Projekt byte till Levels Workshop 2012-11-10
Nuläge L5/L6; vidimering av risker Målbild regler Målbild bedömning Syfte med dagen Nuläge L5/L6; vidimering av risker Målbild regler Målbild bedömning
Deltagare Anmäld Förening FS TK UK IU IK VB Domare Aktiv Tränare Annan SCF-roll Carin Herrmann Arlanda Jets x Celine Helgesson Hallström Twisters Cheer Elite Karin Stiernholm Rebecca Rolinger BG Dynamites Melissa Rostedt Haningen Power Cheer & Dance Karolina Olovsson Förbundskapten Åsa Lindberg Ordförande SCF Blazenka MFC Helene Stenvall Petra Hellkvist Emma Westman Boden Jennica Fröjd Julle Junited Projeket Levels Katatarina Ericcson Katrin Chieux Susanna Ringkvist X Nike Lindberg
Vidimering av risker Lagen får inte information i tid för att ställa om inför säsongen 2012 TK hinner inte uppdatera regler och dokument Vi hinner inte utbilda regeldomare Tidig tillsättning Svensk Workshop regeldomare + regelansvarig i projektet Handledare DM Samma tolkning alla tävlingar
Initiala risker Regelförvirring bland lagen Förtydliga vilka regler som gäller Observera definitioner Regelansvarig att fråga Q/A
Övning i regelläsning Uppgift Använda mobilapp på http://usasfrules.com för att läsa regler L5/L6 och jämföra skillnader dem emellan samt mot junior och senior avancerad. Frågeställning efter genomförd uppgift Hur var det? Hur var verktyget Överraskningar /reflektion
Övning i regelläsning Svar grupp 1 Svårt att förstå vad som avses, problem med syftningar. Krångliga formuleringar Svårt att läsa på engelska Verktyg bra för att kolla upp, svårt på träning om man inte redan förstår regler Reflektion: mer regler och mer som begränsas
Övning i regelläsning Svar grupp 2 Fler saker begränsas Annan struktur/upplägg på reglerna jämfört med de svenska Definitioner olika, den svenska ordlistan gäller inte alltid vilket gör att man måste ”släppa det gamla” Bra med definitioner kopplade till texten i app Krävs att tränare och domare tränar upp förmågan att se de nya definitionerna
Övning i regelläsning Svar grupp 3 Inget konstigt; oavsett om det är svenska regler eller levels är man ofta tvungen att läsa reglerna flera gånger Hur svårt det är beror på hur van man är att läsa regler Bra verktyg Reflektion: liten skillnad mellan coed och all female
Övning i regelläsning Svar grupp 4 Mer förtydligande och regleringar om saker (som anses självklara i Sverige) Verktyget är bra Överraskning: att det är okej att byta fångare i BT
Övning i regelläsning Sammanfattning Tidigare erfarenhet av att läsa regler är en av de viktigaste faktorerna för hur man kan ta tills sig nya. De internationella reglerna upplevdes mer genomtänkta och detaljerade jämfört med de svenska. Begrepp och definitioner som vi inte är vana vid förekommer i levels-reglerna Vissa definitioner är annorlunda jämfört med de svenska
Målbild regler
Intressenter Prio 1 SCF (kompetens om regleringar, konsekvenser, långsiktig strategi) Föreningar (bredd och elit) Prio 2 SvGF och RF ICU, ECU, SportAccord IASF Kommittéer och övriga instanser
Intressenter Övriga intressenter Tränare Aktiva Domare (regel och bedömning) Utbildare tränare, domare, spotters Event producers Media Allmänheten
Målbild; vad styr? Visionära parametrar Fler klasser , öppna upp för mer tävling Bli fler! Tävla internationellt Vilka levels utvecklar lagen bäst – lagen ska bli bättre Storlek SM/RM – vad ska vara störst? Höja nivån på SM/RM
Målbild; vad styr? Hygienfaktorer; grundläggande parametrar Konkurrens i klasser; flera lag per klass Proper progression Säkerhet Kunna använda reglerna med minsta möjliga förändring Jämfört med idag ska möjligheter att börja med Cheerleading inte begränsas
Målbild; vad styr? Begränsningar Lagens förmåga i nuläge Antal föreningar/lag i nuläge Tillgänglighet på regeldomare och utbildare
Målbild; vad styr? Övriga frågeställningar angående val av levels Olika eller samma levels i respektive åldersgrupp? Ska lägsta level inte vara baserat på nybörjare utan på lag som tränat något år? Tävling skapar lag; är klass att tävla på förutsättning för att fler lag ska skapas? Alla klasser behöver inte leda till SM/RM; level 1 enbart på DM, ej RM? Hur många starter per ålder/level är acceptabelt?
Målbild; vad styr? Övriga frågeställningar angående val av levels Olika eller samma levels i respektive åldersgrupp? Ska lägsta level inte vara baserat på nybörjare utan på lag som tränat något år? Tävling skapar lag; är klass att tävla på förutsättning för att fler lag ska skapas? Alla klasser behöver inte leda till SM/RM; level 1 enbart på DM, ej RM? Hur många starter per ålder/level är acceptabelt?
Tillväxt inom svensk cheerleading Mr antal starter (utslag, x+y betyder olika klasser) Jr Sr 12 19 (4, effektivt utslag 0) 30 (7) 33 (2+6) 11 21 (3, effektivt utslag 0) 27 (3) 29 (3) 10 16 (-) 26 Fortsättning infördes 09 15 (5) 28 (7+2) 25 (7+2) 08 14 (4) 28 (9) 28 (5+3) År Antal organisationer/föreningar i Sverige 1995 >45 2012 47 År Snittaktiva /lag 2004 11 2012 Nästan fulla lag Analys/slutsats Våra föreningar och lag växer. Vi får inte fler tävlande lag/starter på tävling.
Målbild; framtida regelsystem Level Mr Jr Sr 6 X 5 3 4 2 1 Uppgift I grupp välja vilka level som är vår målbild, siffra anger antal ”röster” av fyra möjliga Kommentarer Mr L3: Avgörande för en av rösterna var att tillåta volter L2: Varav en 2.3 och en 2.5 (bygg.volter) L1: Varav en med begränsning gällande cradle
Målbild dans och bedömning Målbild dans bordlades på grund av brist på representation Målbild bedömning bordlades på grund av tidsbrist
Parkerade frågor Har USASF frågor/svar gällande regler som är tillgängliga för oss? Projektet kontrollerar; om ja offentliggörs Åsikter om att botten av avancerade klassen för på låg nivå, toppen på fortsättning för bra. Splittrade signaler från denna diskussion. Klar vision från SCF ger tydliga signaler