Global Research Platform Samhällsvetenskapliga Fakulteten Lunds Universitet.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Digitala portföljer Jonas Gustafsson ILU 15 december 2004
Advertisements

Lunds universitet / Medicinska fakulteten / Handlingsplan internationalisering Master Medicinsk Vetenskap.
Seminarieuppgift i Teknik i Intensivvård och Kirurgi-kursen
OM professioner (exempelvis följeforskare)
Staten och det civila samhällets organisationer
UNECE-strategin UNECE – United Nations Economic Commission for Europé UNECE-strategin för utbildning för hållbar utveckling - Environmental.
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Ulf P Andersson GMV
Policy för miljö och hållbar utveckling
Samhällsvetarkåren vid Lunds universitet Forum för internationalisering
Aktionsforskning Harriet Axelsson
GMV - Göteborgs MiljöVetenskapliga centrum Göteborgs miljövetenskapliga centrum, GMV Centre for Environment and Sustainability, GMV Göteborg 31 maj 2007.
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Språkteknologisk forskning och utveckling (HT 2007)
Det svenska politiska systemet: Introduktion
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
Peter Gustavsson IEI/Företagsekonomi torsdag 7 okt 2011 kl (ca) Examensarbete - Information inför kursen 722A35 VT 2012.
Statsvetenskap 3, statsvetenskapliga metoder
Introduktion fallstudie ATHF01 Ht Gatradhus i Landskrona, Elding och Oscarson.
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Forskningsrådet för arbetsliv och socialvetenskap initierar och finansierar grundläggande och behovsstyrd forskning för.
Språk och interkulturell kommunikation
Nya medier + nät = Cyberspace. Cyberspace en vision om ett universum av information och kultur, en gemensam, global, datorgenererad virtuell värld, med.
Sökrummet. ”På så sätt ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar ett kritiskt tänkande kring sina egna resultat, andras argument och olika.
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Avdelningen för IT och inköp, Uppsala universitet TREF-punkt Visby maj 2009 Anna Åhnberg, projektledare Svante Svedin, innehåll/webbplats.
Vision och organisation Högskolebiblioteket MDH Lisa Petersen Presentation för Biblioteksrådet
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö Gothenburg.
För att uppdatera sidfotstexten, gå till menyfliken: Infoga | Sidhuvud och sidfot Fondbolagsträff 2015.
Hur blir man klok på universitetet?
Michel Thomsen, Maria Åkesson - Informatik Högskolan i Halmstad
Aktionsforskning Harriet Axelsson Teacher Professionalism Content Knowledge Perspectives on Content (science history, theory and education)
Skriftlig individuell uppgift Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
18-21 augusti 2004 Sociala media för statistik Hur kan nationella statistikbyråer utnyttja sociala medier för intern och extern kommunikation? Omvärldsbevakning.
Wikipedia! – om astronomi och fysik Dainis Dravins Institutionen för astronomi och teoretisk fysik, Lund
Kandidatuppsats Redovisning HT 2014
RED10 Research Evaluation for Development 2010 RED10 | Susanne Holmgren och Gustav Bertilsson Uleberg Institutionernas självvärderingar inom.
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
Samordning inom EU Statusrapport från arbetet inom EUs Expert Grupp för elektroniska fakturor Leif Karlsson Chef Betalningar.
A Jump for a Sustainable Future ”Jump” and ”Hope” have the same meaning in swedish.
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Bygginnovationssystem, VBEN20 Kristian Widén.
Miljöundervisningens traditioner Ph.D Per Sund, Member of The Institute for Research in Education and Sustainable Development, IRESD Uppsala.
Cross-institutional collaboration… Creating Knowledge IV 2006 Copenhagen Denmark Birgitta Hansson Örebro University Library Sweden.
To practise speaking English for 3-4 minutes Genom undervisningen i ämnet engelska ska eleverna ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att: formulera.
GIP Gotland Interactive Park Culture and Business.
Pedagogisk skicklighet och Scholarship of Teaching and Learning Klara Bolander Laksov, lektor i medicinsk pedagogik/ pedagogisk utvecklare, Karolinska.
Presentation av masteruppsats Brysselnätverket 20 augusti 2015 Johanna Haward “It’s a Journey” A Qualitative Case Study of How Local Municipalities in.
Demokrati Representativ demokrati – rösträtt, val som höjdpunkt. Deliberativ demokrati – kommunikativa processer, kollektiv beslutfattning.
Att skriva en projektplan Wibke Jonas VT 2016 Fri efter Cecilia Eriksson Linsmeier Fredrik von Wowern 2014.
Funktionshinderforskning Föreläsning 10 februari 2011, SQ1135, Fysiskt funktionshinder och långtidssjukdom – livsvillkor och sociala sammanhang.
Välkommen! Hanna Sepp Albina Brunosson Moment 1: Introduktion till hem- och konsumentkunskap (5 hp) Momentet ger en introduktion till hem- och konsumentkunskap.
Vision Vi skall vara en ledande europeisk institution för ekonomisk forskning samt samhällsekonomisk analys och för akademisk utbildning inom den areella.
Välkommen! Hanna Sepp Moment 1: Introduktion till hem- och konsumentkunskap (5 hp) Momentet ger en introduktion till hem- och konsumentkunskap genom.
Aktuella trender inom högre utbildning med inriktning mot hållbarhet
Presentation Alumnstudie 2015 Examinerade från masterprogrammet i medie- och kommunikationsvetenskap JMK/IMS Birgitta Fiedler, Department of.
Types of Business Consulting Services Cornerstoneorg.com.
Science shops – metod för gemensamt kunskapande mellan akademin och det civila samhället Vi presenterar oss.
Akademiska värden - inledning till samtal
Välkomna till kursen Uppsats - Examensarbete!
Wikipedia! – om astronomi och fysik Dainis Dravins
Planering i matematikundervisning
Forskningsbaserad tillgänglighetsplanering i befintligt bostadsbestånd
Magisteruppsats 30hp Masteruppsats 30hp Examensarbete 30hp
Viveka Palm Deputy Director Regions and Environment, Statistics Sweden
Kvalitativa forskningsmetoder, 6 hp Kurstid: 21 januari–15 februari Kurskod: 729G07 Michael Tholander.
Accounts + SD = ♥? SD indicators generated from an integrated statistical account New report financed by Eurostat, DG Environment and Statistics Sweden.
National Implementation of the GSBPM – The Swedish Experience
Ingrid Petersson, Generaldirektör Formas
Presentationens avskrift:

