VÄLKOMNA till informationsträff 09.30 -10.00 IT-upphandlingen, vad gör vi 10.00- 10.20 Nytt upphandlingsverktyg 10.20 - 10.40 Miljöarbete 10.40 - 11.00.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Upphandling av välfärdstjänster – valet av modell
Advertisements

Välkommen till Informationsmöte
Ändringar i EU:s rättsmedels-direktiv m.m.
Att göra affärer med offentlig sektor
En översikt och introduktion till den nya lagstiftningen Offentlig upphandling och e-affärer Stockholm den 17 januari 2008 Advokat Elisabeth Legnerfält.
Upphandling i Enköpings kommun
Kostar miljöanpassningar alltid pengar?
VÄLKOMNA till informationsträff
Skrivare kopiatorer och tjänster 09
European Commission Internal Market & Services DG 1 Förändrad revision i Europa: Perspektiv från EU’s kommission Stockholm,10 januari 2012 Paulina Dejmek.
Kapitel 6 Offentlig upphandling
Offentlig upphandling (LOU) Ändringar från och med 15 juli 2010
Hur länge har vi haft vi regler?
Lagen om offentlig upphandling (LOU)
Elektronisk handel Aktuella frågor Kerstin Wiss Holmdahl Svenska Kommunförbundet 7 december 2004.
Fjärde järnvägspaketet
Inköp och upphandling Johan Alexon, tf inköpschef Agneta Sjöfors, projektledare Bättre inköp Johan inleder och presenterar oss.
Att upphandla utvärdering
Kammarkollegiets upphandlingsstöd Birgitta Nelson ,
Upphandlingsprocessen Svenska Kraftnät
Samordnad upphandling av elenergi Upphandlingssamverkan Elenergi, upphandlingssamverkan Kommunförbundet Skånes upphandling av elenergi 2007 Slutsatser.
Hur stort är utrymmet för sociala hänsyn?
Upphandlingsinformation
Upphandling av stöd till bredband
Offentlig upphandling SFÖ-konferensen i Göteborg 20 april 2013
Att styra mot och följa upp mål i offentlig upphandling
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Ramavtal i offentlig upphandling Förbundsjurist Ulf Palm Sveriges Kommuner och Landsting.
Hur fungerar innovationsupphandling med hänsyn till LOU?
Småföretagen och den offentliga upphandlingen 25 augusti 2009 Sundsvall Peter Germer Företagarna Västernorrland.
”Först med uppföljning blir kraven verkligt styrande” Projektledare Jan Jäderberg.
Affärer med offentlig sektor Några exempel på hur LOU tillämpas i Sverige Torneå 22 februari 2011 Nils Knutsson.
Ramavtalen Informationsförsörjning 2005
En vägledning för beställare och upphandlare av vård och omsorg
1 Offentlig upphandling och e-affärer, seminarium den 17 januari 2008 i Stockholm Vilka krav och möjligheter innebär de nya lagarana för upphandlande enheter?
Hållbara offentliga upphandlingar av städtjänster Städbranschen Sverige branschdagar Jönköping Anna Lipkin.
Thomas Wedegren - Avdelningschef SLL Upphandling
Försäkring av tjänstepension Avropsstöd- Version 1.0 Kontaktperson; Stellan Kolbäck Säkra Södra Berget AB.
Var det bättre förr eller Är det sämre nu? Mina ”dryga” 30 år som upphandlare Gunnar Stålberg mars 2009.
SOU 2008:15 LOV att välja – Lag om Valfrihetssystem
Ekonomimöte 9 feb 2011 Inköp på csc.
Upphandling, inköp och LOU
Avropsprocessen, del 1 Maria Gil, Enheten för IT-upphandling.
Elektronisk upphandling – nya regler för offentlig upphandling
Vad är upphandling? • Köp, leasing, hyra eller hyrköp av varor,
INKÖP/ UPPHANDLING.
Ramavtalet i korthet Eldningsprodukter och drivmedel i bulk 2015
Regler för upphandling Med offentlig upphandling avses de åtgärder som vidtas av en upphandlande myndighet för att tilldela ett kontrakt eller ingå ett.
Den Goda affären Madelene Winbo, Upphandlingschef Region Halland
Ramavtalet i korthet Beläggningsarbeten 2015:5
Ramavtalet i korthet Beläggningsarbeten 2015:2
LOV och LUF.
Ramavtalet i korthet Beläggningsarbeten 2015:4
Upphandlingslagstiftningen
Lathund TI Tekniska Konsulter B Innan du gör ett avrop läs:
Konkurrensverkets upphandlingstillsyn 2016
Lathund TI Tekniska Konsulter A Innan du gör ett avrop läs:
SOU 2008:15 LOV att välja – Lag om Valfrihetssystem
Informationsträff om nytt upphandlingsförfarande för SK-kurser
Välkommen till Inköp Gävleborg Maria Larsson & Henrik Thuresson
Övergång Möbler Möbler 2017 Regionalt inköpsstöd Anna Törnqvist
Genomgång inför upphandling
Vi förenklar era affärer - Det här är UpphandlingsCenter
Ramavtalet i korthet Beläggningsarbeten 2015
Ramavtalet i korthet Entrémattor 2017
Socialt ansvarsfull upphandling
VÄLKOMNA PÅ ERFARENHETS DAGAR FÖR BESTÄLLARNÄTVERK
Ramavtalet i korthet Entrémattor 2017
Ramavtalet ”e-Arkiv 2016” i korthet
Avropsvägledning – Boknings- och bidragslösningar
Stöd till precisering av avrop från Ramavtalet ”bokning och bidrag”
Presentationens avskrift:

