Valideringsprocessen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
AUTISMSPEKTRUMTILLSTÅND
Advertisements

Yrkeskrav inom funktionshinderområdet
Kompetensinventering
Skola och arbetsliv i samverkan
Mottagande i särskolan för elever med utländsk bakgrund
Barnanpassad utredning
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Studierektor/universitetsadjunkt
ANOVA ökad tillväxt och entreprenörskap
Individuellt Stöd i Vuxenlivet Arbetslinjen 2.0
Samordningsförbundet. Förstudie Arena Projektperiod 1 febr – 31 dec 2014 Projektledare; Päivi Johansson.
Vägledningens potential inom utbildningssektorn
INDividuellt och Anpassat stöd till arbete för personer med neuropsykiatrisk/psykiatrisk funktionsnedsättning eller personal/verksamheter som möter.
ASPERGERS SYNDROM KARTLÄGGNING OCH VALIDERING Kompetensbedömning för intyg Åsa Haglund Arbetshandledare.
Motivation Arbete Glädje Idrott Cooperation
Modellen
En sammanhållen etableringskedja
PROJEKT TRAPPSTEGET Bilaga 1 PROJEKT TRAPPSTEGET
Annelie Dahlberg Arbetsterapeut i Pyramiden
Kompetensutvecklingsprojektet Koh-I-Noor
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Möjligheter till arbete med hjälp av kognitivt stöd ?
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Mitt liv med Aspergers syndrom Hanna Danmo Källman.
FRAMTIDSBARN IV Detta är... En fortbildning av pedagoger mot ett forskande arbetssätt med IT-stöd.
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
Samverkansinsats Trampolinen
VAD ÄR EN STUDIECIRKEL? INTRO
Ingela Wiese Studie- och karriärvägledare, Studie- och karriärcenter Malmö högskola Var är alla studenter?? ? Våra planer för framtiden Bakgrund till vårt.
Samverkan Asperger Till Sysselsättning Arbete
NPF-Huset.
Vilket stöd kan IPS-modellen erbjuda
Valideringsprocessen
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Att tillsammans påverka!
OnlineSkolan Tillbaka till Lärandet 2008 Bergsjön - Gunnared, Göteborgs Stad.
Projektledning.
Arbetsförmedlingens insatser för dem som deltagit i programmet arbetslivsintroduktion Siri Persson Avdelningen Rehabilitering till arbete, Strategienheten.
EN FRAMTRÄDANDE ROLL Förstudieprojekt finansierat av Europeiska Socialfonden Projektägare: Music Factory Projektperiod: JANUARI 2014 – JULI 2014.
ÅRJÄNGS KOMMUN Sunne kommun Creare Vivere Finansierat av Europeiska socialfonden.
Janet Wohlfarth Mia Gustavsson Jacqueline Karvik
Regionförbundet Östsam
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
Validering Av Livslångt Lärande
Luleå 4 juni 2012 Arbetsförmedlingen och Arbetsintegrerande sociala företag.
Övergång skola - och sen?. Ny nordisk definition dövblindhet Dövblindhet är ett särskilt funktionshinder. Dövblindhet är en kombination av funktionsnedsättningarna.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Varför börjar alla prata om ”Drop outs” ?
Marie Hagnell, Sylvia Mellfeldt Milchert & Erling Therström
1.
Projektet Bakgrund, mål & syfte, målgrupp, tidsramar, processinnehåll, valideringsmaterialets användningsområde.
EDU-vuxen, Korsholm Validering på ÅLAND Ålands landskapsregering Europeiska socialfonden
Kompetensportfölj - Samverkan för bättre utbildning
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
Intervjumetod: Fältperiod: Målgrupp: Antal respondenter:
Projektledarträning. Målsättning / Önskat utfall Deltagarna/teamet har en gemensam uppfattning avseende sina egna och gruppens styrkor och svagheter i.
År 2: Genomförande – test av metod och modell.
Bild 1 EXAMENSARBETET KANSKE STARTEN PÅ DIN NYA KARRIÄR…
Arbetsförmedlingens projekt och stöd För att nyanlända arbetssökande snabbare ska kunna etablera sig på arbetsmarknaden Anna Ålund
Validering En process för att kartlägga kompetens.
VÄLKOMNA! Lärandekonferens 2017 LEVEL UP.
OCN-metoden. OCN-metoden (Open College Network) är en väl utvecklad metod för kvalitetssäkring och erkännande av kunskaper, färdigheter och kompetenser.
Bild av esf-projektets tänkta process och målgrupp
Upplägg En nätverksdriven samverkanslösning för smartare etablering på arbetsmarknaden Skellefteå, 31 oktober
Bättre brukarinflytande 2017
Validering av reell kompetens för tillträde och tillgodoräknande
Ta del av riktlinjerna här
Vägledningsmodellen Utsikt-Insikt-Framsikt & Varför en modell?
Handledarutbildning Steg 2.
Arbetssättet i Skara under projekttiden
Presentationens avskrift:

Valideringsprocessen Verktyg för dig som arbetar med stödinsatser i arbetslivet

Bakgrund, mål & syfte, målgrupp, samarbetspartners, tidsramar Projektet Bakgrund, mål & syfte, målgrupp, samarbetspartners, tidsramar ASPERGERS SYNDROM KARTLÄGGNING OCH VALIDERING

Samarbetspartners Botkyrka kommun, projektägare och finansiär Allmänna Arvsfonden, finansiär Autism- och Aspergerförbundet Arbetsförmedlingen Unga Funktionshindrade

Bakgrund Många personer med AS står utanför arbetsmarknaden Svårigheter kopplade till själva diagnosen Bristande kartläggning av deras kompetenser För kompetenta för daglig verksamhet men samtidigt har för stora svårigheter för att rymmas på den öppna arbetsmarknaden Varken jobb eller sysselsättning

Mål Skapa en valideringsmodell som ger personer med AS nya möjligheter att komma in och etablera sig på arbetsmarknaden Syfte Deltagaren får en bild av sin kompetens i relation till ett visst yrke Deltagaren blir medveten av sina styrkor och svagheter Deltagaren utrustas med verktyg som hjälper till att hantera diverse situationer som kan uppstå i arbetslivet

Målgrupp Metoden Vuxna som har diagnosen Aspergers syndrom Kombinera beprövade arbetssätt och metoder för att utforska, kartlägga, synliggöra och dokumentera individens generella kompetenser i relation till arbetsmarknadens krav.

Tidsramar Förstudie september 2007 - augusti 2008 Genomförande Spridning och marknadsföring september 2009 - augusti 2010

Validering som metod ASPERGERS SYNDROM KARTLÄGGNING OCH VALIDERING

Validering + synliggör + erkänner + dokumenterar en persons kompetenser

Kompetensområden Övergripande yrkeskompetens Formell yrkeskompetens Generell yrkeskompetens

Nationell valideringsmodell Process Översiktlig kartläggning - Självtest Kortare intervju Dokumentinsamling Anmälan till validering Fördjupad kartläggning - Introduktion Yrkesorientering kartläggnings- och Vägledningssamtal - Motivation Självskattning Meritportfölj Bedömningsutlåtande Kompetensbedömning för intyg - Yrkesbedömning på arbetsplats Vägledning Utvärdering Överlämning av intyg Intyg Kompetensbedömning för betyg - Prövning av kompetens mot kursmål eller branschkriterier Betyg, Certifikat, Licens

Modellen ASPERGERS SYNDROM KARTLÄGGNING OCH VALIDERING

Valideringsprocessen Fördjupad Kartläggning 7 veckor Min profil Kompetens- bedömning för intyg 4 veckor Intyg Avslut Validering 1 vecka Överlämning Översiktlig Kartläggning 1-2 samtal Anmälan Kartläggningsprofil ASPERGERS SYNDROM KARTLÄGGNING OCH VALIDERING

