Att analysera samhällsfrågor

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Varför bryr sig ingen om klimatförändringarna?
Skyddsombuds- utbildning
Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
Beteende Orsaker Orsaker Orsaker.
Samhället är mer än summan av sina delar
Kursplaner (årskurs 7-9)
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
det här bildspelet har ”kommit till åren”…så känns den gamla tidsinställningen för seg…tryck och håll ned ”page down”…och ”page up” om det går för fort..;)
Att jämföra två klassiker
Historiebruk.
Vecka 47 Måndag Onsdag Vecka 48 Måndag Torsdag Fredag Vecka 49 Måndag Onsdag Torsdag Vecka 51 Onsdag 19 dec Här och nu! tenta.
Hur fattas utrikespolitiska beslut?
Som man frågar får man svar
Att arbeta praktiskt.
Acando föreläsning Uppsala caseakademi
Enskild uppgift: 1. Vad är mänskliga rättigheter för något?
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Problemformulering Vad är problemet eller behovet– gapen i våra resultat? Vad: Vad påverkas? Är det specifikt? Innehåller det ett implicit förslag till.
Hur kan vi påverka dem som styr?
Det handlar också om hur människor ska vara mot varandra.
Hur går forskning och vetenskapligt skrivande till?
Betyg och förmågor.
Från frågeställning till uppsats.
Bedömning.
LFA- Logical Framework Approach
Introduktion till FYRA STEG FÖR BÄTTRE ARBETSMILJÖ – 4-stegsmetoden
Inför provet.. Här får du lite hjälp med vad du ska träna på och vad du kan ha med på din stödlapp. Provet är till för att mäta dina kunskaper om hur Sverige.
Ta ställning och handla!
Vi undersöker kraft och rörelse
Etik och moral.
Kunskapskrav och matriser
1. Bosättning Hur bodde befolkningen förr i tiden?
Ett naturvetenskapligt arbetssätt
Etik Moral Filosofi.
Tro.
Steg 2 – Mötet HUR ÄR VÅR ARBETSMILJÖ OCH VAD BEHÖVER VI GÖRA?
Vad är problemet? ...familjen... …jaha…och mer?
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala ord och begrepp
Att lära sig att analysera
En guide för arbeten i SO
Verktyg för klubben att ta upp dopingfrågan.
Rörelse och konstruktion
Leda och planera sokratiska samtal
Varumärket yrkeshögskolan – vårt gemensamma åtagande
Hur löser vi problemen på Finlands arbetsmarknad?
Södertörns Nyckeltal 2008 LSS – gruppbostäder LSS – daglig verksamhet LASS – personlig assistans, benchmarking.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
Om problem och syften Jonas Gustafsson Lärarhögskolan i Stockholm.
VAGN I BOX. Arbetsprocess Tre steg där varje steg innehöll enkäter, intervjuer och diskussioner med tänkta användare från bland annat öppna förskolan.
Socialpsykologi.
Feedback Detta kommer du att utöva i olika former i framtida utbildning och yrkesliv.
Litteraturhistoria – epoker och analys av textutdrag
Skrivprocessen Hur gick det i går? Är det frågor? Mejla eller ring fredag Intersubjektivitet Vad är målet med texten? Hur disponeras en text?
Metod i samhällsvetenskap s Ur centralt innehåll och kunskapskrav  Tillämpning av samhällsvetenskapliga begrepp, teorier, modeller och metoder.
ETIK. VAD MINNS JAG? Vad är moral? Vad är etik? MORAL NE:s förklaring Uppfattning om rätt och orätt. Våra val och våra handlingar visar på vår moral,
VISA DENNA BILD: INLEDNING
Religionskunskap Att undersöka tro.
MOTIV… = den psykiska drivkraften bakom en handling
Politiskt deltagande Sammanfattning.
IBSE Viktiga punkter i IBSE
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
Diagram, kombinatorik & sannolikhet
Geografins fyra förmågor - vad du förväntas visa kunskaper om på np
Vad innebär ett mål för lärande eller utveckling
Närsjukvårdsmöte Eugenia Strandberg.
Tobak - Lektion 3 Åk 4-6.
- omsorg om personer med funktionsnedsättning
Presentationens avskrift:

Att analysera samhällsfrågor Hur gör man en analys?

Vad är en analys? ”En analys är en noggrann undersökning av en företeelses olika beståndsdelar” (ZIGMA, s. 19) Det handlar om att försöka förklara varför verkligheten ser ut som den gör.

Analysens beståndsdelar SITUATION (fenomen, problem) KONSEKVENSER ORSAKER ÅTGÄRDER

SITUATION Det första man brukar göra in en analys är att försöka ”ringa in” det ”problem” som man vill undersöka. Det vill säga man tar reda på vad vi vet som en fråga. Vilka fakta känner vi till eller kan ta reda på?

KONSEKVENSER Vilket är/blir följderna av det ”problem” som vi undersöker. Hur påverkar det olika individer, grupper, länder? Viktigt att vara medveten om att värderingar kan påverka!

ORSAKER Varför var/är/blir det så? Hur kan vi förklara situationen? Vilka orsakerna är inte alltid självklart. Värderingar spelar in.

ÅTGÄRDER Vad bör göras? Hur ska samhället eller enskilda individer göra? Olika syn på orsaker kan leda till olika idéer om vad som bör göras (jämför med olika partiers förslag till att lösa arbetslösheten).

SITUATION ORSAKER KONSEKVENSER ÅTGÄRDER (Fenomen, problem) Steg 1 ORSAKER (Förklaring) Steg 3 KONSEKVENSER (Symptom) Steg 2 Hos Samhället Grupper Enskilda individer För Samhället Grupper Enskilda individer ÅTGÄRDER (Handling) Steg 4 Från Samhället Grupper Enskilda individer