Blekinge Tekniska Högskola April 2006

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
Advertisements

Bakgrund Två typer av utvecklingsområden 1. Förskrivningsprocessen;
Vad är eHälsa? Nationell strategi för tillgänglig och säker information inom vård och omsorg sedan Sedan 2010 är socialtjänsten med fullt ut. Vision:
Tyresö – en del av Storstockholm
1 Handelshögskolan i Stockholm 2 Lunds universitet
Goda affärer på förnybar energi
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
Gör bra för äldre 10 års erfarenhet av stödjande teknik för äldre i ordinärt boende samt för vård- och omsorgspersonal Lars Brickzén, Vision Bo Äldre.
Lite siffror om Nackas äldre befolkning
Avtalet mellan staten och SKL 2013 • Båda spänner över socialtjänstens olika verksamhetsområden • Inom båda områdena är hanteringen av standardiserad och.
Post- och telestyrelsen Nn a Alla i Sverige ska ha tillgång till effektiva, prisvärda och säkra kommunikationstjänster. Trygghetslarm Anna Lindgren Konsumentmarknadsavdelningen.
Samordnad vårdplanering
TJÄNSTEN PULSEN COMBINE Nacka, Upplands Väsby, Täby
Föreningen för Förvaltningsinformation
Fi2 Lägesrapport om IT-utvecklingen i fastighetsbranschen
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Fakta om invånarna i Göteborg
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
ETT UNIKT SAMARBETE MELLAN STOCKHOLMS LÄNS LANDSTING OCH NORRTÄLJE KOMMUN INOM HÄLSA SJUKVÅRD OCH OMSORG
1 Förstudie – Transportcollege Transportutbildning i Östgötaregionen, Tranås och Västervik
Vårdplaneringsmodell ”Trygg hemgång”
Nyttobeskrivning för pågående gemensamma IT-insatser i VG
Elkraft 7.5 hp distans: Kap. 3 Likströmsmotorn 3:1
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Kulturanalys i praktiken
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
(1) Landstinget Kronoberg 2009 – 2015.
1.
1 Version Version Dialogseminarium - grundläggande eHälsa Välkommen!
1.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Tillväxtverket 1 Ny myndighet – nya möjligheter.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Hemtjänst Centrum (minst 7 svarande) Hemtjänst.
Slutbetänkande – Rätt information på rätt plats i rätt tid
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Karlskrona Hemtjänst.
(2) Avvikelse från std. kostnad (5) Andel inv 65+ med insats (4) Andel 80+ i befolkningen (1) Kronor/ invånare (65+) (3) Kronor/ brukare (6) Ytterfall.
ÅRSRAPPORT För helåret 2007
Socialstyrelsen, mängd – individstatistik
Modell för Utveckling av ledningssystem
Öppna Jämförelser Håkan Sörman VD Sveriges Kommuner och Landsting
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
En Tillväxtsatsning på en Innovativ miljö i Östra Mellansverige
1 onTarget project management TM VÄLKOMNA EFFEKTIV KOMMUNAL E-FÖRVALTNING INKLUSIVE SKOLPORTAL Microsoft och Sigma.
Medicinsk Vårdplan.
Framtidens utmaningar
Vem som svarat på enkäten Fig 1. Män =75 år Boende Fig 2 Eget boende, ej hemtjänst Eget boende med hemtjänst.
1 Anneli Juhlin FP
Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan 1 Konferens 2007 Medicinskt ansvariga Sjuksköterskor Gabriella Kollander Fållby Avdelningen.
Ett forskningsprogram om förbättringsarbete inom vård och omsorg finansierat av VINNOVA och Vårdalstiftelsen i samverkan med Sveriges Kommuner och Landsting.
SAMBA Lars Björkman SAMverkan Begrepp Arkitektur.
Riktlinjer Dokumentation Kompetens- utveckling Stödmaterial.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
IT utvecklar sociala tjänster! 1 KommITS 9 november 2011, Göteborg Åke Svenson, utredare, f d socialdirektör Järfälla,
Pontus Bengtson, OpenBIM/WSP Samhällsbyggnadssektorn – i stora drag yrkesverksamma Årliga investeringar – ca 300 miljarder SEK - Bostäder,
Vård utan omvägar - en del av programmet för ökad patientsäkerhet
Inspirationsdag eHälsa
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
Stimulansbidrag för regional utveckling i samverkan inom eHälsa 2013.
Attraktiv Hemtjänst Ökat inflytande och självbestämmande för brukarna
Trygg Hemgång Ronneby Trygg Hemgång Ronneby april 2017.
Sammanställning synpunkter remisskonferens. Övergripande målsättning Starkt stöd för den övergripande målsättningen att bättre anpassa vården för de mest.
Attraktiv Hemtjänst - Ökat inflytande och självbestämmande för brukarna - Attraktiv arbetsplats för medarbetarna Information till funktionshinderråd.
Trygghetsteamet Övergripande målsättning Äldreomsorgen ska sträva efter att lyfta fram och aktivt arbeta med det friska hos de äldre. Genom rehabilitering.
Framtidens nära vård Delbetänkande
Agenda E-hälsostrategi Testbäddar
Bakgrund Ur höjda ambitioner för Linköping ”Servicehusen ska samordnas och få en sammanhållen verksamhet” Avvikelser och allvarliga patientsäkerhetsrisker.
Omställningen av hälso- och sjukvården
Kvalitetsberättelse 2017.
Samarbetsformer för SoL och Hälso- och sjukvård (ordinärt boende och hemtjänst) Hur hittar vi samverkan/ samarbetsformer mellan SoL och Hälso- och sjukvårdsorganisationen.
Nära vård i samverkan Förändrade arbetssätt inom Primärvården och Specialiserade vården/ambulansverksamheten i samverkan med kommunerna genom utökad samverkan.
Presentationens avskrift:

Blekinge Tekniska Högskola April 2006

VisIT Visionärt IT-stöd inom äldreomsorg och hemsjukvård – en trygghet för vårdtagarna. Presentera mej Presentera pilotprojektet 2003-2004 Utvärderingen Fortsättningen, framtiden i Kortedala

Kortedala Ligger i nordöstra Göteborg Byggt på 50-talet, var då ett mycket modernt bostadsområde

Fakta om Kortedala: antal invånare drygt 27 000 16,5% dvs c:a 4500 är äldre än 65 år c:a 730 har någon form av omsorgsinsatser i hemmet Antalet äldre motsvarar riksgenomsnittet, tidiager har vi haft en äldre befolkning 730 – hemtjänst, matdistribution och/eller trygghetslarm.

Bakgrund Äldreomsorgsplanen 2002-2010 för Göteborg SDN-beslut i Kortedala om kvarboende- principen ”Glapp” i vårdkedjan Okontrollerad kostnadsutveckling Systematiskt, offensivt kvalitetsarbete inom verksamhetsområdet

Projektets mål: möjliggöra kvarboende i det egna hemmet öka tryggheten och säkerheten för de äldre (och anhöriga) effektivisera vård- och omsorgskedjan förbättra arbetsmiljön och höja ”statusen” i yrket för personalen säkerställa utförardokumentationen mer vård och omsorg för mindre pengar Projektet skulle visa om besparingar kan erhållas med modern IT-teknik i äldreomsorgen bland annat genom att: ·   De äldre kan bo kvar längre hemma och att behovet av särskilt äldreboende skjuts upp ·   Effektiviteten i vårdteamen ökar genom bland annat bättre planering, enklare tillgång till aktuell information om vårdtagarna, enklare dokumentation samt enklare och effektivare kommunikation inom vårdteamen, ·   Identifiera och eliminera de ”tidstjuvar” som vårdteamen upplever ·   Integrera händelser/aktiviteter i hemmet med vårdteamens IT-stöd ·   Uppfylla de formella kraven på dokumentation i äldreomsorgen på ett korrekt och effektivt sätt

Projektets fyra delar 2003-2004 VIHO – Verksamhetsnära IT-stöd i hemtjänst och omsorgsarbete Test av IT-baserat verksamhetsstöd Teknik i hemmet (13 lägenheter) GPS-larm för hemsjukvårdens kvällspersonal De två sista projekten drivs vidare just nu. VIHO – fortsättning inom Kompetensstegen Verksamhetsstöd - ITV Samverkan mellan kommunal verksamhet, forskning och näringsliv

VIHO Verksamhetsnära IT-stöd inom hemtjänst och omsorg Vision om DET GODA ARBETET 2008 Vilka IT-stöd behövs för att utföra det goda arbetet? Forskare från Uppsala universitet och undersköterskor i samverkan Finansierat av Vinnova, samarbete med Kommunal, Komanco

IT- Stöd Resultat Samlad hemvård Gemensamma vårdplaner Självstyrande grupper Utökat ekonomiansvar Utökad professionalism Ett bra och hållbart arbete Informationssamband IT- Stöd

Processer Utredning och beslut, SoL och HSL Vårdplanering Dokumentation, beslut om insatser Arbetsplan Individuell vårdplan Rehabplan Vårdplanering Aktivitetsplanering Daglig planering. Åtgärdsplanering, Bokningar, listor etc. Uppföljning Schemaläggning Personalscheman, bemanningsplan Ekonomistyrning Budget Uppföljning . Omvårdnads- anteckningar, signeringslistor etc Dokumentation

Verksamhetsstöd Gemensamt processbaserat IT-stöd för biståndsbedömare, hemtjänst, hemsjukvård, hemrehab och byråsekreterare Testat parallellt med ordinarie dokumentation i 2-4 månader Mobilt system Testat i ett hemtjänstteam och på ett mindre äldreboende. Handdatorer i hemtjänsten – GPRS. Vissa problem med den trådlösa kommunikationen på grund av att mobiltelefontrafiken prioriteras i näten.

