Projekt byte till Levels Workshop

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Att identifiera och utveckla ledare
Advertisements

Rätt jobb eller jobb snabbt? AEA:s opinionsundersökning 2013.
Demokrati & diktatur.
Rapport Allmänheten om vegetarisk mat Djurens Rätt
Minnesanteckningar från förtroendevaldsträff 15/
Föräldramöte • Välkomna till ny säsong! • Klubben, laget, träningen • Minisammandrag och cuper • Information och hemsidan • Lagföräldrar och uppdrag.
Närvaro!!.
Projekt byte till Levels Workshop
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Vi utvecklar människor. Människor utvecklar företag Utvärdering Förhandlingsteknik Öppen utbildning 5/5 & 18/5, 2010 Utbildare: Anita Karlsson Plats: Consensus.
1 Tillämpning av Koden Innehåll •Undersökningens metod och uppläggning, inkl. bolagsurval •Sammanfattning •Genomgång av svar på fokusfrågor.
Utlandsstudier för I:are
Formellt, skarpt och snyggt
- Konsten att ge feed-back
Pensionsplanering dröm och verklighet Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS”
LIKHETSTECKNET Learning study i skolår 6 och 7
Informationsmöte Akademi Gul och Blå. Innehåll möte Organisation Organisation HTK:s syn på grupp planering, träning mm. HTK:s syn på grupp planering,
Viet Tran.  Syfte och mål  Forskningsfrågor  Metod  Resultat  Slutsats  Vad kunde ha gjorts annorlunda?
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Projektet IT-coacher 2013 Enkäter angående intresset av IT-utbildning för seniorer gjordes i kommunerna Lidköping, Götene och Munkedal. De som svarade.
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
MEDELVÄRDE, MEDIAN & TYPVÄRDE
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
Fastighetsbyrån Konjunkturundersökning Oktober 2012.
 I denna bilaga ger vi en kortfattad presentation inom olika områden gällande träning och hälsa som vi erbjuder på Forma träningscenter.  Kontakta gärna.
Hur blir man behörig till högskola och yrkeshögskola genom folkhögskolans Allmänna kurs? Folkhögskolornas informationstjänst 2012.
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
FÖRÄLDRAMÖTE Nya Munken. INFO FRÅN STYRELSEN SATSNING PÅ SIMVERKSAMHETEN OCH VÅRA SIMMARE HEMSIDAN, INFO LASS – ALLT OM LASS – DOKUMENT. DÄR.
Välkommen till ESF:s seminarium
Hur blir man världsbäst? Ledarutveckling och läget i Golfsverige 2006 Johan Kannerberg SGF Anders HammarströmSGF.
Från idé till projektplan
Barns delaktighet _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Inledning Initiativet till värdegrundsarbetet kommer från de tio medverkande idrotter i Göteborg som började diskutera möjligheten för barn att prova flera.
VISION 2008/ 2009 Alpina sektionen Alpin skidåkning för gemensam utveckling och framgång, med bredd och elit i symbios. 1.
1 Joomla © 2009 Stefan Andersson 1. 2 MÅL 2 3 Begrepp Aktör: en användare som interagerar med webbplatsen. I diagrammet till höger finns två aktörer:
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Så ser det ut i Skåne – problem och möjligheter, Att välja jämställdhet Christian Lindell
ALF- och Fakultetsmedel Lunds Universitet 2007 Yvonne Giwercman, Pirkko Härkönen, Helena Jernström, Ewa Roos, Gunilla Westergren-Thorsson PROJEKT AKKA.
Novus Unga om vården Vårdförbundet Lina Lidell 1718.
Systematiskt kvalitetsarbete i våra kommuner
Värderingar En värdering är egentligen ingenting annat än en personlig uppfattning om hur bra eller dåligt någonting är eller om vad som är rätt eller.
Are idioms difficult to learn? After this program it will ’be a piece of cake’
ST inom FK Arbetsplatsfacket
Så hänger det ihop VISION VÄRDERINGAR MÅLBILDER
Talangprogrammet Antal aktiva med dokumenterad medaljkapacitet i sommaridrotter inför respektive år Finns det ett samband mellan pengar och idrottsliga.
Gnesta – stadens lugn och landets puls Ett språkutvecklande projekt med syfte att utveckla elevernas SO-texter Anna, Desiré, Hanna, Jannike, Mats, Micaela.
Dikter ProjektöProjektöversikt Lärarplanering Exempel och reflektioner Utbildningsresurser Bedömning och standard Utbildningsområde Nivåer Mål Program.
Kvalitetsutvärdering av utbildning på grundnivå och avancerad nivå Seminarium den 30 november 2010.
IT-strategi.
Strategi för elit- och landslagsverksamheten ”Förslag till strategi för elitverksamheten, att föreläggas nästa förbundsmöte” ”Fäktningen inför framtiden”
Beslutsstöd i IdrottOnline en väg till en starkare idrott ? ”Siffror ljuger inte, om vi bara kan tolka dem”
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
 Sedan 1956  200 st aktiva spelare i 14 lag  en förening för både pojkar och flickor Ludvika Handbollsförening.
Qviding ungdom 2009 Ungdomsutskottet. Vi skall bli bäst i Sverige på att utveckla & utbilda våra ledare, tränare och spelare. Vision Qvidings ungdomsutskott.
Lektionsmaterial Inför ert deltagande i Energikicken 2015.
Lektionsmaterial Inför ert deltagande i Energikicken 2015.
Formellt, skarpt och snyggt
Socialt entreprenörskap i ideell verksamhet En studie om de aktiva eldsjälarnas motivation och drivkraft som gör skillnad i samhället.
Föreläsning om RUP RUP – Rational Unified Process
fokusgrupper En Kvalitativ datainsamlingsmetod Karina Kight
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
Systematisk problemlösning enligt EPA-modellen -MÖJLIGHETER OCH UTMANINGAR.
Coaching.
VÄLKOMNA! Lärandekonferens 2017 LEVEL UP.
Talangutveckling Ungdom
Workshop 5 - Kamratstöd 7/12.
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Program för attraktiv arbetsgivare HRC-möte
Föredragshållarens namn
Presentationens avskrift:

Projekt byte till Levels Workshop 2012-11-10

Nuläge L5/L6; vidimering av risker Målbild regler Målbild bedömning Syfte med dagen Nuläge L5/L6; vidimering av risker Målbild regler Målbild bedömning

Deltagare Anmäld Förening FS TK UK IU IK VB Domare Aktiv Tränare Annan SCF-roll Carin Herrmann Arlanda Jets x Celine Helgesson Hallström Twisters Cheer Elite Karin Stiernholm Rebecca Rolinger BG Dynamites Melissa Rostedt Haningen Power Cheer & Dance Karolina Olovsson Förbundskapten Åsa Lindberg Ordförande SCF Blazenka MFC Helene Stenvall Petra Hellkvist Emma Westman Boden Jennica Fröjd Julle Junited Projeket Levels Katatarina Ericcson Katrin Chieux Susanna Ringkvist X Nike Lindberg

Vidimering av risker Lagen får inte information i tid för att ställa om inför säsongen 2012 TK hinner inte uppdatera regler och dokument Vi hinner inte utbilda regeldomare Tidig tillsättning Svensk Workshop regeldomare + regelansvarig i projektet Handledare DM Samma tolkning alla tävlingar

Initiala risker Regelförvirring bland lagen Förtydliga vilka regler som gäller Observera definitioner Regelansvarig att fråga Q/A

Övning i regelläsning Uppgift Använda mobilapp på http://usasfrules.com för att läsa regler L5/L6 och jämföra skillnader dem emellan samt mot junior och senior avancerad. Frågeställning efter genomförd uppgift Hur var det? Hur var verktyget Överraskningar /reflektion

Övning i regelläsning Svar grupp 1 Svårt att förstå vad som avses, problem med syftningar. Krångliga formuleringar Svårt att läsa på engelska Verktyg bra för att kolla upp, svårt på träning om man inte redan förstår regler Reflektion: mer regler och mer som begränsas  

Övning i regelläsning Svar grupp 2 Fler saker begränsas Annan struktur/upplägg på reglerna jämfört med de svenska Definitioner olika, den svenska ordlistan gäller inte alltid vilket gör att man måste ”släppa det gamla” Bra med definitioner kopplade till texten i app Krävs att tränare och domare tränar upp förmågan att se de nya definitionerna  

