Branschrådet SERAC Single European Railway Committee Bakgrund / kommitténs grund och roll Nätverk och arbetsgrupper Vad har hänt ? möten, behandlade frågor Vad är på gång? Ingar Werkström
Bakgrund /rättslig grund för SERAC SERA-direktivet (direktiv 2012/34) inrättande av ett gemensamt europeiskt järnvägsområde ska vara infört senast den 16 juni 2015 kommitténs rättsliga grund: artikel 62 i direktivet EU-förordning 182/2011 regler och principer för medlemsstaternas kontroll av kommissionens utövande av sina genomförande- befogenheter 2 Branschrådet
3 Kommitténs roll Forum för frågor om marknadsreglering Medlemsstaterna (SERAC) får information, diskuterar och röstar om förslagen till genomförandeakter. KOM ska/får anta sexton genomförandeakter och har befogenhet att anta fyra delegerade akter 3-4 möten per år
Branschrådet SERAC 5-6 februari genomförandeakter för röstning planerat ikraftträdande 20 dgr efter EUT-publicering 1. Licens för järnvägsföretag (artikel 17.5) 2. Krav på sökande av infrastrukturkapacitet (artikel 41.3) 3. Test av ekonomiskt jämvikt och huvudsakliga syftet med trafiken (artikel 11.4 och 10.4) – ny persontrafiktjänst Många MS hade synpunkter på mandat, innehåll och ikraftträdande samt beredningen. Omröstningen sköts upp till nästa möte + WG mars.
Licens KOMs mandat: mall för licens (tillstånd), förfarande för ansökan om det behövs för att säkra en sund/effektiv konkurrens. KOM:s förslag: max. avgift 5000 euro och tidpunkt för uttag, säkerhetsintyg ej krav för licens, företag med säkerhetsintyg ska anses uppfylla krav på ledningskompetens för säker/pålitlig operativ kontroll kontroll av nettokapital möjligt för bedömning av eko. förmåga SE:s synpunkter: ej mandat att reglera avgift och nettokapital, säkerhetsintyg ersätter inte bedömning av ledningens kompetens. Andra MS: Flera MS har samma invändningar som SE. 5 Branschrådet
6 Sökande av kapacitet KOMs mandat: kriterier för säkerställande av IF:s intäkter och nyttjande av infrastrukturen, får endast avse eko. garanti och förmåga att ansöka. KOMs förslag: Ekonomisk garanti: def. när uttag får ske, nivå i förh. till banavgifter Kreditutlåtande: av vem, i vilka fall och för vilken period? IM ska bistå sökande: minst 2 chanser att komplettera ansökan SE:s synpunkter: oklarheter om eko. garanti och kreditutlåtande – vad, när, av vem, varför? Dock något tydligare i KOMs senaste version oklart om rätt syfte uppnås ang ”förmåga att söka kapacitet”. Andra MS: synpunkter på alla beskrivna förslag av KOM.
Branschrådet Ny persontrafiktjänst – trafikens huvud- sakliga syfte och ekonomisk jämvikt KOMs mandat: förfarande och kriterier för fastställande av trafikens huvudsakliga syfte – internationell persontrafik? bedöma eventuella ekonomiska följder för befintliga avtal om allmän trafik Bakgrund: öppnandet av internationell persontrafik. SE:s viktigaste synpunkter: Ska test av huvudsakligt syfte och ekonomisk jämvikt kunna begäras även på marknad som är helt öppen?
Branschrådet Övriga frågor SERAC 5-6 februari Ramavtal för infrastrukturkapacitet (artikel 42.8)) genomförandeakt för presentation /diskussion Bulleravgifter: presentation av KOM WG (NDTAC) och pågående delstudie TAC ERTMS: differentiering av avgifter (ETCS) hearing mitten av maj, konsekvensutredning nov 2014 Information: ENRRB, RFC WG, RMMS WG m.m.
Branschrådet Kommande möten/frågor SERAC juli Röstning: licens, sökande och ny persontrafiktjänst Senaste versioner från april. Mycket av det som SE invänt mot står fortfarande kvar. KOMs förslag om ikraftträdande licens och sökande 16 juni 2015 (JNB anpassas till nästa tågplaneprocess därefter) ny persontrafiktjänst: ikraft 20 dgr efter EUT-publ.