”Det finns inga säkra läkemedel” Ewa Lundborg Chefredaktör Läkemedelsvärlden.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Positive Footprint Housing Ett föredöme inom hållbart boende
Advertisements

FÖRA BARN PÅ TAL En metod att stärka föräldraskapet när
Biologisk mångfald och Mångfaldskonventionen i Sverige
Tyck till på Lnu.se Feedback/förslagslådor – vad ger det?
1 Intervjuer med 39 Kvinnliga företagare i Vara Kommun Genomförda under juni – augusti 2006, av Ingrid Ullberg, Mångfald i Vinköl inom projektet Utveckling.
Minnesanteckningar från förtroendevaldsträff 15/
Ledning & Styrning i Samverkan UTKAST FÖR VIDAREUTVECKLING Reflektioner och summeringar från intressentdialog den 25/9 på St Gertud i Malmö.
Brukarnas medverkan i kunskapsprocessen – Från egen erfarenhet till inflytande – Delaktighet och kunskapsutveckling David Rosenberg.
Swedish Medtech Branschorganisationen för de medicintekniska företagen i Sverige Anders Wennerberg vice vd.
Recept för sjukvården Almedalen 6/ Mattias Lundbäck Ek Dr
Beredningen för integration och mångfald
Att bygga nätverk genom sociala medier
Ett samarbete mellan Helsingborgs lasarett och Lunds Tekniska Högskola Institutionen för Design vetenskaper LTH ” Att bygga kylskåp och bilar …”
Internationell media Lotte Billing, International Media Officer, Lunds Universitet.
Mål och betygskriterier
Lars Sandberg Företagares synpunkter på systemet Kreativa grupper, upplägg och resultat.
Tekniken, fördelar och nackdelar Av Elin och Johan Olofsson ht-07
Hur definieras en nyhet? Det kan vara en form av intuitiv kunskap.
Vänsterskolan Medieskolan.
MASSMEDIERNA omkring oss
Den massmediala bilden av kvinnor
Journalister har ofta kontakt med forskare
Hur hantera komplexa frågor?
Open access Lisbeth Söderqvist Avdelningen för forskningspolitisk analys.
Nya Utsidan – ny extern webb för landstinget
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
Hemsjukvårdsläkare i Lidköpings kommun
Infogad sidfot, datum och sidnummer syns bara i utskrift (infoga genom fliken Infoga -> Sidhuvud/sidfot) J Luleå Lina Groth Johan Lundström.
Medibas – ett hälsobibliotek för primärvården
Kampanjen (H)järnkoll För ett psykisk friskare Sverige XX XX, ambassadör i Hjärnkoll, e-postadress, tel nr
Planerad Kommunikation - att skapa och använda en kommunikationsplan
Press och media Så kan pressarbete hjälpa oss att nå en mer demokratisk och solidarisk värld fri från droger.
Livskarriär Din väg mot ett arbete som kommer att göra dig lycklig.
Ett friskare Sverige! En kort betraktelse över Miltonutredningen (SOU 2006:100) med särskilt fokus på barn och unga...
Nationell taxa PM den 6 november Varför ändra? Patienterna Saknas öppen kvalitetsredovisning, stödjer inte vårdkedjan, stödjer inte teamarbete EU-rätten.
U t v e c k l i n g s c e n t r u m BRA MOTTAGNING - ett utvecklingsprogram med fokus på tillgänglighet och vårdmiljö.
Ger Växelverkan Vetenskapen Värde?
Arbetet med APS:s policyprogram för läkemedelsområdet Syftet med programmet är att sammanställa de frågor, som medlemmarna anser vara viktiga inom läkemedelsområdet.
NEA Seminarium 7 december 2004
Marknadsföring av Projekt X
Informatören ”Att förmedla information till olika grupper i samhället. Beslutsfattare,allmänhet och myndighet.
Nationella Geodatastrategin – Geodatasamverkan - Standarder Gunnar Lysell Lantmäteriet 19 november 2013.
Reportage En journalistisk text som på nära håll beskriver människor, platser, händelser och företeelser Journalisten måste ut i verkligheten för att.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Varumärket SPF, Sveriges Pensionärsförbund. Varumärket är allt vi gör Varumärket är inte samma sak som en logotype, grafisk profil, slogan Varumärket.
Forskningsetik CODEX - samlingen av regler och riktlinjer för forskning
I KONTAKT MED MEDIA MÅNGA LÄSER VIA NÄTET ELLER TALTIDNINGAR EN DEL LÄSTER VANLIGA TIDNINGAR INSÄNDARE I TIDNINGEN VANLIGT FRÅN HANDIKAPPRÖRELSEN NOTISER.
Några exempel på föregångare Växahuset 2001 Modellarbetsplatser 2003, Kravmärkt yrkesroll 2005 Lärande inom Äldreomsorgen 2006 Svenskutbildning med kompletterande.
GLOBALISERINGEN. VAD INNEBÄR GLOBALISERINGEN?  En av orsakerna bakom förändringar i dagens samhälle (men som hållit på länge)  Är den process som innebär.
Beredskap på kvällar och helger
Att stötta en kollega som lär sig svenska
Läkemedelsdagen 2017 Vem vet din medicinering? - Temat är utnyttjande av aktuella medicineringsuppgifter
Läkemedel eller kosttillskott? ‒ riskbaserad kontroll
Svenska som andraspråk 3
Etiska regler för press, radio och tv
6. Hur påverkas politikerna?
Våga prata om psykisk ohälsa!
Hur gör vi? Nyhetsvärdering För vem och varför?
Hur olika funktionalitet framställs i media
Rud Pedersen – Vad, vem, varför?
Teknik och andra vice distriktsguvernören
Läkemedelsdagen 2018 Tema rationell läkemedelsbehandling År 2018 ordnas Läkemedelsdagen som en del av en omfattande kommunikationskampanj för genomförandeprogrammet.
Seminarium Affärsidé & Budget
Synliggör synsätt som styr och stör - Fördjupning
Reklam eller redaktionellt budskap?
Riktlinjer sociala kanaler 2018
VÄLKOMNA PÅ ERFARENHETS DAGAR FÖR BESTÄLLARNÄTVERK
Samverkansprojekt för bättre hälsa
Närsjukvårdsteamet, SÄS Borås Martin Tirler, överläkare Cecilia Johansson, sjuksköterska Vi tänkte prata om teamet, våra resultat och framgångsfaktorer,
Upplevelser och växande kunskap med Skogen i Skolan
Presentationens avskrift:

”Det finns inga säkra läkemedel” Ewa Lundborg Chefredaktör Läkemedelsvärlden

Hur uppstår nyheter? • Egen idé • Samtal/middagar/telefonsamtal andra • Egen bevakning av vetenskapliga tidskrifter, diarier, konferenser, möten, webbplatser • Andra medier, nationella och internationella • Pressmeddelanden • PR-byråer, lobbyister I stor utsträckning input från aktörer på området

Aktörer: • Företag – läkemedelsindustri (apoteksaktörer) Fördelar med egna produkter, varumärken Pr-byråer ännu mindre nyanserade än företagen • Myndigheter Vill nyansera men inte bedriva marknadsföring • Kommuner och landsting + läkare mfl Budgeten ligger som en klangbotten • Akademi + forskare Nyckfullt, stor variation • Okända aktörer, okända agendor Otydliga samarbeten t ex med patientorganisationer Stort ansvar på journalisten själv

Journalistens agenda: • Att bli läst: tydligt, konkret, aktiva verb, dramaturgi • Svara på frågan ”Vad är grejen?” • Hitta fräscha nyheter, helst egna • Leva upp till chefens krav: snabb, produktiv, få folk att prata, bli citerad osv • Egen drivkraft: granska, folkbilda, synas, avslöja, underhålla osv

Svårigheter: • Krävs kunskap och kontinuitet på redaktionen • Svårt hitta bra källor – tysta experter • God journalistik är dyrt • Patienter litar på egna erfarenheter från andra patienter – sociala medier gör bilden ännu mer komplicerad

Lösningar: • De som har kunskap måste våga prata mer öppet. • Förbättra webbplatser och ha kontaktpersoner som förstår hur nyhetsdraken fungerar • Vara konkret och inte gömma sig bakom standardmeningar, t ex ”nyttan överväger risken” • Noggrant överväga ordval och uttryck – hur uppfattar t ex en patient ordet nytta när det gäller läkemedel? • Fortbildning och temadagar för journalister