Vad är egentligen lättläst och tillgängligt

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

“Tänk över det här...” Klicka med musen för att se bildspelet...
Varför förlorade jag mitt favoritjobb?
Att tänka på då man har en muntlig presentation med ppt
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
Sagan om Piffy.
Nulägesanalys genom frågor
FTFs motionsskola.
Vi karlar får alltid höra om “reglerna” som gäller från våra kvinnor
Lee Esselström 2002 Min egen julkalender - stickade sockor på rad
… som skulle arrangera en löptävling.
Talföljder formler och summor
Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten Nivå två Nivå tre Nivå fyra Nivå fem Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten Nivå två Nivå.
Patientenkät sommaren -13
KKME – Livsfrågor Oktober 2007
Socialstyrelsen.se/patientsakerhet Fallstudie nr. 22 | Artikelnr | ISSN Patient tog sitt liv under vård på sjukhus En man med självmordstankar.
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Pronomen.
Brukarnas medverkan i kunskapsprocessen – Från egen erfarenhet till inflytande – Delaktighet och kunskapsutveckling David Rosenberg.
En genomgång av spelet: Dubbelkrig-Grön
Golv, väggar, tak. fönster och en dörr
Slöjd Presentation! Av: Malte Bergman.
hej och välkomna EKVATIONER Ta reda på det okända talet.
Mål och betygskriterier
Publicera användbar information Erik Geijer tydligare.se Internetdagarna
Syftet med en personlig handlingsplan
Den uppsats ni är på väg att skriva skall en vacker dag presenteras muntligt. I betygskriterierna för Svenska C står det att eleven, skall använda sig.
Luncha & lär! Indirekt tal ii.
ERGONOMI Vad är det?.
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Swedex Muntligt test B1 40 poäng.
Lättläst på webben Mittuniversitet 2 och 23 april 2007
Riktad skrivning Hur tyckte att boken Alex Dogboy verkade utifrån det du hittills läst och fått veta? Motivera ditt svar. Skriv tills jag säger stopp,
Vi karlar får alltid höra om “reglerna” som gäller från våra kvinnor. Här följer nu några regler från oss karlar.
Hur presentera och opponera?
Huvudsatser och bisatser
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Ungdomsråd i region Mitt. Blunda… Tänk på det roligaste/grymmaste/bästa du kan komma på inom gymnastiken. Något du redan upplevt.. Något du skulle vilja.
SBAR för strukturerad kommunikation
Debattera.
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Att rita en instruktion
Etik Moral Filosofi.
Vem är du?.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Arbetsförmedlingens insatser för dem som deltagit i programmet arbetslivsintroduktion Siri Persson Avdelningen Rehabilitering till arbete, Strategienheten.
Hur gör man en debattartikel?
Skriva noveller.
Hur man lär sig saker på bästa sätt!
Anställningsintervjun
Dagordning Träff med lärledare och skolledare Avesta
Att Skapa Serier.
Leda och planera sokratiska samtal
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Attraktiv Hemtjänst Deluppdrag Införa välfärdsteknologi Max Domaradzki.
Maria Hamlin, Monica Jemsson, Ann-Sofie Rahm
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Självutveckling Modul 6 PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624.
Exempel på skriftligt omdöme
Experiment med vatten Densitet.
Elev loggbok.
Att skriva vetenskapligt
R EDOVISNINGS AFFISCH V ETENSKAPLIG POSTER. A FFISCHEN Affischen är en sammanfattning av en kurs eller projekt för att väcka intresse och ge en snabb.
Presentationens avskrift:

Vad är egentligen lättläst och tillgängligt Vad är egentligen lättläst och tillgängligt? Presentation vid Högskolan i Borås 15 maj 2012 Monica Reichenberg Institutionen för pedagogik och specialpedagogik Göteborgs universitet Institutionen för språkstudier Umeå universitet

Tiderna har förändrats! Texter förekommer i alla arbeten. Otillgängliga texter leder till utanförskap och marginalisering. Tillgängliga texter är ett måste för delaktighet i textsamhället och en rik fritid!

Läslighet och läsbarhet Läslighet = radavstånd, storlek på teckensnitt, antal ord på varje rad, antal rader per sida etc.

Hur började det? I USA startade det på 1920-talet då arbetarungdom började i High School behövde det. I Sverige C H Björnson.

Forts. Hur gick de tillväga? Frekventa ord läsbarhetsformler (Flesch, SMOG, LIX etc.)

Fleschs formel Fleschs läsbarhetsformel mäter läsbarhet med hjälp av ordlängd (mätt i antal stavelser) och meningslängd (mätt i antal ord). I Microsoft Word grammatikkontroll används en vidareutveckling av Fleschs formel.

LIX Den mest kända svenska läsbarhetsformeln är LIX (=läsbarhetsindex).