VÄLKOMNA till informationsträff IT-upphandlingen, vad gör vi Nytt upphandlingsverktyg Miljöarbete Paus Upphandlingsstödet IT-upphandlingens ny arbetssätt Summering och avslut Gemensam lunch

Välkomna till informationsträff i maj 2010 Hans Sundström TF Chef IT-upphandlingen

Nuläge: IT-upphandling vid Kammarkollegiet Nyckeltal:  16 olika ramavtalsområden  Ca 140 avtal  Ca återförsäljare  7,5 miljarder i omsättning  23 personer, varav två personer arbetar särskilt med miljöfrågor

Intressenter i IT-upphandlingen  Regeringen och departementen ex. Finans- Närings- och Miljödepartementen  Cirka 800 – 900 myndigheter, kommuner och landsting  Konkurrensverket  SKL, Sveriges kommuner och landsting  IT-branschen, Almega  Intressenter i cirka 140 ramavtal – De största IT- företagen, men även små och microföretagen  Tidningar, ex. Computer Sweden, Anbudsjournalen, Upphandling24 och Offentliga Affärer

Verksamheter under våren och hösten 2010  Ramavtalsupphandlingar  Under 2010 planeras 11 stycken ramavtalsupphandlingar att färdigställas  Införande av upphandlingsverktyg

Regeringens beslut  Regeringen uppdrar åt Kammarkollegiet att förbereda och genomföra inordnandet av upphandlings- verksamheterna som sker genom ramavtal och som avser statlig inköpssamordning vid vissa myndigheter senast den 1:a januari 2011

Framtid: Inköpscentralen vid Kammarkollegiet Troliga nyckeltal:  100 olika produktområden  Ca 450 avtal  Ca återförsäljare  11 miljarder i omsättning  Cirka 40 – 50 personer

Att lämna anbud i en offentlig IT- upphandling

Bakgrund till upphandlingsreglerna  Tidigare 4 förfarandedirektiv och 2 rättsmedelsdirektiv,  Inom den klassiska sektorn fanns det 3 stycken direktiv (byggentreprenader-, varor- och tjänster)  Inom försörjningssektorn fanns ett direktiv (vatten-, energi-, transport- och telekommunikation)  Nytt lagstiftningspaket från kommissionen = ett direktiv för klassiska sektorn, ett för försörjningssektorn  Mars 2005 Upphandlingsutredningen 2004, lämnar betänkande kring de obligatoriska delarna  Januari 2008 den nya lagen om offentlig upphandling träder i kraft

