Medborgardialog som del i demokratiutvecklingen och styrningen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Mål med samverksanssystemet
Advertisements

Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
Att identifiera och utveckla ledare
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
J U S T I T I E D E P A R T E M E N T E T Insatser för att värna och fördjupa den svenska demokratin.
Nuläges Analys - utse en bordsvärd - utse en tidshållare - utse en sekreterare Runda Vilka framgångar ser du att ni redan har gjort i i ert projekt? Vilka.
Kommunalrådskansliet KAPITEL Stöd till och stärkt samverkan med det civila samhällets aktörer •Vision ” I Örebro finns ett levande vitalt civilt samhälle.
E-petitioner.
UPPDRAG: •Revidera handlingsprogram om inflytande för barn och ungdomar •Skapa förutsättningar för att införliva barnkonventionen i Borås Stad Inflytande.
1 Kommunens kvalitet i korthet - resultat 2010 Är gräset grönare hos grann- kommunen?
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
SKL:s återrapportering 6 december 2012 Överenskommelsen inom det sociala området Anna-Karin Berglund Avd. för ekonomi och styrning.
Vad ser du? Anne Bylund.
BENÄMNA lätta ord SPRÅKTRÄNING VID AFASIKg VIII
Tillämpning av bolagsstyrningskoden vid årsstämmor 2005 och 2006.
Hela Sverige ska leva Totalrapport. Regeringens bidrag har medverkat till kunskapsförmedling?
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
Ungdoms- och medborgardialog som del i styrprocessen
Eddie Arnold - Make The World Go Away Images colorées de par le monde Déroulement automatique ou manuel à votre choix 1 för dig.
LANDSTINGSDIREKTÖRENS STAB Regional utveckling BILD 1 Resultat av enkät till landstingspolitiker
Skånedatabasen & Region Skånes tillgänglighetsmodell
Kommunkompassen Sundsvall Oktober Kommunkompassen 1.Offentlighet och demokrati 2.Tillgänglighet och brukarorientering 3.Politisk styrning och kontroll.
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Kommunpussel Din uppgift är att sortera de organisatoriska delar på nästa sida på ett sådant sätt att det överensstämmer med hur din kommun är organiserad.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Träff för nya medlemmar Upplägg Läget i Vänsterpartiet Organisationen Partiprogrammet Allmänna frågor Fika.
Eva 10 år -Jag vet att det kostar, men hur lång tid kan det ta.
1 Vänsterskolan Debattartiklar. 2 Aktuell krok 3 Aktuella krokar 1. Direkt krok.
(2) Avvikelse från std. kostnad (5) Andel inv 65+ med insats (4) Andel 80+ i befolkningen (1) Kronor/ invånare (65+) (3) Kronor/ brukare (6) Ytterfall.
Dialog om utveckling av LRF som folkrörelse Underlag för processen
”Jag vill vara konstruktiv i debatten”. ”Jag vill inte vara en papegoja och upprepa vad andra sagt i syfte att höra min egen röst…även fast den är trevlig.
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
Bilder för lokal utbildning
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Vision, mål och uppdrag Nätverken Hälsa och Demokrati samt Uppdrag Hälsa.
Helhet Händelse Agerande Kunskap om vardagsverksamheten Förståelse av vardagsverksamheten.
Elizabeth Englundh Socionom, Fil. Dr I PEDAGOGIK
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
BILD 1 Fullmäktiges beredningar Uppdrag Kort historik Arbetssätt Process.
EFörslag - Haparanda Offentliga rummet 31 maj. Bakgrund & Syfte Värde ord: Demokrati, Dialogen, Nya sätt… Diskuterat olika sätt SKL- Nätverk e-petitioner.
Att bli klokare med hjälp av andra Socialt kapital är summan av den tillit som individerna i en grupp eller samhälle har för varandra. Det är beroende.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
1 Munkedal 2009 Sveriges Kommuner och Landsting Signild Östgren Leif Klingensjö.
Vilken roll har de idéburna organisationer Kärt barn har många namn – idéburna, ideella, non-profit, kooperativ och sociala företag Unikt inte komplement.
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
Ledamot i en beredning - vad innebär det? Anders Öberg.
Kommunikation SKS-gruppen PSA Regionkansliets Informations-
När projekt blir mer än ett gästspel Regional lärkonferens - För samverkan, lärande och erfarenhetsutbyten 30 september – 1 oktober 2010 Skellefteå Carina.
Strategiska perspektiv på verksamheten
SNART BÖRJAR DET. VÄLKOMMEN Landstingsfullmäktigeledamöter Beredningsledamöter Ledamöter i Patientnämnden Revisorer Övriga.
Lärande utvärdering genom följeforskning
Lena Langlet Norrbottens läns landsting Hur kan landstingsfullmäktige spegla sin befolkning? 18 februari 2009.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Socialt entreprenörskap i ideell verksamhet En studie om de aktiva eldsjälarnas motivation och drivkraft som gör skillnad i samhället.
Politiskt deltagande: Ideal och normer för politiskt deltagande
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Utbildning steg 1 Att vara förtroendevald
Kommunernas och Landstingens Arbetsmiljöråd (AMR)
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Introduktion till processen för balanserad styrning
Processen för Balanserad Styrning
Presentationens avskrift:

Medborgardialog som del i demokratiutvecklingen och styrningen Västra Götalandsregionen 8.12 2011

Varför medborgardialog? Kongressbeslut 2007 ”SKL ska verka för att stödja medlemmarnas arbete för att skapa nya former för medborgarnas delaktighet, valmöjligheter och integrera dialogen med medborgarna i styrprocess och verksamhetsutveckling” Varför detta nätverk Det övergripande medborgardialogprojektet arbetar på uppdrag från kongressen Styrprocesser Verksamhetsutveckling

Projekt Medborgardialog Kunskapsspridning Nätverk politiker Nätverk tjänstemän Konferenser Seminarier/utbildningar Nyhetsbrev digitalt Faktablad Skrifter Forskning Utveckling Nätverk styrning och medborgardialog Nätverk utveckla tjänster Nätverk dialog med unga Nätverk medborgarbudget Nätverk e-petitioner Nätverk dialog kring resultat Nätverk dialog för konflikt- lösningar Nätverk planfrågor It lösningar för dialog Eventuellt fyra syften

Våra utgångspunkter Medborgarna är kunniga och kan bidra Det krävs ett trepartsamarbete för att skapa det goda samhället Demokratins utveckling och medborgarnas förändrade livs-förutsättningar kräver förändrade metoder för att skapa engagemang Bakgrund till projektet 59% i Haparanda och 89% i Lomma Knappt 7 % medlemmar i partierna och 2 % är aktiva På femtiotalet gick det 5 invånare på varje förtroendevald under förra madatperioden gick 213 medborgare på varje förtroendevald. Trots ökat ansvar skola, ädelreformen, LSS etc. 11% ar stort förtroende för politiker och 16 % för politiska partier SOM undersökningarna 60% stort förtroende för demokratin 154 lokala partier på kommun nivå, inom landstinget vanligast med sjukhuspartier Utgår ifrån de konventioner som Sverige har skrivit under Sverige demokraterna fick plats i 144 kommunfullmaktige och 3 landstingsfullmäktige. Landskrona 22 %

Varför medborgardialog? Demokratin utmaningar – politiken ojämnt valdeltagande 1 % aktiva i politiska partier lågt förtroende för demokratins praktik allt fler partier och många partier i styren odemokratiska strömningar Demokratin utmaningar - medborgaren svensken sekulariserad 3 av 4 vill diskutera samhällsfrågor 50 % procent vill diskutera politiska frågor medias makt större nya arenor för engagemang demografins utveckling Eventuellt fyra syften

Hur ser det ut med valdeltagandet i regionen? Reflektion Hur ser det ut med valdeltagandet i regionen? Skiljer det sig mellan orter? Skiljer det sig i åldrar?

1930 – ca 3 % hade eftergymnasial utbildning Utbildningsnivå 1930 – ca 3 % hade eftergymnasial utbildning 1970 – ca 7 % hade eftergymnasial utbildning 2000 – 30 % hade eftergymnasial utbildning 2008 – 38 % har eftergymnasial utbildning Källa SCB

Användes i protesterna i Nordafrika 1,9 miljarder filmer sedda per dag 94 % har mobiltelefon Användes i protesterna i Nordafrika 91000 twittrar 800 miljoner spelar WOW 4 miljoner svenska facebook konton 14

15

Kommun/landsting Utredningar, analyser m.m. Förslag Protester Medborgare

Engagemangets bevekelsegrunder [Amnå 2008] Man bör! – plikten Jag måste! – vikten Jag kan! – förmågan Jag behövs! – efterfrågan Det går! – effektiviteten Det ger! – meningsfullheten

Slutsats Kunniga svenskar som vill delta Förväntar sig att kunna påverka serviceutbudet Media/nya media informationskanal idag Beredda att ta till protest som metod Vinna – vinna syn på deltagande

Det politiska uppdraget Demokratiaktör Lärande Legitimitet Förståelse för prioriteringar Transparens ……. Serviceaktör Tillhandahålla tjänster Fördela resurser Följa upp kvalitet Kravställare ……… Eventuellt fyra syften

Förtydliga olika roller (s) (v) Medborgare KF Nämnder/Utskott /beredningar (mp) (m) (fp) Brukare (kd) Kontor/förvaltningar (c) (sd)

Trepartssamarbete Politiker Tjänstemän Medborgare

Behov av dialog i flera perspektiv Medborgarperspektiv Verksamhetsperspektiv Brukarperspektiv Uppdrag Produktions- process Resultat Vad ska vi göra? (Ekonomi, kvalitet, volym) Hur ska vi göra? (Arbetsmiljö, kompetens, arbetstid m.m.) Vad gjorde vi? (Kvalitet, volym, ekonomi)

Skilj på dialog och beslut

Reflektion Vem/vilka ansvarar för medborgardialogen hos oss? Hur ser vi på de olika rollerna för förtroendevalda, tjänstemän och medborgare? Vem borde göra vad?