Forts. Läsbarhetsformler har många fördelar men en nackdel med dem är att de inte tar hänsyn till den enskilde läsarens förutsättningar. Formlerna utgår endast från texternas utseende. Två helt olika texter, en novell och en faktatext om kvantfysik, kan få samma LIX-resultat.

Forts. Det är en brist hos alla läsbarhetsformler att de inte tar hänsyn till att olika ämnesspecifika texter ställer olika krav. Därför behövs andra utvärderingsinstrument när man undersöker texters svårighetsgrad.

Vill du veta mer? Vill du själv räkna ut LIX gå in på www.lix.se

Hur ville de döva ha texterna? Det skall stå mer i texten Jag tycker att det skulle vara mer information i texterna (Gunnar, Kristina, Eva och Martin, barndomsdöva, Mattias och Einar, hörande) En berättarröst Jag skulle vilja att någon talade direkt till mig i texten, t ex ”om du har problem, ring…så hjälper de dig ” (Gunnar, barndomsdöv, Mattias hörande).

Vad säger forskarna gör en text lättläst? Om texten har omväxlande långa och korta meningar blir den lättare att läsa. Detta får vi inte reda på via läsbarhetsformler. Om texten har omväxlande långa och korta ord blir den lättare att läsa.

Forts. Om det finns tillräckligt med kausala satskonnektorer (så att, för att, eftersom, därför att?) underlättas förståelsen Om det finns mycket implicit (underförstådd) information försvåras förståelsen.

Forts. Skildras händelserna kronologiskt? Vilka krav ställer texten på korttidsminnet? ?

Forts. Står subjektet långt fram i meningen? Den listiga, vaksamma, överviktiga apan skrek. Är avståndet långt mellan subjekt och predikat? Olof, pojken i blåvitrandig supportertröja och ICA-märkta kortbyxor, sparkade bollen.

Lagom med röst är bäst! Patientnämnden hjälper dig om du får problem i vården. Tycker du att du har fått fel information om din vård, Att du fått fel behandling eller är du missnöjd på något annat sätt? Då kan du prata med personalen på Patientnämnden… Dit kan du ringa och du behöver inte säga vad du heter. Personalen där kan svara på dina frågor, tala om vart du kan ringa vidare eller hjälpa dig att prata med den vårdpersonal som du har fått vård av. (Markeringarna är gjorda av förf.) LIX 35

Forts. Får en text för mycket ”röst” är risken stor att den upplevs som för ”pratig”. I en ”pratig” text är det nära till hands att ”blanda ihop” vad man läser.

Bilder och kartor kan hjälpa förståelsen om… Om det finns bilder, hänvisas det till dem i texten? Om det finns kartor är skalorna riktiga?

Nya studier I en studie har 40 döva ingått! I studien har de dövas textförståelse testats under fyra olika betingelser. Varje deltagare har fått läsa 12 texter ur Regionmagasinet.

Forts. Den goda läsarna fick bäst resultat på de lättlästa texterna. De svaga läsarna fick bäst resultat på de autentiska texterna.

Regionmagasinet ger sig inte… Sedan mitten av 2008 har Regionmagasinet prövat ett nytt grepp: klarspråk – i korthet. Initiativtagare till detta är chefredaktören Bettina Axelsson. Bakgrunden till klarspråk är enligt Axelsson att man tagit till sig forskningsrönen, dels att invånare i regionen hört av sig och haft synpunkter på de lättlästa texterna.

Ny studie 60 deltagare. Hälften var normalläsare. Hälften hade antingen dyslexi eller särskilda läs-och skrivsvårigheter.

Hur förklarar vi att…? Normalläsarna fick sämre resultat när de läste klarspråk- i korthet. En orsak kan vara att de inte tyckte att de fick tillräckligt med utmaningar (jfr McNamara, Kintsch, Butler Songer & Kintsch, 1996).

Var inte rädda för att skriva enkelt! Många skribenter är skeptiska inför att förtydliga texter och ge dem läsartilltal. De tror att de framstår som mindre professionella och förlorar i precision om de använder enklare ord och rak ordföljd. Men, i själva verket är det tvärtom i de flesta fall. Man får större precision och klarhet om man intar ett läsarperspektiv.

Forts. Bearbetade texter ger stora vinster. Myndigheterna får färre telefonpåringningar och brev från förvirrade läsare, vilket innebär att man får tid över för mer produktiva insatser än att reda ut missförstånd. Bearbetade texter ger naturligtvis också mätbar ökning av förståelsen av texterna. De minskar lästiden och hjälper läsarna att följa anvisningar

Tack FouU Västra Götaland! Tack FoU Västra Götaland att ni trodde på oss och lät oss få genomföra dessa projekt! Tack också Bettina Axelsson som bistått med sin otroliga skicklighet!