Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
Att svara på tentafrågan - Strategier Språkhandledningen på IT-fakulteten.
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Närvaro!!.
Centrala innehåll och kunskapskrav
Den gula tråden Emil Tyberg Adjunkt i engelska.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Ett projekt kring nätbaserade studier: kompetenser, omfattning och statistikföring Projektpresentation 1/11.
PROJEKTARBETE Nationell kursplan 100 gymnasiepoäng
Historia/SO En resa bakåt i tiden med dagens verktyg.
Mål och betygskriterier
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
En reviderad läroplan för förskolan
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Lokal pedagogisk planering
Centrala innehåll och kunskapskrav
Planering.
Det svenska politiska systemet: Introduktion
Centrala innehåll och kunskapskrav
Svenska p Svenska p.
Yhmyndigheten.se En svensk referensram för kvalifikationer
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
Nytt kvalitetssäkringssystem Baserat på en presentation av Lars Haikola.
Nya utvecklingssamtal
Lokal Pedagogisk Planering
Hur kan en plan för ett arbetsområde/tema se ut?
Kandidatexamen Omfattning Kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng med viss inriktning som varje högskola.
Välkommen till introduktion av kursen LYVU10 med start HT14
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Kunskapskrav och matriser
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
1 Mål som förväntade studieresultat - i ett svenskt perspektiv Jöran Rehn Uppsala universitet.
Lärandemål Program Dialogerna 1& Presentation av dialog Lunch dialog dialog.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Läroplansträff fritidshem
Organisationsteori 7,5 hp Kursansvariga: Gary Kokk och Patrik Zapata Den pedagogiska idén För de flesta av er är detta den sista kurs ni.
The Big 5 ANALYSFÖRMÅGA KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA METAKOGNITIV FÖRMÅGA
STUDIETEKNIK INOM SOCIOLOGI
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala ord och begrepp
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Anställningsbarhet - användbarhet Hur gick det för studenterna – objektivt, subjektivt. Etableringsgrad: Vad kan utbildningen påverka? Konjunkturer,
Marknadsföring och försäljning
Lärande utvärdering genom följeforskning
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Skolutveckling genom aktionsforskning
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Teknikutveckling i ett hållbart perspektiv
Svenska som andraspråk 3
Problemformulering En introduktion på kursen
Validering inom Lärarlyftet
Sociologi Introduktion.
Att förstå uppgiften Anette Wahlandt Språkhandledare
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
Från lärandemål till samordnad kursbeskrivning
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Från det lilla till det stora och tillbaka igen - lärandemål vid ÅA hösten 2009 Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som mål att stöda undervisningen Projektledare Monica Nerdrum

Lärandemål för denna kurs Efter godkänd kurs förväntas den studerande kunna: Formulera + lärandemål + för en egen kurs + på ett självständigt sätt Kategorisera + lärandemål vid ÅA + i förhållande till yttre fenomen i Finland och världen Värdera + lärarens resp. studerandens nytta med tydligt formulerade lärandemål Aktivt verb + beskrivning av fenomenet/ kunskapsmål + sammanhanget/kunskapsmål + färdighetsmål + attitydmål

Vad är lärandemål? Beskriver målen för en utbildning, helhet eller kurs Eng. learning outcome, fi. Osaamistavoitteet Beskriver vad studerande förväntas kunna, veta, förstå, kunna göra och kunna förhålla sig till efter kursens slut Kan beskrivas i form av kunskaper, färdigheter och attityder Klara och entydiga, ska kunna uppnås och bedömas Beskriver både för läraren och studeranden vilken sorts lärande hon/han ska eftersträva under kursen ”efter godkänd kurs förväntas den studerande kunna...”

