1 Approaches to Road Network Vulnerability Analysis Licentiatseminarium Erik Jenelius, Transport- och lokaliseringsanalys, KTH 6 november 2007.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
ÖPPNA JÄMFÖRELSER Trygghet och säkerhet ÖPPNA JÄMFÖRELSER Trygghet och säkerhet 2010.
Advertisements

Olika villkor Socialstyrelsens rapport 2010
1 Kommunens kvalitet i korthet - resultat 2010 Är gräset grönare hos grann- kommunen?
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Skellefteå - Bodö.
Kundundersökning mars 2010
Hela Sverige ska leva Totalrapport. Regeringens bidrag har medverkat till kunskapsförmedling?
Leif Håkansson’s Square Dancer Rotation
Projektföljeforskning
1 Hur sårbart är vägnätet för utbredda avbrott? Erik Jenelius Avd. för transport- och lokaliseringsanalys Inst. för transporter och samhällsekonomi KTH.
1 Sårbarhetsanalyser av vägnät - gjort sedan förra mötet Referensgruppsmöte 16 november 2009.
Eddie Arnold - Make The World Go Away Images colorées de par le monde Déroulement automatique ou manuel à votre choix 1 för dig.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Nässjö.
Börsföretagens krisberedskap. 2 Var har ert företag kontor/anläggningar? (Flera alternativ kan anges)
Elkraft 7.5 hp distans: Kap. 3 Likströmsmotorn 3:1
1 Sårbarhetsanalys av vägtransportnätverk Erik Jenelius Avd. för transport- och lokaliseringsanalys, KTH VTI Transportforum, Linköping, januari 2007.
1 Sårbarhetsanalyser av vägnät Erik Jenelius Transport- och lokaliseringsanalys, KTH Referensgruppsmöte 30 november 2006.
Regionala skillnader i det svenska vägnätets sårbarhet
Roserberg Systematiskt säkerhetsarbete VT 2007 Föreläsning av Leif Svanström En säker och trygg kommun.
Budgetpropositionen för 2013 Bertil Holmlund Nationalekonomiska institutionen Uppsala universitet Nationalekonomiska föreningen 24 september 2012.
LANDSTINGSDIREKTÖRENS STAB Regional utveckling BILD 1 Resultat av enkät till landstingspolitiker
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
NyföretagarCentrums resultat 2013 NYFÖRETAGARCENTRUM – RESULTAT 2013.
Punktprevalensmätning av trycksår 2011, v.40 Resultat från landstingen
V E R S I O N N R 2. 0 T A V E L I D É E R I M I L J Ö.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
Droger och spel 2006Gymn åk2 1 Elever som röker (dagligen eller ibland)
Droger och spel Elever som röker (dagligen eller ibland)
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Entreprenörskaps- barometern 2012 Entreprenörskapsbarometern 2012 Sveriges största attitydundersökning.
Årsbokslut för svensk turism 2013
Enkätresultat för Fritidshem Föräldrar 2014 Skola - Hällby skola.
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
1 Sårbarhetsanalyser av vägnät Erik Jenelius Transport- och lokaliseringsanalys, KTH Referensgruppsmöte 28 juni 2006.
15 x 25 meter. Skriv banenavn Skriv designet af Skriv dato MÅL sväng vänster 6 sväng höger 5 runt 7 Vänster runt hund höger runt.
Avgiftsstudie Nils Holgersson år 2007 Bild 1 Baserat på rapportversion
Åtgärdsbrister och – behov att motverka vägbarriärer Andreas Seiler SLU, Inst. för Ekologi 11.
(2) Avvikelse från std. kostnad (5) Andel inv 65+ med insats (4) Andel 80+ i befolkningen (1) Kronor/ invånare (65+) (3) Kronor/ brukare (6) Ytterfall.
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
Ekonomirapporten. April 2014
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever ( per klass)
Det regionala planeringen och växande arbetsmarknadsregioner
1 Drivkrafter för energiinvesteringar – finns de? Strategier för investeringar i 16 bostadsföretag Lovisa Högberg
1 Elevenkäten Elevenkäten Föräldraträff 2010 Järna 30/
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Best pictures on the internet 2007 Awards 1http:// Är vänsteralliansen trovärdig i Norrköping.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
Grundskola Föräldrar 2013 Grundskoleenkät - Föräldrar Enhet:Gillberga skola.
Best pictures on the internet 2007 Awards 1http:// (s), (v), och (mp) i Norrköping, gillar inte att vi använder grundlagarna.
Täckningsgrad Dec 2014 – feb 2015 Täckningsgrad Dec 2014 – feb 2015.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
Vem som svarat på enkäten Fig 1. Män =75 år Boende Fig 2 Eget boende, ej hemtjänst Eget boende med hemtjänst.
1 Anneli Juhlin FP
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Blekingetrafiken Trafikslag: Tåg Sträcka: Kristianstad - Karlskrona.
Riktlinjer Dokumentation Kompetens- utveckling Stödmaterial.
Vara kommun Grundskoleundersökning 2014 Föräldrar 2 Levene skola årskurs 5 Antal svar 2014 för aktuell årskurs i skola: 12 Antal svar 2014 för årskurs.
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
© Anders Broberg, Ulrika Hägglund, Lena Kallin Westin, 2003 Föreläsning 12 Sökning och Sökträd.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
1 Jan Lundström OV’s Hemsida Utbildning Ledare. 2 Jan Lundström OV’s Hemsida Standard Lagrum.
När infaller Julafton och hur ofta?
1 Sårbarhetsanalyser av vägnät Referensgruppsmöte 13 maj 2008.
1 Sårbarhetsanalyser av vägnät Referensgruppsmöte 22 maj 2007.
Cykelresor i Stockholm: en jämförelse mellan och
Presentationens avskrift:

1 Approaches to Road Network Vulnerability Analysis Licentiatseminarium Erik Jenelius, Transport- och lokaliseringsanalys, KTH 6 november 2007

2

3 Sårbarhetsanalys: motivering Ibland inträffar händelser i transportsystemet som reducerar dess funktionsduglighet Kan ge svåra konsekvenser för samhälle och näringsliv För människor: försämrad samhällsservice och tillgänglighet till arbete, skola, dagis, handel, nöjen, etc. För företag: Försenade leveranser, ökade transportkostnader, etc.

4 Sårbarhetsanalys: syfte I förväg identifiera scenarion som 1.skulle kunna ge svåra konsekvenser för samhället 2.skulle kunna inträffa i framtiden Viktiga deluppgifter: –identifiera kritiska punkter/områden där incidenter är troliga och skulle ge särskilt svåra konsekvenser –identifiera användare/regioner som skulle bli särskilt drabbade vid en incident

5 Sårbarhetsanalys: värde I planeringsstadiet: –Undvika lokalisering av nya vägar i riskzoner –Stödja projekt som ger redundans till befintliga vägar I drift/underhållsstadiet: –Sannolikheten för incidenter kan minskas genom uppgradering och underhåll –Konsekvenser kan minskas genom information och snabb återställning

6 Sårbarhet från ett användarperspektiv Vägsystemets främsta uppgift är att serva dess användare - resenärer och transportörer En användares sårbarhet är en känslighet för incidenter som kan leda till avsevärda försämringar i användarens service (anpassat från Berdica 2002) Analysen kan delas in i två steg: 1.Fastställa troligheten för olika scenarion som kan leda till försämrad funktion hos transportsystemet 2.Fastställa konsekvenserna av systemets försämrade funktion för användarna Avhandlingens fokus på steg 2: betingad sårbarhet

7 Utsatthet En grupp användare är utsatt för ett visst scenario om det innebär allvarliga konsekvenser för gruppen Avhandlingen studerar regional utsatthet: användare indelade efter kommun/län där resan startar Två scenarion studeras: 1.Worst-case: avbrott på för regionen värsta tänkbara väglänken 2.Average-case: Förväntade konsekvenser av avbrott på slumpmässig länk i vägnätet

8 Sårbarhet från ett operatörsperspektiv En väg eller större område är betydelsefullt om en försämring av funktionsdugligheten där skulle ge allvarliga konsekvenser för användarna Avhandlingen studerar betydelsefullheten hos enskilda väglänkar vid totala avbrott Ger operatören möjlighet att minska totala sårbarheten effektivt

9 Modellbaserad konsekvensanalys Analys på nationell och hög regional nivå Begränsade data om verkliga konsekvenser Behov av enkel och snabb modell Data om transportsystemet från SAMPERS: –nätverk (noder, länkar) –länkrestider (som funktioner av trafikflöde) –reseefterfrågan mellan områden

10 Konsekvenser av avbrott Korta avbrott: Resor genomförs med förseningar Långa avbrott: Anpassning, ev. ändrade färdmedel, destinationer eller inställda resor Enkel indikator i avhandlingen: Ökad restid vid oförändrat färdmedel, destination och resebeslut Fler antaganden: Användare vill minimera restid, avbrott ökar inte trängseln

11 Avhandlingens uppsatser I.Jenelius, E., Petersen, T. och Mattsson, L.-G. (2006) ”Importance and exposure in road network vulnerability analysis”, Transportation Research Part A 40, II.Jenelius, E. (2007a) ”Spatial patterns of road network vulnerability”, presenterad vid 9:e Nectar-konferensen, Porto, 9-12 maj 2007, inskickad till tidskrift. III.Jenelius, E. (2007b) ”Considering the user inequity of road network vulnerability”, inskickad till tidskrift.

