Solweig Rydmarker. Regional eStrateg Andreas Tylenius

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Region Värmland Kunskapsutveckling i Socialtjänsten REGIONALA STÖDSTRUKTURER i ett större sammanhang.
Advertisements

Vad är eHälsa? Nationell strategi för tillgänglig och säker information inom vård och omsorg sedan Sedan 2010 är socialtjänsten med fullt ut. Vision:
Nils Schönström Din Journal på nätet Nils Schönström Dagar om Lagar Nils Schönström.
Krav som ställs på medlemmarna Erfarenheter från pågående arbeten
Välfärdsteknologi inom äldreomsorgen – erfarenheter från Sverige
Projekt Infrastruktur 2.0
Programområde Personer med funktionsnedsättning
Avtalet mellan staten och SKL 2013 • Båda spänner över socialtjänstens olika verksamhetsområden • Inom båda områdena är hanteringen av standardiserad och.
Post- och telestyrelsen Nn a Alla i Sverige ska ha tillgång till effektiva, prisvärda och säkra kommunikationstjänster. Trygghetslarm Anna Lindgren Konsumentmarknadsavdelningen.
Handlingsplan disposition
Enklare i eSamhället Lennart Jonasson.
Landstings, regioners och kommuners samarbete inom eHälsoområdet
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
SKL:s återrapportering 6 december 2012 Överenskommelsen inom det sociala området Anna-Karin Berglund Avd. för ekonomi och styrning.
Informationsstruktur Förutsättning för vad?
Stimulansmedel för att samordna vård och omsorg om de mest sjuka äldre.
Nyttobeskrivning för pågående gemensamma IT-insatser i VG
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Regional stödstruktur, Plattform Halland
Innovations- och projektgrupp- IT Stig Brink Carl Henriksson Isabella Lindholm Solweig Rydmarker Marita Edsö Malmberg Enkelhet och komplexitet.
och regioners gemensamma e-hälsoutveckling
eHälsa Begreppet inkluderar helheten av elektronisk kommunikation
Ehälsokommitténs diskussionspromemoria ”Nästa fas i e-hälsoarbetet”
Samordning för Psykisk (o)hälsa
Slutbetänkande – Rätt information på rätt plats i rätt tid
Nätverk för plattformsledare 17/ Anna Lilja Qvarlander
Rätt information till rätt person i rätt tid
VGR Carelink , Thomas Näsberg.
Välkomna till en dag om eArkiv
E-hälsa och strategisk IT
Projekt eHälsa – Status maj 2013
eHälsa samt möjliggöra delaktighet i vården för invånaren
HelGe-biblioteken NIO KOMMUNER – ETT BIBLIOTEK
marie rahlén-altermark psynkprojektet SKL
Samtal om eventuell förhandling om överenskommelse för 2015
eHälsa i Kommuerna Möte lokala eHälsosamordnere
Information om pågående överenskommelser 2013 mellan staten och SKL.
Återkoppling från spridningskonferenser
SAMBA Vitalis Maria Areblad Landstingets IT-enhet Landstinget i Östergötland.
Implementering av Nationell strategi för eHälsa och eSamhället
Läkarförbundets arbete för bättre Vård-IT. Vård - IT- kartan – rapport januari 2011 Enkätundersökning av Users Award 2004 och 2010 Antal Svarsfrekvens.
Överenskommelser 2014 Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten - Regional stödstruktur för kunskapsutveckling - Regionalt.
Luleå Luleå eLäkekonst Hur kan IT förändra vården? Nils Schönström Center för eHälsa i samverkan Luleå.
Inspirationsdag eHälsa
Barn och ungas rättigheter BRÅ
nov 06 Samordnad vårdplanering - projektet Ett gränsöverskridande verksamhetsutvecklingsprojekt C. Wisser
Stimulansbidrag för regional utveckling i samverkan inom eHälsa 2013.
Nationellt samarbete eHälsa HSU Generell titel 2 remisser från SKL Den första presenterades 14 mars. Regionstyrelsen beslutade 27 mars. Remissen.
Samverkan kring öppna data © KSL 2014 Text & form: gdz / mhe.
Introduktion till Stöd och behandling nationell förvaltning
Den digitala vägen till morgondagens vård & omsorg
Om HSA och HSA-ansvarigs roll
Ämne: diskussion om e-hälsoprioriteringar på chefsnätverket 21 augusti.
Rickard Broddvall, eHälsomyndigheten Tove Gemzell, Inspektionen för vård och omsorg Verksamhets- och utförardomän – ett samordningsarbete.
Genomförda och pågående aktiviteter Regional och delregional utveckling av eSamhället i Västra Götaland.
Myndigheten för delaktighet Välfärdsteknik – för bättre vård och omsorg Luleå
Processledare Tomas Ahl Tjänsteansvarig Inera Dokumentation från socialtjänst, omsorg och hemsjukvård – hur får vi med den? Processledare Per Brantberg.
Ny e-hälsovision, vad händer nu? Patrik Sundström, programansvarig e-hälsa SKL Jean-Luc af Geijerstam, utredare eHälsomyndigheten Sofie Zetterström, vice.
Kontaktpersoner/övergripande användargrupp Pascal, Nationell patientöversikt NPÖ, Meddix SVP och Meddix ÖV 1 Cornelia
Samordnad utveckling för god och nära vård
Timeline – eHälsa i Jämtlands län
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa 2016
Tillsammans för en smartare välfärd
Arbetsgrupper och VIP Februari 2018.
Omställningen av hälso- och sjukvården
Mona-Lisa Lundqvist Regional samordnare e-hälsa
PoC Mobilt Efos
E-identitet för offentlig sektor, Efos
Göteborgs Stads väg till e-samhället – HPL 2017 CSG Augusti 2016
Samordnad utveckling för god och nära vård
Presentationens avskrift:

Solweig Rydmarker. Regional eStrateg Andreas Tylenius Solweig Rydmarker Regional eStrateg Andreas Tylenius Regional samordnare eHälsa 2013-08-22

Regionens e-hälsoarbete - Kort återblick på utvecklingen - Pågående projekt i kommunerna - Gemensam IS/IT- utveckling – Realisering av den digitala agendan 2013-08-22

Gemensam e-tjänstutveckling i Halland Nationell och regional utvecklingsplan Gemensam e-tjänstutveckling i Halland Nationell patientöversikt konsument i Hallands kommuner 201310 i 290 kommuner under 2013 Ny nationell upphandling av infrastrukturtjänster Gemensamma termer och begrepp -Regionalt projekt Översyn av lagstiftning

Tjänstekatalog HSA 541 000 objekt i HSA-katalogen 458 000 personer Resten enheter, funktioner och medarbetaruppdrag Anslutna organisationer 21 landsting och regioner 290 kommuner 25 privata vårdgivare 4 HSA-ombud 8 övriga Information läses av många av de nationella tjänsterna SITHS, Säkerhetstjänster, 1177.se, omvård.se, MVK… Drift har (akut) förstärkts 2012 och ytterligare insatser behövs 2013 (för att bl a klara NOD) Ska nås via Tjänsteplattformen

Identifieringstjänst SITHS – nationell standard Alla landsting och regioner är anslutna 290 kommuner är anslutna   Drygt 30 privata aktörer Cirka 357 000 kort har utfärdats Ca 50 privata tandvårdsorganisationer är anslutna till SITHS Ny nationell upphandling pågår

2017-04-03

Målet för projektet ”Gemensam informationsstruktur ” är att: implementering av vårdprocessen för demens sker i berörd verksamhet i kommun och region enligt Nationella informationsstrukturen och journaldokumentation enligt nationellt fackspråk informationen för demens kan sorteras fram och vara läsbar i NPÖ när kommun och region är producent och konsument. journaldokumentationen är standardiserad och information kan skickas från journalen till kvalitetsregistret SveDem när det är tekniskt möjligt. Projekttid: 2012-11-01 till 2013-12-31  

Nationella strategin för eHälsa inom vård och omsorg Invånare, patienter och anhöriga ska ha enkel tillgång till allsidig information om vård och hälsa samt om sin egen hälsosituation Ska också ha bra service och delaktighet i vården utifrån individuella förutsättningar Personal inom Vård och omsorg ska ha tillgång till välfungerande och samverkande IT-stöd som garanterar patientsäkerheten och underlättar det dagliga arbetet Ansvariga för vård och omsorg ska ha ändamålsenliga IT- stöd för att följa upp patient- säkerheten och vårdens kvalitet samt för verksamhets- styrning och resursfördelning 9 9

Tillgång till kvalitetssäkrad information Utvecklingsprojekt och förvaltningsobjekt Tillgång till kvalitetssäkrad information Delaktighet / samutförande Underlätta kontakt med vårdgivare Tillgänglighet Möjlighet till självservice Interaktiva tjänster i flera kanaler (webb, telefon och mobil) E-hälsa syftar till att med hjälp av ny informations- och kommunikationsteknik öka kvaliteten och tillgängligheten för brukare, anhöriga och anställda till högkvalitativ vård och omsorg. Både staten och Sveriges kommuner och landsting (SKL) är måna om att påskynda och underlätta utvecklingen av eHälsa inom socialtjänsten. Mina hälsotjänster Din journal på nätet 1177, 1177.se 10 10

