Att skapa världar och leda rollspel Konsten att spelleda Att skapa världar och leda rollspel
Att skapa och presentera en värld
Vad är en värld? Världen = Platsen där rollpersonerna upplever sitt/sina äventyr. Det behöver inte vara en hel värld, utan kan vara exempelvis en del av ett land, en stad, ett slagfält, en grotta, ett hus, ett rum... Typen av värld är beroende av rollspelets genre.
Hur ska jag börja? Du kan till exempel utgå från… …en bild. …en text. …ett musikstycke. …en person. …en händelse.
Att skapa ett rollspel… …är lite som att skriva en novell/bok eller som att göra en film. Du behöver både en handling, en röd tråd och några schysta vändningar. Spelarna utgör oftast huvudpersonerna, men du behöver fylla världen med statister och biroller.
1. Att välja typ av värld Följande kan du utgå från när du skapar en värld eller grundscenario till ditt rollspel: Existerande platser (Mars, New York) Mytologiska platser (Midgård, Albion) Fiktiva platser (Tatooine, Hogwarts, Narnia) Helt påhittade platser (Umptidumptien)
2. Karta Du behöver ha en karta över din värld så att du vet var allting finns. Om du utgår från en existerande eller fiktiv plats, skriv ut eller rita av en karta. Om du utgår från en mytologisk plats eller helt påhittad plats, rita en egen karta. Glöm inte att ge platser trovärdiga namn. Inspiration: Böcker, mytologi, andra språk.
3. Hur ser samhället ut? Följande behöver du veta om din värld: Geografi, invånare, flora, fauna Kulturer, religioner, historia, yrkesval, språk Politik, näringsliv, transporter Vetenskap, teknologisk utveckling Militära resurser Övriga detaljer?
4. Vem styr samhället? Påverkar hela samhället, invånarnas beteende, och typen av äventyr. På vilken sida står spelarna?
Regel # 1: Utgå från vad du kan Läser du historia? Låt handlingen utspela sig i Vietnam, eller i renässansens Italien. Läser du retorik? Satsa på att gestalta trovärdiga karaktärer! Är du biolog eller kemist? Låt en planta eller en medicinburk spela en stor roll! Läser du till teolog? Låt rollspelarna infiltrera en mystisk sekt!
Regel # 2: Håll det enkelt Utgå från platser du känner till eller har läst om. (Prag kan lätt förvandlas till en steampunk-värld.) Basera dina SLP på personer du känner eller har läst om. (Din föreläsare, Arwen, Förste kurator, Judas...) Stjäl, stjäl, stjäl. Låna ett scenario ur en film, basera en intrig på en bok, inspireras av en dikt, skriv hemliga meddelanden med fornnordiska runor…
Regel # 3: Värdera informationen Beskriv bara det som spelarna behöver veta och det som är viktigt för historien. (Gäspar de, är du för långrandig i din utläggning om Bazsniaras kulturhistoria.) Beskriv inte allt på en gång. Väv in en liten bit i taget baserat på vad spelarna lär sig. Om något är verkligt viktigt – ge spelarna något fysiskt att relatera till. En ritning, en text, en bild, en sten, en amulett, en musikslinga…
Regel # 4: Du måste (se ut att) veta vad du gör Skapa bara så mycket som du behöver och improvisera resten. (Spelarna kommer ändå inte att märka vad som är skapat i förväg och vad du hittar på efterhand.) För anteckningar! Vad gjorde spelarna? Vem träffade de? Vad hände? (Extra viktigt om du börjar improvisera!) Om du är osäker på hur du ska beskriva något, låt spelarna använda sin egen fantasi. (”Han ser ut som tagen ur din värsta mardröm.”)
Hur kan du beskriva den här scenen?