Global Research Platform Samhällsvetenskapliga Fakulteten Lunds Universitet

2 Global Research Platform On completion of the course, students shall be able to: communicate scientific issues and follow the development of knowledge within their field of study. Undervisningens syfte är att öka studenternas kunskap om vetenskaplig publicering. Utöver universitetets licensierade informationsresurser skall studenterna även känna till och kunna använda sig av såväl akademiska öppna arkiv som myndigheters, arbetsmarknadens och internationella organisationers rapporter och studier. Studenterna förväntas i sin informationssökning utnyttja personliga sök- och bevakningstjänster som möjliggör en kontinuerlig och systematisk bevakning av forskningsresultat, rapporter och studier inom ämnet.

3 Global Research Platform Struktur: Länkar Pedagogiskt Verktyg Forskningsverktyg Case Studies / Assignments

4 Global Research Platform Unikt tvärvetenskapligt och digitaliserat verktyg för forskning genom fler än 550 direkta länkar till akademiska såväl som icke-akademiska, empiriska källor. Unikt, tvärvetenskapligt och digitaliserat verktyg för kunskapsinhämtning genom ’tutorials’ med specifik kunskap om globala aktörer och deras källor. Plattformen integrerar samhällsvetenskaplig forskning med samhället utanför akademin.

5 Global Research Platform Forskningsverktyg: Förser fakultet och studenter med uppdaterat empiriskt material genom fler än 550 direkta länkar till rapporter, statistiska databaser, forskningsstudier, analyser, dokument och nyhetskällor. Mål: Att öka uppsatsernas empiriska kvalitet och relevans för samhället. Pedagogiskt verktyg: Förser fakultet och studenter med specifik kunskap om globala aspekter, aktörer och appliceringen av deras producerade information och analyser. Mål: Att öka studenternas kunskap om globala aspekter och förse dem med kompletterande informationskällor.

