Jämställt transportsystem

Reviderade transportpolitiska mål för färre målkonflikter under 2008… Hållbar och samhällsekonomiskt effektiv TILLGÄNGLIGHET Fördelning Miljö Säkerhet

Sverige Tar ett samlat, transportslagsövergripande grepp om alla transporter; både gods och person Detta skapar svårigheter att nå upp till alla målen Den svenska holismen/konsensuskulturen kan därigenom generera målkonflikter genom sin generalism då hela transportsystemet skall optimeras ”samtidigt”

Styrning: Transportpolitiska mål i Danmark Fem överordnade trafikpolitiska strategier för hållbar utveckling Ur Trafik 2005. Trafikministeriet (1993): Påverkan på trafik och transportarbetets storlek och fördelning över transportmedel Förbättring av alternativ till biltransport Begränsning av föroreningsproblemen Nyorientering av trafikinvesteringarna Stärkning av planering och forskning på trafikområdet.

Danmark - Ingen klar trafikslagsövergripande målformulering,utan uppdelning på de olika ministerierna, där varje trafikslag resp infratrukturen optimeras separat för bästa hållbarhetseffekt - Ger transportpolitisk måluppdelning i persontransport och gods - Och dessutom en uppdelning på de olika transportslagen (bil, båt, tåg, flyg) och infrastruktur

Exempel I Infrastrukturkommissionens rapport har sex fokusområden Ur Danmarks transportinfrastruktur 2030, Sammenfatning, januar 2008: ringlinjerna, särskild plan för Östjylland, korridorknytpunkter, utlandsnätverkens tillgänglighet, satsningar på ITS samt intensifierat arbetre för att reducera transporternas klimatpåverkan Huvudsyfte; prioritera infastrukturinvesteringar. Slutmål: Förbättrad mobilitet i ett av världens bästa transportsystem!

Exempel II ”Vejgodsstrategi: Transport, logistik og udvikling (mars 2008): ” Att optimera väggodstransporter – 10 mål, bl a: -framkomlighet genom bl a ITS -”modulvogntog” -konkurrenssituation -intermodaliteten -regelförenkling -arbetskraftstillgång och utbildning -säkerhet/olyckor -miljö och CO2 Finns vidare strategier för sjö, flyg , järnväg o s v: Optimera…….

Här riskerar inte ”holism” generera målkonflikt Här riskerar inte ”holism” generera målkonflikt! Konflikten KAN finns från början då alla transportslag skall optimeras var för sig Men om alla delar fungerar optimalt, borde väl hela systemet fungera som bäst…eller? Kanske – om det inte finns begränsade resurser/flaskhalsar i t ex infrastrukturen! Kanske – om det inte var för miljöpåverkan/klimathotet! Kanske – om det inte fanns ett samhällsekonomiskt tillväxtkrav!

Danmark Helhetssyn på gång; men ändå uppdelat på transportslag! Infrastruktur inom landet och till utlandet Ramvilkår för effektiva transporter på väg, järnväg, flyg och sjö Knutpunkter Miljö och Klimatpåverkan Utan koppling mellan gods- och persontransport

Generellt problem med ekonomiska styrmedel Blir den långsiktiga effekten den avsedda? Exempel: Skatt för höjda transportkostnader, t ex km-skatt, kan påverka lokaliseringsmönster så att skalfördelar försvinner och transporterna ökar

Potentiella Öresundsregionala transportpolitiska målkonflikter Tillväxt Miljö Danmark Sverige Källa: Lena Winslott Hiselius,”Målkonflikter och ekonomiska styrmedel” i Carlsson (red) Strategic Transport Management i Öresundsregionen: Hållbart transportsystem för inre och yttre attraktionskraft

Exempel Stora Bältbron – Öresundsbron: Prissättning HH – Naturreservat Barsebäck – Kolkraft

Hur undvika?

Gemensam verktygslåda Gemensam analys – gemensamma mål (och gärna medel!) Hitta medelväg mellan transportpolitiska perspektiven holism och atomism Flexibilitet från nationella regeringarna om regionens särart Gemensam utbildning!

www.stmo.info