Måluppfyllelse och ekonomiskt utfall

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Tillsammans bygger vi det hållbara Karlskrona Tryggt, attraktivt och företagsamt Budget för 2013 samt ramar för 2014 och 2015.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Exempel utifrån ett antal målområden
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Välkomna till Östra skolan hösten 2010
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
PROJEKT TRAPPSTEGET Bilaga 1 PROJEKT TRAPPSTEGET
VISION Kommunplaner – strategisk planering
KVALITET & STYRNING I VARA KOMMUN
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Vuxenutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008, antagen.
Camilla Lundberg, Landskrona-Kävlinge-Svalövs Gymnasieförbund
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Hej och välkomna!.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
Ungdomsdialog Alfta 12 maj. LUPP 2010 Vad är LUPP? Hur ska vi få länets högsta svarsfrekvens? Vad gör elevråden? Information från respektive elevråd U-råd.
MÅL FÖR BARN- OCH UTBILDNINGSNÄMNDEN Anpassa verksamheters lokaler till antalet barn och elever.
Inkluderande intensivundervisning matematik åk 1
SKAPANDE SKOLA - på agendan idag: Skapande skola 2011 Erfarenheter hittills, generellt Så ser det ut i Östra Götalands län Gynnsamma förutsättningar Kvalitet.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
MODIGT MEDARBETARSKAP
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Hammarö Särskilt boende.
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Tidiga insatser för barn i förskolan
Utmaningar inom utbildningsområdet i Stockholms län Stockholmsregionen ur ett OECD – perspektiv Ett antal problembilder och utmaningar KSL:s roll och uppdrag.
Kommunstyrelsens styrkort 2009 Antagen i KS DNR
Entreprenörskap Initiativ Problemlösning Samarbetsförmåga Handling
1. Erbjuder enheten fler än en maträtt vid huvudmåltider? Nätverk Bohuslän Lysekil Två maträtter erbjuds fr.o.m. september 2009 Munkedal Nej Orust Nej.
Varumärket Luleå kommun
Medborgarundersökning SCB:s undersökning 14 september-8 november 64 kommuner deltog Hittills har 230 kommuner gjort undersökningen (155 mer än en.
SCB:s medborgarundersökning Nackas resultat med jämförelser Genomförd 19 september – 8 november personer svarade (av 1500)
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Tilläggsfrågor och jämförelser med andra Stockholmskommuner Medborgarundersökning 2012 Utförd av Statistiska centralbyrån.
BUN DAGAR Resultat- och Kvalitetsuppföljning
Kvalitetsredovisning Resultat för gymnasieskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
SOCIALTJÄNSTEN T1 bokslut 2009 VERKSAMHETSRESULTAT INSATTA RESURSER OK - Fortsatt hög andel nöjda kunder inom socialtjänsten - Fortsatt hög andel nöjda.
Strategiska perspektiv på verksamheten
Budgetdialog budgetberedningen – barn- och utbildningsnämnden
Uppföljning Diagnostik Disposition Produktion Målrelaterad ersättning Personalresurser Ekonomi Handlingsplan Nyckeltal Sammanfattning.
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Bokslut 2011, Diagnostik
Månadsbokslut mars 2012 Sociala Stödresurser. Månadsbokslut mars 2012 VERKSAMHETSRESULTAT Läget i verksamheterna är bra. VSS är i ständig förändring,
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Medarbetarundersökning
Nämndplan 2015.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Förskoleklass, grundskoleutbildning och skolbarnsomsorg Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och.
Serviceförvaltningens styrkort 2012 – 2015 Fastställt av regionstyrelsen Serviceförvaltningen Affärsidé Som en del av Region Gotland utvecklar.
Samhälle Mål: ”Gotland erbjuder hög livskvalitet med social rättvisa, inomregional balans och en hållbar tillväxt som gör att människor vill bo och verka.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Delårsrapport Augusti 2017 Barn- och utbildningsnämnden
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Direktiv till Budget
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Omställningen av hälso- och sjukvården
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Verktyget Utmärkelsen….
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Verksamhetsplan 2018 Sektor ÄO/HS LSG
Välkomna! Dagordning Inledning: Helene Moquist, Uppföljningsenheten
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2019
Kvalitetsanalys – förskola och skola i Nacka år 2017
Presentationens avskrift:

Måluppfyllelse och ekonomiskt utfall Uppstartsmöte 1 inför budget 2012 Måluppfyllelse och ekonomiskt utfall 15 mars 2011

Ekonomiska omvärldsfaktorer Den svenska ekonomin återhämtar sig snabbt. BNP ökade år 2010 med höga 5,6 procent. Prognos 3,8 procent 2011 och 2,9 procent 2012. Den ökade globala efterfrågan har varit viktig för vändningen i svensk ekonomi. När världshandeln nu återhämtar sig växer exporten och produktionen i den svenska industrin snabbt.

Tjänstemannaorganisation Styraxel Kommunfullmäktige Kommunstyrelsen uppdrag Tjänstemannaorganisation Kommunchef Samhälls- byggnad K U N D Medborgar- service - en väg in - K U N D Produktion ÄO & RCVF Barn- o utbildnings- verksamhet RCB RCV nöjd stöd Gemensam service

Övergripande mål

- Tydlighet kring uppdrag & organisation Röda trådar medarb.enk. Utvecklingsområden - Tydlighet kring uppdrag & organisation - Förtroendefrågor – främst till ledning - Friskvård - Arbetsmiljö, mer strukturerat arbete kring detta område Främst fysisk arbetsmiljö - Coachande ledarskap Synliga chefer Tydliga chefer - Mötesteknik/meningsfulla möten - Informationsspridning

Aktiviteter/åtgärder Klart ledarskap Utveckla APT Kommunikationsstrategi Synliggöra LG Skapa ”systematiskt arbetsglädjearbete” Prata ”gjorda mål” Översyn av samverkanssystemet Bevara Samarbete Delaktighet Engagemang Påverkan Trivsel

Tierps kommun som en plats att leva och bo på, 500 svar SCB Medborgar- undersökning Tierps kommun som en plats att leva och bo på, 500 svar Helhetsbetyg = 58 (gräns för ”nöjd” 55) Betyg = 6,2 av 10 (6-8 ”nöjd”) 40 % kan starkt rekommendera vänner och bekanta att flytta till Tierp 21 % vill avråda flytt till Tierp

Beredningarnas arbete - FN:s barnkonvention Handikappolicy Ny översiktplan. Äldre 2020 Hållbar utveckling Beredningarnas utmaning är att fortsatt hitta nya arbetssätt för att engagera och träffa medborgare.

Den totala sjukfrånvaron 2010 var 4,8 % Årsarbetare - anställningsform 2010 2009 Tillsvidareanställda* 1 212 1 227 Visstidsanställda 255 260 Timvikarier 103 110 Årsarbetare totalt 1571 1596 Den totala sjukfrånvaron 2010 var 4,8 %

Resultaträkning (tkr)

Driftredovisning och finansiering 2010

Kund Mål Måluppfyllelse 90 % nöjda kunder Nöjd-kund-undersökning Medborgarservice Kund Mål 90 % nöjda kunder Måluppfyllelse Nöjd-kund-undersökning 100 % nöjda

Kund Mål Måluppfyllelse Utveckla företagarservice Medborgarservice Kund Mål Utveckla företagarservice Måluppfyllelse Uppfyllt men ständigt pågående Frukost o kvällsmöten. Nätverk. Eu-projekt för kvinnliga företagare. Många företagskontakter i Medb. Ser. Kundservice. Företagsbesök.