Nyheter i det klassiska direktivet  Anpassning till GPA-avtalets tröskelvärden,  Elektronisk överföring medges i all kommunikation inom offentlig upphandlig,  Den normala anbudstiden 52 dagar kan kortas vid elektroniskt annonsering med 7 dagar,  Om förfrågningsunderlaget tillhandahålls elektroniskt får fristerna minskas med ytterligare 5 dagar,  Anbudsgivare som dömts för vissa brott mot EGs finansiella intressen skall uteslutas,  Varje kriteriums vikt (Viktning obligatoriskt) skall anges i annonsen eller i FFU:n

Nyheter frivilliga delar i det klassiska direktivet  Ramavtal (art 32) (Infört i 5 kap. nya LOU)  Dynamisk inköpssystem (art 33) (osäkert)  Elektronisk auktion (art 54) (Genomförs 1 juli. 2010)  Inköpscentral (art 11) (Genomförs 1 juli. 2010)  Konkurrenspräglad dialog (art 29) (Genomförs 1 juli. 2010)

Alltså….. Upphandlande myndigheter skall behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke- diskriminerade sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingarna skall vidare principerna om ömsesidig erkännande och proportionalitet iakttas (principerna för offentlig upphandling – ersätter affärsmässighet) + ca 50 – 60 domar från EG-domstolen = Nya LOU

Nya LOU består av 16 kapitel  1 kap Innehåll och tillämpningsområden  2 kap Definitioner  3 kap Tröskelvärden (För Varor och tjänster Statliga myndigheter EURO SEK )  4 kap – 14 kap Upphandlingsregler  15 kap Förenklad upphandling ( Upphandling som inte omfattas av direktivet)  16 kap Överprövning, skadestånd m.m.

Vilka är svårigheterna?  Stora rädsla från myndigheterna att göra fel,  Även rutinerade myndighetsjurister anser att lagstiftningen är så otydlig och svårförstålig att det är i princip omöjligt att göra rätt,  Vilket leder till formalism och prisupphandlingar istället för kvalitetsupphandlingar (utvärdering av pris istället för krav),  Kommer att bli värre med genomförandet av det nya ”Rättsmedelsdirektivet”.

Hur gör man?  Sätt dig in i regelverket,  Läs igenom noggrant vad myndigheten efterfrågar i anbudet, var självkritisk,  Gå igenom Skallkraven (Absoluta krav du måste uppfylla för att kunna antas som leverantör),  Gå snabbt igenom utvärderingskriterierna s.k. börkrav, (benämningarna på de krav som utvärderas för att avgöra vilken leverantör som på bästa sätt uppfyller myndighetens behov).

Hur gör man ?  Hur kan mindre företag vara med som underleverantörer?  Viktigt att beakta leveranskapacitet (alltså faktisk),  Vid landsomfattande ramavtal är det ett mervärde att ha genomfört ett uppdrag på mer än en plats,  SME kan lämna ett gemensamt anbud (1 kap. 11§ LOU) Viktigt att bestämma vem som ska teckna ramavtalet,  Mycket som är oklart när det gäller referenstagning – stöd för att kräva referenser enligt 11 kap. 11 § 2 st. LOU.

Första gången?  Bilda en projektgrupp – tillämpa två ögon principen – läs, motläs och läs igen!  Ta del av upphandlingsdokument från redan avslutade upphandlingar. Detta för att bilda dig en uppfattning om hur det går till och vad som efterfrågas i en upphandlingen.

Viktigt !  Frågor & Svar Alla svar publiceras alltid på en gemensam plats  Förtydliganden Begärs av den upphandlande myndigheten – viktigt att gå igenom svaret noggrant

Nationella upphandlingsstödet

Upphandlingsverktyg Daniel Melin

Nytt verktyg i upphandlingsprocessen  IT-upphandlingen på Kammarkollegiet har tecknat avtal med European Dynamics SA om det webbaserade upphandlingsverktyget e-PPS. Avtalet, som tecknades i april, har föregåtts av en annonserad upphandling.  Avtalet är på maximalt fyra år och omfattar en komplett tjänsteleverans för upphandlingar, avrop, avtalsuppföljning och projekthantering.  European Dynamics system används av flera stora myndigheter och inköpscentraler runt om i Europa.  IT-upphandlingen arbetar för närvarande med implementering. Första upphandlingen planeras att påbörjas i systemet under hösten.

