Riskhanteringsplaner - tidplan, struktur och innehåll

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Barns psykiska ohälsa – ett prioriterat arbete
Advertisements

Välkomna.
Kontrollstation för elcertifikatsystemet 2015
En tydligare lag om kommunernas bostadsförsörjningsansvar
LSO på skadeplatsen.
MKB Miljökonsekvensbeskrivning
Den nationella planen för kontrollen i livsmedelskedjan - mål, prioriteringar och ständiga förbättringar Presentation av Sveriges fleråriga plan för.
Avvikelsehantering våren 2013 av företagen som erhållit avvikelser
Nationell riskbedömning
9 oktober 2013 Norra Latin Stockholm
Jan Persson Länsstyrelsen Östergötland
Beskrivning av området samhällsskydd och beredskap
Den nationella ungdomspolitiken
1 Ny LTP , 4 april 2013 Direktiv och tidplan Dialogmöte ny LTP 4 april 2013.
Sedan den 1 juni 2013 har den nybildade myndigheten Inspektionen för vård och omsorg (IVO) ansvaret för tillsyn av hälso- och sjukvård, socialtjänst och.
LSO som verktyg i det kommunala säkerhetsarbetet
Vad innebär ett barnperspektiv
Risk- och sårbarhetsanalyser Handlingsprogram
Klimatanpassning i den fysiska planeringen
Magnus Edström Vattenhandläggare Miljöenheten/Länsstyrelsen
Avrinningsområdesvisa
Nationella riktlinjerna för missbruks- och beroendevården
1 Använd gärna denna presentation! Presentationen beskriver arbetet i projektet som arbetar med det kommande fiskeriprogrammet Presentationen.
Anpassning till ett förändrat klimat
Exempel på analys och handlingsplan
Samordning för Psykisk (o)hälsa
Att främja närvaro – för alla elevers rätt till utbildning.
En enklare och bättre sjukförsäkringsprocess
”Ett hållbart Blekinge” – Hur ska vi nå miljömålen?
Uppföljning av det lokala BUS- arbetet 2014 Den lokala strukturen för samverkan kring barn i behov av särskilt stöd Länets gemensamma SIP, Samordnad individuell.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Tillsynsplaner Länsstyrelsens tillsyns- och stödverksamhet enligt Lag (2003:778) om skydd mot olyckor.
MKB-processen i infrastrukturprojekt
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Riskkartering enligt översvämningsdirektivet
Vilka utmaningar står vi inför inom transportsektorn?
Riksantikvarieämbetets arbete med kunskapsunderlag Krister Olsson Kristin Lindgren Samhällsbyggnad Samhällsavdelningen Riksantikvarieämbetet.
PBL 2 kap 6§ Ny bebyggelse skall lokaliseras till mark som är lämpad….hänsyn till… översvämningar och erosion.
Vattenförsörjningsplaner
Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 1 Regional årlig uppföljning av miljökvalitetsmålen Naturvårdsverkets anvisningar.
Styrel Ett modernt system för prioritering av elanvändare vid elbrist som införs
Inger Krekula Länsstyrelsens handläggning av översiktsplaner (äv. ändring) Samråd om program Samråd om avgränsning MKB Samråd om förslag till.
Förenkla för företagen Företagsträffar Hösten , 9 och 11 november, Malmö.
Länsstyrelsens tillsynsansvar
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 19 november 2012.
Vägen mot ETT Skaraborgs Sjukhus Redovisning av åtgärdsplaner 12 september 2012 Central administration och stab.
Samarbeten  Samarbetsgrupp – Uppsala, Örebro, Stockholm  Gör riskkartorna, texterna och tabellerna samordnat  Nätverk mellan de 5 samordnande länsstyrelserna.
Riskkartor Hur har arbetet gått till?. Krav på innehåll enligt förordningen Av kartorna ska det framgå 1. hur många invånare som riskerar att drabbas,
Regional årlig uppföljning av miljömålen 2014 Källa: Naturvårdsverkets Anvisningar och Vägledning
Förenkla för företagen Träff miljökonsulter Hösten oktober, Malmö.
Vad är SAMÖ 2016? SAMÖ 2016 är en övning för att pröva och beskriva den gemensamma nationella förmågan att hantera en kris i samhället. Övningen ska pröva.
Vattenförvaltning och vattenrådens roll
Vägen mot ETT Skaraborgs Sjukhus Redovisning av åtgärdsplaner 12 september 2012 Närsjukvård.
Krishanteringssystemet & grundläggande lagar
Arbetssätt. Etablera gemensamma former Inriktnings- och samordningsfunktion StödKontakt.
Länsstyrelsen roll och uppdrag
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Miljö och Innovations- Akademin Nanna Wikholm nanna
Fokus i fördjupad utvärdering av miljömålen 2015
Varför ett nytt åtgärdsprogram?
Tidig planeringsdialog för ökad samsyn mellan stat och kommun
På gång hos Vattenmyndigheterna
Miljömålen består av tre slags mål
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet Mall där allt underlag finns i denna presentation Datum 2018-XX-XX.
I offentlighetens tjänst
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet mall kortversion – underlag i annat underlag Datum 2018-XX-XX.
Miljömålen består av tre slags mål
Om bildspelet Det här bildspelet är tänkt att vara ett stöd till dig som ska kommunicera hur kontinuitetshantering hänger ihop med andra områden. Det kan.
Om bildspelet Det här bildspelet är tänkt att vara ett stöd till dig som ska kommunicera hur kontinuitetshantering hänger ihop med andra områden. Det kan.
Framtagande av Regional utvecklingsstrategi Uppsala län
Presentationens avskrift:

Riskhanteringsplaner - tidplan, struktur och innehåll Ett antal frågor kommer att diskuteras under eftermiddagens pass. Vi har identifierat möjliga vägar i arbetet och vill gärna diskutera dessa med er innan MSB färdigställer en vägledning för arbetet med riskhanteringsplanerna. MSBs avsikt är att förenkla arbetet så långt möjligt, till viss del för att planen saknar legala möjligheter att verkligen styra åtgärder.

18 riskhanterings-planer Sista datum för leverans av plan och övrig information till MSB Vägledning för arbetet med riskhanterings-planer Samråd ang. plan och MKB MSB 31 /12 2015 Hot- och riskkartor Dec 2013 Våren 2015 22 /12 2015 18 riskhanterings-planer 2014 Länsstyrelserna MSBs förslag på tidplan för arbetet Arbete med att ta fram riskhanterings-planerna Sista datum för färdigställande av riskhanterings-planer

Riskhanteringsplanens obligatoriska innehåll Karta med avgränsning Slutsatser från hot- och riskkartorna samt utdrag ur dessa som är viktiga för planen Målen för arbetet med planen Sammanfattning av åtgärder och hur prioriteringar genomförts. Sammanfattning av åtgärder som vidtas enligt annan lagstiftning Sammanfattning av miljöbedömningen och MKBn som tagits fram i arbetet Sammanfattning av samråd och justeringar efter samråd Beskrivning av uppföljning av planen och MKBn För Haparanda: Metodbeskrivning för kostnadsnyttoanalys av eventuella åtgärder som har gränsöverskridande effekter

Målen – styr arbetet med planen Planerna skall bygga på mål som tas fram av respektive länsstyrelse Denna målstruktur presenterades 2012 och har diskuterats vid tidigare seminarier MSB har föreslagit en målstruktur för arbetet. De övergripande nationella resultatmålen finns beskrivna i vägledningen för riskkartor.

Övergripande nationella mål MSB:s förslag på övergripande resultatmål för de fyra fokusområdena: Människors hälsa ska inte påverkas väsentligt av en översvämning - Högst 500 personer (nattbefolkning) ska beröras av beräknat högsta flöde inom område som riskerar översvämmas av BHF - Högst 100 personer (nattbefolkning) ska beröras av ett flöde med återkomsttid på 100 år Ekonomisk verksamhet som bidrar till samhällets funktionalitet ska inte utsättas för långvariga avbrott i verksamheten vid en översvämning - Högst 100 personer (dagbefolkning) ska beröras av ett flöde med återkomsttid på 100 år Miljön och naturvärden inom skyddade områden ska inte förorenas vid en översvämning Kulturarvet ska skyddas så att värdefulla lämningar och kunskap inte förloras vid en översvämning Dessa övergripande nationella mål är presenterade i vägledningen för