Huvudområden Överenskommelse; SKL och Socialdepartementet (gemensam ansökan) eTjänster för invånarna Mobila lösningar för dokumentation etc. Säker roll- och behörighetsidentifikation (SITHS) Digitala trygghetslarm NPÖ konsument under 2013 NPÖ producent senast 2015 Permanent regional stödstruktur 2016

Områden och kostnadsbedömning 1. eTjänster (ansökningar, bokningar, synpunkter mm) Alla kommuner och Region Halland har eTjänster idag. Plattform på plats och gemensam utveckling pågår vilket resulterar i låga externa kostnader. Samordning förutsätter att egna resurser kan sättas in. Utvecklingen av e-tjänster fortsätter oavsett beslut om utveckling inom eHälsaområdet. Kostnaden består av egna timmar. 2. Mobilitet och utrustning (dokumentation ordinärt boende) Genomförande i större skala visar att utveckling inom verksamhetsområdet ger återbetalning i form av lägre kostnader. Är beroende av god täckning i respektive kommun. Befintliga system kan utgöra hinder på grund av brist på integrationsmöjligheter med moderna enheter.

3. Säker roll- och behörighetsidentifikation (SITHS-kort) Alla kommuner och Region Halland har kort idag. Höga krav på patientsäkerhet medför externa kostnader för hanteringen och för att upprätthålla säkerheten i processerna. Myndighetskraven på allt fler system gör det svårt att backa. En lösning är att hålla användningen på en låg nivå. Ökade krav på legitimering kommer som en följd av nationella och internationella system. Investering i HAK ca 0,5 mkr. 4. Digitala trygghetslarm Kostnad för 1000 larm är ca 1,7 mkr/år. Nationell upphandling. Förutsätter täckning. (Varberg och Falkenberg har ca 1000 larm vardera. Totalkostnad i regionen på kanske minst 10 mkr ). Telias avveckling av koppartråden förutsätter andra alternativ.

5. NPÖ konsument (2013) Rimliga externa kostnader med stor nytta av informationen i verksamheten. Anslutningskostnad. Stöd från SKL och INERA för införande. Total kostnad 100 tkr för alla 6 kommunerna. NPÖ producent (2014) Externa kostnader till leverantörer för integrationer. Olika lösningar beroende på leverantör (Tieto, Pulsen och CGI/Logica). Dokumentationen blir central. Nationellt fackspråk (ICF).

Planerad utveckling i kommunerna 1. E-tjänsterna samordnas för kommunerna. Ett arbetet som pågår. 2. SITHS breder ut sig beroende på kraven. Nationell upphandling kan ge bättre priser 3. Etableringen av NPÖ konsument är ett av de stora grundläggande målen 4. Att ersätta analoga larm med digitala är en nödvändighet, Totalt ska cirka 6000 analoga larm ersättas 5. Mobilitet Rapportera Kan innehålla flera olika metoder för rationell rapportering IntraPhone är ett av dom 6. 15

Övriga pågående samverkansprojekt Gemensamt fackspråk (ICF) Demensprojekt i Varberg Gemensam regional tjänsteplattform Federationslösningar inom olika områden Gemensam upphandling inom olika områden Utveckling och gemensamt regionalt nät

Regional samverkansgruppeHälsa IT Ekonomi Regler NIT Strategisk Grupp Objektägare Regional samverkansgruppeHälsa Taktiska grupper Barn o unga Funktionsnedsatta Missbruk/Beroende Psykiatri Äldre Gemensamma förvaltningsobjekt Kvalitetsregister MEDDIX NPÖ HAK Regionala utvecklingsprojekt Lokal samverkansnivå (Aktuella samverkanspartners)

Strategiska och taktiska grupper Ägande Chefsgrupp Halland Hälso o Sjukvård Socialtjänst Strategiska och taktiska grupper Ägande Lärande Skola Näringsliv, arbete besöks-näring Samhälls-byggnad, trafik och miljö Kultur, fritid Demokrati och delaktighet Gemensam systemförvaltning och utveckling NIT Gemensamma arbetsformer för 1.Utveckling 2. Informationssäkerhet 3.Förvaltning Gemensamma systemlösningar för stödprocesser EA, PA, eTjänster, Lync, Webbar, GIS m.fl. Regional tjänsteplattform, HSA-katalog, SITHS, eKlient federationer m.m. IT-infrastruktur Regional bredbandsstrategi, Regional digital agenda