Barometern vad man kan och hur man påverkas i olika situationer. 10 9 8 7 6 Ett verktyg för att beskriva hur man känner sig, vad man kan och hur man påverkas i olika situationer. Rött står för STOPP, inte bra Gult står för VÄNTA, varning, oro Grönt står för KÖR, det är bra, lugnt, säkert och under kontroll 5 4 3 2 1

Min Profil Deltagaren sammanställer resultatet av barometrarna i fyra huvudområden: styrkor svårigheter strategier stöd – information till arbetsplatsen

Modulerna Modul 1 AS/Arbete Modul 2 Socialt samspel 1.1 Introduktion 1.2 Aspergers syndrom 1.3 Stress och energi 1.4 Den anställdes perspektiv 1.5 Arbetsgivarens perspektiv 1.6 Information till arbetsplatsen Modul 2 Socialt samspel 2.1 Oskrivna arbetsregler 2.2 Oskrivna umgängesregler 2.3 Ömsesidig kommunikation 2.4 Att ingå i ett arbetslag Modul 3 Perception/kognition 3.1 Perception 3.2 Tid och hjälpmedel 3.3 Organisera och planera 3.4 Min profil sammanställning Modul 4 Validering 4.1 CV och presentationsbrev 4.2 Besök på arbetsplatsen

Test av metod och modell 1 september 2008 – 31 augusti 2009 ASPERGERS SYNDROM KARTLÄGGNING OCH VALIDERING

Projektet Två pilotgrupper 13 personer; 5 kvinnor och 8 män. Ålder: 18-33 år Tillägg: ADD, ADHD och/eller psykiska hinder. 7 personer fullföljde validering, 3 gick ut i praktik. 2 personer fullföljde teorin – klarade ej validering/praktik 1 person hoppade av

Ordinarie verksamhet Grupp 3 och 4 AS / A-typisk autism / autismliknande tillstånd 13 personer; 6 kvinnor och 7 män. Ålder 21-60 år. 6 personer fullföljde validering, 5 gick ut i praktik, 2 hoppade av

Hur gick det sen? Anställning 4 personer; (2 lönebidrag, 1 Samhall, 1 timanställning ) Studier 2 studier/folkhögskola  Arbetsförmedlingen 1 fördjupat stöd inskriven på Jobbtorg (plus stöd till att avsluta högskolestudier) 1 stöd av SIUS på Arbetsförmedlingen  1 AF:s Fas 3 4 Unga F Daglig verksamhet 11 daglig verksamhet Avhopp 2 fullföljde inte programmet

Deltagarkommentarer ”Jag kanske inte lärt mig så mycket nytt om själva funktionshindret men jag har fått många aha-upplevelser” ”Teorin gav insikter och strategier inför valideringen” ”Det bästa har varit att träffa andra med diagnosen” ”Bra att gå igenom styrkor och svagheter” ”Teoridelen oskrivna regler var det roligaste, och mest flummiga!” ”Bra att höra om andras erfarenheter, hade gärna gjort det ännu mer” ”Jag har fått hjälp att marknadsföra mig själv på ett positivt sätt” ”Jag har lärt känna mig själv bättre” ”Jag har lärt mig något nytt varje dag under de här tolv veckorna”

Kritik Lärdomar Tidsbrist Olika tempo i gruppen Modulinnehåll Deltagarna har lärt sig mycket om sig själva Gruppen har varit viktig Stöd i vardagen ökar förutsättningarna att fullfölja Nära arbetsmarknaden – större förutsättningar för validering Viktigt med förstående, tillgänglig mentor på arbetsplatsen Praktik kan i vissa fall ersätta kompetensbedömning Teorin har varit bra för alla Materialet har ett brett användningsområde

Framtiden Valideringsprocessen i Botkyrka Nästa grupp startar så snart det finns 8 personer som förväntas uppfylla de krav som ställs. Handledarkurs 19-21 oktober i Tumba Genomgång och test av materialet Deltagarpärm Handledarpärm Förslag på ppt-presentationer av teorin Kostnad: 6000 kr, exklusive moms

Information och kontakt www.botkyrka.se/validering lena.gladh@botkyrka.se sanna.persson-wahanta@botkyrka.se patricia.anton@botkyrka.se