Ledarskap ur ett grupputvecklings-perspektiv

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
FASER I ARBETSGRUPP.
Inom Al-Anon är vi alla lekmän...
Minnesanteckningar från förtroendevaldsträff 15/
EN RESA GENOM UTANFÖRSKAP, BEKRÄFTELSEJAKT OCH MISSBRUK
EHL Jane Bjurman GAF Medarbetarsamtal EHL Jane Bjurman EHL Jane Bjurman.
SET Social Emotionell Träning
Workshops för närstående - vad har det tillfört? 4.e Strokekonferensen med Anhörigfokus Ylva Lyander & Daniela Bjarne.
Inlärningsmiljö för att öka motivation
för Dig som vill sluta med Hasch och Marijuana Rådgivningsbyrån i
Med hänsyn till de sju funktionernas dysfunktion
Konsten att leda sig själv
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Att rekrytera ledare - hur gör man egentligen. …om ledarrekrytering Fundera över vilka ni vill ha som ledare. Om ni inte vet vilka ledare ni vill ha,
Valnöten VAD/HUR.
Ta ställning och handla!
Nonviolent Communication NVC”Giraffspråk”. Marshall Rosenberg Vad är det som gör att vi tappar kontakten med vår medkänsla? Varför beter sig människor.
BUNKEFLO 10 – 11 AUG 2006.
Behovsanpassat ledarskap
Lyckad träning Hur?.
Sammanställning av gruppdiskussioner på pers.ass.-kurs, Fyrbodal
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
”Jag vill vara konstruktiv i debatten”. ”Jag vill inte vara en papegoja och upprepa vad andra sagt i syfte att höra min egen röst…även fast den är trevlig.
”Lär dig säga jag och nej”
Kommunikation och samspel
PEDAGOGENS FÖRÄNDRADE LEDARSKAP.
Det professionella samtalet Olikheter Skydda sigMotsättningar Lära Försvara sigKonflikter Tåla obehag en tid StängdÖppen Diskussion.
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
SALUTOGENT LEDARSKAP.
Gruppens utveckling i sju faser
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Resursgruppmöte 1:a mötet inom 3 månader
Självbild, självkänsla & Självförtroende
Lönesamtalet.
Gruppen.
ED Tua Haldin-Herrgård. Handledning och stöd som en kunnig, erfaren person i seniorposition ger åt en yngre utvecklingsvillig och –duglig person som befinner.
Barns relationer – en förutsättning för utveckling och lärande
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
PLIKTBARN LUSTBARN.
SCHOOL OF HUMAN SCIENCES Värdepedagogiskt forskningsfält på HiK Utgår från den del av den pedagogiska praktiken som leder till att barn och unga utvecklar.
Idrottspsykologi.
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Betydelsen av kompisar och öppna mötesplatser -
Roll och Grupputveckling Christer Sandahl
Förändring – hot eller möjlighet?
SET Social Emotionell Träning  Birgitta Kimber
Värdegrund. Presentation Syfte Värdegrund Presentation av workshop Utvärderingar Framtiden Summering Frågor Kontakt.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Gruppen. Människans grupper  Flockdjur  Kan ej klara oss de första levnadsåren…  …men behovet av andra fortsätter hela livet (med några undantag)
Konfliktens ABC A Attityd C sakfrågor Motsättningar B Beteende.
Ledarskap.
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
Självkänsla.
Tips för det praktiska ledarskapet
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Rapport till Örebro läns landsting om Medarbetarundersökning
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Med hänsyn till de sju funktionernas dysfunktion
GODA STRATEGIER MOT NEDSLITNING.
SAMTAL FÖR PROFESSIONELL UTVECKLING
Hur grupper utvecklas och hur folk beter sig i grupper
PALLIATIVT UTVECKLINGS CENTRUM
Tips för bättre kommunikation
Hot och hat mot förtroendevalda
Presentationens avskrift:

Ledarskap ur ett grupputvecklings-perspektiv

Struktur och process i samspel: Struktur Process Org ramar Interaktion Sammansättning Kommunikation Storlek Information Tidsmässiga ramar Beslutsfattande Ledningsförhållanden Belöning/ bestraffning Fysisk miljö Rolltagande Ekonomiska ramar Kontinuitet/ diskontinuitet Strukturvariablerna märks mest i början av gruppens liv, senare vävs de in i processvariablerna så att de inte blir lika synliga. (Siv Boalt-Boethius)

Gruppen kan jämföras med en maskin: 1. Den har en arbetsuppgift 2. Den måste underhållas för att fungera Men: Maskin mest effektiv i början. En grupp blir effektiv först efter lång tid

SAMHÖRIGHET KOMMUNIKATION NORMER MÅL REGELBUNDENHET

Sociala strukturer som försvar 1. Konflikt 2. Apati/Likformighet 3. Inadekvata beslut

Olika typer av grupper: Problem då deltagare har olika förväntningar Primär- grupp Sekundärgrupp Problem då deltagare har olika förväntningar

Initialfas JAG VI DET Smekmånadsfas JAG VI DET Konfliktfas JAG VI DET Effektiv fas JAG VI DET Separationsfas JAG VI DET

- Osäkerhet INITIALFAS - Oklara mål - (Roger Ellmin) SEPARATIONSFAS -Återblickar -Värdering/ -Summering -Sorg/lättnad INITIALFAS - Osäkerhet - Oklara mål - Oklara roller - Ytlig kommunikation - Viss maktkamp INITIALFAS - Osäkerhet - Oklara mål - EFFEKTIV FAS - Klara accepterade mål - Klara funktionella roller - Tydlig kommunikation - Feed-back - Adekvata beslut - Oliktänkande accepteras - Konflikter bearbetas SMEKMÅNADSFAS - Riklig kommunikation - Hög tillfredsställelse - Generositet - Enighet - Undvikande av konflikter KONFLIKTFAS - Intensiv kommunikation - Fakta/känslor - Bearbetning - Ev. allianser - Ev. Syndabockar (Roger Ellmin)

