Program Genomgång av Synpunkten

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
”från person till funktion”
Advertisements

Barns psykiska ohälsa – ett prioriterat arbete
Uppdrag effektivare synpunktshantering Hultsfreds kommun Ledarutveckling över gränserna.
AKTIESPARARNA ÖSTERSUND Presentation
Synpunktssystem Vilka ändringar har gjorts i riktlinjen för synpunkthanteringen? Vad innebär ändringarna för dig som arbetsledare? Synpunkter som grund.
Framgångsfaktorer för tillgänglighet
Varför är det viktigt att mäta?
Välkommen! Stormöte 28 april 2013 Ortsutveckling FLENS STAD.
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
– ny invånartjänst för hantering av läkarintyg
Nuläges Analys - utse en bordsvärd - utse en tidshållare - utse en sekreterare Runda Vilka framgångar ser du att ni redan har gjort i i ert projekt? Vilka.
Trygghet genom kunskap Från organisation till individer, åtgärdsaktörer.
Ett arbete med att etablera
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
Medborgarservice i Skellefteå kommun
Tema Feedback och hållbar utveckling Välkomna!
AU Digital samverkan LO Process
Förankring och diskussion av förslag fakultetsindelning April-maj 2013.
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
POLICY OCH RIKTLINJER Dokumentet Policy och riktlinjer för Gislaveds kommuns hantering av klagomål och synpunkter beskriver : Varför det är viktigt att.
Det blommar i Botkyrka Hans Lindgren.
Beredningens uppgift 2008 Att identifiera hinder och möjligheter för personer utifrån Sexuell läggning Funktionshinder Ålder (25- eller 55+ ) för att skapa.
Dagens program: – Jan Persson, länsarkitekt -Inledning
Kommunkompassen Sundsvall Oktober Kommunkompassen 1.Offentlighet och demokrati 2.Tillgänglighet och brukarorientering 3.Politisk styrning och kontroll.
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Nätverk No/Tk 25/ Välkomna!.
1. Vad? Med kvalitetsdeklarationer sätter vi tydliga nivåer på våra tjänster och vår service 2.
Mål- och resultatstyrning
Eva Simic Strålsäkerhetsmyndighetens Tillståndsprövning av slutförvarssystemet för använt kärnbränsle.
Länsgemensam ledning i samverkan
MEDBORGARKONTORETS UPPGIFT Information Vägledning Rådgivning Blanketter Handläggning av vissa ärenden Ärenderegistrering, upplysning i alla ärenden.
Workshop vägledning Välkomna. Dagens upplägg 9:00-9:30 Kaffe 9:30:-10:15 Introduktion 10:15-10:55 Ramverkets delar 10:55-11:15 E-delegationens vägledning.
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
Hantering av Synpunkter. Ta emot synpunkter Muntligt Skriftligt Webb Blanketten bör användas och skickas först till Katrineholms kommun.
Värdegrund, Vision och Verklighet.
1 onTarget project management TM VÄLKOMNA EFFEKTIV KOMMUNAL E-FÖRVALTNING INKLUSIVE SKOLPORTAL Microsoft och Sigma.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Medarbetarundersökning Informationsmaterial-
Landstingsfullmäktiges program för mål, uppföljning och insyn för verksamhet som utförs av privata vårdgivare Syfte med programmet är att lyfta frågorna.
Foto: IBL Bildbyrå Känn dig trygg i mötet med media Kommunikation.
Öka servicen genom att använda fler kanaler så som e-tjänster, webb, telefon, e-post, sociala medier och personliga besök. Hålla webben mer uppdaterad.
BEANS NÖJD KUND INDEX 2014 (e-survey undersökning)
Översyn av kundvalet inom hemtjänst, ledsagning och avlösning.
1 EVENTUELL VINJETT Södertälje kommun basfakta invånare Traditionell arbetarstad Stora arbetsgivare är - Scania - Astra - kommunen.
Ledarskap - Kompetens – Delaktighet
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Resultat av internundersökning om information på LTH Genomförd våren 2007.
Kartläggning av inköpsprocessen
Riskgranskning av organisatoriska förändringar
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Information från godkända utförare inom familjerådgivning i Ekerö kommun C.Westin psykologpartners AB/ City Psykologhus Kontaktinformation: City Psykologhus.
Synpunkter och klagomål kontra erfarenheter och upplevelser? Om vi tar emot patienter och personals erfarenheter och upplevelser som synpunkter och.
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Värdighetsgarantier. Uppföljning 2014 BrukareNärståendePersonal Antal besvarade enkäter Känner till att det finns värdighetsga- rantier 14%27%69%
Synpunkter, klagomål och beröm
Klagomål på Helixgymnasiet Enligt 4 kap. 8§ Skollagen ska huvudmannen ha skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen. På den.
Varför e-förvaltning och e-strategier? Skapa NYTTA För samhället, medborgarna, företagen och för verksamheterna.
Gemensam kundtjänst Skellefteå kommun
Utvärdera hemtjänst (UH) Information till utförare av hemtjänst November HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN.
Mål: ”Gotland utvecklas i linje med visionsmålen och har ett starkt varumärke” Delmål för : Minst bor på Gotland Gotlänningarnas välstånd.
Kommunal synpunktshantering
Kvalitetsarbete.
Syftet med avvikelserapportering?
Verktyget Utmärkelsen….
Synpunkter och klagomål
Syfte med avvikelse- och lex-hantering
Enheten för uppföljning och utvärdering
Medarbetarenkät 2018 – sammanfattning och analys
Lex Sarah – en möjlighet till bättre kvalitet
Presentationens avskrift:

Program 13.15 Genomgång av Synpunkten 14.30 - 15.45 Fika och gruppuppgifter 15.45 Återsamling och frågor 16.15 Avslutning

Program 08.30 Genomgång av Synpunkten 09.45 - 11.00 Fika och gruppuppgifter 11.00 Återsamling och frågor 11.30 Avslutning

En möjlighet att få veta vad medborgarna tycker! En processtyrd hantering av Beröm, Förslag och Klagomål från alla som kommer i kontakt med vår verksamhet

Varför behövs en synpunktshantering? Utveckla verksamheten Förebygga fel och brister Identifiera nya eller inte tillgodosedda behov

Medborgarundersökningen 2012

Fokusgrupp 2012 svar från medborgare kring bemötande, tillgänglighet och service Skaffa en bra klagomålshantering Ordna en ”Tips & idélåda” Fixa något ställe där man kan lämna en ros d v s lämna positiva synpunkter enkelt Använd Internet för feedback BEMÖTANDEGUIDEN

Styrkan Medborgare: Fånga in medborgarnas åsikter om de kommunala tjänsterna och förmedla dessa till politikerna Medarbetare: Synpunkter ger en möjlighet för medarbetare att i dialog med kunden utveckla verksamheten Ekonomi: Synpunkter kan användas som vägledning för resursfördelningen Utveckling: Synpunkter behövs som kunskap i förbättringsarbetet

Varför har Synpunkten växt fram? Lagstiftning Manuell hantering ohållbar Behov av sammanställning för analys Medborgarens krav på snabb återkoppling Tidsaspekt för vanlig post, effektivitet Skollagen och Socialstyrelsens föreskrift

Vi behöver Underlätta för medborgarna att lämna synpunkter på den kommunala verksamheten. Ta hand om alla synpunkter på ett effektivt och korrekt sätt och besvara dem snabbt. På ett enkelt sätt sammanställa och analysera. Använda synpunkter för att förbättra och utveckla verksamheten.

Detta kan vi göra med ett processorienterat arbetssätt och digitalt stöd

Hur har Synpunkten växt fram? Stimulerande, intressant, lärorikt och roligt samarbete mellan 6 olika förvaltningar. Målet att skapa ett gemensamt synpunktssystem med fokus på medborgaren och nya effektiva Kristianstad. Förankring i e-beredningsgruppen och kommunledningskontoret. Alla förvaltningar bjöds in till arbetsgruppen. Studiebesök, visningar av olika system, olika kommuners lösningar på synpunktshantering Kommunledningskontoret, Arbete och välfärdsförvaltningen, Omsorgsförvaltningen, Barn- och utbildningsförvaltningen, Kultur och Fritid, Räddningstjänsten

Synpunkter kommer in på olika sätt Broschyren Telefon E-post Vid möten www.kristianstad.se/synpunkten Samarbete med medborgarkontoret Medborgarcenter Visa broschyr (registrator dokumenterar i systemet) Ej Evolution! Öppna och visa hemsidan MK tar emot alla broschyrer och dokumenterar dem till oss!