12 Uppsats I: Syften Hitta bra mått på utsattheten hos regioner samt betydelsefullheten hos länkar Tillämpa måtten på vägnätet i norra Sverige

13 Två perspektiv på länkavbrott Genomsnittlig restidsökning per resa Fångar vägnätets roll för socio-ekonomisk effektivitet Genomsnittlig kostnadsökning per start/målpunktspar Fångar vägnätets roll för ”potentiell tillgänglighet”

14 Ouppfylld efterfrågan Avbrott på en länk kan dela upp nätverket i två separata delar: ”oändlig” restid Mått på konsekvenserna: ouppfylld efterfrågan = antal resor som inte kan nå sitt mål

15 Länkarnas betydelse för den ekonomiska effektiviteten i hela nätverket: Genomsnittlig restidsökning per resa

16 Ouppfylld efterfrågan för hela nätverket: Andel resor som inte når sitt mål

17 Kommuners utsatthet - två scenarion Average-case scenario: Slumpmässigt vald länk i nätverket stängs av Worst-case scenario: Den för kommunen mest betydelsefulla länken stängs av

18 Worst-case scenario: viktigaste länken stängs Kommunernas efterfråganviktade utsatthet: Genomsnittlig restidsökning per resa

19 Worst-case scenario: viktigaste länken stängs Kommunernas utsatthet m.a.p. ouppfylld efterfrågan: Andel resor som inte når sitt mål

20 Uppsats 2: Syften Studera geografiska skillnader i långsiktigt förväntad utsatthet och betydelsefullhet Förklara de geografiska skillnaderna med transportsystemets struktur Sårbarhetsanalys av hela Sveriges vägnät

21 Regional utsatthet och betydelsefullhet Average-case scenario: avbrott på slumpmässig länk i vägnätet Regional användarutsatthet: Förväntad genomsnittlig restidsökning per resenär som startar i regionen Regional betydelsefullhet: förväntad total restidsökningen för samtliga resenärer vid ett avbrott på slumpmässig länk i regionen Utsatthet: Hur beroende är regionen av hela vägnätet långsiktigt? Betydelsefullhet: Hur beroende är hela vägnätet av regionen långsiktigt?

22 Beräkning av ökad restid Studerar specifik avbrottstid Två möjligheter under avbrottet: 1.Inga alternativa rutter: Användarna väntar tills länken öppnas igen 2.Alternativa rutter finns: Användarna väljer nya kortaste rutten, eller om bättre, väntar tills länken öppnas igen Värdet av alternativa rutter ökar med avstängningstiden!

23 Användarutsatthet 30 minuters avbrott Betydelsefullhet

24 Förklaring av regionala skillnader Vad orsakar de regionala skillnaderna i utsatthet och betydelsefullhet? Långt avbrott: Länkar utan omvägar Kort avbrott: 1.Glesheten hos det regionala vägnätet 2.Utsatthet: ursprungliga restider för regionens resenärer Betydelsefullhet: genomsnittligt länkflöde

25 Förklaringsvariabel = gleshet * resenärernas genomsnittliga ursprungliga restid adj R 2 = 0.87 Användarutsatthet (30 min)

26 Förklaringsvariabel = gleshet * genomsnittligt länkflöde adj R 2 = 0.76 Betydelsefullhet (30 min)

27 Uppsats 3: Syfte Mäta länkars betydelsefullhet inte bara genom total restidsökning utan också hur ojämnt den fördelas mellan användare Tillämpa på Sveriges vägnät

28 Rättvise-viktat betydelsemått Stora restidsökningar för få användare kan vara värre än lindriga restidsökningar för många, även om den totala ökningen är densamma Vi mäter snedfördelningen med variationskoefficienten (standardavvikelse/medelvärde) bland resenärerna

29 Resultat Starkt inverst samband mellan total restidsökning och snedfördelning

30 Ett sammanvägt betydelsemått Multiplikativ sammanvägning av total ökning och snedfördelning Parameter mellan 0 och 1 styr hur stor vikt rättviseaspekter ska ha för betydelsemåttet

31 Varje länks betydelsefullhet (48 timmars avbrott) Ren restidsökning (parameter = 0) Rättviseviktad betydelsefullhet (parameter = 0.5)