Tvärmodala interaktioner vid visuell och auditiv perception av vokaler

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Fritidshem Elever 2013 Fritidshem - Elever 2013 Enhet:
Advertisements

Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Undersökning om svenskarnas brottsbenägenhet på Internet.
Vetenskaplig studie av det alkoholpreventiva
Presseminarium Arbetsmarknaden i september Nyheter i Arbetsförmedlingens redovisning av månadsstatistik Clas Olsson Analyschef Håkan Gustavsson.
AKTIESPARARNA ÖSTERSUND Presentation
Talföljder formler och summor
Användande av hjärt-EKO på intensivvårdsavdelningar i Sverige
Enheter introduktion Hur lång är du?
Det behavioristiska perspektivet
Delaktighet i ett patientperspektiv. Bakgrund •Resultat patientenkät 2011 –25% kände sig inte delaktiga –25-40% var inte nöjda med information om sjukdom.
Vad är feedback? Vad ska jag tänka på för att feedback ska bidra till studentens lärande?
Folkbildningspolitikers attityder till studieförbunden 2013
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Ägande, drift och dess effekter för det lokala föreningslivet Josef Fahlén Pedagogiska institutionen Umeå Universitet Vem ska äga och driva idrottsanläggningen?
4 4 Cirkeln är delad i 4 delar Delarna kallas fjärdedelar
Kap 1 - Algebra och linjära modeller
Så kan vi tänka oss att använda en skatteåterbäring 1 • Ingela Gabrielsson Privatekonom
Canal digital - Målgruppskartläggning TV-TITTANDE HOS BarnfamiljER
Oväntade utgifter – något att räkna med Ingela Gabrielsson, privatekonom
Inspira/Silverbäckens förskola
Att beskriva och utvärdera sin egen verksamhet
Enkel dator teknik Tips och tricks.
Redovisning av drogvaneundersökning åk 7-9 Strömsunds kommun 2010
Varför är det bra att ha just två öron?
Tanken med presentationen Det här är en basal power point-presentation av Göteborgs universitet, framtagen med studentmålgruppen i åtanke. Tanken är att.
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
Fastighetsbyrån Konjunkturundersökning Oktober 2012.
Nordisk konferens i Göteborg september 2014
Enkätresultat för Fritidshem Föräldrar 2014 Skola - Hällby skola.
Rapport sept 2013 ”Kvalitetsstjärnan” Nationellt kvalitetsregister Del 2: Fokus på Stjärnvariabler I Del 1 undersöktes internt bortfall i Kvalitetsstjärnans.
De valda och de smorda: eliter, kön och den nordiska moderniteten Anita Göransson, Linköpings universitet Kön och makt-konferensen, Reykjavik, november.
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Analytiker & Holistiker
Kostnader för läkemedelsförmån Utveckling t.o.m. september 2014 Materialet: avser kostnader inklusive moms är ej åldersstandardiserat Lennart Tingvall:
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
1 Bakgrund & Genomförande MÅLGRUPP Män och kvinnor år, dvs ca 7 miljoner Riksrepresentativt urval från Novus Sverigepanel som är slumpmässigt rekryterad.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever ( per klass)
Attitydundersökning – Myrorna 2010
Björkdungens förskola Föräldrar Förskola - Våren svar, 69%
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2009 April 2009 Project #:
Student Ekonomi Erik Nygårds Hang-Jin Lee Vina Balaghi Projektarbete 2 732G22 Grunder i statistisk metodik Ht-08.
Enkätresultat för Fritidshem Elever 2014 Skola:Fritidselever, Gillberga skola.
Grundskola Föräldrar 2013 Grundskoleenkät - Föräldrar Enhet:Gillberga skola.
Varumärket Luleå kommun
FLISAN! Här får vi följa med Flisan som ska besöka Hörselverksamheten och göra en hörselkontroll. Häng med!
Kartografi Att ha grundläggande kunskaper om kartor, projektioner, koordinatsystem samt kartografisk presentationsteknik gör en till en bättre GIS-användare.
Demodulationsprocessen, spegelneuroner, neuroradiologiska observationer och audiovisuella percept ogiltigförklarar motorteorin Hartmut Traunmüller.
Förskoleenkät Barn 2012 Förskoleenkät – Barn Enhet:
En mycket vanlig frågeställning gäller om två storheter har ett samband eller inte, många gånger är det helt klart: y x För en mätserie som denna är det.
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
UNIONEN – ALLMÄNHETEN OM EGET FÖRETAGANDE MINDRE MÄTNING I SYFTE ATT TITTA PÅ INTRESSET FÖR MENTORSKAP VID START AV FÖRETAG Kund: Unionen Kontakt: Åsa.
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Resultat av internundersökning om information på LTH Genomförd våren 2007.
Talperception 2 Något lite om psykoakustik Psykoakustik Psykoakustiken är en gren av psykofysiken. Det låter kanske konstigt och svårt, men är egentligen.
Vara kommun Grundskoleundersökning 2014 Föräldrar 2 Levene skola årskurs 5 Antal svar 2014 för aktuell årskurs i skola: 12 Antal svar 2014 för årskurs.
Hur bra är modellen som vi har anpassat?
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Hur du tar hand om din kunskap
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
V E N T I L E R I N G 5 juni Försvar av examensarbetet och opposition
Statistiska samband i trafikolyckor Av: Lina Forsberg Hangjin Lee Daniel Leo Carl-Mikael Westman.
Arbetsmarknadspolitiska insatser för kvinnor och män Hur effektiva är programinsatser utifrån ett könsperspektiv? Christer Gerdes.
Statistisk hypotesprövning. Test av hypoteser Ofta när man gör undersökningar så vill man ha svar på olika frågor (s.k. hypoteser). T.ex. Stämmer en spelares.
Korstabeller och logistisk regression Samband mellan kvalitativa variabler.
Övning Tid: 30 minuter + hemuppgift
Tips för det praktiska ledarskapet
AM16P Analys av kadmium i partiklar i utandningsluft (PEx) hos rökare och icke rökare Fabian Taube, Anna Bredberg, Per Larsson, Anna-Carin Olin; Arbets-
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Lektion 1:1 Vad är våld Hur kan våldet benämnas
Ett verktyg för systematisk uppföljning i missbruksbruksvården
Presentationens avskrift:

Tvärmodala interaktioner vid visuell och auditiv perception av vokaler Hartmut Traunmüller Lingvistik, Stockholms universitet

Tidigare undersökningars grundtanke om audiovisuell integration vid talperception Ren bayesisk integration av informationen tänkbar (multiplikation och normalisering av sannolikheter)

Tidigare undersökningars verklighet Lyssnare hör även det som de ser. Lyssnare fäster störst vikt vid sådana visuella ledtrådar som är mera pålitliga än de auditiva, främst alltså hos labiala särdrag.

Finns det dessutom en sådan här verklighet? Ser avläsare även det som de hör? Fäster avläsare störst vikt vid sådana auditiva ledtrådar som är mest pålitliga?

Den här undersökningen Experiment 1 Experiment 2 Jämför!

Frågeställningar Finns det ett separat visuellt percept som skiljer sig från det auditiva? Hur stor vikt fäster vi vid auditiva och visuella ledtrådar i de båda fallen av audiovisuell integration. Är detta särdragsspecifikt, så att vi även i denna uppgift fäster störst vikt vid information från sidomodaliteten i de fall där denna erbjuder den mest pålitliga informationen?

Talmaterial Talare: 2 manliga, 2 kvinnliga. Originalyttranden: /gig/, /gyg/, /geg/. Stimuli i experiment 1 (lyssning): Varje talares auditiva plus alla 6 inkongruenta audiovisuella kombinationer av originalen. Stimuli i experiment 2 (avläsning): Varje talares visuella plus alla 6 inkongruenta audiovisuella kombinationer av originalen.

Perceptionsexperiment Lyssnare: 14 svenskfödda fp (6 män, 8 kvinnor), studenter och personal på institutionen för lingvistik, Stockholms universitet. Alla deltog i båda experimenten. Presentation: på datorskärm i Windows Media Player och via hörlurar. Slumpad ordning, varje stimulus 2 gånger.

Perceptionsexperiment Experiment 1: Vad hör du? (medan du tittar) Experiment 2: Vad ser du? (med hörlurarna på) Fp svarar genom att klicka i en ruta på bokstavstecknet för den percipierade vokalen. Fp styr presentationen, får även upprepa stimuli.

Resultat Symboler Resultaten visas på de nästa två bilderna som är förväxlingsmatriser. Symboler Ofyllda cirklar: Rätt vokal Fyllda cirklar: Fel vokal Blå: Rundning uppfattad via sidomodaliteten Röd: Öppningsgrad uppfattad via sidomodaliteten

Experiment 1: lyssning

Experiment 2: avläsning

Vikt hos auditiva och visuella ledtrådar vid perception av öppningsgrad och läpprundning. Hörd öppningsgrad 1,00 0,03 Hörd läpprundning 0,28 0,68 Sedd öppningsgrad 0,45 0,52 Sedd läpprundning 0,00 0,97

Modell för prediktion av bimodal förväxlingsmatris A: auditiv information (endast lyssning) V: visuell information (endast avläsning) AV: resultatet av bayesisk integration av A och V Plyssnig = 0,26 A +0,71 AV (r2 = 0,98) Pavläsning = 0,57 V +0,45 AV (r2 = 0,94) Vid ren bayesisk integration skulle vikten för AV = 1,0.

Skillnader mellan försökspersoner Individuell variation Hörd läpprundning faktiskt sedd: 31-100% Sedd öppningsgrad faktiskt hörd: 28-97% Det fanns ingen signifikant korrelation mellan dessa. Skillnaderna kan därför inte förklaras av en individuell disposition för intermodal integration i allmänhet. Vid auditiv perception visade kvinnor större tillit till visuell information, som i tidigare undersökningar, men skillnaden mellan könen nådde här inte signifikansnivå.

Idealiskt beteende Lita på hörseln för öppningsgraden och på synen för rundningen. Beteendet oberverades hos 6 fp vid lyssning (4 kvinnor, 2 män) samt hos 1 fp (kvinna) vid avläsning i mer än 90% av fallen.

Slutsatser Det finns både ett auditivt och ett visuellt percept. Dessa ör klart skilda. Inget av dem motsvarar ett amodalt percept som skulle kunna modelleras genom ren bayesisk integration. Resultaten återspeglar en vägd summering av sensoriska ledtrådar, där vikten återspeglar tillförlitligheten hos den information som tillhandahålls av varje modalitet. Variationen mellan individerna kan tänkas bero på faktiska skillnader och skillnader i skattningen av denna tillförlitlighet.

Tack för uppmärksamheten!