Tyst kunskap i talande belysning. Michael Polanyi än en gång

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hur kan jag vara viss om min tro?
Advertisements

Att förstå anonymiteten (översättning från
Att identifiera och utveckla ledare
Livsåskådning och religion
Atomer och kemiska reaktioner
En Dag i Ramadan Ramadan
En av de främsta samhällsteoretikerna.
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Romersk skulptur Exempel Förutsättningar Kännetecken
Relationskompetens Förmågan att ”se” det enskilda barnet på dess
Swedish mekteb Skärholmen.
hej och välkomna EKVATIONER Ta reda på det okända talet.
1 Tillämpning av Koden Innehåll •Undersökningens metod och uppläggning, inkl. bolagsurval •Sammanfattning •Genomgång av svar på fokusfrågor.
Globalisering.
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Barnkonventionen Rätt att utvecklas som person
Kundundersökning mars 2010
Hur kom Bibeln till? Torsdagen den 14 januari Kvällens ämne:
Brott och utsatthet för brott Elever som snattat de senaste 12 månaderna.
Det finns många bildspråk !
HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm.
Eddie Arnold - Make The World Go Away Images colorées de par le monde Déroulement automatique ou manuel à votre choix 1 för dig.
Elkraft 7.5 hp distans: Kap. 3 Likströmsmotorn 3:1
Judendom Läran.
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Stora additionstabellen
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
V E R S I O N N R 2. 0 T A V E L I D É E R I M I L J Ö.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
Har vi nått den ytterste gränsen för patientautonomi?
Varför finns ondskan? Text: Olov Fahlander
Fenomenologi Av grupp 4: Linnéa Johansson, Wilhelmina Horn, Elin Wahlberg, Nina Haraldson och Johanna Lindman.
Gymnasieskolan år 2 Brott och utsatthet för brott 2008 BILD 1 Elever som snattat de senaste 12 månaderna.
Grundskolan år 9 Brott och utsatthet för brott 2008 BILD 1 Elever som snattat de senaste 12 månaderna.
Ta ställning och handla!
SEX och relationer Del 2. SEX och relationer Del 2.
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
1 Vänsterskolan Debattartiklar. 2 Aktuell krok 3 Aktuella krokar 1. Direkt krok.
LIVETS VÄRDE OCH ABORTETIK
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Hållbar utveckling Vårt hem jorden Vårt hem jorden.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Etik Moral Filosofi.
1 Joomla © 2009 Stefan Andersson 1. 2 MÅL 2 3 Begrepp Aktör: en användare som interagerar med webbplatsen. I diagrammet till höger finns två aktörer:
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Enkätresultat för Fritidshem Elever 2014 Skola:Fritidselever, Gillberga skola.
Svenska Brukshundklubben 1 Svenska Brukshundklubben, en organisation i världsklass, som med ledande kompetens siktar mot framtiden och skapar glädje och.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Täckningsgrad Dec 2014 – feb 2015 Täckningsgrad Dec 2014 – feb 2015.
Allmän Introduction Allmän Introduction Principerna.
1 Anneli Juhlin FP
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Riktlinjer Dokumentation Kompetens- utveckling Stödmaterial.
Del 1 – mellanösterns bokreligioner
Helena Lindgren 1 Varför Verksamhetsteori i MDI? Reaktion mot det som man såg som MDI-disciplinens brister Artefaktens roll dåligt utforskad.
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
Musslan … för dig som har en närstående som dricker för mycket alkohol, tar droger eller mår psykiskt dåligt.
BVForum - en genomgång för revisorer Sören Thuresson.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
1 Jan Lundström OV’s Hemsida Utbildning Ledare. 2 Jan Lundström OV’s Hemsida Standard Lagrum.
När infaller Julafton och hur ofta?
Moral och Etik Moraliska frågor berör frågor om vad som är rätt och fel/orätt, ont och gott. Andra vanliga begrepp som använd är bör, plikt och rättvisa.
Olika sätt att resonera kring hur människor bör handla
Olika sätt att resonera kring hur människor bör handla
Davos 1929 Ernst Cassirer Martin Heidegger Varat och tiden
Presentationens avskrift:

Tyst kunskap i talande belysning. Michael Polanyi än en gång Ingvar Johansson 5 maj, 2009 Tyst kunskap och 80-talet; ett flertal böcker mellan 85 och 95. Bernt Gustavsson, Bo Göranzon, Ingela Josefsson, Bengt Molander, Bertl Rolf och Oscar Öqvist. Andra beteckningar: förtrogenhetskunskap och praktikgrundad kunskap. Blivit en integrerad del av många praktiska fält; sjukvård, ekonomi, organisationslära. Jag två sidor i ”Positivism, marxism och kritiks teori”, och nu ett kapitel i ”Medicine & Philosophy”.

