Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Etiska regler för press, radio och tv

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Etiska regler för press, radio och tv"— Presentationens avskrift:

1 Etiska regler för press, radio och tv

2 Pressetiska regler Etik = sed
1920-talet: Internationella Journalistfederationen – yrkesregler. 1960-talet: Svenska Journalistförbundet – yrkeskodex. Pressetiska reglerna: hänsyn till enskilda människor + mediernas anseende.

3 Pressetiska regler Överenskommelse mellan: Svenska Journalistförbundet
Publicistklubben Sveriges Tidsskrifter Tidningsutgivarna Tre huvudgrupper: publicitetsregler, yrkesregler och riktlinjer mot textreklam.

4 Publicitetsregler Ge korrekta nyheter. Var generös med bemötanden.
Respektera den personliga integriteten. Var varsam med bilder. Hör båda sidor. Var försiktig med namn.

5 Yrkesregler Journalistens integritet. Anskaffning av material.

6 Riktlinjer mot textreklam
Förslag som kräver en motprestation. Löften om publicering. Information från myndigheter, forskare, PR-byråer, lobbyister, företag och organisationer. Jämförelse av produkter. Artiklar om t.ex. organisationer. Försäljning av egna varor + samarrangemang.

7 PO och PON Allmänhetens Pressombudsman (PO).
Pressens Opinionsnämnd (PON). Exempel på fall: Hot från störande elev Felaktigt utpekad som åtalad Bild på barn


Ladda ner ppt "Etiska regler för press, radio och tv"

Liknande presentationer


Google-annonser