Medborgarservice

Medborgarservice

Process Mål Måluppfyllelse Påbörjat Medborgarservice Process Mål Förkortade ledtider för ärendehantering Utveckla och lägga ut tjänster som kan utföras via webben Måluppfyllelse Påbörjat

Ledtider för planenliga bygglov Medborgarservice Ledtider för planenliga bygglov Ledtid 2010 2009 Högst 3 veckor 62 % 69 % Högst 4 veckor 75 % 81 % Högst 5 veckor 87 % 89 % Högst 6 veckor 92 % 92 %

Medarbetare Mål Måluppfyllelse Minska sjukfrånvaron Medborgarservice 5,51 % sjukfrånvaro (målet 3,21%) V-planen 7% bokslutet 3,8 % ej känt när v-planen gjordes. Särskild friskvårdssatsning, allmän uppmuntran, massage. Hög arbetsbelastning på bistånd p g a Viva o på miljö p g a vakanthållna tjänster.

Ekonomi Mål Måluppfyllelse Bedriva verksamheten så att största möjliga Medborgarservice Ekonomi Mål Bedriva verksamheten så att största möjliga nytta uppnås med tillgängliga resurser Måluppfyllelse + 55 tkr Intäkter: -669 tkr (lägre) Kostn.: +665tkr (lägre) Investeringar +111 tkr Minskad budget. Besparingsåtgärder. Int. 500 tkr bidrag för nystartsjobbare, 400 tkr taxor o avg. höjt taxan enl. miljöbalken. 300 tkr bidrag överförm.v-h. Kostn. Vakanshållit tj. + avtalspens. O 3 stegsrak. 400 tkr. Trots detta underskott på pers. -322 beroende på överförm. Övr. bespar. Näringsliv o mf 500 tkr. Ingångna avtal. Tjänster -758 tkr främst färdtjänsten – 600. Investeringar – bu. 250 tkr. Viva bu 24 500 kostnad 218 tkr.

Medborgarservice Tjänstegarantier Kunder som kontaktar Kundservice ska få en återkoppling inom 24 timmar. Utfall: 6 trisslotter Planenliga bygglov – beslut inom 5 veckor. Utfall: 67 av 77 ärenden uppfyllde garantin. Kompensation har givits under 2010.

Årsredovisning 2010 Produktion - Barn & ungdom

Förskola KUND Mål Erbjuda barn plats inom 4 månader i en god pedagogisk verksamhet utifrån föräldrars önskemål Måluppfyllelse Föräldrar har erbjudits plats för sina barn inom önskad tid men inte alltid utifrån önskemål

Förskola PROCESS Mål Barns kunskaper och färdigheter ökar. Förstärka integrationen i förskolan. Måluppfyllelse Det medvetna arbetet med språket och NTA lådor har ökat barnens intresse för naturvetenskap och teknik. Integrationen har stärkt barnens sociala utveckling

Förskola MEADRBETARE Mål Stärka det pedagogiska ledarskapet. Måluppfyllelse Pedagogernas kompetensutveckling ger förutsättningar för att stimulera och utmana barnen i deras utveckling t.ex. NTA, utematte och reviderad läroplan. Deltagande i Förskolelyftet.

Förskola EKONOMI Mål Effektivisera lokalanvändningen mellan olika verksamheter. Budget i balans. Måluppfyllelse En ökad samordning av lokalerna med en förskola i skolans lokaler uppfyllt. Resultat + 500 tkr

Grundskola KUND Mål Måluppfyllelse Elever ska känna lust och intresse för att utveckla sitt lärande. Föräldrar ska ges möjlighet till inflytande. Måluppfyllelse Många elever är motiverade men utmaningarna behöver öka. Genom Unikum ges ett ökat inflytande

Grundskola PROCESS Mål Elevernas kunskaper och färdigheter ökar och kommer till uttryck i förbättrade resultat Måluppfyllelse 32 % av eleverna når inte målen i alla ämnen efter avslutad grundskola 82,6 % av eleverna i åk 9 hade gymnasiebehörighet, i riket var det 88,2 % Resultaten i de nationella proven i åk 9 försämrades i Sv Resultaten i de nationella proven i åk 5och åk 3 förbättrades

Grundskola MEDARBETARE Mål Stärka det pedagogiska ledarskapet Måluppfyllelse Skolledare utmanar ledarskapet i klassrummet. Krav på pedagogisk planering och struktur ökar. Kompetensutveckling i olika ämnen genom Lärarlyftet. Utbildning kring NTA.

