Bedömning efter sex veckors drogfrihet. Förbättring i kognitiv funktion.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

om företaget där du gör din praktik!
Välkommen till föräldramöte åk 4-6
Kristinedalskolan F-9 skola i Stenungsund 600 elever 19 språk.
Hur arbetar vi… …på Slöingeskolan?
Cannabinoidernas inverkan på det kognitiva systemet.
Bedömning efter sex veckors drogfrihet. Förbättring i kognitiv funktion.
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Minnesanteckningar från förtroendevaldsträff 15/
Lektion 4 Kort om olika typer av statsskick/politiska ideologier.
Kortprogram för cannabismissbrukare
Kognitiva funktioner Verbal förmåga Logisk-Analytisk förmåga
Att läsa och studera.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Analytiker & Holistiker
COPYWRITING Det berättas att en amerikansk copywriter på väg hem från sitt arbete brukade passera en blind tiggare i parken. Tiggaren hade en kartonglåda.
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Mål och betygskriterier
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Ålder Namn Datum SSQ12 SSQ12 Instruktioner Jag använder en hörapparat (vänster öra) Jag använder en hörapparat (höger öra) Jag använder två hörapparater.
för Dig som vill sluta med Hasch och Marijuana Rådgivningsbyrån i
Med hänsyn till de sju funktionernas dysfunktion
Kognitiva funktioner Verbal förmåga (språklig förmåga)
VAD ÄR HÄLSA/STRESS?.
HaschAvvänjningsProgram
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Aktivt lyssnade.
Vad ska man uppmärksamma vid experimentellt bruk av cannabis? Språklig förmåga (Verbal förmåga) Diskreta tecken som: ett enklare sätt att uttrycka sig,
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Att övertyga ! Disposition och mall.
Utvärdering i HK?.
Muntlig presentation.
Studieteknik och inlärning
Att tala lön med sin chef
Ur Fem gånger mer kärlek av Martin Forster
Skriva noveller.
Att skriva dikter.
Förmågan att dra korrekta slutsatser. Cannabisrökaren upplever sin personliga historia som höljd i dimmoln. Försämring har noterats inom följande funktionsområden:
Utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga
om företaget där du gör din praktik!
Studieteknik Vad ska det vara bra för?.
NOVELL En novell är en kort berättelse. Det kan vara en djupdykning i en persons tankar under en kort tid, eller en spännande återgivning av en enda händelse,
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Kognition och teknik Beata Terzis
Dialekter i Sverige Så här säger läroplanen: ” Eleven ska kunna föra enkla resonemang om språkliga varianter inom svenskan”
Socialpsykologi.
Läs s Uppgifterna på s. 157 /Låt stå!. Läs inte sidan 58!
Konfliktens ABC A Attityd C sakfrågor Motsättningar B Beteende.
Krönika Vad? Hur? Varför?.
QR-koder ”Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola kan använda modern teknik som ett verktyg för kunskapssökande, kommunikation,
4 processer att behärska:
Lära för livet!.
Kunskapskraven i svenska: Du ska kunna skriva olika slags texter……
Organisationskultur Det symboliska perspektivet Definitioner
Psykiskt funktionsnedsättning
Novellanalys.
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
Organisationskultur Det symboliska perspektivet Definitioner
Svenska – skriva berättelser
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Måndag den 22 januari 2018.
Måndag den 5 februari 2018.
Med hänsyn till de sju funktionernas dysfunktion
3 faser och 19 punkter Avsnitt 3
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Elevråd på SFI vad är det?.
Presentationens avskrift:

Bedömning efter sex veckors drogfrihet. Förbättring i kognitiv funktion

Bedömning efter sex veckors drogfrihet. Språklig förmåga. Klienten bör märka att: han har lättare att finna ord. det känns som att ordet han använder stämmer med känslan. orden flyter upp omedelbart i medvetandet och om han letar i minnet finner det med lätthet. hans humor har ändrats och att förmågan att ta aggressivitet har ökat.

Klienten bör kunna: lyssna med ett inre öra när han talar för att på så sätt kritiskt kunna granska det han säger och rätta sig själv. analysera händelser på ett sådant sätt att det leder till en konkret åtgärd. Bedömning efter sex veckors drogfrihet. Logisk-induktiv förmåga

Bedömning efter sex veckors drogfrihet. Psykomotilitets förmåga Klienten bör kunna: föra en dialog, dvs ha ett aktivt sätt att lägga märke till, jämföra och tänka efter.

Bedömning efter sex veckors drogfrihet. Minnes förmåga Klienten bör kunna: rapportera en kvalitativ skillnad i att se en film, eller när han läser en bok. hålla "en tråd" i samtalet. konstatera att korttidsminnet har kommit tillbaka.

Bedömning efter sex veckors drogfrihet. Analys-syntes förmåga Klienten bör kunna: rapportera skillnader i åsikter, synsätt osv., på ett sådant sätt att man märker en mognadstillväxt.

Bedömning efter sex veckors drogfrihet. Psykospatial förmåga Klienten bör kunna: rapportera hur lukter och smaker väcks, hur visuella intryck som t ex skog och natur förändras, och kan njuta av det. berätta om vad som hände på vägen till behandlaren.

Bedömning efter sex veckors drogfrihet. Gestalt-holistisk förmåga Klienten bör: på ett lättare sätt än tidigare kunna avläsa mönster i tillvaron, t ex städning, inhandling och tillagning av mat, indelning av dagar och veckor.