Oslo Fjärrvärme i konkurrens TPA-utredningens förslag Ulrika Jardfelt VD Svensk Fjärrvärme
Bakgrund Fjärrvärmeverksamheten bedrivs som monopol Lokala marknader Ingen konkurrens i näten Förhållandevis svag kundställning –kan ej byta leverantör –byte av uppvärmningsform innebär ofta en relativt hög kostnad Oslo2
Syfte Oslo3 Stärka fjärrvärmekundernas ställning Åstadkomma en effektivare värmemarknad med lägre fjärrvärmepriser och en förbättrad miljö –flera mål –ingen angiven tidshorisont
Uppdrag Förslag till en reglering för tredjepartstillträde till fjärrvärmenäten på icke-diskriminerande villkor Beakta konsumentnytta, konkurrensfördelar och miljöaspekter av ett sådant förslag Oslo4
Oslo Tredjepartstillträde till alla nät utan generella undantag – konkurrensutsättning av både produktion och handel På en etablerad marknad införs krav på åtskillnad mellan produktion, handel och distribution, dvs. verksamheten delas i tre delar – ingen åtskillnad förrän annan aktör (producent) etablerat sig Förslaget i korthet
Oslo Prisreglering av distributionen – nätverksamheten är ett naturligt monopol Krav på konkurrensneutralitet och förstärkt tillsyn för att möjliggöra konkurrensutsättning av handeln Systemoperatörsansvar Förslaget i korthet forts.
Oslo Inga restriktioner för marknadstillträde Krav på tekniska och finansiella förutsättningar Omfattar i ett första steg producenter, i ett andra steg också handlare Tredjepartstillträde till alla nät utan generella undantag
Oslo Ej generellt krav – invänta uppkommen konkurrens för att undvika onödiga merkostnader Distributionen – det naturliga monopolet (jämför el och gas) Produktionen – för att skapa förutsättningar för konkurrens i handeln –Möjlighet till ökad valfrihet för kunden –Horisontell integration (”handelshus”) –Bättre förutsättningar för dynamiska effekter (kombinationstjänster, miljöavtal, välgörenhet etc.) –Hanterbar kostnad (eget bolag, ej funktionella krav) Krav på åtskillnad i tre delar – distribution, produktion och handel
Oslo Reglering av distributionen i alla nät – dvs. även i nät som också fortsättningsvis bedrivs som integrerade monopol Skydd mot oskälig prissättning – jämför el- och gasmarknaden Skapa bättre konkurrensförutsättningar för handel och produktion (transparens avseende distributionskostnaden Prisreglering av distributionen
Oslo Övergripande ansvara för att systemet fungerar tillfredsställande Ansvara för tillförlitliga värmeleveranser till kunderna –Fysiskt balansansvar –Topplastkapacitet och effektreserver Flexibilitet avseende organisationsform –En nätägare – naturligt att denne är SO –Flera nätägare – SO upprättas gemensamt Systemoperatör
Kund Lokal distributör (reglerad verksamhet ) Handlare 1 Producent 1 Handlare 2 Handlare 3 Nödvändigt med likvärdiga konkurrensvillkor för alla leverantörer Kunden väljer handlare Producent 2 Exempel på konkurrensutsatt marknad vid TPA Oslo Oslo
Osäkerheten om effekterna av införande av konkurrens är stor Svårt att bedöma nyttan på en enskild fjärrvärmemarknad Bedömningen av nyttan kan ske först på längre sikt Utvärdering av effekterna viktig ingrediens i utredningen
Oslo Inte sannolikt med generellt lägre priser –Inte hög lönsamhet i fjärrvärmesektorn – dagens priser sannolikt rimliga generellt –Konkurrens – eller potentiell konkurrens – som ”vakthund” mot oskälig prissättning Kostnaderna för tillgång till nät, distribution, system- och balansansvar, ansvar för effektreserv är inte synliga idag Merkostnader till följd av ökad tillsyn och administrativa kostnader (åtskillnad) Innebär TPA och konkurrens lägre priser?
Oslo Utfasning av fossila bränslen framgångsrikt p.g.a. fjärrvärmen – men TPA är tveeggat! Om andelen högvärdig restvärme ökar kan miljövinst uppstå – de bränslen som frigörs av användandet av restvärme frigörs till annat Miljöaspekter vid införande av TPA
Oslo Men om restvärmen ersätter kraftvärme är den totala miljöeffekten inte självklar – vilken elproduktion ersätter kraftvärmen? Om restvärme ersätter avfallsförbränning är den kortsiktiga miljöeffekten inte heller given På lång sikt bör dock ett förbättrat resursutnyttjande generera miljövinster Miljöaspekter vid införande av TPA forts
Möjlighet till TPA införs i samtliga nät I praktiken är ett successivt införande av TPA att vänta – upp till affärsintressena att avgöra om befintlig leverantör ska utmanas För ett fjärrvärmeföretag som inte utmanas: –distributionsverksamheten regleras –latent hot om framtida konkurrens Sammanfattningsvis
Oslo För ett fjärrvärmeföretag som agerar där konkurrens uppstår: –Distributionen reglerad –Krav på juridisk åtskillnad –Ny marknadssituation – ej längre ensam producent, ej längre ensam om att ha avtal med kunderna –Systemoperatörsansvar En nätägare – naturligt att denna är SO Flera nätägare – en SO upprättas gemensamt Sammanfattningsvis forts.
Oslo Tack! Ulrika Jardfelt