Teknik i hemmet Trygghetsskapande teknikstöd i äldres bostäder

Belysningsstyrning Via fjärrkontroll i handen Via fjärrkontroll/väckarklocka på nattduksbordet Via rörelsesensor Syfte – fallprevention, säkerhet Leverantör: Bo Hemma Teknik AB

Inaktivitetslarm Ett automatiskt larm går till Kortedalas Åtgärdspatrull om personen inte rört sig inom en viss tid. Valfritt tidsintervall. Syfte – minska oron för attbli liggande utan att kunna larm och utan att någon upptäcker ens belägenhet långa tider. Larmet går via RF-teknik till den vanliga trygghetstelefonen, och som ett vanligt larm till Kortedalas interna Åtgärdspatrull. De ringer upp på högtalartelefon och åker ut till vårdtagaren om det behövs.

Elektroniskt lås Monteras på befintlig låskolv Lätt att låsa/låsa upp med nyckelbricka eller låsvred Säker nyckelhantering, på sikt enklare nyckeladministration Bra för vårdtagaren – lätt att hantera för personer med rörelsehinder och synsvårigheter Bra för hemtjänsten – minskar nyckeladministrationen Leverantör: Aptus

Anhöriggränssnitt

Baspaket för hemvård: trygghetslarm. belysningsstyrning via fjärrkontroll. rörelseaktiverat ledljus. inaktivitetslarm via SMS och mail. elektroniskt dörrlås inkl. nyckelhantering. anhöriggränssnitt via internet. scenariostyrning.

Teknik i hemmet, övrigt Andra möjligheter (dörrlarm, spisvakt, brandlarm, visuell porttelefon mm) Händelseregistrering kan skickas till - hemtjänst - anhöriga Kostnad: Sammanlagt ca 27000 kr per bostad om allt är installerat. Debiteras som leasing med månadsdebitering, genomsnittlig kostnad i nuläget ca 900 kr/månad.

Hur implementerar man? Steg 1: Förstudie som visar förutsättningarna, behov, nytta samt kostnader Steg 2: Beslut om projektering och införande Steg 3: Projektering och införande

Implementation I organisationen: Hos vårdtagaren: Beslut om regler för teknikbistånd. Kriterier för olika stödpaket Utbildning av alla berörda inom hemtjänst Samarbete med biståndsbedömare Hos vårdtagaren: Planeringsbesök Installationsbesök Uppföljningsbesök

Vårt erbjudande Anpassade baspaket i behovsnivåer Projektledning och implementation Installation och uppföljning hos vårdtagare Service 24 timmar Teknikutveckling och drift Samma erbjudande till kommuner och privata organisationer!

Vision för kvalitetsutveckling av äldre- & hemsjukvård IT Välfärds-system Biståndsbedömning Beslutsstöd LSS, SOL, HSL Självstyrande vårdteam Aktivitetsplanering Dokumentation Vårdplanering Övergripande personal- & verksamhetsplanering Uppföljning & utvärdering GPRS LAN Särskilt boende Medicinsk övervakning på distans Ansökan Teknik i hemmet Vårdtagare Individuell vårdplan Involverade: Vårdtagare + anhöriga SDN + SDF Regionens hälso-och sjukvård Bostadsföretag Anhörig GPS-navigering

Utvärdering VIHO-projektets rapporter www.it.uu.se/research/project/viho/start/ PENG-modellen (Prioritering Efter NyttoGrunder) Kvalitativ intervjustudie med vårdtagare Vårdtagarenkät Utvärdering av kvarboende – magisteruppsats på Förvaltningshögskolan.

Nyttostapel Röd nytta (svårvärderad nytta) Gul nytta (indirekt resultatpåverkan) Grön nytta (direkt resultatpåverkan) Största nyttoeffekterna – Bättre utnyttjande av resurser – minska tidstjuvar, ökad samverkan, mindre dubbelarbete ffa för administration ca 785 tkr Reducerat behov av äldreboende 200 tkr Minskad nyckeladministration 200 tkr

Förutsättningar för ett modernt arbete i hemvården Utveckling av arbetssätt och processer Kompetens IT-stöd Hårdvara Integrerade datasystem, kommunikationsmöjligheter Teknikstöd i äldres bostäder Hur mäter vi effekten av det vi gör – hur mäter vi kvarboende? Magisteruppsats – ingen forskning hittills bevisar att vi kan förlänga kvarboendet.

ITV Kompetensstegen Vad händer framöver? Spridning av Teknik i hemmet, utveckla teknikstödet ITV Kompetensstegen Utveckla moderna arbetsformer i hemvården utifrån VIHO IT-kompetens datapedagoger Utveckla mobilt IT-stöd för hemvården

Produkt och tjänster BHT erbjuder marknaden BHT:s målmarknad Produkter som lokal lägenhetsdator, sensorer, dörrlås Tjänster som installation, underhåll, service, utbildning Jour samt drift av central funktionsdator Projektledning BHT:s målmarknad Förvaltningar och institutioner som bedriver hemtjänst, hemsjukvård och motsvarande Privata företag som erbjuder motsvarande tjänster Privata enskilda företag

Bo Hemma Teknik AB Ulf Yngwe 0703-791878 ulf.yngwe@alfakl.se Lars Josefsson 0709-770041 lars.josefsson@sch.se