Övning i regelläsning Svar grupp 3 Inget konstigt; oavsett om det är svenska regler eller levels är man ofta tvungen att läsa reglerna flera gånger Hur svårt det är beror på hur van man är att läsa regler Bra verktyg Reflektion: liten skillnad mellan coed och all female 

Övning i regelläsning Svar grupp 4 Mer förtydligande och regleringar om saker (som anses självklara i Sverige) Verktyget är bra Överraskning: att det är okej att byta fångare i BT  

Övning i regelläsning Sammanfattning Tidigare erfarenhet av att läsa regler är en av de viktigaste faktorerna för hur man kan ta tills sig nya. De internationella reglerna upplevdes mer genomtänkta och detaljerade jämfört med de svenska. Begrepp och definitioner som vi inte är vana vid förekommer i levels-reglerna Vissa definitioner är annorlunda jämfört med de svenska

Målbild regler

Intressenter Prio 1 SCF (kompetens om regleringar, konsekvenser, långsiktig strategi) Föreningar (bredd och elit) Prio 2 SvGF och RF ICU, ECU, SportAccord IASF Kommittéer och övriga instanser

Intressenter Övriga intressenter Tränare Aktiva Domare (regel och bedömning) Utbildare tränare, domare, spotters Event producers Media Allmänheten

Målbild; vad styr? Visionära parametrar Fler klasser , öppna upp för mer tävling Bli fler! Tävla internationellt Vilka levels utvecklar lagen bäst – lagen ska bli bättre Storlek SM/RM – vad ska vara störst? Höja nivån på SM/RM

Målbild; vad styr? Hygienfaktorer; grundläggande parametrar Konkurrens i klasser; flera lag per klass Proper progression Säkerhet Kunna använda reglerna med minsta möjliga förändring Jämfört med idag ska möjligheter att börja med Cheerleading inte begränsas

Målbild; vad styr? Begränsningar Lagens förmåga i nuläge Antal föreningar/lag i nuläge Tillgänglighet på regeldomare och utbildare

Målbild; vad styr? Övriga frågeställningar angående val av levels Olika eller samma levels i respektive åldersgrupp? Ska lägsta level inte vara baserat på nybörjare utan på lag som tränat något år? Tävling skapar lag; är klass att tävla på förutsättning för att fler lag ska skapas? Alla klasser behöver inte leda till SM/RM; level 1 enbart på DM, ej RM? Hur många starter per ålder/level är acceptabelt?

Målbild; vad styr? Övriga frågeställningar angående val av levels Olika eller samma levels i respektive åldersgrupp? Ska lägsta level inte vara baserat på nybörjare utan på lag som tränat något år? Tävling skapar lag; är klass att tävla på förutsättning för att fler lag ska skapas? Alla klasser behöver inte leda till SM/RM; level 1 enbart på DM, ej RM? Hur många starter per ålder/level är acceptabelt?

Tillväxt inom svensk cheerleading Mr antal starter (utslag, x+y betyder olika klasser) Jr Sr 12 19 (4, effektivt utslag 0) 30 (7) 33 (2+6) 11 21 (3, effektivt utslag 0) 27 (3) 29 (3) 10 16 (-) 26 Fortsättning infördes 09 15 (5) 28 (7+2) 25 (7+2) 08 14 (4) 28 (9) 28 (5+3) År Antal organisationer/föreningar i Sverige 1995 >45 2012 47 År Snittaktiva /lag 2004 11 2012 Nästan fulla lag Analys/slutsats Våra föreningar och lag växer. Vi får inte fler tävlande lag/starter på tävling.

Målbild; framtida regelsystem Level Mr Jr Sr 6   X 5 3 4 2 1 Uppgift I grupp välja vilka level som är vår målbild, siffra anger antal ”röster” av fyra möjliga Kommentarer Mr L3: Avgörande för en av rösterna var att tillåta volter L2: Varav en 2.3 och en 2.5 (bygg.volter) L1: Varav en med begränsning gällande cradle

Målbild dans och bedömning Målbild dans bordlades på grund av brist på representation Målbild bedömning bordlades på grund av tidsbrist

Parkerade frågor Har USASF frågor/svar gällande regler som är tillgängliga för oss? Projektet kontrollerar; om ja offentliggörs Åsikter om att botten av avancerade klassen för på låg nivå, toppen på fortsättning för bra. Splittrade signaler från denna diskussion. Klar vision från SCF ger tydliga signaler