6 Masters in Global / Gender / Development Studies Student Research Project Academia & Research Institutes Research, discourses and theories on global processes, social policy, development, and gender Nation-States Policy, bilateral – regional - multilateral agreements, statistics International Governmental Organisations (IGOs) E.g. UN, World Bank, WTO Regional Blocs E.g. EU, NAFTA, MERCOSUR, ASEAN NGOs & INGOs E.g. Oxfam, Ethical Global Initiative Transnational Corporations (TNCs) Production, employment, trade & FDI, capital Media Conglomerates E.g. AOL/Time Warner, Viacom, Bertelsmann Globala Aktörer

7 Global Research Platform Typ av källor Statistiska databaser, rapporter och analyser Akademiska forskningsstudier, dokument och artiklar Icke-akademiska rapporter, databaser, analyser och studier Icke-akademiska forskningsstudier och ’policy’ dokument Internationella (multilaterala, bilaterala) avtal Nyhetssammanfattningar, newsletters och ’alerts’

8 Global Research Platform Huvudmål med Plattformen Inkorporera globala aspekter och forskningskällor på i första hand de internationella mastersprogrammen. Inkorporera globala aspekter och forskningskällor på i första hand de internationella mastersprogrammen. Förse fakultet och studenter med ett tvärvetenskapligt verktyg för potentiell användning i studenternas uppsatsprocesser, programmens undervisning och övrig forskning. Förse fakultet och studenter med ett tvärvetenskapligt verktyg för potentiell användning i studenternas uppsatsprocesser, programmens undervisning och övrig forskning. Bidra till en utvecklad samhällsrelevans för fakultetens program och forskning genom en samlad, digital plattform med icke-akademiska källor som komplement till de befintliga akademiska källorna. Bidra till en utvecklad samhällsrelevans för fakultetens program och forskning genom en samlad, digital plattform med icke-akademiska källor som komplement till de befintliga akademiska källorna.

9 Global Research Platform Huvudmål med Plattformen Bidra till en kvalitetsförhöjning av studenternas uppsatser och andra ’papers’ genom att erbjuda fler än 550 direkta länkar till empiriskt material och undersökningar. Bidra till en kvalitetsförhöjning av studenternas uppsatser och andra ’papers’ genom att erbjuda fler än 550 direkta länkar till empiriskt material och undersökningar. Förstärka den kritisk-analytiska teoretiseringen i undervisning, forskning och uppsatsarbeten med en högre grad av empiriskt material, såsom statistisk bakgrund och analyser, samt en fördjupad (informativ och kritisk) kunskap om globala aspekter där det är relevant för ämnet. Förstärka den kritisk-analytiska teoretiseringen i undervisning, forskning och uppsatsarbeten med en högre grad av empiriskt material, såsom statistisk bakgrund och analyser, samt en fördjupad (informativ och kritisk) kunskap om globala aspekter där det är relevant för ämnet. Erbjuda tillämpning både på campus och distanskurser. Erbjuda tillämpning både på campus och distanskurser.

10 Global Research Platform Forskningsverktyg – ’Research Applications’ Guide till den optimala användningen av plattformens akademiska och icke-akademiska källor i forskning och uppdatering. Exempel på potentiella tillämpningsområden: Finna statistik och analyser som empirisk bakgrund till frågeställning eller problemdefiniering. Analys av akademiska skrifter om processen, problemet eller fenomenet som undersöks; införskaffa kunskap och färdighet i användandet av nyckelkoncept, terminologi, nuvarande diskurser och trender i argumentationen om ämnet i akademisk forskning.

11 Global Research Platform Forskningsverktyg – ’Research Applications’ Exempel på potentiella tillämpningsområden: Analys av aktörers rapporter, studier och dokument om processen, problemet eller fenomenet som undersöks; komplettera kunskap från akademiska skrifter om ämnet med uppdaterad kunskap och information hämtat ifrån forskning utanför akademin. Uppdatering av senaste utvecklingen inom forskningsämnet; införskaffa information om senaste händelseutvecklingen inom ämnet genom att kontinuerligt granska olika akademiska och icke- akademiska källor.