Vad är tyst kunskap? Vetande – Kunnande; olikhet och likhet Vetande kräver språklig, matematisk eller bildlig framställning. Tyst kunskap = kunnande som jag saknar vetande om = det som jag kan göra utan att jag kan beskriva (tala om) hur jag gör. blick för spelet, klinisk blick, absolut gehör, fingertoppskänsla, människokännedom, intuition Skilj på tyst kunskap och osägbar kunskap. Två former av vetande; knowing that – knowing how; vetenskap – kunskap. Tänk på barn, och inse att vi är mycket av barn.

att veta VAD något är Vad är mässling? Mässling orsakas av ett virus i morbillisläktet. Viruset sprids främst i droppform via luften, inkubationstiden är i regel 1 till 3 veckor. Symptomen vid insjuknandet yttrar sig bland annat som hög feber, hosta, snuva, ögonirritation och ökad ljuskänslighet. Efter ytterligare ett par dagar brukar den smittade utveckla röda utslag, oftast först i ansiktet, för att senare sprida sig till resten av kroppen.

att identifiera VAD något är premiss 1: om någon har mässlingen så finns det röda fläckar över hela kroppen premiss 2: det finns röda fläckar över hela kroppen slutsats: ??? att i enskilda fall identifiera VAD något är, är att KUNNA identifiera detta något, inte bara att VETA hur en verbal beskrivning ser ut; upptränad varseblivning.

Vad är bildning? (1) (Wikipedia) Allmänbildning innebär att ha grundläggande kunskaper inom många olika ämnen, fenomen och företeelser, speciellt inom humaniora, samhälls-vetenskap och politik. Däremot brukar förväntningarna på naturvetenskapligt kunnande vara blygsamma. kunskaper och kunnande = vetanden

Vad är bildning? (2) Den bildade har (a) åtminstone schematiserad kunskap om sin samtids vetenskapliga, religiösa, kulturella och filosofiska uppfattningar och företeelser, liksom om dessas historia; och (b) använder denna sin kunskap för att reflektera över sin samtid. Dagens bildade reflekterar för lite över tyst kunskap.

Vad är bildning? (3) All bildning förutsätter tyst kunskap, nämligen goda färdigheter vad gäller att konversera, läsa och skriva. Inget vetande utan kunnande. En gång i tiden krävdes för att betraktas som bildad också färdigheter i dans och (för män) fäktning.

Resterande struktur Tyst kunskap i traditionell förpackning Datorer, robotar och tyst kunskap Fallibilism och tyst kunskap Social responsivitet och tyst kunskap Tyst kunskap i nutida förpackning Flyt (”flow”) och tyst kunskap Filosofisk epilog (om Heidegger, Merleau-Ponty och Wittgenstein)

2. Tyst kunskap i traditionell förpackning Michael Polanyi (1891-1976) Personal Knowledge. Towards a Post- Critical Philosophy (1958) The Tacit Dimension (1967) Knowing and Being (1969)

Kunnande trots “falskt vetande”

Tyst kunskap är inte ren automatik Tyst kunskap är handlingsrelaterad kunskap. Vi har ingen tyst kunskap (men mycket vetande) i relation till t.ex. hjärtats kontraktioner. Trots vissa likheter kan tyst kunskap inte likställas med helt automatiska reaktioner, anpassningar och beteenden hos kroppen.

Kunnandenivåer 5. expertstadium (man-bara-gör-det; flyt) Hubert Dreyfus 5. expertstadium (man-bara-gör-det; flyt) 4. högt färdighetsstadium (intuitivt uppfattande plus beslut) 3. kompetensstadium (personligt ansvar) 2. avancerat nybörjarstadium (tumregler) 1. novisstadium (strikta regler) Bilkörning bra som exempel därför att det är förbjudet för barn att köra bil.

Skilj på: rena orsaksrelationer omedvetna handlingar ------------------------------------------------- för-reflektiva handlingar reflektiva handlingar efter-reflektiva handlingar (inlärda rutin- och vanehandlingar, men också expertkunnande)

Direkt kunnandeförbättring öva på egen hand imitera öva med lärare/tränare/ handledare/ mästare kreativt färdighets- förbättrande Imitationsexempel: fotboll, suzukimetoden och naturmetoden för språk.

