Oslo 2011-09-27 Fjärrvärme i konkurrens TPA-utredningens förslag Ulrika Jardfelt VD Svensk Fjärrvärme.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Samordnad vårdplanering - SVPL Gemensam rutin för Västra Götaland
Advertisements

Europeiska kommissionens förslag till:
Tankar om mitt uppdrag Anne Vadasz-Nilsson Energimarknadsinspektionen.
Vad vet vi om aktiva kunder och kundnöjdhet? Dialogforum 10 december 2012 Samordningsrådet för smarta elnät Yvonne Fredriksson, GD.
Svenska Försäkringsföreningens Livförsäkringsseminarium 9 oktober 2012
E-handelsidentiteter ökar konverteringsgraden – En studie utförd av HUI Research på uppdrag av.SE (Stiftelsen för Internetinfrastruktur) © 2011 HUI RESEARCH.
Fjärrvärmepriset i Kopparstaden, Falun
Nya regler på fjärrvärmemarknaden Ulrika Jardfelt, Svensk Fjärrvärme.
FL 3 kap 4,7,9,10,17 Förra kapitlet visade hur efterfrågan och utbud samspelar på marknaden. Under vissa förutsättningar sades att de kommer mötas i jämvikt.
Strategidagarna den 6 februari 2013 Hur kan tillträdet till fjärrvärmenäten regleras? Göran Heldesten.
• VD kommentar • Finansiell information • Verksamhet och marknad • Framtiden • Frågor- och svar 2 Agenda.
Seminarium 26 november 2013 Maria Khorsand, vd SP Sveriges Tekniska Forskningsinsitut och ordförande i rådet.
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Tillträde och prissättning av bytespunkter och tjänster för busstrafik
Självförvaltning Bollnäs kommuns skolplan
Energiledningssystem
Nordisk slutkundsmarknad
Hearing fjärrvärme Stockholm
Namn på presentation. Ändras i Sidhuvud/Sidfot 1 Reglerat tillträde till fjärrvärmenäten - Vilka möjligheter och hot finns med ett reglerat tillträde.
Förändring och kunskapsunderlag Krister Olsson Samhällsbyggnad Samhällsavdelningen Riksantikvarieämbetet.
Presskonferens Introduktion Birgitta Böhlin Ordförande Apoteket Omstrukturering AB.
Marknaden – ett enkelt exempel Varian kap 1
Fjärrvärmeprognos 2015 och Fjärrvärmen i framtiden
Fjärde järnvägspaketet
Förmedlarnas utmaningar med de nya reglerna 27 augusti Charlotta Carlberg.
Sjukgymnastik och arbetsterapi på primärvårdsnivå inom Västra Götalandsregionen HSU
E.ONs syn på prisförändringsprövning Hearing om förslag på åtgärder för utvecklade fjärrvärme- marknader till nytta för kunder och restvärmeleverantörer.
Våra farhågor 1.Adressen blir också fortsättningsvis ett misch-masch där uppdraget riktas till den professionella organisationen medan ansvaret för brister.
Regeringens proposition 2009/10:139 Fokus på kunskap – kvalitet i den högre utbildningen Lars Rydberg Sid 1.
Externt referensgruppsmöte reglerat tillträde 30 Oktober 2012.
Möte med kundrepresentanterna i fjärrvärmeuppdraget Stockholm 29 november.
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Fjernvarmens miljøverdi – hvordan kommuniserer vi den Catarina Jäderberg, Svensk Fjärrvärme Regionalt möte Älvsbyn 2011, Charlotta Abrahamsson 1.
Elmarknadens vinnare och förlorare Medial debatt vintern FERA 16 februari 2011 Per Forsling.
Konkurrensutsättning – vilka möjligheter finns det?
Förhållandet mellan Solvens II-direktivet och tjänstepensions-direktivet Livdagen 18 september 2012 Ellen Bramness Arvidsson, chefekonom, Svensk Försäkring.
1 01/11/2011Fera 01/11/2011 /FeraOH- 1
Inköp har blivit allt viktigare Inköp är ofta mer än 75% av kostnaderna Behov att ompröva etablerade inköpssätt.
Namn på presentation. Ändras i Sidhuvud/Sidfot 1 Reko fjärrvärme Vad innebär det för fjärrvärmeföretagen?
Thore Sahlin Ordförande Svensk Fjärrvärme
Vad kan offentliga sektorn göra? 1.Institutioner lagar och andra regler kontroll och övervakning, domstolar och myndigheter 2.(direkt) marknadspåverkan:
Hantering av nätbegränsningar på den nordiska elmarknaden – NordREG:s synpunkter på rapport från EA Energy, Hagman Energy och COWI Nordiska ministerrådets.
1 Innehåll Branschen  Vision  Förhållningssätt  Fjärrvärmens idé Föreningen  Verksamhetsidé  Rollfördelning  Strategiska prioriteringar Mål  Kommunikation.
Offentlighet och sekretess
Interna konsekvenser Caj Skoglund Vårdval – interna konsekvenser Ökad krav på långsiktighet i beslut som rör primärvården –Ändrad ersättning,
Från mode och trend till ett balanserat strategibeslut: Outsourcing - Abrahamsson, Andersson & Brege Jenna Brandon, Sofie Flint, Madelene Görs, Linnea.
Vägval för resurseffektiv effektivisering 1.
Svensk Fjärrvärmes syn på en framtida offentlig prisändringsprövning
1 Akureyri-processen  Uppföljning av Akureryri-rapporten ska ske den 1 mars 2006  De nordiska tillsynsmyndigheterna (NordReg) ombedda att redovisa status.
Effekterna av av/omreglering inte säkra och måste analyseras marknad för marknad Prisnivå/prisstruktur Produktivitet (intern effektivitet, X-efficiency)
Hearing om regeringsuppdrag avseende fjärrvärme Per Holm
Lokala miljövärden Resurseffektivitet: Snitt: 0,28 Viktat medelvärde: 0,
Vad kan offentliga sektorn göra? 1.Institutioner lagar och andra regler kontroll och övervakning, domstolar och myndigheter sanktioner 2.(direkt) marknadspåverkan:
PRISÄNDRINGS- PRÖVNING AV FJÄRRVÄRME REINHOLD LENNEBO STOCKHOLM
Regleringar: främja effektivitet eller särintressen? Marknadsmisslyckanden och regleringsmisslyckanden !
En trygg dricksvattenförsörjning En trygg dricksvattenförsörjning SOU 2016:32 Särskilde utredaren Gunnar Holmgren Sekretariat: Folke K Larsson, Ulrika.
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
Hur kan man öka insynen på elmarknaden - och varför är det viktigt? Sven–Olof Fridolfsson, fil dr Thomas P. Tangerås, docent
Kapitel 28 ”Controlling Market Power. Anti-trust and Regulation” Regleringar av marknader. – Naturliga monopol – Konkurrensbegränsningslagstiftning – Avreglering.
Kapitalförvaltning för anknutna stiftelser – Pågående utvärdering av inkomna anbud Information till universitetsstyrelsen
Försäkringsjuridik för aktuarier II
De utmaningar vi arbetar med inom ramen för CITyFiED-projektet finns i många bostadsområden i Sverige och runt om i Europa. Med innovativa lösningar för.
Varför krävs reglering av den verksamhet som bedrivs av försäkringsföretag? Introduktion 2016.
Standardisering i energibranschen Förutsätter ett innovativt företag att grundläggande standardisering är på plats då omvärlden digitaliseras med ökat.
Ekonomisk tillväxt Mäta ekonomin Konjunktur Arbetslöshet
I-linjen Vt Detta är en mall för att göra PowerPoint presentationer. Du skriver in din rubrik på första sidan. För att skapa nya sidor, tryck.
Sveriges bagare och konditorer
Svenskt Näringsliv om elnätsreglering
Energilunch 16 maj 2016 Johan Bruce, Sweco
Företagets namn Affärsplan.
Presentationens avskrift:

Oslo Fjärrvärme i konkurrens TPA-utredningens förslag Ulrika Jardfelt VD Svensk Fjärrvärme

Bakgrund  Fjärrvärmeverksamheten bedrivs som monopol  Lokala marknader  Ingen konkurrens i näten  Förhållandevis svag kundställning –kan ej byta leverantör –byte av uppvärmningsform innebär ofta en relativt hög kostnad Oslo2

Syfte Oslo3  Stärka fjärrvärmekundernas ställning  Åstadkomma en effektivare värmemarknad med lägre fjärrvärmepriser och en förbättrad miljö –flera mål –ingen angiven tidshorisont

Uppdrag  Förslag till en reglering för tredjepartstillträde till fjärrvärmenäten på icke-diskriminerande villkor  Beakta konsumentnytta, konkurrensfördelar och miljöaspekter av ett sådant förslag Oslo4

Oslo  Tredjepartstillträde till alla nät utan generella undantag – konkurrensutsättning av både produktion och handel  På en etablerad marknad införs krav på åtskillnad mellan produktion, handel och distribution, dvs. verksamheten delas i tre delar – ingen åtskillnad förrän annan aktör (producent) etablerat sig Förslaget i korthet

Oslo  Prisreglering av distributionen – nätverksamheten är ett naturligt monopol  Krav på konkurrensneutralitet och förstärkt tillsyn för att möjliggöra konkurrensutsättning av handeln  Systemoperatörsansvar Förslaget i korthet forts.