Definition vid ÅA Förslag till examensstadga för ÅA 40 §, 4 mom: ”Examinator eller den ämnesansvariga bestämmer om studieprestationernas innehåll och hur dessa ska genomföras. I beskrivningen av prestationen ska anges lärandemål som beskriver kärninnehållet och anges tröskeln för vad som krävs för godkänd prestation.” Behandlas av styrelsen 8.12.2009

Studieprestation (kurs) - utbildningens ”minsta” del Skriftliga lärandemål, rekommenderas för alla kurser som ska vara aktiva läsåret 2010-2011 Beskriver kärnan i kursen Anger tröskelnivå, d.v.s. vad som lägst krävs för godkänt betyg E (1) Varje mål ska kunna bedömas Fungerar som skriftliga bedömningskriterier för det lägsta godkända vitsordet Vitsordsskalan A-E (5-1) målrelaterad Alla mål ska vara uppfyllda för att en studerande ska vara godkänd

Nationell referensram - utbildningens ”större” ram Förslag till: Nationell referensram för examina och övriga kunskaper Bygger på nivåerna för referensramen för examina på europeisk nivå (EQF) Består av åtta nivåer Beskriver de kunskaper som finländska examina förutsätter (inlärningsresultat) Kriterier: kunskaper, färdigheter och kompetens Högskoleexamina i Finland - nivå 6: lägre högskoleexamina och yrkeshögskoleexamina - nivå 7: högre högskoleexamina och högre yrkeshögskoleexamina - nivå 8: licentiat- eller doktorsexamina Den nationella referensramen avses bli lagstadgad Förslaget på remissrunda för närvarande.

Bolognaprocessen – ännu ”större” ram Bolognaprocessens mål: Gemensamt europeiskt område för högre utbildning (EHEA) 2010 Nyckelord: rörlighet (mobility), anställningsbarhet (employability) och konkurrenskraft för Europa (competitiveness) Utgångspunkter: jämförbarhet och transparens Pedagogisk reform: Fokus på studerandes lärande Lärarnas viktigaste uppgift att stöda lärandet

Nytta för lärarna med lärandemål? Hjälper att förtydliga för studerandena vad som förväntas av dem Stöder när det gäller undervisningsplaneringen, eftersom lärandemålen fungerar som kärnan Hjälper att välja lämpliga undervisningsformer och -strategier Hjälper i förmedlingen av kunskap mellan lärarna Stöder lärarnas rörlighet både nationellt och internationellt genom att lärarna kan se hur en kurs är uppbyggd vid annat universitet

Nytta för studerandena ? Motiverar och stöder till målinriktat lärande Studerande vet vilken sorts lärande som eftersträvas och de kan lättare följa upp sitt eget lärande Hjälper att välja de mest effektiva studiemetoderna, eftersom studerande vet vilken sorts kunskap de förväntas ha vid kursens slut Hjälper i självvärdering Underlättar i att få en helhetsbild av sina studier, t.ex. att definieras sitt kunnande i en meritförteckning eller arbetsansökan Stöder rörligheten både nationellt och internationellt Hjälper arbetsgivare att se vilken sorts kunnande en utexaminerad har Gör lärandet och examina mera genomskinliga som helhet Hjälper vid bedömning och tillgodoräknande av tidigare avklarade kunskaper och färdigheter

Hur ska vi formulera våra lärandemål? Ett väl formulerat lärandemål innehåller följande punkter: Ett verb, som berättar vad studeranden förväntas kunna göra vid studieperiodens slut, t.ex. redogöra för, analysera, konstruera, värdera (kunskapsmål) Ett eller flera ord, som bestämmer innehållet i studerandes handlande, t.ex. teorier om x... (kunskapsmål) Ett eller flera ord som anger kvaliteten i det som studerande förväntas kunna eller göra, t.ex. självständigt, utförligt, översiktligt (färdighetsmål = visar handling eller utövning) Ett eller flera ord som används för att visa att lärande har uppnåtts (attitydmål = känslor, inställning, värdering)

Tips för att formulera lärandemål Inled varje lärandemål med ett verb: ”efter godkänd kurs förväntas den studerande kunna...” Aktivt verb + beskrivning av fenomenet/kunskapsmål + sammanhanget/kunskapsmål + färdighetsmål + attitydmål endast ett verb per lärandemål UNDVIK oklara verb som veta, förstår, lära sig (eftersom de utåt uppvisar osynlig verksamhet) Uttryck dig tydligt: Enkla meningar, hellre flera meningar än några långa och krångliga Formulera lärandemålen så att de kan bedömas och mätas