Det finns ett kundlöfte Synpunktslämnaren får vid förslag och klagomål ett svar inom en månad.

Synpunktsprocessen Dokumentera Synpunkt Hantering utanför Synpunktssystemet Maxtid 2 arbetsdagar Maxtid 20 arbetsdagar Maxtid 2 arbetsdagar Dokumentera Synpunkt Kategorisera och fördela synpunkt Utredning och åtgärdsplan Kontroll innan publicering av svar Avslutad Autosvar till synpunktslämnare Registrator Chef för vald enhet/utsedd utredare Registrator Bekräftelse till synpunktlämnare Skickas till förvaltningar eller bolag för manuell hantering Återkopplingssvar till synpunktslämnare Registrator kategoriserar i 10 olika kategorier Påminnelse kommer i mail KAFFEPAUS!? Publicera synpunkten på Kristianstad.se Omdirigera kan registrator och utredare göra Avvisa kan registrator göra om inte synpunkten är kommunens ansvar Publicera kan registrator göra Efter 20 dagar information till högre chef För kännedom till berörd chef vid beröm Avvisad Inte kommunens ansvar

Medarbetarens ansvar Uppmuntra medborgare att lämna synpunkter Dokumentera Synpunkt Kategorisera och fördela synpunkt Utredning och åtgärdsplan Kontroll innan publicering av svar Avslutad Uppmuntra medborgare att lämna synpunkter Dokumentera synpunkten i formulär på hemsidan

Utredarens ansvar Ta emot inkommen synpunkt som kommer via e-post Dokumentera Synpunkt Kategorisera och fördela synpunkt Utredning och åtgärdsplan Kontroll innan publicering av svar Avslutad Ta emot inkommen synpunkt som kommer via e-post Genomföra en utredning Göra en åtgärdsplan Svara synpunktsinlämnaren Gör en bedömning om en avvikelserapport/Lex Sarah ska göras Dokumentera i journal Vad är en utredning – olika nivåer. T ex ta kontakt med berörda/inblandade Skriv ut svaret och skicka – om de vill ha kontakt!! Journalföra händelse av vikt på individnivå

Det finns interna formulär

Publicering av synpunkter på www.kristianstad.se/synpunkten Öppen och tillgänglig kommun Göra jämförelser mellan olika verksamheter/enheter Med hjälp av sökfunktion få fram synpunkter och svar Offentlighetsprincipen

Sammanställning och analys Beröm, Förslag och Klagomål Nivåer Kommun Förvaltning Verksamhetsområde Enhetsnivå

Sammanställning och analys Beröm, Förslag och Klagomål Kategorier Fysisk miljö Delaktighet Handläggning Bemötande Tillgänglighet Kompetens Information Kost Utbud Övrigt

Sammanställning och analys Månadsrapport

En möjlighet för dig att… I dialog med medborgaren utveckla verksamheten Arbeta processorienterat Arbeta resultatinriktat Regelbundet få lättillgänglig statistik på inkomna synpunkter

Processägargrupp Kajsa Jordevik, Arbete och välfärdsförvaltningen Annika Eriksson, Arbete och välfärdsförvaltningen Linda Ljungdahl, Omsorgsförvaltningen Pär Hogland, Omsorgsförvaltningen Agneta Rydén, Kommunledningskontoret Lena Norén, Barn- och utbildningsförvaltningen Jeanette Ekvall, Räddningstjänsten

22 maj Före 2014 förvaltas processen av räddningstjänsten som har hand om övriga processer i Flexite. När man inte tar hela processen blir det ingen publicering på webben och ingen möjlighet till automatiska sammanställningar.

Diskussionsfrågor Hur kan vi göra Synpunkten tillgänglig för alla medborgare, samverkansparter och besökare? Finns det hinder för individ, anhörig, kund eller andra att lämna synpunkter? Finns det hinder för oss medarbetare att ta emot synpunkter och lägga in dem i Synpunkten? Hur kan medarbetare genom Synpunkten medverka till god kvalitet i verksamheten? Vilka möjligheter och svårigheter upplever ni med publiceringen av synpunkter och svar på webben?