Konsultationens tre ”F” en uppdatering En workshop om och i konsultation Charlotte Hedberg Conny Svensson.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Handlednings-samtal Utforska – klargöra samband mellan tanke
Advertisements

V AD BLIR TILL HJÄLP - EN STUDIE OM HJÄLPANDE FAKTORER I SJUKHUSKURATORNS PATIENTARBETE.
Läkaren och det rådgivande samtalet
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
A survey with a focus on periodontology.
Målbeskrivning Allmänmedicin
Vad är feedback? Vad ska jag tänka på för att feedback ska bidra till studentens lärande?
”Jag har ställt en dörr öppen…”
Nya ST-regler - vad händer med geriatrikspecialiteten?
Geriatrikens verksamhetschefsdagar 21-22/3
Slutsatser från Thomas och Aurora (SOA)
Vägledningens potential inom utbildningssektorn
Workshop: Marknadsplan 10 september 2013 Lukas Åvall
Kommunikationssamordnare EU-kommissionen i Sverige
Vi ställde frågan: Vad betyder den ”Den Aktiva patienten” för dig?
Varför gör de inte som vi säger?
Your Name I am Perfect and loved as i am Everybody Fits I Focus on my strenghts I am worth $ _________ a month Focus on your own goal 15 min SeeLiveFeel.
Bankdagen Fredrik Sauter Vd Skandiabanken 1. 2 Vi älskar våra kunder! Vi vill vara personliga och föra en dialog med våra kunder. Det kräver att vi lyssnar.
Varför arbeta med interpersonella relationer i handledning?
ÄR GENERATION Y EN SAMHÄLLSENTRERENÖRIELL GENEREATION?
modell för bättre kommunikation mellan vårdpersonal
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
Kvalitetsregister som stöd för patient och profession Carina Andrén, vårddesigner Staffan Lindblad, registerhållare
Systemförståelse och systemiskt tänkande
Introduktion till block 3, 4 och 5 26/9. Examination, Seminarier & workshops  Block 3  Seminarium: Rollspel utifrån Paths to a green world  Seminarium:
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Röst och tal hos transsexuella HEL 2:an Christina Danbolt Cheflogoped, US, Linköping.
Utbildning Äldre och läkemedel
SBAR Modell för bättre kommunikation
Testbild…. Bild 10 testbild… Bild 11 testbild… Bild 12.
Workshop 4 Framgångsrika Föredömen Lean Forum Konferens 8 oktober 2009 Anette Kinde.
Nonviolent Communication NVC”Giraffspråk”. Marshall Rosenberg Vad är det som gör att vi tappar kontakten med vår medkänsla? Varför beter sig människor.
VAD ÄR EN STUDIECIRKEL? INTRO
Eva de Fine Licht Konsultationsinternat Ulricehamn april
Hur ser världen ut - och vad vill ÅAB vara i den? margita vainio
Mara Cerqueiro Bybrant – 3 och 8 november 2010
Evidensbaserat arbete i praktiken – med fokus på kompetens och brukarmedverkan Lars Oscarsson.
Vem är du?.
Evidensbaserad Medicin?. Målet Att bli en medveten konsument av vetenskap Att ALLTID ge mina patienter den bästa vården Att inte gå på vad som helst.
Novus Unga om vården Vårdförbundet Lina Lidell 1718.
Inger James Örebro universitet. Fyra delstudier Hur familj, närstående, vårdpersonal skapar kunskap och förståelse i svåra komplexa situationer då liv.
Up Up and Away! Advances automatically or by clicking Music will recycle to the end of slide show Skicka länkar till.
Det professionella samtalet
Termin 1 studenter Välkommen till sektionen för allmänmedicin Dag 1 21 mars 2015Namn Efternamn1.
Daniel Nylén, Institutionen för Informatik Organisation 2 C.1 Systemdesign.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Klusterutveckling Innovation och genusfrågor Tina Melin, Klusterprogrammet.
Arkitektrollen. Ansvar och uppgifter Architecture notebook Mycket intensivt elaboration – inception Mål: en stabil arkitektur i slutet på elaboration.
K VALITETSREGISTRETS MÄTETAL OCH PATIENTENS AGENDA. ( ELLER KANSKE TVÄRTOM ?) Conny Svensson Boo vårdcentral.
A Lean House –way of describing a Lean system
Läkarnas fortbildning i Primärvården Jönköpings Sjukvårdsområde
Bekräfta användaren Andreas Cederbom
SWESMA DSV Institutionen för data- och systemvetenskap Stockholms universitet KTH IT-universitetet i Kista.
Regler & strategi
Relationsmarknadsföring med kunden i fokus
NOTIS – Ökad arbetslivsanknytning i utbildningen
GIP Gotland Interactive Park Culture and Business.
Love, love, love Bibelstudium, Love Each Other,
Vad tycker du? När man diskuterar berättar man vad man tycker om något. När jag tycker något har jag en åsikt. Ett finare ord för att säga något är att.
Kapitel 5 Vad en hälsopedagog bör kunna
Evidens, praktik och den bedrägliga erfarenheten Om luftvägsinfektioner i primärvården Malin André allmänläkare, docent, Uppsala Katarina Hedin allmänläkare,
OMVÅRDNADSVETENSKAPLIG FORSKNING OCH FORSKNINGSPROCESSEN Tema 1 SJSE17 Hanna Meerveld Maria Stjernfeldt.
Vad ? Varför? Hur?. Varifrån ? - Familjemedicin Helhetssyn – biomedicinska, psykosociala och existentiella faktorer i samverkan Illness /Disease Att ta.
”Life shaped by pain: women and endometriosis”
Work of a Family law attorney Jagianilaw.com. A Family Law Attorney basically covers a wide range spectrum of issues that a family may face with difficulty.
Vi bjuder på fika eller lunchmackor!
Teorier och Principer bakom ”good practice” vid livsstilsförändring
Termin 1 studenter Välkommen till CeFAM Dag I
Relationsmarknadsföring med kunden i fokus
PALLIATIVT UTVECKLINGS CENTRUM
Presentationens avskrift:

Konsultationens tre ”F” en uppdatering En workshop om och i konsultation Charlotte Hedberg Conny Svensson

Definition av patientcentrering Stewards M Towards BMJ 24,2001;322 (7284) ”The patient centred method “explores the patients’ main reason for the visit, concerns and need for information, seeks integrated understanding of the patient’s world, finds common ground for what the problem is and mutually agrees on management, enhances prevention and health promotion and enhances the continuing relationship between the patient and the doctor”. (1)

Patientcentrering – medicinskt etiskt Patienten aktiv Ömsesidighet-interaktion Icke paternalistiskt Patientens autonomi Läkarens autonomi

Patientcentrering Patientens tillfredställelse ökar Mindre tidsåtgång Ökad följsamhet Minskat behov av utredning lab rtg Bättre outcome, t.ex. lägre blsr, bltr Mindre behov analgetika andra läkemedel Förkortad vårdtid Färre anmälningar

GEMENSAM DEL LÄKARENS DEL PATIENTENS DEL Larsen JH, Risor O, Putnam S. P-R-A-C-T-I-C-A-L: a step-by-step model for conducting the consultation in general practice. Family Practice 1997;14: Samtalets struktur - kronologi

Patientens del Patientens föreställningar Vad har du själv tänkt att dina problem kan bero på ? Patientens förväntningar Vad vill du ha min hjälp med (idag)? Patientens farhågor Är det något speciellt du oroar dig för?

Hjälpmedel ”Jag hör – jag tror – jag vill hjälpa dig” Relation Öppna frågor Paus Bekräftelse Sammanfattning

Övningsuppgift Den goda Fen

Före

Ge patienten en chans att berätta sin historia Var nyfiken på patientens föreställningar och farhågor