Fritidsverksamheten på Södermalms skola
Skolans vision: En trygg skola där glädje, välbefinnande och lust att lära är centrala begrepp.
Fritidshemmet regleras i skollagen och läroplanen ( Lgr 11)
Vi på fritids har en helhetssyn som innebär att om barnet / eleven mår bra, så har han / hon också bästa förutsättningen att lära.
Fritidshemmet och skolan ger eleverna olika kunskaper och erfarenheter, som tillsammans kompletterar varandra. Båda verksamheterna utgår från barnens utveckling och lärande.
Fritidshemmets uppdrag är: Att ha omsorg om barnets välbefinnande och stödja barnens fysiska, sociala, intellektuella och emotionella utveckling.
Detta innebär att vi stödjer barnens utveckling: före och efter skolan under skoltid i olika gruppkonstellationer (skolfritids) tillsammans med klasslärare under skoltid under skollov
På fritidshemmen strävar vi efter att erbjuda varje barn en meningsfull fritid där det fria valet sätts i fokus.
Vi vill ge barnet möjlighet att utveckla sin sociala kompetens, sin självkänsla och sin identitet genom ett positivt samspel med andra barn och vuxna.
Våra ledord är… Trygghet Lärande Utveckling
Trygghetsarbetet innefattar bland annat vårt arbete med Värdegrunden Nolltollerans mot all form av kränkande behandling Likabehandlingsplanen Trivselregler Friends Rastvärdar Islandsmodellen
Lärande sker på många olika sätt Social kompetens Digitala verktyg Skapande Lek Drama Musik Dans Hälsa
För att befrämja positiv utveckling arbetar vi bland annat med… Genusperspektiv Demokrati Elevinflytande
Och nu… Välkommen till…
En dag på fritids!
Klockan 06.30 öppnar fritids
Frukost serveras klockan 07.30
Under skoldagen som börjar 08 Under skoldagen som börjar 08.15 har de yngre eleverna schemalagd skolfritidstid.
Eftermiddagsfritids öppnar efter skolans slut
Mellanmål ger ny energi
Frukt är gott!
Klockan 17.30 stänger fritids
Tack för idag!
Södermalms skola September 2013