Redovisning av uppdrag ang

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Advertisements

Hur vi arbetar mot hot, våld, kränkningar och trakasserier
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Likabehandlingsplaner: granskning och förslag till förbättringsområden Presentation för personalgrupp 18 jan Bengt Andersson.
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
Samordningsprojekt att utveckla en strukturerad samverkan mellan socialförvaltningen och utbildningsförvaltningen. Mål: Utveckla en effektivare och mer.
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Nordmarks skola Tage Nordkvist Rektor
Utvecklingsdagar för rektorer och förskolechefer Storhogna 5-6/9
Plan mot kränkande behandling
för Kyrktåsjö skola och fritidshem Läsåret
Förskolan Matrisens Likabehandlingsplan
Värdegrund och lika rättigheter i skolan
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
En reviderad läroplan för förskolan
SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov 2010 ”Vi ska klara alla barn och elever”
Caroline Dyrefors Grufman
Planering.
LIKABEHANDLINGSPLAN elever Rudboda skola
Genomförd av Samhällsmedicinska enheten, Örebro läns landsting
Systematiskt kvalitetsarbete
Dagordning föräldraråd 2/6
Kvalitetsarbete Lindängehus förskola.
Läroplansträff Välkomna. Program för förmiddagen 8.30 Uppföljning av lektioner som planerades förra gången. Berätta för varandra gruppvis om.
en mil öster om Linköping
Likabehandlingsplan/plan mot kränkande behandling
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Kartläggning av barn- och elevinflytandet i GR-kommunernas för- och grundskolor FoG-gruppen.
Barns rätt till en trygg skola
F-6 och fritidshem/fritidsklubb 2013/14
Att främja närvaro – för alla elevers rätt till utbildning.
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Sofielundsskolans Ordningsregler
Kvalitetsarbete i korthet – varför, vad och hur?
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Systematisk kvalitetsarbete med kunskapsuppföljning - Skolinspektionens bild av hur det ser ut.
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Vanningsåkers förskola
Skärpta krav i SKOLLAGEN fr o m ht-11 Skollagen kap 6 Skyldighet att anmäla, utreda och vidta åtgärder mot kränkande behandling.
Agneta Kristensson
Källor: Lag SFS 2006:67 Skolverkets råd och anvisningar
Kvalitetsredovisning Resultat för gymnasieskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Likabehandlingspolicy för Slottegymnasiet
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
Likabehandlingsplanen klar – vad händer nu? n Genomgång med elever på lektionstid n Rastvaktsschema upprättas lagvis n Regelbunden kartläggning av trygghet.
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Kamratutvärdering Lerum
En liten plan för likabehandling
Riktlinjer Dokumentation Kompetens- utveckling Stödmaterial.
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Kvalitet i förskola, skola, vuxen- utbildning och skolbarnsomsorg Statens utgångspunkter –Elevernas utveckling mot nationella mål i centrum –Nationell.
Plan mot diskriminering och kränkande behandling.
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Föräldramöte Sätunaskolan VÄLKOMNA.
TORSVIKSMODELLEN Arbete mot diskriminering och kränkande behandling
Skurup – en godbit av Skåne Skurup – en framgångsrik skolkommun Skurup, en av 16 kommuner i Sverige, som ingått i SKL:s.
Emma Arneback Med kränkningen som måttstock – Planerade bemötanden av främlingsfientliga uttryck i gymnasieskolan Emma Arneback
Skolors arbete för att motverka kränkningar av elever på nätet
Regiongemensam elevenkät 2016
Organisation & Arbetsgivaransvar
SKA = systematiskt kvalitetsarbete på Åsaskolan
Regiongemensam elevenkät 2016
Regiongemensam elevenkät 2016
Kumla skolas plan mot diskriminering och kränkande behandling
Välkomna till webbinarium- ”Så skapar du slutredovisningen för arbetet med riktade insatser för nyanlända elever”
Huvudmannabeslut Skolinspektion 2016
Presentationens avskrift:

Redovisning av uppdrag ang Redovisning av uppdrag ang. effekterna av Lagen om förbud mot diskriminering och annan kränkande behandling av barn och elever (BeL). Bakgrund Resultat Brister i likabehandlingsplaner Kvalitetsredovisning Exempel från övriga Sverige

Bakgrund Vad har effekten av lagen om kränkande särbehandling blivit? Enkät till kommunerna: 1. Har din kommun haft någon anmälan till Barn- och elevombudsmannen (BeO) ang. den nya lagen? Vad har i så fall hänt därefter? 2. Har ni några kommungemensamma rutiner vid en ev. anmälan? 3. Vilka effekter av lagen om kränkande särbehandling har det blivit i er kommun/skola?