12 Global Research Platform Forskningsverktyg – ’Research Applications’ Exempel på potentiella tillämpningsområden: förstärka den analytiska och empiriska förankringen av framlagd teori eller hypotes genom att referera till bejakande/negering i tidigare skrifter. Användning av särskilt relevanta akademiska och icke-akademiska studier och analyser för empiriskt stöd till presenterad teori/ansats; förstärka den analytiska och empiriska förankringen av framlagd teori eller hypotes genom att referera till bejakande/negering i tidigare skrifter. Fortlöpande informations och kunskapsinhämtning av studier, analyser, dokument och nyheter för att försäkra kvalitet och relevans av såväl kritiska som informativa perspektiv.

13 Global Research Platform Pedagogiska Verktyg ’Tutorials’ Basal kunskap om globala aspekter och aktörer som anses nödvändig för att försäkra optimal användning av dem som forskningskällor. Basal kunskap om globala aspekter och aktörer som anses nödvändig för att försäkra optimal användning av dem som forskningskällor. ’Research Applications’ Specifik guide till den optimala, akademiska användningen av olika aktörers forsknings och informationskällor. Specifik guide till den optimala, akademiska användningen av olika aktörers forsknings och informationskällor.

14 Global Research Platform Pedagogiskt Verktyg – ’Tutorials’ Basal kunskap om globala aspekter och aktörer som anses nödvändig för att försäkra optimal användning av dem som forskningskällor. General Information on the Actor Main Critical Perspectives Further Reading

15 Global Research Platform ’Tutorial’ – General Information Basic information on what the actor is and how it works. Information on its overall role in global governance, with particular focus on the types of global processes pertaining to the specific actor. Note: where relevant for subject! Information on the major networks with other actors, with a specific focus on its particular functions in the networks. Note: where relevant for subject! Further Reading on the actor (informative as well as critical). Note: where relevant for subject!

16 Global Research Platform ’Tutorial’ – Main Critical Perspectives List of and brief discussion on key areas of criticism towards the global actor in question, particularly the validity and use of its knowledge and information production. List of references to critical papers and articles for further reading. List of links to responses and/or counterarguments provided directly by the global actor in question.

17 Global Research Platform ’Tutorial’ – Further Reading List of academic and non-academic writings on the global actor. List of academic writings on the actor and its role/function/performance in global governance. List of non-academic writings, analyses and studies on the actor and its role/function/performance in global governance.

18 Global Research Platform Pedagogiskt Verktyg – Föreläsningar Förslagsvis två seminarier på vardera masters programs introduktionskurser, samt på kurser vt-08 i pilotlanseringen. 1. Teoretisk Föreläsning om Globala Aspekter och Globala Aktörer. Överblick av globala aspekter och globala processer (’Tutorials’). Presentation av globala aktörer, dess funktioner i globala processer och relevansen av deras källor för akademisk forskning (’Research Applications’). 2. Interaktivt Seminarium om Plattformen och dess Funktioner Presentation av plattformen, dess verktyg och funktioner.

19 Global Research Platform Pedagogisk Verktyg – Föreläsningar Potentiell användning i fortgående undervisning. Plattformen som potentiellt verktyg för att med empiriska fakta kritiskt analysera och stödja/negera teoretiskt material som presenteras i undervisningen av ämnet. Plattformen som potentiellt verktyg för att introducera och analysera globala aspekter i ämnet. Notera: vid relevans för ämnet! Plattformen som potentiellt verktyg för att identifiera nyckelaktörer i globala processer inom det särskilda ämnet och analysera dess roller och inverkan. Notera: vid relevans för ämnet!

20 Global Research Platform Pedagogiskt Verktyg – Case Studies / Assignments Potentiell inkorporering av plattformen i studenternas assignments, uppsatsarbeten och i bedömningen av dessa. 1. Uppsatsarbeten Guide till optimala användningen av plattformen i arbetet med uppsatserna (’Research Applications’). Bedömning av graden av tillämpning av plattformen som en del i bedömningen av uppsatserna. Notera: vid relevans för ämnet! 2. Case Studies / Assignments Potentiell användning av plattformen i case studies eller tillämpning av plattformen i kursernas assignments.