Tips för att formulera lärandemål, forts… Var realistisk: Gör lärandemålen realistiska, granska arbetsbelastningen och tidsanvändningen för kursen Gör realistisk kurstidtabell, d.v.s. antal timmar inom vilka lärandemålen ska uppnås Bedömningen: Alla lärandemål måste kunna bedömas Godkänd studieprestation förutsätter att alla lärandemål är uppnådda Jämför med andra: Fråga dina kolleger och dina studerande om lärandemålen ur deras synvinkel är fungerande och förnuftiga Fråga till slut dig själv om det är realistiskt att kunna uppnå lärandemålen inom den tid och med de resurser som finns till förfogande Håll det löfte du gett med dina lärandemål och kräv att studerandena förbinder sig att uppfylla dem

Lärandemål, exempel 1 Företagets organisation och ledning: Strategisk ledning 301010.0 (5 sp) Efter genomgången kurs skall den studerande kunna: - beskriva + grunderna i strategisk planering och strategisk ledning - diskutera + olika skolbildningar + inom studiet av strategisk ledning - kritiskt analysera + antaganden bakom olika strategiska processer

Lärandemål, exempel 2 Sociologi: Aktuell sociologisk forskning  (380014.0, 5 sp) Efter avklarad kurs förväntas den studerande kunna: - sammanfatta + forskningen i sociologi vid Åbo Akademi - redovisa + hur forskningen vid ÅA relaterar till forskningsfältet inom ämnet sociologi + både nationellt och internationellt. - förklara + hur den sociologiska forskningen vid ÅA + utvecklats över tid - namnge + forskarna och lärarna i sociologi vid ÅA. - ge exempel + på några olika aktuella finländska sociologiska forskningsprojekt och kort kunna redogöra + för deras centrala resultat. 

Lärandemål, exempel 3 CSK: Franska 4 (905400.0, 5 sp) Efter avslutad kurs förväntas de studerande: - i detalj kunna förstå + specialiserade texter + inom sitt eget akademiska eller professionella område - kunna följa + längre föredrag, de flesta radio- och TV-program och argumentering på standardspråk förutsatt att ämnet är någorlunda bekant - kunna följa + huvudinnehållet i föreläsningar, föredrag och andra former av professionell framställning + inom sitt område - kunna skriva + klara och relativt felfria texter + inom ett stort urval ämnen med anknytning till sitt akademiska och professionella område - kunna ge + en klar presentation av ett ämne inom sitt område + som framhäver betydelsefulla och relevanta punkter - tämligen effektivt kunna delta + i diskussioner och debatter på tydligt artikulerat normalspråk + med anknytning till ämnen av personligt, akademiskt eller professionellt intresse

Lärandemål, exempel 4 Barnpedagogik: Småbarnspraktik (3 sp, 611014.2) Den studerande kan planera, genomföra och utvärdera + pedagogisk verksamhet + med småbarn 

Lärandemål, exempel 5 HF:s studieorientering (2 sp, 100003.0) Efter genomgången kurs förväntas den studerande: - kunna överblicka + den fysiska och sociala studiemiljön + vid ÅA/HF - känna till + vilka påverkningsmöjligheter en studerande har och veta + hur man går till väga för att påverka inom akademisamfundet - självständigt kunna göra upp + en egen studieplan + i MinPlan … - kunna utföra + korta informationssökningar + för att få fram material som behövs inom studierna - vara bekant med + att studera på nätkurser - kunna använda + olika datorprogram + för att ha som verktyg i sina studier 

Lärandemål, exempel 6 HF:s kulturämnen: Människor i tid och rum (5 sp, under planering) Efter avslutad kurs förväntas studerandena kunna: Problematisera och analysera + kulturvetenskapliga begrepp och perspektiv såväl muntligt som i kortare skriftliga uppgifter + utifrån ett givet problem (forskningsfråga) samla in + relevant och mångsidigt källmaterial, resonera + kring urvalsprinciper samt hur olika materialtyper kan stöda varandra + när det gäller att studier av kulturens betydelse i tid, rum och social miljö klara av + elementära sökningar i databaser och kunna redogöra för + grunderna för informationssökning och –värdering