ROLLFUNKTIONER I GRUPP Kommunikationsbefrämjaren 1. Instrumentella (arbetsinriktade) rollfunktioner Samordnaren Initiativtagaren Pådrivaren 2. Socio-emotionella (rundsmörjande) rollfunktioner Uppmuntraren Medlaren Kommunikationsbefrämjaren 3. Självcentrerade rollfunktioner Angriparen Hjälpsökaren Dominanten

KOMMUNIKATION OCH GRUPPKLIMAT Försvarsinriktat Öppet gruppklimat gruppklimat Bedömande Beskrivande Strategiskt Spontant Neutralt Medkännande Överlägset Jämlikt Kategoriskt Preliminärt

STRUKTUR I MÖTET Dagordning Ordförande Talarlista En i taget Omröstning Närvarande i rummet (Handbok för föreningsmöten, 50-talet, Kjell Granström) Om det inte är ordning och reda kan ångesten börja ställa till det i gruppen.

Uppgivenhet ”Det har vi redan försökt, ingenting fungerar” Rationalisering ”Tiden räcker ju aldrig till för att sätta mål” Tystnad Att inte tala om vissa saker Avlednande manöver Prata om fel saker Flykt ”Vi behöver inga möten” Låt oss fokusera på arbetet i stället Syndabockar/Inre eller yttre fiende. Likgiltighet Självbelåtenhet Aggressivitet

Samgående förskola - skola Olika scenario: Konkurrens En grupps kultur tar över Uppdelning Arbetar bredvid varandra med olika kulturer Samverkan Skapar nytt, avsäger sig inte kompetens

Framgångsrika strategier för att skapa samverkanskultur: Kontinuitet framförallt vad gäller rektor Rektors uppmärksamhet och intresse för vad som sker i gruppen Tydligt ledarskap i gruppen (teamledare) som har mandat Gemensam tid då alla är närvarande Hjälpa gruppen diskutera värden och vägar. Rundsmörjning av gruppen Hjälp gruppen med mötestekniken (föreningshandboken från 50-talet) Spegla möten (ev skuggning av varandras möten för feed-back)

Rimlig arbets-belastning/tid Få känna: “jag klarar det” Balans familj/arbete Arbetsbelastning: För mkt att göra För lite tid Inte tillräckligt med resurser Brist på inflytande Ingen autonomi Kontroll: Möjlighet göra val och fatta beslut Få använda sina talanger

Belöningar Brist på uppmuntran/ erkännande Isolering Konflikter Brist på respekt Etiska konflikter Enahanda arbetsuppgifter Erkännande Sammanhang Christina Maslach Samarbete och stöd Respekt och tillit Meningsfulla arbetsuppgifter Samstämmighet mln egna och organisationens värderingar

Kognitiv och emotionell utmattning - minnesluckor - svårt fatta beslut - urlakad, slut, tömd - avtrubbad medkänsla - orkar inte engagera sig - stiger inte nära - väljer bort kontakt - saklig, objektifierar

Känsla av personlig nedsatt prestation - försvagad självkänsla - känsla av ineffktivitet - duger inte - passar inte, har valt fel arbete - räcker inte till - misslyckad - värdelös - mitt eget fel, får skylla mig själv - barnens fel, skylla på ”dom” - självförakt

Depersonalisation - föraktar - förväntar sig inget - bryr sig inte om - tycker illa om - negativ syn på andra människor - borde klara av det, har gjort det förr

Vad kan jag själv göra för att förebygga nedslitning? Analysförmågan: - var hör problemet hemma - medvetenhet om tidsanvändning. - medvetenhet om olika dilemman. - ”inte alltid tillgänglig” - träna att kunna säga nej!!!!!! - stanna upp, ”frysa ögonblicket”

- sätta konkreta mål för mitt arbete - bry mig om mig själv, lyssna på kroppens signaler - se över mina arbetsrutiner och min planering - tillåta mig pauser och vila - humor - planera övergång från arbete till hem och fritid - vårda privata relationer - planera för min fritid och sätta planerna i verket - träffa andra yrkesgrupper - kunskaper: relationsorienterade ledarskapet - ta konkret ansvar för egen utveckling, skaffa nya ”redskap”

Vad kan gruppen göra för att förebygga nedslitning? - vara lyhörd för signaler - ge konkret hjälp och avlastning - stödjande klimat - ge konstruktiv feed-back - rak kommunikation - avsluta dagen med debriefing - lyssna aktivt - ge tillfälle till diskussion och perspektivbyte - jämföra upplevelser och erfarenheter - ge uppskattning och erkänsla - ge tillfällen till skratt och avspänning - byta arbetsuppgifter tillfälligt - stötta personalutveckling och kompetensutveckling

Vad kan organisationen göra för att förebygga nedslitning? - klargöra mål -utveckla ledningsformerför trygghet och professionell utveckling - utveckla riktlinjer - se över rutiner och regler - stimulera feed-back - ge tid och möjlighet till underhåll av relationer - granska arbetsfördelningen - utveckla goda kommunikationskanaler - jämföra organisationens mål med omvärldens krav och förväntningar - stimulera till pedagogiska diskussioner - skapa förutsättningar för handledning - stödja och medverka till fortlöpande personal och organisationsutveckling