Konsten att spelleda Att skapa ett scenario
Du är nu redo börja skapa! Vi ska nu skapa var sitt scenario som du kan använda dig av antingen som ett enstaka äventyr eller som en del i en större kampanj.
Steg ett: Välj en genre.
Steg två: Välj en miljö Dystopisk storstad Drakens håla Döende värld New York, 1991 Andra världskriget Rymdskepp Romarriket Underjorden Kyrkogård Antikens Grekland Konfirmationsläger Trollskogen Marianergraven Narnia
Äventyr eller kampanj? • Några fördelar med kampanj: - Karaktärerna får chans att utvecklas. - Rum för ”utsvävningar”. - Du behöver inte komma på allt på en gång. • Några fördelar med äventyr: - Ej tidskrävande. - Möjliggör stor variation mellan genrer. - Lätt att anpassa efter vilka som vill spela. - Rollpersonerna ska kanske inte användas igen och kan därmed skapas ganska fort och skissartat.
Strukturera! • Ett rollspel består av flera olika byggstenar eller intriger som du behöver komma på. • Du behöver kanske också skapa centrala spelledarpersoner, dokument eller ledtrådar som rollpersonerna ska hitta. • Både äventyr och kampanjer kräver viss planering, eller åtminstone en bakomliggande tanke.
KAMPANJ Ett övergripande mål med flera delmål.
Välj ett övergripande mål • Besegra den onde trollkarlen Humblebore. • Krossa det rebelliska upproret. • Överleva slaget om Troja.
Välj ett eller flera delmål • Besegra den onde trollkarlen Humblebore. - Samla in tre föremål som enligt sagorna behövs för att dräpa trollkarlen. - Ta reda på var trollkarlen befinner sig genom att hitta kartan som leder till hans torn. - Övertala krigaren Barbarus att hjälpa till.
Kampanjer kan vara äventyrsbaserade • Runt lägerelden sitter några äventyrare och berättar om sina upplevelser. Varje historia blir ett eget äventyr.
ÄVENTYR Rollspelvärldens novell – kräver kampanjens alla ingredienser i komprimerat format. Kan kräva lite mer planering eftersom alla trådar måste knytas ihop under samma tillfälle.
Exempel på kortare äventyr • Finna en medicin som kan rädda en av rollpersonerna från att dö en säker död inom 36 timmar. • I utkanten av byn/staden ligger ett otäckt hus som ett gäng ungdomar bestämmer sig för att undersöka.