Branschrådet 2014-05-28 1 SERAC Single European Railway Committee Bakgrund / kommitténs grund och roll Nätverk och arbetsgrupper Vad har hänt ? möten,

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Barns psykiska ohälsa – ett prioriterat arbete
Advertisements

Välkomna.
Upphandling av välfärdstjänster – valet av modell
Prövning av vindkraft och kommande regelförändringar
Ändringar i EU:s rättsmedels-direktiv m.m.
Europeiska kommissionens förslag till:
Legitimationskrav Rekrytering
Svenska Försäkringsföreningens Livförsäkringsseminarium 9 oktober 2012
Den nya skollagen Arbetet med den nya lagen har pågått sedan 1999
Tidsplan för införande av MiFID i Sverige
Tidsplan för införande av Basel 2 i Sverige
RISC möten oktober 2013 och januari 2014.
Forskningsprogram inom miljöanpassad Produktframtagning En satsning på mindre företag med tillverkning och/eller utveckling i Sverige Finansierat av Mistra.
78 respondenter. 2 [1] Hur har det varit hemma sedan du var här sist?
Nya miljöprövningsdelegationer
Våra utlysningar ansökningar kom in ansökningar beviljades 19,4 procents beviljandegrad 3,7 miljarder kronor fördelades Fakta stora utlysningen.
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
EU-förordningar om licens för järnvägsföretag och om ramavtal för infrastrukturkapacitet Branschrådet Susanne Karlsson.
European Commission Internal Market & Services DG 1 Förändrad revision i Europa: Perspektiv från EU’s kommission Stockholm,10 januari 2012 Paulina Dejmek.
PSI Vad är det? Vad är på gång?
Fjärde Järnvägspaketet Förslag till ändring av direktiv om järnvägssäkerhet Susanna Angantyr och Folke Bark Arlanda
Föreningsstöd 2014 Nytt • stödsystem från – nya/ändrade bidragstyper o belopp • ansökningsförfarande – ansökan sker digitalt • utökat stöd med.
Presentation, Tillväxtverkets nätverk för EU:s Östersjöstrategi, 17 sept Sofia Wennerstrand EU-kansliet.
Fjärde Järnvägspaketet
Välkommen! Stormöte 4 februari 2014 Ortsutveckling FLENS STAD.
Byggproduktförordningen CPR
Driftskompatibilitetsdirektivet
Fjärde järnvägspaketet
FRONESIS-projektet, univ. ledningens prefektmöte den 16 november 2010 LUNDS UNIVERSITE T.
Kommun - Vara (1470), Kommun - Skara (1495), Kommun - Lidköping (1494), Kommun - Grästorp (1444), Kommun - Essunga (1445) 41 respondenter.
EU.
Task Force Assessment and Supervision ERA Europeiska Järnvägsbyrån Folke Bark Branschrådet
Regional digital agenda för Östergötland
Transportstyrelsens branschråd för järnvägen  Svenskt forum som behandlar regleringen och järnvägens utveckling  Branschrådet ska fånga upp den svenska.
Genomförandeplan av TSD drift (2012/757/EU)
DV29bis Kommissionens nya rekommendation för godkännande av fordon och delsystem Arbetsmöten 14 nov o 12 dec Kommissionens Rekommendation och Ändring av.
Single European Railway Committee (SERAC)
Single European Railway Committee (SERAC) Branschrådet Susanne Karlsson.
Single European Railway Committee (SERAC) Branschrådet Susanne Karlsson.
Modell för dyslexiutredning Arbetet startade i april 2010 Arbetsgruppen är geografiskt och kompetensmässigt tillsatt. - Vad är bäst för barnet? -Minsta.
Beslut i Riksdagen Betänkande 2013/14:UbU6 Vissa bestämmelser om legitimation och behörighet för lärare och förskollärare Regeringens proposition.
Legitimation för lärare och förskollärare - Förskolan
Projekt Region 2015 November 2012 till juni 2013.
Eva 10 år -Jag vet att det kostar, men hur lång tid kan det ta.
Energieffektiviserings direktivet
Välkomna till information och samtal kring Introduktionsperioden
ERA-förordningen Förslag till ny förordning om Europeiska unionens järnvägsbyrå Ersätter nu gällande förordning (EG) nr 881/2004.
Nationella säkerhetsbestämmelser Minskat utrymme för nationell reglering?
MKB-processen i infrastrukturprojekt
Landstingsfullmäktiges program för mål, uppföljning och insyn för verksamhet som utförs av privata vårdgivare Syfte med programmet är att lyfta frågorna.
Ortsutveckling Flen Centrum- och Näringslivsutveckling 29 augusti 2013 BCPW.
Nya föreskrifter och allmänna råd
1 Pension & omställning 10 februari Informationsmöte scenkonstpensionerna  Inledning  Avvecklingen av Pisa (SPV)  Förhandlingar om nytt system.
Vilken hjälp kan svenska myndigheter ge företag som söker EU:s skydd av beteckningar? 19 januari 2011 Stefan Ernlund, Livsmedelsverket.
Ortsutveckling Skebokvarn
Presentation vid branschrådet för järnväg Revidering av TSD för Funktionshindrade.
Demonstrationsprogrammet för elfordon Kort Historik 16 feb 2009: Uppdrag att lämna ett samlat kunskapsunderlag om marknaden för elbilar och.
Matfusk SIDAN 1. Vad och varför?  Kriminell verksamhet – kontroll granskar legal verksamhet och den främsta uppgiften är inte att hitta fuskare.
Regionalpolitik EUROPEISKA KOMMISSIONEN December 2004 SV Förordningar 1 Sammanhållningspolitiken Kommissionens förslag till nya regler 14 juli.
Beredningsprocessen vid förslag till nya Nationella riktlinjer och Nationell utvärdering.
Plan-, bygg- och bostadsdagarna Planbesked Meningen med planbeskedet är att alla som har för avsikt att genomföra en åtgärd ska kunna få ett.
Single European Railway Committee (SERAC) Branschrådet Åsa Tysklind.
Detaljplan enligt nya PBL seminarium på länsstyrelsen Sammanställning av diskussionsfrågor.
Vidareutnyttjande.se 2.0 Björn Hagström
Välkomna JTF referensgrupp 26 maj Dagordning Inledning Transportstyrelsens föreskrifter om bedrivande av tågtrafik Framtiden efter JTF Workshop.
Riskanalys i patientsäkerhetsarbete
Europeiska Åklagarmyndigheten
Europeisk utredningsorder Dir
Banarbets- processen.
Nya tillstånd och tydligare krav i IVO:s tillsyn från 1 januari 2019
Presentationens avskrift:

Branschrådet SERAC Single European Railway Committee Bakgrund / kommitténs grund och roll Nätverk och arbetsgrupper Vad har hänt ? möten, behandlade frågor Vad är på gång? Ingar Werkström

Bakgrund /rättslig grund för SERAC SERA-direktivet (direktiv 2012/34) inrättande av ett gemensamt europeiskt järnvägsområde  ska vara infört senast den 16 juni 2015  kommitténs rättsliga grund: artikel 62 i direktivet EU-förordning 182/2011 regler och principer för medlemsstaternas kontroll av kommissionens utövande av sina genomförande- befogenheter 2 Branschrådet

3 Kommitténs roll Forum för frågor om marknadsreglering Medlemsstaterna (SERAC) får information, diskuterar och röstar om förslagen till genomförandeakter. KOM ska/får anta sexton genomförandeakter och har befogenhet att anta fyra delegerade akter 3-4 möten per år

Branschrådet SERAC 5-6 februari genomförandeakter för röstning planerat ikraftträdande 20 dgr efter EUT-publicering 1. Licens för järnvägsföretag (artikel 17.5) 2. Krav på sökande av infrastrukturkapacitet (artikel 41.3) 3. Test av ekonomiskt jämvikt och huvudsakliga syftet med trafiken (artikel 11.4 och 10.4) – ny persontrafiktjänst Många MS hade synpunkter på mandat, innehåll och ikraftträdande samt beredningen. Omröstningen sköts upp till nästa möte + WG mars.

Licens KOMs mandat: mall för licens (tillstånd), förfarande för ansökan om det behövs för att säkra en sund/effektiv konkurrens. KOM:s förslag: max. avgift 5000 euro och tidpunkt för uttag, säkerhetsintyg ej krav för licens, företag med säkerhetsintyg ska anses uppfylla krav på ledningskompetens för säker/pålitlig operativ kontroll kontroll av nettokapital möjligt för bedömning av eko. förmåga SE:s synpunkter: ej mandat att reglera avgift och nettokapital, säkerhetsintyg ersätter inte bedömning av ledningens kompetens. Andra MS: Flera MS har samma invändningar som SE. 5 Branschrådet

6 Sökande av kapacitet KOMs mandat: kriterier för säkerställande av IF:s intäkter och nyttjande av infrastrukturen, får endast avse eko. garanti och förmåga att ansöka. KOMs förslag: Ekonomisk garanti: def. när uttag får ske, nivå i förh. till banavgifter Kreditutlåtande: av vem, i vilka fall och för vilken period? IM ska bistå sökande: minst 2 chanser att komplettera ansökan SE:s synpunkter: oklarheter om eko. garanti och kreditutlåtande – vad, när, av vem, varför? Dock något tydligare i KOMs senaste version oklart om rätt syfte uppnås ang ”förmåga att söka kapacitet”. Andra MS: synpunkter på alla beskrivna förslag av KOM.

Branschrådet Ny persontrafiktjänst – trafikens huvud- sakliga syfte och ekonomisk jämvikt KOMs mandat: förfarande och kriterier för fastställande av trafikens huvudsakliga syfte – internationell persontrafik? bedöma eventuella ekonomiska följder för befintliga avtal om allmän trafik Bakgrund: öppnandet av internationell persontrafik. SE:s viktigaste synpunkter: Ska test av huvudsakligt syfte och ekonomisk jämvikt kunna begäras även på marknad som är helt öppen?

Branschrådet Övriga frågor SERAC 5-6 februari Ramavtal för infrastrukturkapacitet (artikel 42.8)) genomförandeakt för presentation /diskussion Bulleravgifter: presentation av KOM WG (NDTAC) och pågående delstudie TAC ERTMS: differentiering av avgifter (ETCS) hearing mitten av maj, konsekvensutredning nov 2014 Information: ENRRB, RFC WG, RMMS WG m.m.

Branschrådet Kommande möten/frågor SERAC juli Röstning: licens, sökande och ny persontrafiktjänst Senaste versioner från april. Mycket av det som SE invänt mot står fortfarande kvar. KOMs förslag om ikraftträdande  licens och sökande 16 juni 2015 (JNB anpassas till nästa tågplaneprocess därefter)  ny persontrafiktjänst: ikraft 20 dgr efter EUT-publ.