European Dynamics  Huvudkontor i Grekland  Ca 450 anställda  Omsättning ca 36 miljoner €  En av de ledande leverantörerna av e-upphandling och e-inköp inom EU. Plattformen stödjer hela kedjan i upphandlings- och inköpsprocessen  Kunder är t ex. NHS och OGC's Buying Solutions i UK, myndigheter i Belgien, Tyskland och Cypern etc. Genomför även utredningar inom området på uppdrag av EU Kommissionen

Några funktioner i verktyget  Funktion för avropsstöd vid förnyad konkurrensutsättning och ramavtalsavrop med fast fördelningsnyckel.  Användarstöd och hjälpfunktion  Skapande av kravspecifikation med utvärderingskriterier utifrån krav och mallar i avtalsdatabasen  Publicering av avropsförfrågan till ramavtalsleverantörer inom området  Hantering av frågor och svar  Inlämning av avropssvar med tidlås och kryptering  Stöd för utvärdering i systemet  Generering av utvärderingsrapport samt utskick av tilldelningsbeslut.  Sekretess gäller fram till att tilldelningsbeslut fattats

IT-upphandling för miljön Hans Sundström

Innehåll i detta föredrag:  Exempel på lagar och förordningar som styr myndigheters miljöarbete  Ökade miljökrav på myndigheter  Hur påverkas leverantörerna?  Miljöfrågor i upphandlingsarbetet  Exempel på IT-upphandlingar där miljökrav ställts  Hur gör avroparna för att avropa grönt  Miljörevisioner  Miljöfrågor som Kammarkollegiet kommer att jobba med framöver

Exempel på lagar och förordningar att känna till vid upphandling av IT för miljön Lagar: Miljöbalken, Lagen om offentlig upphandling Förordningar: Förordning (2009:907) om miljöledning i statliga myndigheter Förordning (2009:893)om energieffektiva åtgärder för myndigheter

Ökade miljökrav på statliga myndigheter  Ny förordning om krav på miljöledningssystem i statliga myndigheter  Innebär krav på att i större utsträckning beakta verksamhetens direkta och indirekta miljöpåverkan  Myndigheterna måste miljöanpassa sina upphandlingar - när detta är möjligt  Myndigheter ska så långt det är möjligt använda energieffektiv informationsteknik (grön IT)

Hur påverkar detta Er som leverantörer?  Ökat fokus på miljö i upphandlingar och avrop  Ökade krav på att kunna erbjuda produkter med låg inverkan på klimatet, t.ex.: - Giftfria produkter - Energisnåla produkter - Återvinningsbara produkter  Ett större genomslag för grön IT

Så arbetar IT-upphandlingen med miljöfrågor i upphandlingsprocessen FörstudieUpphandlingFörvaltning • Ramavtalsservice • Elektronisk vägledning • Revision En relevansbedömning av upphandlingsobjektet och området görs ur ett miljöperspektiv. • Miljökrav • Miljökriterier • Avtalsvillkor gällande miljö

Vilka miljökrav har IT-upphandlingen ställt i olika upphandlingar?  Lång tradition att ställa miljökrav och funktionella krav i upphandlingsprocessen - Kravet på TCO skärmar är exempelvis kravställt ursprungligen från IT-upphandlingen - PC98 upphandlingen bestämde sig för att få bort farliga flamskyddsmedel - I en upphandling på telekom-området ställdes krav på ”giftfritt” på telefoner, kommunikationsutrustning och tillbehör