Grundskola EKONOMI Mål Ändamålsenlig verksamhet inom ramen för budgeterade medel och ökad effektivitet i lokalanvändningen mellan olika verksamheter. Måluppfyllelse Samordning har skett mellan grundskolan, förskolan och gymnasiet. Kostnader för elever i annan kommun ökar. Kostnader för kost i egen regi ca 2 milj mer än budgeterat Resultat – 1 300 tkr

Gymnasieskola KUND Mål Elever ska känna lust och intresse för att utveckla sitt lärande. Förbättra elevernas resultat i alla årsklasser så att fler studerande avslutar skolan med slutbetyg samt förbättra betygen i de nationella proven Måluppfyllelse Genomförda elevenkäter visar på en god arbetsmiljö och hög trivsel med skolan och undervisningens innehåll. 86 % av eleverna erhöll slutbetyg. 70 % behöriga till universitet och högskola

Gymnasieskola PROCESS Mål Måluppfyllelse En lärande organisation med genomtänkt och flexibel pedagogik som siktar mot en jämlik skola känd för lustfyllt lärandesamverkan över programgränserna Måluppfyllelse Lärartätheten är i stort sett oförändrad. Organisationen av gymnasieskolan är under förändring. Implementeringsarbetet med GY 11 fortskrider.

Gymnasieskola MEDARBETARE Mål Ytterligare höja personalens kompetens och utveckla deras professionella förhållningssätt. Måluppfyllelse Inom lärarlyftet studerades data, geometri, SvA och estetiska lärprocesser

Gymnasieskola EKONOMI Mål Måluppfyllelse Ändamålsenlig verksamhet inom ramen för budgeterade medel. Måluppfyllelse Från början av december har insatser för att öka gruppstorleken genomförts. Resultat bör kunna ses under 2011. Antalet elever från andra kommuner har minskat kraftigt sannolikt beroende på en ökad konkurrens. 41,8% av kommunens grundskoleelever har tagits in på utbildningar utanför kommunen. Underskott 8 800 tkr

Produktion - Äldreomsorg Årsredovisning 2010 Produktion - Äldreomsorg

Viktiga händelser Äldre 2020 Valfrihetssystem – hemtjänstens serviceinsatser Upphävda föreskrifter om skyddsåtgärder Fortsatt volymökning inom hemtjänsten, 28,5 % Fortsatt volymökning inom personlig assistans, 12,4 % En sammanhållen hemtjänstorganisation Förändrad hälso- och sjukvårdsorganisation

Forts… Kostorganisation i egenregi Avveckling av äldreboendet Forshem Ett samarbetsprojekt med Samhall Medarbetarundersökning Organiserat chefsstöd utanför kontorstid Reducerat antalet årsarbetare inom ÄO med 24,78 Reducerat antalet årsarbetare inom RCVF med 1,6 Möjligheter till heltidstjänster

Kund Mål: Nöjdkundindex 85 % Måluppfyllelse: Ej uppfyllt, ca 75 %

Process - ÄO och RCVF Mål: Att identifiera och standardisera viktiga processer Måluppfyllelse: Delvis uppfyllt

Medarbetare Mål: Medarbetarindex 90 % Måluppfyllelse: Ej uppfyllt, 85 % trivs på jobbet Mål: Minska sjukfrånvaron till 6 % Måluppfyllelse: Uppfyllt, sjukfrånvaron 5,89 %

Ekonomi Mål: Ett nollresultat för äldreomsorgen Måluppfyllelse: Uppfyllt, + 1 153 tkr Mål: Ekonomisk balans inom de olika verksamhetsområdena Måluppfyllelse: Ej uppfyllt

Årsredovisning 2010 Produktion - RCVF

Kund Mål: Nöjdkundindex 85 % Måluppfyllelse: Uppfyllt

Medarbetare Mål: Medarbetarindex 90 % Måluppfyllelse: Ej uppfyllt, 85 % trivs på jobbet Mål: Minska sjukfrånvaron till 6 % Måluppfyllelse: Uppfyllt, sjukfrånvaron 5,90 %