Exempel på målformulering i Finland

Bedömning om resultatmålen uppnås för 50-, 100-årsflöden och BHF Resultatmålen uppnås, inga förslag på åtgärdsmål behövs. Ingen betydande översvämningsrisk råder. Resultatmålen uppnås ej, förslag på åtgärdsmål behövs Kunskap saknas för bedömningen Bedömning om tillräcklig kunskap finns för att formulera åtgärdsmål Åtgärdsmål formuleras Kunskapsmål formuleras Prioritering Prioritering Lista med preciserade åtgärder som beskrivs i planen Lista med preciserade utredningar/studier som beskrivs i planen

Förebyggande åtgärder Undvika hotat område Flytta på hotade objekt Reducera konsekvens Skyddsåtgärder Åtgärder uppströms Flödes-regulering Invallning, dammar Dagvatten-hantering Förberedande åtgärder Prognos och varnings-system Insats-planering Information till allmänheten Återställning och erfarenhets-återföring För allmän och enskild egendom Miljö-sanering Erfarenhets-återföring Så här har Kommissionen föreslagit att åtgärder skall redovisas. Det är också i denna struktur som MSB önskarar att åtgärder presenteras i riskhanteringsplanen.

Styrning av hur de olika flödena i ska översvämningskarteringarna används? Åtgärdsmål för Förberedande åtgärder för en händelse Återställning efter en händelse Resultatmål 50-årsflöde Resultatmål 100-årsflöde Åtgärdsmål för Förebyggande åtgärder Skyddsåtgärder Åtgärdsmål för Förebyggande åtgärder Resultatmål BHF-flöde

Gruppdiskussioner om riskhanteringsplaner

Timer

Fråga 1 MSB ska rapportera en avgränsning av området som berörs av riskhanteringsplanen. Hur tycker ni att denna avgränsning ska göras? Ska respektive länsstyrelse lämna förslag på avgränsningen utifrån vad rikshanteringsplanen innehåller, dvs avgränsningen tas fram sist i arbetet? Ska respektive länsstyrelse först avgränsa området, exempelvis utgå från riskkartan för det beräknade högsta flödet, och sedan utarbeta riskhanteringsplanen?

Fråga 2 I MSBFS 2013:1 står det att riskhanteringsplanen ska innehålla en beskrivning av samordningen med arbetet enligt vattenförvaltningsförordningen. Hur tycker ni att denna samordning av arbetet mellan förordningarna bör ske? Ska det vara upp till varje vattendistrikt att avgöra nivån för samordningen eller bör det styras av MSB?

Fråga 3 Riskhanteringsplanerna ska samordnas inom vattendistriktet enligt 13 § i förordningen, hur skall det ske? Vad tycker ni om att samordning sker genom gemensamma mål i arbetet? På vilken nivå bör målen i så fall samordnas, motivera svaren? Samordning av riskhanteringsplaner mellan stora och små orter, är det lämpligt/möjligt? Ska samordnade planer kunna tas fram för orter inom samma avrinningsområde?

Fråga 4 Riskhanteringsplanen ska följas upp i nästa cykel. MSB överväger att föreslå en begränsning av tidplanen för riskhanteringsplanen till åtgärder som ska vidtas inom en eller högst två cykler, dvs inom 6 eller 12 år. Vad tycker ni om det, motivera svaren? Riskhanteringsplanen ska innehålla en beskrivning av hur genomförandet av planen övervakas under tiden fram till uppföljningen i nästa cykel. Ska MSB styra regelbundenheten i länsstyrelsens uppföljning av planen, motivera svaren?

Fråga 5 Riskhanteringsplanerna skall ställas ut för allmänhet och berörda under minst två månader. Hur ser ni på samordning av samrådet med Vattenförvaltningsförordningen där utställning ska ske under sex månader? MSB överväger att föreslå när samrådstiden ska vara så att nationella myndigheter kan samordna sin granskning och sina svar, hur ser ni på det, motivera svaren?

Fråga 6 Ska MSB styra hur de olika karterade nivåerna användas i arbetet med riskhanteringsplanen? Ska MSB exempelvis styra att 50 årsflödet endast ska användas för förberedelseåtgärder och det beräknade högsta flödet som underlag inför nybyggnation av samhällsviktig verksamhet?