Systematisk medborgardialog

Principer för dialog

Vad vill vi med delaktighet – inflytande ? Vad kan medborgardialog tillföra/åstadkomma? Vilka förändringarna vi vill åstadkomma? Vad vill vi uppnå? Upplägg av arbetet på kort sikt och/eller lång sikt? Vem ger uppdrag om medborgardialog och vad? Medborgardialogens nytta i vår styrprocess?

Principer för dialogen Överväga i samband med beslut Minst rätten att bli hörd Motivera varför förändring föreslås Tydlighet med dialogens syfte Goda förutsättningar att delta Särskilt barn och ungdomar Återkoppling till deltagande Föreningsliv och organisationer Utvärdera och utveckla dialogprocessen Förtroendevalda fattar beslut

Styrningsprocess

Initiativ till dialog i styrprocess Framtids frågor Lagstiftad dialog Kommande beslut Styrprocess Behov utveckla tjänst Resultat Aktuell fråga ????

När i beslutsprocessen Behov Lösningar Analysera förslag Beslut Införande Utvärde-ring

Dialogprocess

Strategi för att nå olika grupper Skapa kunskap om befolkningen Sök upp Bjud in Flera metoder Hur vill medborgarna delta?

Kartlägg målgrupper HÖG Berörd LÅG LÅG HÖG Aktivitet Prioritet 1

Kanada - Livsstilsgrupper – Välj själv! Urbana Villigars Suburban Gentry Pets & PCs Young Digertari Asien Affluenca Blue-Collar Comfort FastTtrack Families Continental Culture New Italy Mini Van & Vin Rouge Les Seniors Money & Brains …………….. …………………… ………………

Medborgardialoger - metoder Foto i verkligheten Open space Medborgarpanel Medborgar jury E-petitioner Fokusgrupper Trygghetsvandringar E-paneler Brainstorm Kartan Rådslag Walk and talk MatchMaking Informationsmöten Medborgarbudget Öppna möten Café modellen Tältet

Kommunikationsprocess

Öppenhet och transparens Tydliga strategier för kommunikations- och informationsprocessen Hög tillgänglighet på olika sätt till processer & information Hur att använda media & egen produktion Gör underlag förståligt, åskådliggör Var tillgänglig för frågor och synpunkter

Återkoppling, utvärdering & förbättring

Återkoppling Återkoppling till deltagare; - Resultat från dialog - Information om politiska ställningstagande Återkoppling till förtroendevalda; - Väl dokumenterade resultat Återkoppling till övriga medborgare; - Information om vad som framkommit och hur det skall användas i beslutsprocessen

Utvärdering och förbättringar Både av process och resultat – kort & lång sikt Lärande och förbättringar Val av metoder för återkoppling, utvärdering och förbättring redan i början av processen Fastställa indikatorer för de mål som satts upp

Framgångsfaktorer för en meningsfull medborgardialog Medborgarnas aktiva deltagande stärker demokratin Legitimera medborgarna – ge ansvar och reella möjligheter till delaktighet Kontakta och bjud in invånarna i deras egenskap som medborgare och ge möjlighet att delta på ett ärligt sätt Skapa ramar/strukturer som främjar dialog och likvärdighet mellan medborgare, förtroendevalda och tjänstemän Skapa en utveckling från att utöva ”makt över” medborgarna till att ”utöva makt med” medborgarna. Utveckla styrsystem med rutiner, som skall säkra att medborgarnas bidrag beaktas i underlag till de politiska besluten.

Utbilda Roller Roll och ansvar Lyssna istället för svara/försvara Dialogtid/beslutstid Samspel med andra Metoder Nivåer på delaktighet Bjud in sök upp Metodval Feedback Tidigare stort fokus på demokratiaspekten men trenden är nu att man når vinster även ur ett effektivtetsperspektiv

Avsätt resurser En god dialog kräver ekonomiska och personella resurser & organisation Resurser i förhållande till vad ni vill åstadkomma Stöd till fritidspolitiker Hantering av resultat av dialog kräver resurser

Vinster STÄRKA DEMOKRATIN Lärande Förståelse för prioriteringar Legitimitet Större ansvarstagande Lösa uppgifter tillsammans Stärker socialt kapital ÖKA FFEKTIVITETEN Förståelse för prioriteringar Kunskap om ansvar Ökade kunskaper Transparens Ökad kvalitet Tidigare stort fokus på demokratiaspekten men trenden är nu att man når vinster även ur ett effektivtetsperspektiv

Medborgardialog vad är det? Det är inte direktdemokrati Det är inte valdemokrati/ elitdemokrati Det är deliberativ/ samtalsdemokrati som stöd till det representativa systemet

Medborgardialog Det ska vara viktigt, på riktigt, och ge resultat

kjell-ake.eriksson@skl.se lena.langlet@skl.se anders.nordh@skl.se britt-marie.hedlund@skl.se

Att diskutera Vilka vinster kan NI se med systematisk medborgardialog För förtroendevalda 2. För tjänstemän 3. För medborgare