Resultat 1. Enstaka fall har anmälts, några har dragits tillbaka och några är under utredning. 2. Kommungemensamma rutiner för arbetet efter anmälan finns i några få kommuner och är under upparbetning i några. De flesta kommuner har inga rutiner kopplat till lagen utan hänvisar till hur man hanterar anmälan till skolverket. 3. Effekter: Ämnet aktualiseras och diskuteras på alla nivåer i organisationen Revidering av rutiner och handlingsplaner Dokumentationsrutiner införs Synliggörande av det förebyggande arbetet Många uppger att de har ett långsiktigt arbete framför sig

Brister i likabehandlingsplanerna Barn och elevombudsmannen Skolverket generellt Inspektion inom GR

Exempel på brister från några av GR:s kommuners utbildningsinspektion: Inga förslag på hur man följer upp planen och utvärderar den i verksamheten Ingen uppmärksamhet i likabehandlingsplanen på kränkning från vuxen till barn Följer inte lagkraven på att man ska definiera vad likabehandling är Planen är för generellt formulerad Analysverktyg saknas Delaktighet från elever och föräldrar saknas i förankringsarbetet

Kvalitetsredovisning Ett nytt uppdrag – uppföljning och utvärdering av likabehandlingsplanen blir aktuell att redovisa första gången för läsåret 2006/2007. Det är ju inte planen som ska bifogas utan en redovisning av hur man arbetat med den. Litteratur: ”Kvalitetsarbete i förskola och skola, handbok i kvalitetsredovisning” av Myndigheten för skolutveckling, 2007.

Exempel från övriga Sverige: Eftersom ingen fällande dom ännu avgetts bland GRs medlemskommuner har några andra exempel från övriga Sverige belysts. Följande kommuner redovisas nedan: Gotland, Malmö, Härjedalen och Tyresö.

Gotlands kommun BEO begär 40 tkr § 6. Likabehandlingsplanen: elever och vårdnadshavare har inte varit med att arbeta fram planen. Planerade åtgärder, rutiner för dokumentation och ansvarsfördelning finns inte Åtgärder vid personals ev. kränkningar av elever redovisas inte § 8. Förebyggande arbete och handlingsplikt

Malmö kommun BEO begär 150tkr Bedömning: Utredningen av omständigheterna brister Åtgärderna har inte varit tillräckliga Inte arbetat tillräckligt systematiskt och skyndsamt för att kränkningarna skulle upphöra Saknas nya åtgärder när de föreslagna inte fungerat Likabehandlingsplanen: Saknas kartläggning av verksamhetens behov som utgångspunkt för planerade åtgärder under det kommande året Ger inte stöd för hur elever och personal ska agera när kränkande behandling förekommer (bara översiktliga rutiner) Skolan använder endast av samtal för att förhindra nya kränkningar Beskriver inte om den arbetats fram tillsammans med eleverna

Härjedalens kommun BEO begär 75 tkr Bedömning: Skolan lever inte upp till § 6, 7 och 8 i lagen (2006:67) Nämnden för barn, utbildning och fritid accepterar inte Beo:s krav

Tyresö kommun BEO begär 65 tkr Bedömning: Skolans passivitet bryter mot lagen (borde gjort mer för att han inte skulle känna sig utanför) Skolverket: Kritik då han inte fått den undervisning han har rätt till Saknas utredning varför pojken inte vill gå till skolan Kommunen inte tillgodosett elens behov av särskilt stöd Tyresö kommun accepterar BEo:s skadeståndskrav på 65 000 kr

Aktuell situation Göteborg: Krav BEO Kärra skolan 40 000kr i nov 07 Krav BEO Rya skolan 25 000kr + 10 000kr i feb 07 Malmö kommun begärt förlikning och betalt 87 500kr Uppsala tingsrätt meddelat att kommunen ska betala 5 000kr BEO krävt 25 000kr Bromma betalt 82 000 kr BEO hemsida 080121 Skolverkets nyhetsbrev Ny handledning från ombudsmännen Skolverket 080205