Tidsvärde – definition och härledning Maria Börjesson 27 november 2009, 1.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Carina Begquist Palm, 12 april
Advertisements

Hur arbetar vi med passagerarprognoser för en Öresundsmetro? Karin Brundell-Freij, WSP Halvtidskonferens
Vem bor i HSB 2009?. Sammanfattning •Ca bostadsrättsföreningar i HSB • personer bor i HSB.
AB HANDELNS UTREDNINGSINSTITUT RAPPORT TILL ALCOHOL UPDATE 2009 SVENSKARNAS ATTITYDER TILL GRÄNSHANDEL MED ALKOHOL.
Resmål och resvägar Önskan och behov.
Trygghetsmätningen 2011 Borås
Nya tider för kollektivtrafiken Välkomna! …till en dag om kollektivtrafiken i Dalarna i dag och i morgon. Buss Egen bil Tåg Taxi Integration Samordning.
Resvaneundersökning Syd 2007
Canal digital - Målgruppskartläggning TV-TITTANDE HOS BarnfamiljER
Fö 7 - Produktionsfaktorer
1 ICT och hållbarhet del 2 Maria Noring Miljöstrategisk analys, fms Centre for Sustainable communications KTH Digital närservice i Vilhelmina november.
© RESURS AB TEM ® 2003 Ekonomiska och sysselsättningsmässiga effekter av turismen i Vaggeryds kommun.
27 november 2009, 1 Värdering av förseningstid i kollektivtrafiken Maria Börjesson, Jonas Eliasson, Joel Franklin.
Klusterurval, forts..
Handi i Centrum – ett samverkansprojekt mellan
Syftet med Klimatidolerna - Att skapa framtidsbilder för Växjö, Europas grönaste stad - Att låta Växjöprofiler testa på framtidens gröna varor och tjänster.
Kundundersökning mars 2010
Resultat från SWEA Framtidsenkät December Januari 2009 REGION ANALYS: MAME Korta version 13 april 2009 Kontakt med enkätgruppen:
Redovisning av drogvaneundersökning åk 7-9 Strömsunds kommun 2010
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Nässjö.
Resmål och resvägar Val av transport.
Lösta och olösta problem i tidsvärdesestimering
Föreläsning 12 Sammanfattning
Mer om tidsvärden… Staffan Algers / Jonas Eliasson CTS Stockholm 27 november 2009, 1.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: NextJet AB Trafikslag: Flyg Sträcka: Sveg - Arlanda.
Kollektivtrafikbarometern 2013
Out of home Jannike Sköldebjer MMS. Bakgrund People Meter-panelen mäter endast tittandet i hemmet. Gäster representerar panelmedlemmar som tittar i annans.
Vilhelmina november 2009 En lång Historia tal 90-tal 00-tal andra halvan bild-telefon telemedicin telestugor tele-commuting infrastruktur.
Resultatfokus Den resultatfokuserade definitionen av en vinnare handlar om tre saker: resultat jämförelse med andra undvika misstag.
Kan vi sluta skjutsa våra barn?
”Det är aldrig för sent att göra så mycket som möjligt” –citat av Pär Holmgren Roger Gunnarsson Trosa, Sverige.
Christer Olson Kollektivtrafikbarometern 2012 Högsby Utdrag.
Tidsvärdets utveckling över tiden
Hur man skriver en argumenterande text.
Mer om tidsvärden Jonas Eliasson Professor Transport systems analysis, KTH Director Centre for Transport Studies.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Elbilens roll i framtidens samhälle, kvinnornas betydelse Jessica Alenius.
Resvanor i Ludvika och Smedjebackens kommuner Resultat från resvaneundersökningen Våren 2014.
Så ser det ut i Skåne – problem och möjligheter, Att välja jämställdhet Christian Lindell
Bilens roll för människors aktiviteter och subjektiva välbefinnande Cecilia Jakobsson Bergstad Göteborgs Universitet.
Efterfrågemodeller R. D. Jonsson, Transportmodellkurs Trafikverket
Skillnader i hälsa bland barn och unga i Uppsala län – vad vet vi? Carin Östling, Regionförbundet Uppsala län och Henrik Andréasson, Landstinget i Uppsala.
Tidsvärden – result och tolkning Maria Börjesson 27 november 2009, 1.
De sysselsättningspolitiska reformerna Vårt uppdrag: har de angivna målen om att öka sysselsättningen och det totala antalet arbetade timmar uppnåtts?
STs arbetsmiljörapport i samarbete med SCB Seminarium Torbjörn Carlsson.
Val av transport till resmålet.
Novus Opinion Förvärvsarbetande i Västra Götaland och Halland om arbetstider 3 februari 2010 David Ahlin Arne Modig.
Samhällsvetenskapliga metoder
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Blekingetrafiken Trafikslag: Tåg Sträcka: Kristianstad - Karlskrona.
27 november 2009, 1 Datainsamlingens betydelse för tidsvärdet Maria Börjesson Centre for Transport Studies Royal Institute of Technology.
Funktionsnedsättning innebär dubbel utsatthet i det offentliga rummet – och begränsar därmed tillgängligheten Några exempel: En utvecklingsstörd kvinna.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Tågkompaniet Trafikslag: Tåg Sträcka: Gävle – Mjölby.
Regeringens arbetsmarknadsreformer och lönebildningen Lars Calmfors ABF, Göteborg 5/
Göteborgs trängselskatter Jonas Eliasson Professor Transport Systems Analysis, KTH Royal Institute of Technology.
Föreläsning 3 Varu och penningmarknaderna tillsammans IS-LM modellen
Vårt behov av att resa Fundera över och lista orsaker till varför vi vill resa/Varför vi reser?
IDAG: Varumarknaden i balans + penningmarknaden i balans.
Byråkrati sätter krokben för företagare Undersökning av Länsförsäkringar 2008.
1 Ett hållbart transportsystem - vad bör göras i Örebro? Per Elvingson, Programkansli samhällsbyggnad Örebro kommun, ,
Fredrik Idevall Almedalen Foto: Arkivcentrum Örebro Foto: Clifford Shirley.
1 När politiken kom till köksbordet LO-seminarium 7 mars.
Det är aldrig roligt att spara Genom att ta tag i problemen skapar vi en bättre framtid!
Zenit Reseguide. Webbaserat system för planering av resor Föreslår bästa transportsättet med hänsyn till miljö och avstånd Guide hjälper användaren att.
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015 Stockholm Stad.
Resvanor och faktorer som påverkar bilresandet Jonas Eliasson Trafikdirektör, Stockholms stad Professor i transportsystemanalys, KTH Basfakta om.
Nationalekonomi – vad är det?
Cykelresor i Stockholm: en jämförelse mellan och
Är sjukskrivning bra för hälsan?
Särskild kollektivtrafik
Presentation Utan körkort inget jobb Bil Sweden
Presentationens avskrift:

Tidsvärde – definition och härledning Maria Börjesson 27 november 2009, 1

Value of time

Vad är ett tidsvärde och vad påverkar det? Kopplat till personen: Saker som inte på påverkar: Kön Ålder Utbildning Saker som påverkar: Inkomst efter skatt. Elasticiteten Storstad/landsbygd. Stockholmsbilister 35 % högre. Hushållstyp. Småbarnsföräldrar 46 % högre. Sysselsättning Förvärvsarbetande 30 % högre. Kopplat till resan: Saker som påverkar: Reslängd Biljettpris Restid Ärende Färdmedel Kopplat till experimentet: Undersökningsmetod (web/tele) Tidsskillnad mellan alternativen i varje val

Tidsvärdets komponenter Individerna väljer hur mycket de ska arbeta och vara lediga genom att lösa ett optimeringsproblem. Ur detta kan man härleda att tidsvärdet är: Tidsvärdet = (nyttan av tid som resurs + direkt nytta tid på resan)/nytta av pengar Nyttan av tid som resurs = nyttan man har av att man kan arbetar mer eller göra annat som man tycker om. Direkt nytta av tid = hur trevlig/produktivt resan är eller hur mycket motion man får. (egentligen marginalnyttor).

Saker som påverkar tidsvärdets komponenter Man kan ha stor nytta av tid som resurs av strukturella skäl (ev. bara vid vissa tider) p.g.a. att man har ansvar för barn och förvärvsarbete. Eller vid enstaka tillfällen: taxi hem på sent kvällen eller när man har bråttom. Man kan ha mer direkt nytta av tid på bekvämare fordon där man kan vara produktiv, positiva hälsoeffekter eller trevligt sällskap. (Vad som är trevligt och produktivt kan förstås variera mellan individer) Marginalnyttan av pengar avtar med högre inkomst.

Skillnader mellan färdmedel beror på: Skillnader i direkt nytta av tid Skillnader pga selektionseffeker Som beror på inkomst Barn / förvärvsarbete Icke observerbara skillnader, eg. man har ”bråttom”, eller man har mer nytta av mer fritid än andra 27 november 2009, 6

Det verkar stämma med våra resultat Långväga tåg och långväga buss har många lika egenskaper - tidtabeller, avkopplande/produktivt. Men självselektion bör göra att tidsvärdet på det dyrare men snabbare tåget blir högre än på bussen. Långväga tåg och långväga bil har ofta kostnader och restider av samma storleksordning. Men tåget har många komfortfördelar – framför allt är mer produktiv. Därmed bör man se lägre tidsvärde på tåg. 27 november 2009, 7 Mean VTT Car, Stockholm 154 Car, other regions 114 Car, all regions 117 Bus, all regions 39 Train, all regions 74

Stockholmare har högre tidsvärde i bil......även när vi ”rensat för inkomst”. Kan beror på Mer köer (direkt onytta av restiden) 39 % längre restid för arbetsresor (resurstidsvärde). Lite större andel förvärvarbetande och småbarnsföräldrar bland bilister i Stockholm (resurstidsvärde). 27 november 2009, 8

Slutsats (not. att det finns inget ”rent (situationsfritt) tidsvärde”!) Tidsvärdet bör öka om lite tillgänglig tid (upptagen med annat) => hög alt. tidsnytta annat roligt att göra i st f att resa => hög alt. tidsnytta hög inkomst => låg alt. penganytta resan ”otrevlig”/improduktiv => låg restidsnytta