Handledning av läkarkandidater

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Att förstå anonymiteten (översättning från
Advertisements

Anders Jönsson, Malmö Högskola
Lasarettet Trelleborg C:a 600 medarbetare
Kvalitetsprojekt för handledning av läkarkandidater i Termin 8
Vad är feedback? Vad ska jag tänka på för att feedback ska bidra till studentens lärande?
NP-fysik.
SÄTTA MÅL.
Your Name I am Perfect and loved as i am Everybody Fits I Focus on my strenghts I am worth $ _________ a month Focus on your own goal 15 min SeeLiveFeel.
PROJEKT TRAPPSTEGET Bilaga 1 PROJEKT TRAPPSTEGET
Tema Feedback och hållbar utveckling Välkomna!
Vilka möjligheter har vi att kontrollera
Fem frågor att ställa i uppföljningsarbetet
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Syftet med en personlig handlingsplan
Skriftlig Utvärdering KUM v /31 läkarstudenter och 16/16 ssk +rtgssk studenter= 46 Handledare 4 ssk/4 och 6/7 läkare =10 enkäter Fråga 1 Studenter.
Ing-form På engelska använder man -ing-form:
Målsättning Weinberg, Robert S., Gould, Daniel (2007): Foundation of Sport and Exercise Psychology.
"Inter- och intraprofessionell utveckling
AT- och ST-läkare som handledare för läkarstudenter
E-Smart våren 2008 Välkomna!. PROGRAM e-utvecklarna inleder Jan Hylén –om lärresurser och trender Paus Samling i seminariegrupp.
Landstingens resultat med respektive utan finansiella nedskrivningar.
EFTER ATT HA LÄST ERA ARBETEN Orsak, lösning, analys.
Teamarbete och delegerat ansvar ger LEAN på MAVA
Angela Bång Johan Herlitz Karin Winge Birgitta S Wireklint Rapport 3 1:e mars 2010 LINDRA studien LINDRA studien.
 Från idé till slutprodukt  100 gymnasiepoäng  Programmålen styr  Enskilt eller i grupp  Om projektarbetet på Elevportalen (under Aktiviteter)
Rapport till Örebro läns landsting om Medarbetarundersökning
Bedömning.
Varför gör de inte som vi säger?
Steg 1 - Mötet VÅR VISION FÖR ARBETSMILJÖN OCH HUR VI KOMMER DIT
Mål- och resultatstyrning
Allmän kursutvärdering Introduktionskurs HT 2007 Introduktionskurs VT 2008 Funktionell cellbiologi HT 2007 Funktionell histologi VT 2008 Fysiologi.
Utvärdering av processmognad
Blir det bättre med vårdval i primärvården? DLF symposium 15 nov 2012 Anders Anell Ekonomihögskolan, Lunds universitet.
GYMNASIEARBETE – vad är det?
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
© Synovate Ungas attityder till rökning
Möten med akademins värld Staffan Andersson Uppsala universitet.
Läroplansträff fritidshem
Studentmedarbetare Uppsala kommun
Motivation, Målsättningar & Gruppdynamik
Bakomliggande arbete Hittar vi på VC de med kronisk oupptäckt sjukdom eller som ligger på gränsen? Hur ska vi hitta dem lättare? Hur ska vi ta hand om.
Läroplansträff fritidshem
SKOP Rapport till Örebro läns landsting om Medarbetarundersökning 2011 SKOP:s arkivnummer: S21DEC11 Psykiatri PPH - Läkare, tillsvidareanställd, spec.komp.
Bakgrund Relativ 5-årsöverlevnad.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
PA1201 Projektarbete 100 p.
MÄVA Akutmottagningen NÄL
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Brådskande Internmedicin HT 2010
Direkthandledning; Drivkrafter och resultat Roger Renström.
Webbenkäter År 2009 och Om webbenkäterna  Började användas 2007 Postop 8v och 1år nov 2007 Hälsodeklaration mars 2008  25 av 44 kliniker använde.
Från riktlinjer och evidens till förebyggande i praktiken Matti Leijon, MPH, PhD Forskningskoordinator Centrum för primärvårdsforskning (CPF) Region Skåne.
System arbetssystem informationssystem
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Nacka Yrkesvux 2010 Skolverket startade yrkesvux med statliga medel 2010 Nacka har erbjudit yrkesvux sedan 2005 Alla Nackaelever får läsa alla yrkesprogram.
FÖ8a-VT07 TFYY98/TFKI13 - A.Henry/D.Lawrence 1 Ingenjörsprojekt för Teknisk Biologi och Kemisk Analysteknik Projektet, Under- och Efter-fas (Fö8a - vt2007)
SM i Ung Företagsamhet Lärarkonferens.
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
PEER LEARNING Karin Karlsson Verica Vuckovic
Teknisk rapport Fråga? Bakgrund = Vad, varför, åt vem Experimentellt = hur, mätning, test, analys, simulering Resultat = vad hände, hur blev det Slutsats.
SEPSIS TID OCH VOLYM. MORTALITET VID SEPSIS Akut kardiovaskulär kollaps –Tidigt i förloppet –Cirkulationsstödjande terapi –Immunologiska och cirkulatoriska.
Christina Nygren-Landgärds
Tips för det praktiska ledarskapet
Journalen PU T5 Lund - Malmö.
Planering i matematikundervisning
Rapport till Örebro läns landsting om Medarbetarundersökning
Rubrik (låt rubriken sammanfatta slutsatsen)
Föreläsning Svenska II
”Hur arbetar vi i ambulanssjukvården som en del i framtidens sjukvård”
Presentationens avskrift:

Handledning av läkarkandidater Thomas Erger – Amanuens – Akutkliniken Lund

Amanuenser Pär Bengtsson Thomas Erger

Kandidater Mellan 50% och 100% av terminstiden: 8-9 på avdelningar 5,7,8 4-5 på MAVA 4-5 på KUM KUM -> Monica Guné

Vad vi gör Planerar placeringen Patientpresentationer Sit-In Följer upp hemläxor Tillgängliga under förmiddagen Läkemedelsföreläsning MAVA utbildningar OSCE Utvärderar placeringen Terminsansvariga, Schema, Lydia, kurator, geriatriska teamet, stickövningar, bokar rum 1-2 timmar per dag är målet

Utvärdering I Feedback blivit bättre sedan feedback remsor

Feedback remsor

Utvärdering II

Sit-In …

Utvärdering III

Kandidaternas kommentarer ”Placeringens kvalitet är helt beroende på handledaren” (15/21) ”Handledare byttes hela tiden” (12/21) Därför -> Internutbildning handledning

Kandidaternas mål hos oss Få signaturer på portföljen Lära sig internmedicin Lära sig vara läkare Vilket är nästan samma mål som…

Våra mål för kandidaterna Lära sig internmedicin Lära sig vara läkare Punkt ett är bara ett luddigare sätt att säga…

Kursmål för kandidaterna Bröstsmärtor, Akuta andningsbesvär, Akuta rubbningar i sockeromsättningen, Akuta intoxikationer, Oklar medvetslöshet, Elektrolytrubbningar (förutom Ca2+), Oklar syncope, Kramper, Yrsel, Kraftnedsättning, Multisjuklighet Kroppsundersökning, ABCDE, Remisser, Anamnes, Rapport, EKG, Blodgas

Sätt att nå mål Läsa böcker Föreläsning Watch and learn Learning by doing Sit-In Patientpresentation Smart designat portfölj

Sätt att nå mål Läsa böcker – gör de redan Föreläsning – har de redan Watch and learn – gör de redan Learning by doing – ? Sit-In – gör vi redan Patientpresentation – gör vi redan Smart designat portfölj – jobbar vi på

Kursmål för kandidaterna Bröstsmärtor, Akuta andningsbesvär, Akuta rubbningar i sockeromsättningen, Akuta intoxikationer, Oklar medvetslöshet, Elektrolytrubbningar (förutom Ca2+), Oklar syncope, Kramper, Yrsel, Kraftnedsättning, Multisjuklighet Kroppsundersökning, ABCDE, Remisser, Anamnes, Rapport, EKG, Blodgas Det finns vissa neurologproblem, men frånsett dem har de basutbildning i allt och behöver egentligen bara öva…

Tid?

Kandidaternas rättigheter Få utbildning motsvarande pengarna universitet betalar för dem Få utbildning för tiden de sparar oss Spara tid? Va?

Mina mål för kandidaterna Lära sig internmedicin Tänka kritiskt Inhämta information självständigt Tänka på vårdprocess Vara så bra på baskunskaper att vi kan lita på dem Vad menar jag med baskunskaper?

Baskunskaper Anamnes Kroppsundersökning Rapport

So what? Om Amanuensen gör sitt jobb: Student som resurs! Men: Vad gör vi med tiden? Ett förslag är…

Egna patienter

One-minute preceptor Get a commitment Probe for supporting evidence Teach general rules Reinforce what was done well Correct mistakes Neher et al. 1992 Om amanuenserna har gjort ett bra jobb gör kandidaterna 1-3 själva om ni bara låter dem… Angående ”correct mistakes”

Feedback Förbereda genom självreflektion Säg ordet feedback!

Bra feedback Balanserad Specifik Klar Regelbunden Prompt Dent et al. 2009, s 253 Och jag pratar inte om sandwich metoden…

Bra feedback cont. Fokuserar vad studenten kan göra för att förbättra sig. 92% Förklarar vilka misstag som gjorts. 91% Beskriver vad studenten inte lyckats med. 86% Fokuserar på ämnesinnehållet. 82% Elmgren et al. 2010, s 274

Buzzwords Feedback Feedup Feedforward Beteende, inte personlighet Förklarar vilka misstag som gjorts Feedup Jämför presterande med målet Feedforward Fokuserar vad studenten kan göra för att förbättra sig Beteende, inte personlighet Beskriver vad studenten inte lyckats med Fokuserar på ämnesinnehållet Mina känslor och ditt beteende…

Take home Använd studenterna som resurs Egna patienter Ge tid tillbaka One-minute preceptor Feedback