UR LTU:S strategi LTU ska utveckla sin förmåga att arbeta med högkvalitativt flexibelt lärande.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
2-årigt samverkansprojekt
Advertisements

TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Studierektor/universitetsadjunkt
Kompetensutveckling för att ge rätt stöd till arbete och studier Projekt.
Den gula tråden Emil Tyberg Adjunkt i engelska.
Policy för miljö och hållbar utveckling
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Lokal pedagogisk planering
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Landstingsdirektörens stab Forskning och Utveckling, FoU Skapar förutsättningar för människors välfärd samhällets utveckling näringslivets konkurrenskraft.
IT-utbildningar på distans Gunnar Peterson Malin Pongolini.
Undervisning utifrån studenters lärande: Är det möjligt?
Utbildningsvetenskap med lärarutbildning En komplett miljö för lärarutbildning. Dessutom påbyggnadsutbildningar, forskarutbildning och forskning.
Utbildningen ska vila på beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund Källa: Nya skollagen SOU 2009:94 Behov av forskningsartiklar som är mera konkreta och.
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
Forskning och utveckling/innovation i Norrbottens kommuner
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Välkommen till ESF:s seminarium
Socialfonds-programmet
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Kvisthamraskolan Norrtälje F-6 skola ca. 260 elever
Lärande, kommunikation och IT
OnlineSkolan Tillbaka till Lärandet 2008 Bergsjön - Gunnared, Göteborgs Stad.
Vision och organisation Högskolebiblioteket MDH Lisa Petersen Presentation för Biblioteksrådet
Mervärden och aha-upplevelser
Strategisk plan för området Hälsa och samhälle inom Malmö högskola.
Organisationsteori 7,5 hp Kursansvariga: Gary Kokk och Patrik Zapata Den pedagogiska idén För de flesta av er är detta den sista kurs ni.
Gnesta – stadens lugn och landets puls Ett språkutvecklande projekt med syfte att utveckla elevernas SO-texter Anna, Desiré, Hanna, Jannike, Mats, Micaela.
Projektet Flexibelt lärande presenterar Kursutveckling mot flexibelt lärande Ltu – Internt – Utvecklingsprojekt – Flexibelt lärande.
En utvecklingsmodell för (ingenjörs)utbildning Roger Renström.
Tre missuppfattningar 1 It-löser alla problem 2 Konkurrens leder alltid till bättre kvalitet 3 Komvux är traditionell, dyr och dålig Sven Salin Idéseminarium.
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
Riis & ÖgrenPU-funktionen vid Linköpings universitet - en utvärdering 1Riis & ÖgrenPU-funktionen vid Linköpings universitet - en utvärdering 1 PU vid LiU.
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:30-10:10Inledning och intresseanmälan till nätverk Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Benkt Wiklund Enheten för näringsliv och samhälle.
Förslag på pilot: FoU-växthus i Nacka kommun version 0.2.
Balanced Scorecard Processen steg för steg
Välkomna till Medie- och kommunikationsvetenskap 2013! a) Vad är MKV? Varför intressant? Vad använda till? b) MKV organisationsmässigt, personal c) Kursinnehåll.
Flexibelt lärande - bakgrund 2002 – Flexibel utbildning på distans 2004 * integrera nätbaserad utbildning * flexiblare utbildning för enskilda individer,
Ett konkret kursupplägg presenteras Erfarenheter från systemvetenskap Hela programmet kan läsas på distans eller på campus Nytt – start hösten 2004 Två.
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
Välkommen till träff med kommunala kontaktpersoner 25 november 2003.
Gör ditt projekt rättvisa
Förordningstext Speciallärarexamen
Skolutveckling genom aktionsforskning
Kursen Kulturarvet som pedagogisk resurs riktar sig till universitetslärare och fokuserar på hur natur- och kulturarv kan användas i undervisningen för.
Regionala stödstrukturer för kunskapsutveckling inom socialtjänsten.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Sv Hur ska högskolan lyckas med breddad rekrytering? 16 maj 2016 Aleksandra Sjöstrand.
Ett integrerat lärande landskap Jonas Nordquist Medical Case Centre Karolinska Institutet.
Välkomna till styrd helpdesk: Lek
Urban Carlén Fil. Dr. Tillämpad IT/Lektor Pedagogik
projekt campus näckrosen universitetsstyrelsen
Något att tänka på när man söker pengar
Studenten i centrum, flexibelt lärande vägen framåt
Verksamhetsplan FSV 2016.
Coaching.
Högskolepedagogik för Utmaningsbaserat lärande
HANDLINGSPLAN och Verksamhetsplan gemensamma förvaltningen
Sociala medier & högskoleutbildning
DET-Uppgifter.
Verksamhetens inriktning och ekonomiska förutsättningar
Fjärrundervisning Forskning och framtid
Omställningen av hälso- och sjukvården
MIK-projekt Grundlärarutbildningen
Vill du göra skillnad på riktigt?
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

UR LTU:S strategi LTU ska utveckla sin förmåga att arbeta med högkvalitativt flexibelt lärande.