Ekonomi Mål: Ett nollresultat för RCVF Måluppfyllelse: Uppfyllt, + 499 tkr Mål: Ekonomisk balans inom de olika verksamhetsområdena Måluppfyllelse: Ej uppfyllt

Årsredovisning 2010 Kultur och fritid

Kund Mål Måluppfyllelse 80 % nöjda kunder Målet är uppfyllt Få klagomål Hög nöjdhet fritidsklubbar Hög nöjdhet Konst på väg

Process Mål Måluppfyllelse Ökad kreativitet och nya inlärningsprocesser hos barn och unga Måluppfyllelse Öppen scen, Ung kultur möts, rockkarusell mm Naturskola Skapande skola Kulturskola ”Läskonster” , projekt m. skola, bibliotek, kultur

Axplock 2010 Aspenbadet började byggas Fritidsgårdar i föreningsdrift Evenemangsdatabas Samarbete med Ungdomsnätverket Smultronställen i naturen Projekt inom naturvård

Medarbetare Mål Måluppfyllelse Max 3 % sjukfrånvaro V-planen 7% bokslutet 3,8 % ej känt när v-planen gjordes. Särskild friskvårdssatsning, allmän uppmuntran, massage. Hög arbetsbelastning på bistånd p g a Viva o på miljö p g a vakanthållna tjänster.

Ekonomi Mål Måluppfyllelse Balans. Max 1 % avvikelse Drift + 416 = 0,85 % avvikelse Investeringar +793 tkr (försenat datasystem) Minskad budget. Besparingsåtgärder. Int. 500 tkr bidrag för nystartsjobbare, 400 tkr taxor o avg. höjt taxan enl. miljöbalken. 300 tkr bidrag överförm.v-h. Kostn. Vakanshållit tj. + avtalspens. O 3 stegsrak. 400 tkr. Trots detta underskott på pers. -322 beroende på överförm. Övr. bespar. Näringsliv o mf 500 tkr. Ingångna avtal. Tjänster -758 tkr främst färdtjänsten – 600. Investeringar – bu. 250 tkr. Viva bu 24 500 kostnad 218 tkr.

Årsredovisning 2010 VA-enheten

Kund Mål Måluppfyllelse 90 % nöjda kunder Färre klagomål än 2009, då NMI =76 % Antalet klagomål färre 2010 än 2009. Färre vad gäller vattenkvalitet Lövstabruk och Edvalla och lukt från ledningsnät. Nöjd medborgar index = 76 (Högst av de kommunala verksamheterna i Tierp)

Process Måluppfyllelse Mål 5 flöden dokumenterade Arbetsflödena för de olika tjänsterna ska fungera tillfredsställande Måluppfyllelse 5 flöden dokumenterade Fem processer har kartlagts under framtagande av nytt egenkontrollprogram för vattenverken. Bristen att inte sätta ett mål för hur många processer som bör kartläggas har åtgärdats till verksamhetsplan 2011.

Processmål från VA-2050 Mål Uppfyllelse Aldrig otjänligt dricksvatten Nej: 1 otjänl. El vid vattenverk < 0,5 kWh/m3 Nej: 0,55 El vid avloppsverk < 0,7 kWh/m3 Ja: 0,5 Införa dagvattentaxa senast 2009 Nej Ett otjänligt kemiskt i Edvalla pga av mangan. Inget hälsofarligt. Ett urval mål från VA2050. Vi har haft en god rening på reningsverken och vattenläckandet har gått ner något. Dock högre än målet 30%.

Tjänstegarantier Vid vattenläckor: Inom 6 h vatten att hämta inom 500 m. Besked inom 1 h vid jourverksamhet till drabbad. Vid störningar i vattenleverans: Leverans via ledningsnätet inom 36 h. Uppfyllelse Samtliga tjänstegaranter har uppfyllts Kompensation om vi inte klarar det: 10% av föregående års vattendebitering, dock högst 500 kr.

Medarbetare Mål Initiativrika och engagerade medarbetare. Sjukfrånvaro < 3 % Måluppfyllelse 1 % sjukfrånvaro < målet 3% Sjukfrånvaron kvar på samma nivå som 2009.