Vilka miljökrav har IT-upphandlingen ställt i olika upphandlingar?  Lång tradition att ställa miljökrav och funktionella krav i upphandlingsprocessen - Kravet på TCO skärmar är exempelvis kravställt ursprungligen från IT-upphandlingen - PC98 upphandlingen bestämde sig för att få bort farliga flamskyddsmedel - I en upphandling på telekom-området ställdes krav på ”giftfritt” på telefoner, kommunikationsutrustning och tillbehör

Ett exempel: PC 2008  Exempel på ställda miljökrav i PC-upphandlingen  Krav på att leverantörerna ska erbjuda miljöprodukter inom de tre anbudsområdena (bärbart, stationärt och bildskärm) under hela ramavtalsperioden.  Miljöprodukterna har: -den högsta miljöprestandan som erbjuds på marknaden. -minimum av kända farliga ämnen -en låg klimatpåverkan genom val av ingående material -Låg energiförbrukning i drift

Hur kan miljökrav ställas vid avropet?  Två olika avropsordningar: 1. Vid förnyad konkurrensutsättning kan den avropande organisationen ställa kompletterande miljökrav. Här är det möjligt att öka vikten i miljö- avsnittet. 2. Vid rangordning har IT-upphandlingen redan ställt alla miljökrav – avroparna har inga möjligheter att ställa komplettera miljökrav.

Miljörevisioner  Kontinuerliga miljörevisioner genomförs på våra ramavtal  Syfte: - Att säkerställa att produkterna uppfyller de miljökrav som ställdes i upphandlingen - Att få en överblick av hur miljöprodukterna utvecklats - Att få viktig input inför nästa ramavtalsupphandling  Under våren har det genomförts en revision på PC 2008

Frågor vi kommer att jobba med framöver  Se till helheten vad gäller miljöfrågor i IT-upphandlingarna och ställa så långtgående miljökrav som är möjligt inom ramen för Lagen om offentlig upphandling.  Synliggöra miljöalternativen för avropare där det är relevant.  Utveckla rådgivningen och stödet till avropare vad gäller miljökrav.  Ha som målsättning att följa upp i vilken utsträckning miljöalternativen avropas från ramavtalen.  Genom revision av ramavtalen följa upp att miljökraven som ställts i upphandlingen uppfylls även under avtalstiden.  Samverka med Miljöstyrningsrådet vid t.ex. kriterieutveckling. Tack för att ni lyssnade!

IT- upphandlingens nya arbetssätt och omvärldsförändringar HansHans Hans Sundström

Vilka är svårigheterna idag?  Offentlig upphandling ”Hårt reglerad”, över reglerad och över tolkad,  Överprövningar, överprövningar och återigen överprövningar,  Advokater, advokater och återigen advokater,  Myndigheterna försöker följa reglerna minutiöst till minsta formregel,,  Oprövad lagstiftning och brist på praxis,  Rättsmedlet införs den 15 juli 2010,  Nya avropsprocessen upplevs som komplicerad.

Hur vill vi möta det?  Kundorientering  Under uppbyggnad ramavtalsservice, stöd till avropande myndigheter: Kan vara stöd i avropsförfrågningar, leveransavtal eller tekniska och juridiska frågor etc,  Kan också svara på frågor som kommer från leverantörer – men är ingen gratis tjänst för konsulter och juristfirmor

Hur vill vi möta det?  Mycket mera stöd från våra upphandlingsprojekt!  Mera av:  Vägledningar  Checklistor  Avtalspaket  Personlig kontakt (Vi kommer aldrig att bli konsulter)  På sikt förnyad konkurrensutsättning i våra verktyg

Internt förändringsarbete ger bättre service både till myndigheter och leverantörer  Projekt som ska genomföras  Apollo II (Ny organisation)  Upphandlingsverktyget (European Dynamics)  Fredo (faktureringssystemet)  Ramavtalsservice

Omvärldsförändring  Överflyttning av ramavtalsverksamheten från 9 myndigheter,  Verksamhetsövergång från VHS-upphandling, SiS etc,  Ansvaret för och övertagandet av cirka 400 ramavtal  En gemensam upphandlingskultur omfattande samtliga ingående enheter ska genomföras.

Frågor ?