Kontakt: Steve Wicks beacon.stockholm@telia.com www.learningtransfer.se.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Coachande ledarskap som mentor
Advertisements

A survey with a focus on periodontology.
Motivation och förändring
Behandling av spelberoende
Individuellt lärande tillsammans
Handledare in progress
Chefs och politiker utbildning för ansvarig inom missbruks och beroendevården i Värmlands län 11/ Kunskap till praktik.
SAMTAL.
Riskbedömning vid ändring i verksamheten
Så når du fram till lantbrukaren – “säljkurs”
LEDARSKAP & METODIK Kristina Yondt
Riktlinjer för presentationer
En föreläsning utgående från Elisabeth Arborelius´ bok
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Att samtala med ungdomar om tobak
IMPLEMENTERING EN AKTIV HANDLING - EN AKTIVITET I SIG!
En utmanande 7-stegskur för medvetet bemötande på bibliotek
JME Johan Möller Education
Swedex Muntligt test B1 40 poäng.
Implementering Det slutliga resultatet av ett implementeringsarbete bestäms av interaktionen mellan - de som vill introducera metoden - tänkta användare.
Att jobba med för MI gruppen (info)
Bedömning.
Fitnesskultur i ur och skur Birgitta J Huuva Ordförande samverkansgruppen för Hälsofrämjande sjukvård ÖLL.
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Dag 2 Ge mig inte din styrka Fri översättning av Björn Eidsvåg
Steg 3 – Mötet RUTINER FÖR VÅRT ARBETSMILJÖARBETE
AGENDA dag Repetition dag 1+2 Motstånd Selfefficacy
Kollegahandledning Siggi Òlafsson Preventions och Utvecklingsenheten
Hyväksymis- ja omistautumisterapia Acceptance and Commitment Therapy
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Resursgruppmöte 1:a mötet inom 3 månader
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
Lönesamtalet.
”Att skriva recept” En metod för individuell ordination av fysisk aktivitet.
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Case management I Svenljunga, Tranemo och Ulricehamn.
Design & Utvärdering, 5 poäng Designern Torsdagen den 23/3 Informatik A.3.
VAD KÄNNETECKNAR EN INSÄNDARE?
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Lärande samtal Utse en gruppledare som leder samtalet och håller tiden
pedagogisk dokumentation
Förändring – hot eller möjlighet?
Definition Positiv Förstärkning Man tillför ett positivt stimulus som svar på en respons (ett beteende). Positiv förstärkning är en av de viktigaste komponenterna.
Socialpsykologi.
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
MÅLSÄTTNING - Att sätta mål för det du ska göra. VARFÖR SKA VI SÄTTA MÅL? Vet du inte vart du ska kan du inte planera vägen dit… För att nå ett bra resultat.
MI med ungdomar Barbro Holm Ivarsson Leg psykolog Hemsidor
Konsten att samtala och leda ett samtal. Att vara en god samtalare och lyssnare Tittar på den som talar Spinner vidare på vad andra säger Håller sig till.
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
Motiverande samtal MI Barbro Holm Ivarsson Leg psykolog Hemsidor om MI
MI med ungdomar Barbro Holm Ivarsson Leg psykolog Hemsidor om MI
Motiverande Intervju är en terapeutstyrd,målinriktad,klientcentrerad,rådgivningsstil som har som mål att hjälpa klienter att utforska och lösa ambivalens.
Implementeringens faser & förändringens dynamik
Coaching.
Förändringsprocessen
Riskbedömning vid förändring i verksamheten
Tips för det praktiska ledarskapet
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Riskbedömning vid förändring i verksamheten
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Träff 11 Välkomna!.
Träff 13 Välkomna!.
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT
Ett verktyg för systematisk uppföljning i missbruksbruksvården
Vad är motivation? Vad är motivation? Drivkraften att förändra ett beteende.
Helhetstänkande kring hälsa
PALLIATIVT UTVECKLINGS CENTRUM
Tips för bättre kommunikation
Presentationens avskrift:

Kontakt: Steve Wicks beacon.stockholm@telia.com www.learningtransfer.se

Definition Implementering: De procedurer som används för att införa nya metoder i en ordinarie verksamhet och att säkerställa att de metoderna används som avsett och med varaktighet.

Tidigare synsätt Bra metoder sprider sig själva genom sin överlägsenhet. Människor behöver bara upplysas för att idéer och metoder ska börja användas.

Men i själva verket... Dåliga metoder sprids på samma sätt som bra Upplysning ingen garanti Utbildning leder bara ibland till förändring Nya metoder förändras ofta under implementeringen (så att de inte fungerar)

STEG VID IMPLEMENTERING (Fixsen m fl, 2005) Planering Utbildning Den nya metoden börjar användas Fullständig användning Utvärdering Ev. utveckling av metoden Vidmakthållande 2 - 4 år

Implementering Det slutliga resultatet av ett implementeringsarbete bestäms av interaktionen mellan - de som vill introducera metoden - tänkta användare - den nya metoden - omständigheter som råder

Motivationscirkeln Återfall För- begrundande Bibehållande Begrundande Handling Förberedelse

Vad är ett målbeteende? Ett beteende hos klienten som kan förändras. Vilket beteende försökte jag påverka hos min klient/patient? Exempel:

Målbeteenden? Nya färdigheter att hantera ångest. Hitta en arbetsträningsplats som passar Att komma till inbokade möten Att ansöka om föräldrarpenning Skapa tilltro till egen förmåga att arbeta Att ta emot hjälp från en god man/boendestödj. Att komma igång med fysiska aktiviteter Att komma i tid – ökad närvaro Vända ”rätt” på dygnet Att åka buss

Vid formulering av målbeteende Minska förvirringen genom att vara kortfattad Slå fast målen i positiva formuleringar, vilket betyder att målet uttrycks i termer av ”göra” i stället för ”inte göra”. Använd enbart specificerade, mätbara beteenden så att framåtskridande kan utvärderas.

Hur bildar man och motiverar en MI-grupp ?

Dagordning Bostad Sambo Alkohol ? Pengar

Övning ”Klienten” ska berätta om ett misslyckat försök att ändra ett beteende, t ex sluta röka, sluta äta godis, motionera regelbundet mm. Samtalet ska vara i ca 10 minuter. Utöver att lyssna aktivt ska MI-samtalsledare försöka använda verktyget ’bekräftelse’ så mycket som är rimligt. Observatören ska lyssna på samtalet och ge feedback angående användning av bekräftelse. Återkoppling bör innehålla en diskussion om vad hur man definierar en ’bekräftelse’.

Handbok i motiverande samtal – MI www.nok.se/handbokmi