Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Internationell media Lotte Billing, International Media Officer, Lunds Universitet.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Internationell media Lotte Billing, International Media Officer, Lunds Universitet."— Presentationens avskrift:

1 Internationell media Lotte Billing, International Media Officer, Lunds Universitet

2 Varför synas i internationell media? • ”Peers” runt om i världen • Forskarkarriären är internationell • Forskningsmedel • Rekrytering av toppforskare/doktorander/studenter • Universitetets ranking • Internationell synlighet kan leda till nationell synlighet

3 Vilken typ av nyheter fungerar bäst? • Konkurrensen ser annorlunda ut globalt – 17,000 erkända universitet i världen (exempel: medicinsk forskning) • Fackpress: fler möjligheter (exempel: roterande nanopartiklar) • Internationell fackpress ofta aktiva i social media

4 Vilken typ av nyheter fungerar bäst? •Mainstream media: vissa stora spelare ”räcker” (nyhetsbyråer, största anglosaxiska media outlets) – sedan ”trickle-down effect” i världen • Exempel: AFP i stort sett de enda som plockade upp LU spenat nyhet:

5 Vad är knepen? •Använda videoreportage •(exempel: Swedish Pompeii) Öland)

6 Hur når man ut? • Hitta internationell nyhetsvinkel (exempel: motorlabbet)

7 Hur når man ut? • Hitta internationellt allmänintresse: (exempel: cykling i Köpenhamn)

8 Hur når man ut? •Tänk utanför ”publikationscykeln” (exempel: Rudolf)

9 Hur når man ut? • Hitta större teman (exempel: nordisk kost, home testing) • Nå ut som ”expert” • Debattartiklar

10 Hur når man ut? •Annat format på pressmeddelanden • Annat språk – direktöversättningar fungerar oftast inte •Kontakter hjälper, men de flesta måste man skapa •Exklusivitet är inte viktigt på samma sätt som med nationell press

11


Ladda ner ppt "Internationell media Lotte Billing, International Media Officer, Lunds Universitet."

Liknande presentationer


Google-annonser