Högskolepedagogisk policy de som arbetar med utbildning vid LTU ska: -ha en förmåga att arbeta med flexibelt lärande och kunna göra medvetna val av former för stöd till studenternas lärande beroende på utbildnings- uppdrag, kursinnehåll och studenternas behov,

Satsningar inom högskolepedagogiken Pedagogisk idé för ingenjörsutbildningarna Pedagogisk idé för distansutbildning vid LTU

1.1Projektmål och syfte Som ett led i LTU:s vision om forskning och utbildning i världsklass, bör LTU även uppnå excellens när det gäller distansutbildning och att arbeta med flexibelt lärande, i tanke och handling. Detta ska synliggöras såväl inom LTU som utåt för omvärlden och projektet är ett led i detta. Projektets övergripande mål är; -att identifiera och definiera vad som ska karaktärisera distansutbildningar vid LTU i ett långsiktigt perspektiv.

Pedagogisk idé för distansutbildning vid LTU Mer specifikt innebär det att; -Konkretisera hur innehåll samt arbetsformer i utbildningarna påverkas av att LTU är ett universitet som arbetar med distansutbildning, samt föreslå framtida arbetsformer i enlighet med den definierade idén. -Beakta hur den tekniska infrastrukturen vid LTU bör utvecklas för att LTU ska kunna hålla hög kvalitet i distansutbildning/flexibelt lärande. -Utforma och förankra en plan för hur den pedagogiska idén ska implementeras på LTU.

Högskolepedagogik 7,5, (Blended Learning) Syftet är att utveckla kunskaper och förhållningssätt som bidrar till genomförande av undervisning på campus och på distans, professionellt, med god kvalitet och med förankring i den vetenskapliga grunden i pedagogik, lärande och didaktik. Kursen ges i reducerad studietakt (kvartsfart) och den bygger på kursdeltagarnas egen aktiva medverkan och utbytet av erfarenheter, upplevelser och tankar som kopplas till högskolepedagogisk metod och teori. Den startar med en heldag på campus, och fortsätter med fysiska träffar blandat med arbete via bl.a. Fronter, Wiki- och Blogverktyg.

Högskolepedagogik inriktad mot flexibelt lärande 7,5-15,0 hp (Distanskurs) Kursen riktar sig till lärare och doktorander som vill fördjupa sig i Högskolepedagogik upp till 15 högskolepoäng inom flexibelt lärande och distanspedagogik. Kursdeltagarna skall efter kursen ha kunskaper om:  Planering och kursutveckling i flexibelt lärande  Utveckling av goda lärandemiljöer för studenten med hjälp av olika IKT- verktyg.  Hur verktyg och metoder för distansutbildning kan användas i campuskurser.  Handledning och examination i distansutbildning.  Ha insikt i hur lärar- och studentroll förändras i flexibelt lärande.  Känna till stödtjänster och verktyg för distansundervisning vid LTU samt fria webbtjänster för flexibelt lärande och ha värderat dessa.

Pedagogisk idé för ingenjörsutbildningarna Ett aktivt lärande för yrkeslivet – i branschnära projekt och med god vetenskaplig grund tränas förmågan att arbeta som ingenjör genom coachning från lärare i ett nära och öppet klimat.

Coachningsmetodiken innebär att läraren guidar studenterna i lärandeprocessen, studenterna är drivkraften i projektarbetena. Det aktiva lärandet hjälper läraren att fokusera på att inspirera och locka till ett aktivt sökande efter kunskap och ställer krav på att studenten är medskapande i lärandet. De industrinära projekten används för att träna den ingenjörsmässiga förmågan; att nå goda tekniska resultat i samverkan med andra inom begränsad tid och budget. Närheten och det öppna klimatet på LTU är en grundförutsättning för att den pedagogiska idén skall fungera.