Ekonomi Måluppfyllelse Mål Verksamheten ska bedrivas effektivt och inom de ekonomiska ramarna Måluppfyllelse + 90 tkr Intäkter: - 1504 tkr (egentligen -1414) Kostn.:+ 1504 tkr (elkostnad, snålt UH) Investeringar + 4495 tkr Överskottet 90 tkr bokförs som en förskottsbetald intäkt, så resultatet blir 0. Intäkter:- 144 tkr hälfen pga lägre försäljning, och hälften pga ny redovisningsprincip anslutningsavgifter (skrivs av på 33 år) Kostnader: Det mesta ligger nära budget, men posten tjänster ligger + 1059 tkr. Fränst elkostnader, lågt pris och elsparprogram och lägre underhåll på verken. +288 i avskrivningar pag lägre investering än bu. Vi orkade bara investera 10,4 Mkr av 14,9 Mkr i bu

Årsredovisning 2010 Renhållning

Kund Mål Måluppfyllelse Låg taxa, god servicegrad Uppfyllt, bra i jämförelse Lägst taxa i Länet , kundundersökning gav medevärde 78 medel i sverige är 7.7. Verksamheten har fungerat väl enligt uppsatta mål, klagomålen från abonnenterna har varit få. Samtliga kommuner i Sverige deltog i en enkätundersökning där 1000 medborgare fick svara på frågor avseende kommunal verksamhet. Sophämtningen fick ett betyg på 7,8, medelvärdet för alla kommuner var 7,7.

Process Måluppfyllelse Mål Effektiva arbetsflöden Måluppfyllelse Lakvattenhanteringen och provtagningen har förbättrats.Rutinerna för komposteringen ska förbättras 2011. Komposteringsanläggningen som togs i bruk under år 2008 har justerats in och fungerar enligt målen. Allt slam från egna reningsverk har komposterats. Siktning och sållning av komposten har utförts med ett utmärkt resultat. Luftningen av lakvattendammarna fungerar väl.

Medarbetare Mål Kreativitet, trivsel och framtidstro Måluppfyllelse Låg sjukfrånvaro ( 1,31 % ) Verksamheten drivs i egen regi som visar sig konkurrenskraftig Egen regi som fungerar ger framtidstro.

Ekonomi Måluppfyllelse Mål Verksamheten skall vara 100% taxefinansierad Måluppfyllelse Taxor räknas upp med index och eventuella skatter. Verksamhetens nettoresultat: +437 tkr Res efter finansiella kostnader : 0 tkr Renhållningsenhetens resultat är+269tkr mer än vad som framgår av resultaträkningen. Detta överskott är dock bokförda som en förutbetald intäkt och kommer att redovisas som en intäkt 2011. Renhållningsenheten redovisar ett positivt resultat på +269 tkr vilket är en förbättring mot periodiserad budget med +269 tkr. Intäkterna har ökat mot periodiserad budget med +2021 tkr. Den största överskotten finns på returpapper +355 tkr samt Gatmot +402 tkr. Kostnaderna ligger högre än periodiserad budget med +1545 tkr mot budget. Kostnadssidan ökning kan till största delen härledas till ökade kostnader för återvinningscentralerna -408tkr, Övriga tjänster +2628tkr. Investeringarna har inte genomförts i budgeterad omfattning. Projekt 1509 återvinningscentral kommer att genomföras under 2011. Projekt 2506 vågkomprimator har ombudgeterats till projekt 2507 digitalisering av hämtsystem kommer att utföras 2011. Övriga investeringar har genoförts enligt budget.

Tjänstegaranti ”Våra kunder som drabbas av utebliven hämtning av avfall, latrin eller avloppstömning skall få felet åtgärdat senast dagen efter ” Uppföljning visar att detta fungerat tillfredställande

Årsredovisning 2010 Samhällsbyggnad Gata-Park, fastighet, Bredband, VA-samordning

Kund Mål Måluppfyllelse Nöjda kunder ( >90%) Ej uppfyllt. Ny felanmälan införd Mätmetod saknas idag, går på känsla, Mätning skall göras 2011. Tydligare roller mellan Tierpsbyggen AB och Tierps kommun måste säkras.

