Konsten att spelleda Att skapa ett scenario. Du är nu redo börja skapa! Vi ska nu skapa var sitt scenario som du kan använda dig av antingen som ett enstaka.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vikingatiden År
Advertisements

Det första du bör göra är att rita horisonten
Atomer, molekyler och kemiska reaktioner
Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
TRYCK Här får du lära dig: Vad menas med tryck
Historien om Antiken i Grekland.
IPad grundkurs.
Amerikanska revolutionen
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Spelstrategi.
Naturreligioner Eller de skriftlösa folkens religioner eller traditionella religioner eller…
Grekland bestod av flera små riken/stater
Lektion 4 Kort om olika typer av statsskick/politiska ideologier.
Att skapa ett scenario Del två. Att nå målet Spelledarens vision av spelarnas agerande: A B Spelarnas faktiska agerande: A B C.
En genomgång av spelet: Dubbelkrig-Grön
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Högtidstal Retorik.
VIKTIGT! TAG DETTA BUDSKAP PÅ ALLVAR!
Hur du skriver en bra historia
Ann-Charlotte Roupé, Lerbäckskolan, Lund –
Människans äldsta historia
Nätmobbning
Intervju inför ViV-projektet.
När blir ett ord svenskt då?
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Klok filosofi … ?.
Att skapa världar och leda rollspel
Konsten att spelleda Spelledarens uppgift. Vad är en spelledare? En spelledare är, enkelt uttryckt, den person som leder ett rollspel. Han eller hon utgör:
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Antiken är en tidsperiod i Europa som började ca. 800 f
Skriv till jag säger stopp, sen läser ni upp.
Rita av.
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Historien om Grekland.
Community Readiness Baseras på teorier om Community Developement -Organisationsteori -Psykologiteorier Har använts inom alkohol och drogmissbruk, våld.
Den äldsta tiden i människans Historia f. Kr f. Kr
Vad är du för typ av person?
Har du koll på buddhism?. Har du koll på buddhism?
Att skapa världar och leda rollspel
PerUllaIngaEgon 1.Skriv in de tävlandes namn. 2. Per börjar slå med två tjugosidiga tärningar. Han får 15 och 5. Gränsvärdet för första höjden är =10,
Fakta om andravärdskriget
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Fokusgruppsmetoden i Nätmiljö Syfte Metodbakgrund: fördelar/nackdelar Genomförande Erfarenheter av metoden Slutsatser.
Skriva noveller.
Anställningsintervjun
Typiskt för saga Handling Personer Hjälpare och ”stjälpare” Miljöer
Några av antikens filosofer
Rollspel Drakar och Demoner. Att spela Rollspel Att spela rollspel som Drakar och Demoner är egentligen väldigt enkelt. Det ända som krävs är lite fantasi,
Mannen som hatar julen Det var en gång en man som hata julen.
FN FÖRENTA NATIONERNA.
Genrer – Varför? ”Eleven kan skriva olika slags texter med relativt god språklig variation, utvecklad textbindning samt relativt väl fungerande anpassning.
Att Skapa Serier.
Det var en gång… Så börjar många sagor. Många sagor är mycket gamla Många har berättat den. Många har hört den. Många berättar den för sina barn. Så lever.
Asarna = världsträdet, Yggdrasil. Världen skapades av kött och blod.
NOVELL En novell är en kort berättelse. Det kan vara en djupdykning i en persons tankar under en kort tid, eller en spännande återgivning av en enda händelse,
Grekerna.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
MER ”EGENTID” – SÅ STÄRKER VI BARNENS MÖJLIGHET TILL SJÄLVBESTÄMMANDE OCH INTEGRITET Bambi Ekonomisk förening – Bambi Korttidshem, Matilda.
Istiden, Stenåldern, Bronsåldern och Järnåldern
ANTIKA GREKLAND.
Att skriva en resonerande text
Novellanalys.
Filmtajm!.
Den Nya tiden e. Kr.
I sagans värld.
Religion.
Presentationens avskrift:

Konsten att spelleda Att skapa ett scenario

Du är nu redo börja skapa! Vi ska nu skapa var sitt scenario som du kan använda dig av antingen som ett enstaka äventyr eller som en del i en större kampanj.

Steg ett: Välj en genre.

Steg två: Välj en miljö Dystopisk storstad Drakens håla Döende värld New York, 1991 Andra världskriget Rymdskepp Romarriket Underjorden Kyrkogård Antikens Grekland Konfirmationsläger Trollskogen Marianergraven Narnia

Äventyr eller kampanj? • Några fördelar med kampanj: - Karaktärerna får chans att utvecklas. - Rum för ”utsvävningar”. - Du behöver inte komma på allt på en gång. • Några fördelar med äventyr: - Ej tidskrävande. - Möjliggör stor variation mellan genrer. - Lätt att anpassa efter vilka som vill spela. - Rollpersonerna ska kanske inte användas igen och kan därmed skapas ganska fort och skissartat.

Strukturera! • Ett rollspel består av flera olika byggstenar eller intriger som du behöver komma på. • Du behöver kanske också skapa centrala spelledarpersoner, dokument eller ledtrådar som rollpersonerna ska hitta. • Både äventyr och kampanjer kräver viss planering, eller åtminstone en bakomliggande tanke.

KAMPANJ Ett övergripande mål med flera delmål.

Välj ett övergripande mål • Besegra den onde trollkarlen Humblebore. • Krossa det rebelliska upproret. • Överleva slaget om Troja.

Välj ett eller flera delmål • Besegra den onde trollkarlen Humblebore. - Samla in tre föremål som enligt sagorna behövs för att dräpa trollkarlen. - Ta reda på var trollkarlen befinner sig genom att hitta kartan som leder till hans torn. - Övertala krigaren Barbarus att hjälpa till.

Kampanjer kan vara äventyrsbaserade • Runt lägerelden sitter några äventyrare och berättar om sina upplevelser. Varje historia blir ett eget äventyr.

ÄVENTYR Rollspelvärldens novell – kräver kampanjens alla ingredienser i komprimerat format. Kan kräva lite mer planering eftersom alla trådar måste knytas ihop under samma tillfälle.

Exempel på kortare äventyr • Finna en medicin som kan rädda en av rollpersonerna från att dö en säker död inom 36 timmar. • I utkanten av byn/staden ligger ett otäckt hus som ett gäng ungdomar bestämmer sig för att undersöka.