Oslo  Inga restriktioner för marknadstillträde  Krav på tekniska och finansiella förutsättningar  Omfattar i ett första steg producenter, i ett andra steg också handlare Tredjepartstillträde till alla nät utan generella undantag

Oslo  Ej generellt krav – invänta uppkommen konkurrens för att undvika onödiga merkostnader  Distributionen – det naturliga monopolet (jämför el och gas)  Produktionen – för att skapa förutsättningar för konkurrens i handeln –Möjlighet till ökad valfrihet för kunden –Horisontell integration (”handelshus”) –Bättre förutsättningar för dynamiska effekter (kombinationstjänster, miljöavtal, välgörenhet etc.) –Hanterbar kostnad (eget bolag, ej funktionella krav) Krav på åtskillnad i tre delar – distribution, produktion och handel

Oslo  Reglering av distributionen i alla nät – dvs. även i nät som också fortsättningsvis bedrivs som integrerade monopol  Skydd mot oskälig prissättning – jämför el- och gasmarknaden  Skapa bättre konkurrensförutsättningar för handel och produktion (transparens avseende distributionskostnaden Prisreglering av distributionen

Oslo  Övergripande ansvara för att systemet fungerar tillfredsställande  Ansvara för tillförlitliga värmeleveranser till kunderna –Fysiskt balansansvar –Topplastkapacitet och effektreserver  Flexibilitet avseende organisationsform –En nätägare – naturligt att denne är SO –Flera nätägare – SO upprättas gemensamt Systemoperatör

Kund Lokal distributör (reglerad verksamhet ) Handlare 1 Producent 1 Handlare 2 Handlare 3 Nödvändigt med likvärdiga konkurrensvillkor för alla leverantörer Kunden väljer handlare Producent 2 Exempel på konkurrensutsatt marknad vid TPA Oslo Oslo

 Osäkerheten om effekterna av införande av konkurrens är stor  Svårt att bedöma nyttan på en enskild fjärrvärmemarknad  Bedömningen av nyttan kan ske först på längre sikt Utvärdering av effekterna viktig ingrediens i utredningen

Oslo  Inte sannolikt med generellt lägre priser –Inte hög lönsamhet i fjärrvärmesektorn – dagens priser sannolikt rimliga generellt –Konkurrens – eller potentiell konkurrens – som ”vakthund” mot oskälig prissättning  Kostnaderna för tillgång till nät, distribution, system- och balansansvar, ansvar för effektreserv är inte synliga idag  Merkostnader till följd av ökad tillsyn och administrativa kostnader (åtskillnad) Innebär TPA och konkurrens lägre priser?

Oslo Utfasning av fossila bränslen framgångsrikt p.g.a. fjärrvärmen – men TPA är tveeggat!  Om andelen högvärdig restvärme ökar kan miljövinst uppstå – de bränslen som frigörs av användandet av restvärme frigörs till annat Miljöaspekter vid införande av TPA

Oslo  Men om restvärmen ersätter kraftvärme är den totala miljöeffekten inte självklar – vilken elproduktion ersätter kraftvärmen?  Om restvärme ersätter avfallsförbränning är den kortsiktiga miljöeffekten inte heller given  På lång sikt bör dock ett förbättrat resursutnyttjande generera miljövinster Miljöaspekter vid införande av TPA forts

 Möjlighet till TPA införs i samtliga nät  I praktiken är ett successivt införande av TPA att vänta – upp till affärsintressena att avgöra om befintlig leverantör ska utmanas  För ett fjärrvärmeföretag som inte utmanas: –distributionsverksamheten regleras –latent hot om framtida konkurrens Sammanfattningsvis

Oslo  För ett fjärrvärmeföretag som agerar där konkurrens uppstår: –Distributionen reglerad –Krav på juridisk åtskillnad –Ny marknadssituation – ej längre ensam producent, ej längre ensam om att ha avtal med kunderna –Systemoperatörsansvar En nätägare – naturligt att denna är SO Flera nätägare – en SO upprättas gemensamt Sammanfattningsvis forts.

Oslo Tack! Ulrika Jardfelt