3. Datorer, robotar och tyst kunskap Uppfinningar baserade på nytt vetande kan göra gammalt kunnande (tyst kunskap) överflödig. Men istället krävs en ny typ av kunnande. När gammal hantverksmässigt baserad produktion ersattes av maskiner och industriell produktion, så blev verktygsfärdigheter ersatta av maskinskötarfärdigheter. Detsamma gäller datorer och robotar. En slags tyst kunskap ersätts av en annan

Människor och Robotar premiss 1: all artificiell intelligens bygger på regelföljande premiss 2: expertkunnande kan inte reduceras till regelföljande premiss 3: människor kan tillägna sig expertkunnande alltså: ------------------------------------------------------------ slutsats 1: människan besitter en förmåga som inte kan reduceras till regelföljande slutsats 2: allt människan kan göra kan inte robotar göra Om schackspel och robotar. Om vår av naturen skapade hjärna kan fixa tyst kunskap, varför skulle inte av oss (artificiellt) skapade kognitiva förmågor kunna göra det samma? Uttrycket ”embodied cognition inn unreflective action”.

4. Fallibilism och tyst kunskap Vi måste till vardag lita på vårt kunnande, men det kan fallera. Även experten kan fela. Kreativt färdighetsförbättrande. Bryter bandet mellan tyst kunskap och blind auktoritetstro.

5. Social responsivitet och tyst kunskap Johan Asplund, Det sociala livets elementära former (1987)

Att hålla korrekt avstånd De har inga medvetna avsikter om korrekta avstånd. De är kapabla att ha reflektiva avsikter. Det är inte mekanisk interaktion, utan social tyst kunskap, dvs. social responsivitet Min egen kunskapshistoria om korrekta avstånd.

Asplundcitat 1 ”Drakflygning är en elementär form för socialt liv. Fullt ut social är ju drakflygningen inte. Det handlar om drakflygaren och hans drake, om en enmansaktivitet. Men aktiviteten är inte egocentrisk. Tvärtom. Drakflygaren uppgår i sin aktivitet eller lek. /---/ Draken blir till ett levande väsen, när den går till väders. Den rycker i linan. Den svarar.” (s. 37-38) Polanyi: ”indwelling”.

Asplundcitat 2 ”Andra exempel på elementära former för ännu icke fullt ut socialt liv kunde ha åberopats. Dessa former är oräkneliga. Att hyvla en planka eller slå i en spik. Plankan och spiken ”svarar” faktiskt. Att hyvla och spika är att föra elementära konversationer. Att köra bil kunde också duga som exempel.” (s. 38) Den tysta kunskapens fenomenologi: spika, sy, skriva, bilkörning, vita käppen.

6. Tyst kunskap i nutida förpackning Traditionellt Idag Tyst kunskap är fallibel (ingen blind auktoritetstro) Tyst kunskap är substituerbar (ingen teknologifientlighet) Relation också mellan människor (och djur?) (ingen superindividualism) Tyst kunskap kan vetenskapligt undersökas (ingen mysticism) Mästaren vet alltid bäst (blind auktoritetstro) Tyst kunskap är inte substituerbar (teknologifientlighet) Relation mellan människa och verktyg/maskin (superindividualism) Tyst kunskap är personlig och oförklarlig (mysticism) Växelverkan: sjukvården, organisationslära, företagsekonomi (olika metoder med olika namn).

Växelverkan tyst kunskap och vetande mekanismvetande Vetande korrelations- vetande Kunskap Kunnande Traditionellt svag betoning, men idag stark betoining.

Tyst kunskap i talande belysning Vetande om tyst kunskap Kunnande om tyst kunskap

7. Flyt (”flow”) och tyst kunskap Mihály Csíkszentmihály. Flow. Den optimala upplevelsens psykologi (1990)

Jaglöshet

8. Epilog Martin Heidegger mot subjekt-objekt distinktion; människa = tillvaro autentisk vs. icke-autentisk existens -don och -tyg (tillhanda) vs. ting (förhanda); tal-prat Maurice Merleau-Ponty kroppen är för-reflektivt ej objekt utan levd kropp; den sociala världens existentialist Ludwig Wittgenstein ordets mening är dess användning; anti-mentalism; anti-språkteorier; filosofi som terapi; livsformer. Ingen av dessa är till skillnad från Polanyi naturalist.

Slut – Paus – Och sedan diskussion!