Kund Mål Förtydliga tjänsteinnehåll och utbud Framförallt inom fastighetsområdet. Måluppfyllelse Ej uppfyllt, arbete pågår klart 2012. Tjänstekatalog på nätet , publicera processer…Har ej haft personella eller ekonomiska resurser för detta.

Process Måluppfyllelse Mål Effektiva arbetsflöden - korta ledtider Ordning och reda Måluppfyllelse Påbörjat, redo att utvärderas mitten 2011. Nytt IT-stöd 2011 Projektorienterat arbetssätt under införande Arbetet med detta är försenat, pga bristande personella resurser.

Medarbetare Mål Kreativitet, trivsel och framtidstro Måluppfyllelse Låg sjukfrånvaro ( 3,42 % ) Engagerad personal i förändringsarbetet Ytterligare förändringsbenägenhet eftersträvas Skapande av gemensamma målbilder

Ekonomi Måluppfyllelse Mål Verksamheten skall bedrivas effektivt och inom de ekonomiska ramarna Måluppfyllelse - 6985 tkr ( Ej uppfyllt ) Verksamhetens nettoresultat: -8951 tkr Finansiella kostnader : + 1966 tkr Investeringar: 14700 tkr Samhällsbyggnad visar ett negativt resultat pga två relativt oberäkneliga faktorer, snöröjning och fastighetsunderhåll. Vår förmåga att utnyttja investeringsbudgeten har förbättrats men är fortfarande ett problem. Bättre prognoskvalite skall säkras under 2011. Gata-Park har ökat intäkterna med +2730 tkr mot budget, beroende på att personal och vagnspark utfört mer arbete (vinterväghållning) som genererat ökade intäkter. Kostnaderna har ökat med +2908 tkr mot budget vilket kan härledas till ökade kostnader för köp av tjänster och hyra av entreprenadmaskiner. På grund av att investeringarna inte kunde genomföras i budgeterad omfattning blir de finansiella kostnaderna lägre vilket ger ett resultat på -178,3 tkr mot det budgeterade jämfört med ett underskott på -776,3 tkr år 2008. Ökade kostnader för kommunala gator och vägar. De största ökningarna mot budget återfinns inom gatubelysning med +1327 tkr då i första hand som ökade elkostnader. Vinterväghållning ökade personalkostnader, ökat köp av entreprenadtjänster och hyra av maskiner.+575,5 tkr. Inom parkverksamheten har kostnaderna mot budget ökat med +575,5 tkr på underhållsmaterial samt köp av entreprenadtjänster.Svårigheter med bedömning av kostnader för lokaltrafiken och snöröjning.

Gemensam service Kund Gemensam service ska genom god service bidra till att de övriga blocken ska kunna ägna tid åt sina kärnverksamheter. Kunddialogerna visar att måluppfyllelsen är god.

Process Nyttja och utveckla effektivare, enklare processer. Gemensam service Process Nyttja och utveckla effektivare, enklare processer. Bra måluppfyllelse. Ett antal processbeskrivningar har reviderats och deltagande i nätverk har ökat.

Medarbetare Öka initiativförmågan och engagemanget Gemensam service Medarbetare Öka initiativförmågan och engagemanget Målet är delvis uppfyllt och måluppfyllelsen förbättras successivt. Individuella styrkort och IPU-profiler bidrar till måluppfyllelsen liksom det gemensamma arbetet med framtagandet av handlingsplan med anledning av medarbetarundersökningen. NMI har förbättrats liksom måluppfyllelsen i de individuella styrkorten.

Ekonomi Öka kostnadseffektiviteten Gemensam service Ekonomi Öka kostnadseffektiviteten Målet uppfyllt. Gemensam service redovisar överskott bl.a. beroende på vakanshållna tjänster och återhållsamhet vad avser nya och större kostnadsposter. Under 2010 har avtalstroheten (på uppmätta områden) i genomsnitt ökat med 20 %.